Maar hoe werkt dat met die lichten? Zoekend in Haynes zie ik ze alleen in het el. schema. In het werkstatthandbuch: auch nichts en ook in het boek van Brejaart stond het ook al niet.
Navraag gedaan bij de garage: op de versnellingbak zit een schakelaar die reageert op de versnelling.
IK heb het uitgezocht en het leek me wel aardig dat hier te melden.
De schakelaar op de versnellingsbak bij de koppeling:

Werking: De rode draad zit aan zekering 8 en daar staat bij ingeschakeld contact 12V op. Als de schakelaar in wordt gedrukt dan komt er ook 12V op de witte draad die naar de lampjes gaat.
De lichten gingen niet branden bij ingedrukte schakelaar, dus eerst de draadjes maar kort sluiten om te controleren of de lampen en bedrading wel werken.

Zekering knalt er niet uit, dus geen kortsluiting. Rechter lamp brandt, linker niet. Linker lamp vervangen en die brandt ook. Bedrading is dus in orde.
Schakelaar los gedemonteerd en schoon gemaakt met thinner tegen vettigheid en de contacten met ammonia tegen oxidatie.
Controle met multimeter leert dat schakelaar kort sluit als deze ingedrukt wordt
Aansluiten schakelaar en controle

Schakelaar weer op de versnellingsbak gezet en bak in de vrijloop

Bak in de achteruit

Hier heb ik de schakelaar wel flink moeten richten om te zorgen dat ie goed ingedrukt wordt door de lip die op de stang zit. Bij los testen leek het dat je hem niet zo ver in hoeft te drukken, maar eenmaal gemonteerd moest hij toch bijna helemaal ingdrukt voordat de lichten gingen branden.
Ja hij doet het!

Ik zie hier nog wel eens discussies of het achteruitrijlicht nu wel of niet APK afkeur is. De officiële lezing ken ik niet, maar mijn 95 is tijdens mijn bezit 9x APK gekeurd en heb minimaal 2x een steekproef gehad terwijl de achteruitrijlichten niet werkten. Dat hoeft dus niet tot afkeur te leiden.