1 miljoen Saab mijlen
-
Edwin mtb
- Geregistreerd lid
Re: 1 miljoen Saab kilometers
Zo noem ik dat in ieder geval, en ik geloof dat ik het hier op het forum ook vaker heb gelezen.
-
Texpert
- Geregistreerd lid
Heb er nooit een haai in kunnen ontdekken. Neusje heeft de mijne ook, mooiste neus voor de 9-5

-
collega
- Donateur (3x)

Goed, de nieuwe 9-5 Aero komt 23 september (ijs, weder en duitse Saab-dealers dienende) naar Nederland.
In de tussentijd ben ik bezig met de rode
Aero 9000.
Wat ermee te doen?
Voor mezelf had ik vier opties:
1. verkopen (maar wat krijg je ervoor?)
2. LPG eruit, racetraining volgen en kijken of ik de wagen onder de 9 minuten de Nordschleife rondkrijg
3. verkopen aan mezelf voor minder dan € 500, en ermee naar Dakar rijden voor het goede doel
4. ombouwen tot cabrio.
De eerste drie opties kom ik later wel op terug, hier gaat het om de 4e
Er zit in Elburg een bedrijf, Calley Cars, dat oude Jaguars e.d. ombouwt tot cabrio's. http://www.calleycars.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de eigenaar heb ik telefonisch overleg gehad.
Hij is niet geïnteresseerd in het project, want hij begint op leeftijd te komen en heeft nog zo'n 30 auto's staan die hij om moet bouwen.
Hij gaf me wel een indicatie:
Hij zei: voor de ombouw van de eerste moet je op ongeveer € 20.000 rekenen.
Daarna kosten ze € 10.000 per stuk.
(als we althans iemand vinden die het wil en kan doen...)
Als je dat zo opschrijft krijg je allerlei wilde fantasieën over 10 9000-rijders die hun auto tot een investeringsobject willen maken. Maar ja, als je veel geld aan een auto uit wilde geven reed je geen 9000 (in het jaar 2013 althans
)
Maar wie weet: nu zijn ze geen dubbeltje waard, maar wat zouden ze waard zijn als 4-deurscabrio?
is dit een totaal krankzinnig idee, of alleen een tikkeltje wild. Waarom is een 9000 4-deurscabrio beter dan een 900 2-deurscabrio?
In de tussentijd ben ik bezig met de rode
Wat ermee te doen?
Voor mezelf had ik vier opties:
1. verkopen (maar wat krijg je ervoor?)
2. LPG eruit, racetraining volgen en kijken of ik de wagen onder de 9 minuten de Nordschleife rondkrijg
3. verkopen aan mezelf voor minder dan € 500, en ermee naar Dakar rijden voor het goede doel
4. ombouwen tot cabrio.
De eerste drie opties kom ik later wel op terug, hier gaat het om de 4e
Er zit in Elburg een bedrijf, Calley Cars, dat oude Jaguars e.d. ombouwt tot cabrio's. http://www.calleycars.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met de eigenaar heb ik telefonisch overleg gehad.
Hij is niet geïnteresseerd in het project, want hij begint op leeftijd te komen en heeft nog zo'n 30 auto's staan die hij om moet bouwen.
Hij gaf me wel een indicatie:
Hij zei: voor de ombouw van de eerste moet je op ongeveer € 20.000 rekenen.
Daarna kosten ze € 10.000 per stuk.
(als we althans iemand vinden die het wil en kan doen...)
Als je dat zo opschrijft krijg je allerlei wilde fantasieën over 10 9000-rijders die hun auto tot een investeringsobject willen maken. Maar ja, als je veel geld aan een auto uit wilde geven reed je geen 9000 (in het jaar 2013 althans
Maar wie weet: nu zijn ze geen dubbeltje waard, maar wat zouden ze waard zijn als 4-deurscabrio?
is dit een totaal krankzinnig idee, of alleen een tikkeltje wild. Waarom is een 9000 4-deurscabrio beter dan een 900 2-deurscabrio?
-
levensnevel
- Donateur (3x)

Lastig Collega,
ik kan je het verhaal van de 480 cabrio, zoals ik dat ken, meegegeven.
In mijn 480 dagen had ik mijn blauwe kaasschaafje in onderhoud bij TonCar in Berkel en Rodenrijs.
Zij stonden indertijd aan de wieg van de 440 station

Na een door Volvo aangespannen bittere rechtzaak wonnen ze uiteindelijk het pleit en mocht deze estate verkocht worden.
In ongeveer dezelfde periode was men, weer samen met ACT, bezig om een cabrio versie van de 480 te ontwikkelen.
Er is zelfs een minimale 0' serie gebouwd

en men overwoog om een eerste serie te gaan bouwen.
Ton & Rob klopten hiervoor aan bij de bank en kregen daar te horen dat men het project wel wilde financieren wanneer er 100 'firm orders' waren met een aardige downpayment.
Omdat Volvo hun eigen 480 Cabrio project gestopt had kon je op dat moment op je klompen aanvoelen dat Volvo zich ook hier met hand en tand tegen zou verzetten.
En ondanks dat er aardig wat concrete belangstelling bestond besloot men dat juridische gevecht met onzekere uitkomst niet aan te gaan.
En zo werd het project gestopt.
Heden ten dage wordt een 480 cabrio, in de 480 communities over de gehele wereld, als 'de holy grail' gezien.
Wat ik zou doen?
Als ik de tijd en het geld had: optie 2
ik kan je het verhaal van de 480 cabrio, zoals ik dat ken, meegegeven.
In mijn 480 dagen had ik mijn blauwe kaasschaafje in onderhoud bij TonCar in Berkel en Rodenrijs.
Zij stonden indertijd aan de wieg van de 440 station

Na een door Volvo aangespannen bittere rechtzaak wonnen ze uiteindelijk het pleit en mocht deze estate verkocht worden.
In ongeveer dezelfde periode was men, weer samen met ACT, bezig om een cabrio versie van de 480 te ontwikkelen.
Er is zelfs een minimale 0' serie gebouwd

en men overwoog om een eerste serie te gaan bouwen.
Ton & Rob klopten hiervoor aan bij de bank en kregen daar te horen dat men het project wel wilde financieren wanneer er 100 'firm orders' waren met een aardige downpayment.
Omdat Volvo hun eigen 480 Cabrio project gestopt had kon je op dat moment op je klompen aanvoelen dat Volvo zich ook hier met hand en tand tegen zou verzetten.
En ondanks dat er aardig wat concrete belangstelling bestond besloot men dat juridische gevecht met onzekere uitkomst niet aan te gaan.
En zo werd het project gestopt.
Heden ten dage wordt een 480 cabrio, in de 480 communities over de gehele wereld, als 'de holy grail' gezien.
Wat ik zou doen?
Als ik de tijd en het geld had: optie 2
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
-
collega
- Donateur (3x)

Nee, dat wist ik niet!
Dank.
Maar het is wel een tweedeurs en ik zou een 4-deurs zo cool vinden (moet je wel een rolbeugel maken van de B-stijl. zo lijkt me)
zoiets, maar dan als 9000
http://z4.foto.rambler.ru/public/ssmoll/33/19/1-web.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank.
Maar het is wel een tweedeurs en ik zou een 4-deurs zo cool vinden (moet je wel een rolbeugel maken van de B-stijl. zo lijkt me)
zoiets, maar dan als 9000
http://z4.foto.rambler.ru/public/ssmoll/33/19/1-web.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Dan kan ie in dit rijtje van custom cabrio's, waaronder de gele vierdeurs 900 cabrio.

-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Dat is geen enkel probleem; drempels versterken, dak er af flexen, vouwdak maken.collega schreef:4. ombouwen tot cabrio.
Je moest voor goedkeuring dan nog naar de RDW in Lelystad, maar de regels zijn versoepeld, nu kan ieder RDW station de keuring doen geloof ik.
Als je alles laat doen kan het een dure zaak worden, als je het zelf doet uiteraard niet. Zoals taaffert al liet zien; het is al veel vaker gedaan met andere Saabs.
-
collega
- Donateur (3x)

die lijkt me iets te simpel: een 2-deurs cabrio van een 2-deurs (eventueel 3-deurs) auto. Ja, dat zou te doen moeten zijn (niet voor mij, want ik heb 2 rechterhanden en ik ben links, zoals eerder beschreven).
Een 4-deurs-cabrio, of een 4-deurs-auto ombouwen tot 2 deurs-cabrio is een heel ander verhaal:
in het tweede geval moet er heel veel laswerk aan te pas komen (en daarna denk ik dat hij in iedere geval opnieuw gespoten moet worden)
De link die je geeft gaat over 96 2-deurs. Dat is wel iets anders dan een 9000 5-deurs.
In het eerste geval moet je een oplossing vinden voor de B-stijl, de stabiliteit is niet zomaar geregeld.
Ik heb lang geleden het artikel over de 900-4 deurs cabrio gelezen in Saabberichten. Die meneer had een half uur nodig om de B-stijl op- of af te bouwen als hij het dak dicht of open deed
maar als jij hem voor mij wilt ombouwen: wat kost me dat
Een 4-deurs-cabrio, of een 4-deurs-auto ombouwen tot 2 deurs-cabrio is een heel ander verhaal:
in het tweede geval moet er heel veel laswerk aan te pas komen (en daarna denk ik dat hij in iedere geval opnieuw gespoten moet worden)
De link die je geeft gaat over 96 2-deurs. Dat is wel iets anders dan een 9000 5-deurs.
In het eerste geval moet je een oplossing vinden voor de B-stijl, de stabiliteit is niet zomaar geregeld.
Ik heb lang geleden het artikel over de 900-4 deurs cabrio gelezen in Saabberichten. Die meneer had een half uur nodig om de B-stijl op- of af te bouwen als hij het dak dicht of open deed
maar als jij hem voor mij wilt ombouwen: wat kost me dat
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Er zijn ooit maar een paar 4 deurs cabrio modellen gemaakt. Het grootste probleem is de achterdeur die aan de B stijl hangt, die moet daarvoor nogal stijf aan de vloer vast zitten. De B stijlen L-R verbinden met een soort rolbeugel maakt dat iets makkelijker, maar dat doet m.i. afbreuk aan het cabrio idee. De achterdeuren laten scharnieren aan de achterkant kan ook.collega schreef:In het eerste geval moet je een oplossing vinden voor de B-stijl, de stabiliteit is niet zomaar geregeld.
Serieus?maar als jij hem voor mij wilt ombouwen: wat kost me dat
Ik zou het wel voor materiaalkosten willen doen,
-
evolver86
- Geregistreerd lid
72sonett3 schreef:Er zijn ooit maar een paar 4 deurs cabrio modellen gemaakt. Het grootste probleem is de achterdeur die aan de B stijl hangt, die moet daarvoor nogal stijf aan de vloer vast zitten. De B stijlen L-R verbinden met een soort rolbeugel maakt dat iets makkelijker, maar dat doet m.i. afbreuk aan het cabrio idee. De achterdeuren laten scharnieren aan de achterkant kan ook.collega schreef:In het eerste geval moet je een oplossing vinden voor de B-stijl, de stabiliteit is niet zomaar geregeld.Serieus?maar als jij hem voor mij wilt ombouwen: wat kost me dat
Ik zou het wel voor materiaalkosten willen doen,maar in NL heb ik geen sleutelruimte meer...
Als je de b stijl doorzaagd en geen versteviging bouwt, dan vouwt de stijl naar binnen als je een aanrijding krijgt. Waar je de deuren hangt lijkt me niet het grootste probleem.
-
collega
- Donateur (3x)

Back on topic:
Morgenochtend ga ik in Braunschweig mijn "nieuwe" 9-5 halen: een staalgrijze Aero Estate handbak), 2005 (dus geen Dame Edna, maar mét BS-modificatie), 155.000km, woensdag wordt ie gekeurd, dan moet hij nog vier werkdagen wachten op de nieuwe platen en dan ben ik weer los (oh ja, er moet nog wel LPG in, en een carkit en de navi kloppend maken en misschien nog wat kleinigheidjes zo her en der
ik kan haast niet wachten!!!

Morgenochtend ga ik in Braunschweig mijn "nieuwe" 9-5 halen: een staalgrijze Aero Estate handbak), 2005 (dus geen Dame Edna, maar mét BS-modificatie), 155.000km, woensdag wordt ie gekeurd, dan moet hij nog vier werkdagen wachten op de nieuwe platen en dan ben ik weer los (oh ja, er moet nog wel LPG in, en een carkit en de navi kloppend maken en misschien nog wat kleinigheidjes zo her en der
ik kan haast niet wachten!!!
-
collega
- Donateur (3x)

Hij is er, en hij rijdt heerlijk: gisteren van Braunschweig naar huis gereden, 1 op 11 op de autobahn, vlot, stoer en snel, comfortabel, zonder kraakjes, rammeltjes of piepjes, alles werkt, rijdt soepel, hij trekt als een lier, de bekleding is nog mooier dan ik dacht en in nog betere staat (heel dun Duitsertje
), de muziek is top uit de HK-speakers
Kortom: weer vier jaar rijplezier.
Na de keuring plaats ik wat foto's.
Een van de vragen waar ik nog voor sta:
is de navi te updaten, heeft iemand een schijfje? Of zal ik de Alpine uit de 9000 overbouwen?
Kortom: weer vier jaar rijplezier.
Na de keuring plaats ik wat foto's.
Een van de vragen waar ik nog voor sta:
is de navi te updaten, heeft iemand een schijfje? Of zal ik de Alpine uit de 9000 overbouwen?