Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft
-
Arbilen
- Geregistreerd lid
Re: Vrijstelling wegenbelasting afgeschaft
Lees ik het nu goed dat de mate waarin je liefhebber bent afhangt van de hoeveelheid Saabs die je in het schuurtje hebt staan? Ik had vroeger een buurman (van mijn ouders) die een oldtimer had in de vorm van een oude Triumph. Die auto werd vertroeteld als een klein kind. Elke keer als ie uit de schuur kwam werd de auto bij terugkeer gewassen en gepoetst. De auto werd met heel veel liefde en zorg in optimale staat gehouden en de buurman was ongelooflijk trots op zijn rijke bezit. Nu is dat ook al meer dan 30 jaar geleden en was de rijkdom nog niet zo gestegen als vandaag de dag, maar die buurman met zijn oude Triumph staat wat mij betreft nog steeds model voor de echte oldtimerliefhebber. En hij had er slechts één......
-
thales
- Geregistreerd lid
Ik beschouw mijzelf als liefhebber. Ik heb al meer dan twintig jaar oldtimers. Op dit moment een Saab van (ver) voor 1974 en een Volvo idem. Daarnaast een Saab uit 1978 waarvoor ik ga betalen. Ik rij niet met mijn auto's in sneeuw/pekel, want ik ben zuinig op mijn auto's. Onderhoud en reparatie doe ik zoveel mogelijk zelf, ook omdat ik dat juist zo leuk vind. Ik weet dus wel waar ik het over heb.
En ik vind het nog steeds redelijk . . . .
En ik vind het nog steeds redelijk . . . .
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Logisch, makkelijk oordelen als je er zelf ook weinig last van hebt ...thales schreef: En ik vind het nog steeds redelijk . . . .
-
tanisha
- Geregistreerd lid
is het nou zo moeilijk om voor je dagelijkse auto wegenbelasting te betalen? een ander betaald ook iedere maand centjes om op de weg te mogen rijden!
die kwart regeling is nog zo interessant dat ik juist wel weer iets leuks erbij ga zoeken
die kwart regeling is nog zo interessant dat ik juist wel weer iets leuks erbij ga zoeken
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Nee helemaal niet hoor. Vandaar ook dat ik zei niet te weten of ik me wel een echte liefhebber mag noemen, vind namelijk niet dat die in een hokje te plaatsen zijn.Arbilen schreef:Lees ik het nu goed dat de mate waarin je liefhebber bent afhangt van de hoeveelheid Saabs die je in het schuurtje hebt staan?
-
Areyonga
- Donateur (3x)

De enige die in hokjes mag plaatsen is natuurlijk:

Zou mooi zijn als hij in zijn nieuwe seizoen eens de "Oldtimer-liefhebber" zou proberen te doorgronden.

Zou mooi zijn als hij in zijn nieuwe seizoen eens de "Oldtimer-liefhebber" zou proberen te doorgronden.
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Nee, dat is het niet.tanisha schreef:is het nou zo moeilijk om voor je dagelijkse auto wegenbelasting te betalen?
Daar gaat het immers ook niet over, de meeste doen dat al.
We hebben het hier over de afschaffing van een vrijstellingsrecht.
Een vrijstelling waar bijna iedereen gewoon in aller recht gebruik van heeft gemaakt.
Sommige begrijpen niet waar andere het over hebben omdat ze niet even een stukkie verder willen kijken.
De hoeveelheid auto's geeft natuurlijk niet weer of je een liefhebber bent of niet.
Maar aangeven dat andere niet zo moeilijk moeten doen wat betreft de afschaffing geeft aan
dat men het nog steeds niet geheel begrijpt.
Heb je één oldtimer dan is het nog te overzien, heb je er drie waarvan er twee gewoon wegenbelasting
vrij blijven dan valt het immers ook mee.
Maar heb je een oldtimer die buiten de regeling valt en dus ipv 120 Euro meerdere duizenden gaat kosten,
kom op mensen er zijn hier ook gene die niet alleen een Saab hebben.
Saabs hebben in die categorie geen diesels, Saab heeft geen zware grote auto's gemaakt.
Campers (eigenlijk) ook niet.
Dus op dit forum heeft men alleen last van het lpg debacle.
Het ziet er al een stukkie anders uit als je meerdere oldtimers hebt die 'buiten' de regeling valt,
wat Sapphire al eerder mooi weergaf.
Op een camper forum waar er ook gene die ook al aangaven dat als je de verhoging niet kon betalen je
al op een te hoge voet leefde ...
Je zou diezelfde mensen eens moeten horen als straks het kwarttarief misschien ten prooi valt.
Sommige konden nu eenmaal hun camper net veroorloven door die belasting vrije maatregel,
idem dat dat voor sommige geld mbt het camper kwarttarief.
In mijn geval vielen opeens alle auto's buiten de oude regeling, dat betekend een paar honderd
euro per jaar extra, maar ook extra stallingskosten en dat bennen ook niet mals alhier.
Daarbij had ik ook nog een camper op diesel.
Dus ja, dat is dan even flink balen. Vooral omdat ik een belasting voordeel moet in leveren
om de fouten van een ander te moeten bekostigen die niets hoeven in te leveren.
Maar dat is nu even niet anders, zo kruimelt het koekje weer vandaag de dag nu eenmaal.
Dat betekend voor mij dat een aantal oldtimers gewoon verdwijnen en de camper
voorlopig uit zicht blijft.
Dan hoef ik gelukkig niet mijn hobby geheel te stoppen, alleen te veranderen.
Immers één oldtimer motor en één auto oldtimer blijven voorlopig nog binnen bereik,
daar heb ik stallingsmogelijkheden voor. Veel onderdelen ga ik nu verkopen en daardoor
komt er een (huur) garage vrij.
Iedereen heeft zijn eigen manier van liefhebberij, zo divers als de mens, zo divers ook
zijn manier van vrije tijd beleving.
Door de nieuwe regelingen treft dat de één anders dan de ander en zal de last ook niet
gelijk zijn.
Dus de één heeft wat meer recht op gemopper als de ander.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
ik heb ook een 2de 9-5 die de weg niet op gaat omdat 1 in de belasting mij duur zat is en de 2de effectief eigenlijk meer op reserve staat
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
@ Ghia, wat gaat er veranderen m.b.t. campers, was toch kwarttarief? Wordt dit nu ook veranderd?
-
psbb
- Donateur

Ik ben Saab liefhebber alleen waren die net niet oud genoeg. Reed en (rijd) wel diesel. Nooit iemand horen zeuren dat een dieselrijder onevenredig veel belasting betaalde en betaald. Komt weer een paar cent bij straks.....
Ben ook motor liefhebber. In de zomer draagt een motor liefhebber er zeker aan bij dat er minder files zijn. Ik heb er 3 in de schuur staan. Twee daarvan rijd ik nog geen 1000 km per jaar op. Helaas waren en zijn ze niet oud genoeg. Ook daar mag ik belasting voor betalen. Heeft nooit iemand iets over gezegd.....
Ik denk dat echte oldtimer liefhebbers niet op gas gaan rijden maar de auto het liefst zo origineel mogelijk wil houden....
Ben ook motor liefhebber. In de zomer draagt een motor liefhebber er zeker aan bij dat er minder files zijn. Ik heb er 3 in de schuur staan. Twee daarvan rijd ik nog geen 1000 km per jaar op. Helaas waren en zijn ze niet oud genoeg. Ook daar mag ik belasting voor betalen. Heeft nooit iemand iets over gezegd.....
Ik denk dat echte oldtimer liefhebbers niet op gas gaan rijden maar de auto het liefst zo origineel mogelijk wil houden....
-
GHIA
- Geregistreerd lid
Nee, (nog niet) maar campers 'staan' vaker op diesel of lpg.vanderzanden schreef:@ Ghia, wat gaat er veranderen m.b.t. campers, was toch kwarttarief? Wordt dit nu ook veranderd?
Wegen ook meestal meer dan 2,5 ton.
Kijk bv naar de klassieke bussen, waarvan de meeste diesel zijn.
Vallen dus niet onder de verzachtende regels en is meteen volle pond betalen.
Bij de grote bussen weet je ook dat die niet dagelijks ingezet worden,
maar worden wel gewoon als personenwagens gezien.
Behoorlijke hap uit het budget wat er eerst niet was.
Sommige met de 'C' wagens krijgen even een mrbtje van meer dan 2000 Euro!
Zeer velen worden daarom ook geschorst aan het eind van het jaar.
Wel apart dat veel mensen vinden dat personen met een amerikaanse auto geen
liefhebbers zouden zijn, het grootste deel daarvan rijdt immers op lpg.
-
Blindstra
- Geregistreerd lid
En waar geheel op democratische wijze ook weer een eind aan gemaakt mag wordenGHIA schreef: Een vrijstelling waar bijna iedereen gewoon in aller recht gebruik van heeft gemaakt.
Dat gemopper waar je het aan het eind over hebt is wel heel selectief gemopper. Lees de bijdrage van psbb en je weet wat ik bedoel
-
Thom
- Donateur

Ik denk dat sommige oldtimer liefhebbers soms zoveel van hun oldtimer houden dat ze er elke dag in willen rijden. En daarom gas inbouwen. Liefhebberij hangt ook samen met wat je er voor betaalt. Ik ga voor alle saabs die ik in de vaart heb meer dan 10.000 euro belasting betalen (benzine en gas). Nog daargelaten dat wat ik al geschorst heb. Liefhebber of niet, ik moet wel gaan schorsen.psbb schreef:Ik denk dat echte oldtimer liefhebbers niet op gas gaan rijden maar de auto het liefst zo origineel mogelijk wil houden....
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
Democratie is iets anders dan opportunisme. 'De overheid' is geen 'bedrijf'. Een overheid dient betrouwbaar en voorspelbaar te zijn. Stel je eens voor dat een coalitie PvdA en SP een nipte kamermeerderheid haalt en bij de kabinetsvorming besluit - speeltje voor de SP - dat de hypotheekrenteaftrek maximaal 3000 euro per jaar kan zijn, in te voeren over drie maanden. Sta je dan ook langs de zijlijn te juichen dat dit 'democratie' is, dat de waardedaling van huizen enorm zal zijn?Blindstra schreef: En waar geheel op democratische wijze ook weer een eind aan gemaakt mag worden![]()
Dat gemopper waar je het aan het eind over hebt is wel heel selectief gemopper. Lees de bijdrage van psbb en je weet wat ik bedoel
Mensen hebben geheel conform de geldende wetgeving mobiel 'erfgoed' aangeschaft en in gebruik genomen. Een aantal heeft de investering er al uit, een behoorlijk aantal gaat met deze gelegenheidswetswijziging voor duizenden en duizenden euro's het schip in: de overheid is daarmee niet meer betrouwbaar en voorspelbaar, deze overheid is dan niets beter dan de eerste de beste een oliebollenventer die in het zicht van een mooie schaatswedstrijd de prijzen verdubbelt.
-
Robbert
- Donateur (6x)

En toch blijft het een democratische besluit. Genomen door een meerderheid in beide kamers van het parlement.
Betekent ook dat een ander kabinet het later terug zou kunnen draaien. Dat zou ook democratisch zijn. Daarom hebben we ook elke vier jaar verkiezingen om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen.
Dat mensen het niet eens zijn met bepaalde maatregelen omdat ze er last van hebben dat kan en dat mag. Dat is nu juist het mooie van ons stelsel.
Betekent ook dat een ander kabinet het later terug zou kunnen draaien. Dat zou ook democratisch zijn. Daarom hebben we ook elke vier jaar verkiezingen om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen.
Dat mensen het niet eens zijn met bepaalde maatregelen omdat ze er last van hebben dat kan en dat mag. Dat is nu juist het mooie van ons stelsel.