[?] Ombouw van c900 2.0i naar 2.0 T16 (incl Vialle AMS)

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid
Berichten: 7393
Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: [?] Ombouw van c900 2.0i naar 2.0 T16 (incl Vialle AMS)

Bericht door Paul99 » di 22 apr, 2014 23:24

Ten eerste zal je moeten nadenken over de verdamper. Voor de turbo of na de turbo?

Voor de turbo kan je de huidige verdamper blijven gebruiken, maar wel veel gas is de inlaat dus bij een backfire is het boem. Een intercooler is af te raden.

Na de turbo zal er iets moeten gebeuren om te compenseren voor de turbodruk. Sommige verdampers kunnen omgebouwd worden.

Er is mij eens verteld dat AMS gewoon werkt, maar ik spreek niet uit eigen ervaring. Ik zou ook niet weten waarom het niet werkt. De control unit doet volgens mij niet veel meer dan schakelen tussen benzine en gas en verschillende metertjes aansturen. De LPG wordt gewoon door de verdamper geleverd.
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit, daily runner
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
9-3 sport estate '06 jet black

Gebruikersavatar
ashwin1
Geregistreerd lid
Berichten: 376
Lid geworden op: di 28 aug, 2012 14:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: [?] Ombouw van c900 2.0i naar 2.0 T16 (incl Vialle AMS)

Bericht door ashwin1 » wo 23 apr, 2014 11:35

Paul99 schreef:Ten eerste zal je moeten nadenken over de verdamper. Voor de turbo of na de turbo?

Voor de turbo kan je de huidige verdamper blijven gebruiken, maar wel veel gas is de inlaat dus bij een backfire is het boem. Een intercooler is af te raden.

Na de turbo zal er iets moeten gebeuren om te compenseren voor de turbodruk. Sommige verdampers kunnen omgebouwd worden.

Er is mij eens verteld dat AMS gewoon werkt, maar ik spreek niet uit eigen ervaring. Ik zou ook niet weten waarom het niet werkt. De control unit doet volgens mij niet veel meer dan schakelen tussen benzine en gas en verschillende metertjes aansturen. De LPG wordt gewoon door de verdamper geleverd.
een venturi ring LPG installatie is a big NO NO op een turbo, achter de turbo gaat niet omdat de druk de venturi-ring tegenwerkt, voor de turbo gaat ook niet want je moet echt plain stupid zijn om brandstof door je gloeiend hete turbo heen te leiden, als je backfire krijgt gaat je hele inlaat-traject de lucht in :?

LPG op een turbo? doe dan maar:
Vialle LPI
Prins VSI
Landi LSI
etc
etc

Gebruikersavatar
gertram
Donateur 2014 + 2016
Donateur 2014 + 2016
Berichten: 2154
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: [?] Ombouw van c900 2.0i naar 2.0 T16 (incl Vialle AMS)

Bericht door gertram » wo 23 apr, 2014 12:40

Elektronische gasinjectie is mooier maar mengstuk is ook mogelijk. Meerdere op het forum hebben er mee rondgereden en een specialist in Haarlem laat het nog steeds inbouwen.
Zoals Paul99 al schrijft moet je druk compensatie toepassen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).

Gebruikersavatar
Thom
Donateur 2015
Donateur 2015
Berichten: 4561
Lid geworden op: wo 31 dec, 2003 1:26
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: [?] Ombouw van c900 2.0i naar 2.0 T16 (incl Vialle AMS)

Bericht door Thom » wo 23 apr, 2014 20:54

Een verdamper kan prima werken, je moet alleen weten hoe je het moet inbouwen en afstellen. En vooral ook wat je om inbouwt. Ik heb er al jaren een in mijn 99 T16 (met Toppola) en daar heb ik nog geen enkel LPG probleem mee gehad.
Deze verdamper heb ik eerst tienduizenden kms in een 99T8 gehad en ook nog eventjes in een 16v 2.1 i. Mijn laatste 99t na 4 jaar (NB gas voor de turbo) en 16.000 km onlangs verkocht zonder 1 x backfire te hebben gehad.
saabworld.nl - alles voor uw Saab
99 2.1-16 LPG 747.500 km • 99T1 cc 23.500 US miles
99T16cc '74 LPG met Toppola • 99T16cc airflow '74 • 99 Finlandia '77 • 99 2.1 T16 Solstad '77 LPG • 9000 2.3T baby Solstad 1996 • 900 cabrio '86 • 9000Aero '97 G3 • Sonett '73

Plaats reactie