B204 -> B206 in Ascona-B:

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
jarno93
Geregistreerd lid

Re: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door jarno93 » do 03 jan, 2013 21:23

Mooi project en mooi dat je verder komt met de geboden adviezen!

timo
Geregistreerd lid

Sv: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door timo » do 03 jan, 2013 21:50

Mocht je dit draadje nog niet gezien hebben maar soortgelijk project is er ook in zweden, je moet wel een beetje zweeds kunnen, succes.

<Ämne: Ascona B med Saab 2.0T motor.> - http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=324617" onclick="window.open(this.href);return false;
Ascona B med Saab 2.0T motor.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 03 jan, 2013 23:48

RacesconaB204L schreef:
joachiem schreef:flens moet je even halen bij elferink van een sloop volvo S60/V70/S80...weet niet zeker of de downpipeflens van een volvo met 13T gelijk is aan die van een 16T maar dacht het wel.
Kan goed zijn dat een spruitstuk van een vroege 9000 mooier uitkomt bij jou...addapter moet er dus zeker tussen komen bij jou en is wel te doen als ik het plaatje zo bekijk.
:thumbup2: :bow: Hulde! bedankt voor deze erg bruikbare tip. Zo'n 9000 spruitstuk met een T3-aansluiting brengt inderdaad een 'zee aan ruimte' in mijn geval. Super!

Zie het verschil:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een down pipe flens voor aan de Volvo-TD04 heb ik intussen ook. Keurig netjes zoals dat gaat bij Elferink in Enter. Zo blijft het erg leuk.
Met een beetje oud en nieuw spul kom je er wel :wink: word wel een flinke addapter die er tussen moet komen maar je gaat nu tenminste wel van T3 naar T3 met meer ruimte er tussen.
Compressorhuis kun je ook nog mooi klokken natuurlijk..komt wel goed dit.
Bij Elferink kun je altijd leuk shopen als je bezig bent met een eigenbouw project :wink:

Ben benieuwd naar het resultaat...als zal dit nog aardig wat werk en tijd gaan kosten,houd je altijd van de straat deze hobby :mrgreen:

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Re: Sv: B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door RacesconaB204L » vr 04 jan, 2013 0:57

timo schreef:Mocht je dit draadje nog niet gezien hebben maar soortgelijk project is er ook in zweden, je moet wel een beetje zweeds kunnen, succes.

<Ämne: Ascona B med Saab 2.0T motor.> - http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=324617" onclick="window.open(this.href);return false;
Ascona B med Saab 2.0T motor.
Hey, gaaf en nog actueel ook! Bedankt wederom :thumbup2:

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » zo 20 jan, 2013 15:25

Nu ook een geschikt inlaatspruitstuk gemaakt. Van Saab past bij mij niets standaard. Ik zou een inlaatspruitstuk kunnen nemen van een 9000-tubo, maar dan zit de gasklep aan de verkeerde kant (koppelingzijde) die ik dan overlassen moet. Ook de doorlaat van deze gasklep vind ik wat krap. Van het standaard spruitstuk van een 900 New Generation of 9-5 komt de de aanzuigopening boven de gasklep veel te hoog uit (krijg je een soort snorkel uit je motorkap :lol: ). Daarom het originele spruitstuk van de 900NG uit elkaar geslepen...

Afbeelding

Een ronde alumium buis met een diameter van 100mm genomen en hetgasklephuis van een Toyota Supra 7MGTE (3.0-turbo) met een doorlaat van 65mm.

Afbeelding

Ziet er ingebouwd dan zo uit...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de achterkant van het spruitstuk heb ik dikwandig materiaal gebruikt, want daar komen dadelijk 2 schroefdraadgaten 3/8" in t.b.v. aansluiting op de rembekrachtiger en de temperatuuropnemer van de ingeblazen lucht.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 20 jan, 2013 15:59

Ziet er netjes uit hoor!

Lijkt mij lastig lassen in die smalle ruimtes of niet? :shock:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 20 jan, 2013 20:23

Volgens mij zie ik hier een TIG lasser aan het werk. Mooi hoor, goed bezig! Gaaf project

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » zo 20 jan, 2013 21:53

Ziet er goed uit! Lekker kort die pijpjes :D. Heb je het TIG of mig/mag gelast? Bij sommige lasjes lijkt het mig/mag en de lassen zijn best breed voor TIG. Als ik er de tijd voor neem kan ik met mig/mag ook zulke lassen leggen. Ben me momenteel een beetje aan het verdiepen in het alu lassen/solderen met een vlam, schijnt de mooiste manier te zijn omdat je geen kap op hoeft en je zo altijd ziet wat je exact doet.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » ma 21 jan, 2013 0:35

[]Ik heb het niet zelf gelast, want ik heb thuis geen wisselspanningsapparaat waarmee je aluminium kan lassen. Het is wel TIG-gelast door een neef van me, beetje zwenkend. Ziet er inderdaad bijna uit alsof het pulserend MIG gelast is (heb ik ooit eens zelf een hele lasinstructie voor mogen maken en lasapparatuur voor in orde gemaakt op HTS Wtb in Enschede :wink: ) Als de boel netjes schoon gemaakt is dan is het mooi werk dat aluminium lassen, maar laat geen stukje huid onbedekt want je bent verbrand voor je het weet van het felle licht. Bij RVS TIG lassen is het belangrijk om een mooi scherpe punt aan de wolfraam elektrode te hebben, maar bij aluminium TIG lassen is die scherpe punt meteen weg en zit je meteen met een soort bolletje aan het uiteinde te lassen. Ik kan thuis alleen MIG/MAG en TIG gelijkspanning (RVS).

Maar hoe dan ook....dit is alvast weer mooi gelukt zo, vind ik.
Reden: Quote verwijderd

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 07 feb, 2013 22:59

Paar updates:

Elektrische regelbare waterpomp BMW.

Afbeelding

Inlaatspruitstuk met gemodificeerde 4bar drukregelaar en 470cc@3bar injectoren (Opel z20LEH) en gasklephuis Supra 3.0 turbo.

Afbeelding

Uitlaatspruitstuk 9000-Aero met passtuk 'past' :)

Afbeelding

Afbeelding

Adapterplaat i.p.v. originele oliefilterhuis.

Afbeelding

Begint er steeds meer op te lijken.....

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 07 feb, 2013 23:14

Ziet er puik uit! Ben benieuwd naar het vervolg!

Denk je dat je genoeg hebt aan die inimini injectors 8)

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 07 feb, 2013 23:33

Op het Opel-motortje wel goed voor in ieder geval 304pk :wink:
zou de Saab zo veel meer peut nodig hebben dan?

Ik ben sowieso wel benieuwd in hoeverre ik de DTA-software van de 2.0 liter Opel turbomotor moet aanpassen om de 2.0 liter Saab motor goed op te laten draaien. We zullen zien; de lambda breedband sensor, uitlaatgastemperatuur en testbank zal het wel laten zien.
Maar zover ben ik nog even niet.....

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 07 feb, 2013 23:39

Ik wou net zeggen, als je toch bezig bent, doe het meteen goed! 630cc of wellicht nog groter (voor bio ethanol).
Prachtig project hoor! Vind sommige keuzes apart (het GKH bijvoorbeeld), maar hoe alles gemonteerd wordt is zeker vakmanschap!
Petje af!

maxmink93
Geregistreerd lid

B204L in Ascona-B en even voorstellen

Bericht door maxmink93 » do 07 feb, 2013 23:48

Erg netjes!
Gasklep is ook lekker dik.

Injectors zou ik wel grotere pakken. Denk aan deka's 630cc of 870cc.
Zeker als je op ethanol gaat blazen. Kun je safe naar de 330pk op E85 :-)..

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 08 feb, 2013 0:13

Die gasklep omdat ik een gasklep zocht met een korte bouwlengte en waar direct een slang op gestoken kan worden en minstens 65mm. Een Supra gasklep was de eerste die ik tegen kwam en die daaraan voldeed.... :idea:

Plaats reactie