Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!
-
Robbert
- Donateur (6x)

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!
Volgens mijn EPC zit er een achteruitrijlichtschakelaar van een 9000 boven op de bak.
-
brinky
- Donateur

Jip... en daar moet een stekker op... maar de schakelaars zelf gaan ook nog weleens kapot. Je kunt em zo eruit draaien en dan ff met de multimeter testen. Een nieuwe kost iets van 12 euro.. uit mijn hoofd.
-
9323
- Donateur (2x)

Mooi, thanks. dan had ik de goede gevonden. Nu op zoek naar de stekker 
-
9323
- Donateur (2x)

Stekkertje voor achteruitrijlichtschakelaar is in geen velden of wegen te bekennen. Waar moet die vandaan komen?
ten tweede: ik ben de massapunten onder de motorkap eens langsgelopen en heb er een aantal schoongemaakt/geschuurd. Kwam er ook achter dat er eentje ontbreekt, op het inlaatspruitstuk. Daar horen er twee op te zitten, eentje per twee injectoren. Ik zou mij kunnen voorstellen dat eea invloed heeft op de werking van de injectoren en daarmee op het arm lopen van de auto... Massadraad hoort volgens mij onderdeel te zijn van de kabelboom, maar ergens onderweg is-ie blijven steken denk ik. Hij bungelt niet los onder de luchtinlaat in elk geval.

ten tweede: ik ben de massapunten onder de motorkap eens langsgelopen en heb er een aantal schoongemaakt/geschuurd. Kwam er ook achter dat er eentje ontbreekt, op het inlaatspruitstuk. Daar horen er twee op te zitten, eentje per twee injectoren. Ik zou mij kunnen voorstellen dat eea invloed heeft op de werking van de injectoren en daarmee op het arm lopen van de auto... Massadraad hoort volgens mij onderdeel te zijn van de kabelboom, maar ergens onderweg is-ie blijven steken denk ik. Hij bungelt niet los onder de luchtinlaat in elk geval.

-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Ja, die massadraad ontbreekt inderdaad. Of dat zo hoort of niet is even de vraag, bij het monteren van de kabelboom (we hebben die overgezet van het originele blok op het nieuwe blok) konden we die draad al niet vinden en zijn toen tot de conclusie gekomen dat bij deze kabelboom de massadraden maar via 1 punt op het inlaatspruitstuk lopen ipv 2 zoals je zou verwachten. Helaas was de kabelboom van de andere auto niet meer bruikbaar, anders hadden we die gepakt.
We zullen als eerst met de multimeter de verschillende massa's eens na moeten gaan meten en kijken of er niet eentje los hangt.
Weet overigens iemand of alle kabelbomen welke op het blok zit door de jaren heen uitgewisseld kunnen worden? Anders kunnen we er een andere kabelboom bij pakken en desnoods wisselen.
We zullen als eerst met de multimeter de verschillende massa's eens na moeten gaan meten en kijken of er niet eentje los hangt.
Weet overigens iemand of alle kabelbomen welke op het blok zit door de jaren heen uitgewisseld kunnen worden? Anders kunnen we er een andere kabelboom bij pakken en desnoods wisselen.
-
9000-95
- Donateur

Is toch niet toevallig een kabelboom van een automaat geweest? Dan ga je dat stekkertje niet vinden...Rhinobirds schreef: ....kabelboom (we hebben die overgezet van het originele blok op het nieuwe blok) ....
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
en nu gaan we twijfelen... zover ik weet is de kabelboom bij de auto gehouden. Wel heeft de vorige eigenaar het blok ook al een keer gewisseld, misschien dat het er toen ingekomen is. De andere auto waar het blok uit kwam was overigens wel een automaat (om het nog verwarrender te maken).
Wat zijn nog meer verschillen tussen de kabelbomen van een handbak & automaat afgezien van het achteruit stekkertje?
Wat zijn nog meer verschillen tussen de kabelbomen van een handbak & automaat afgezien van het achteruit stekkertje?
-
9000-95
- Donateur

dacht alleen dat stekkertje. Zit bij de automaat natuurlijk bij de pook. Maar is wel simpel op te lossen, kwestie van doorlussen.
-
9323
- Donateur (2x)

Ik heb net ergens gelezen dat 1) de inlaatluchttemperatuursensor kan zorgen voor een arm mengsel en 2) dat de massadraad van dat ding op het inlaatspruitstuk hoort te zitten. Bij mijn auto ontbreekt daar een massadraad. Zou het...?
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=56779" onclick="window.open(this.href);return false;
Fingers crossed. Morgen maar eens kijken waar de zwarte draad van die sensor heenloopt.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=56779" onclick="window.open(this.href);return false;
Fingers crossed. Morgen maar eens kijken waar de zwarte draad van die sensor heenloopt.
-
9323
- Donateur (2x)

Weer een dagje knutselen achter de rug. Eerst het goede nieuws: de achteruitrijverlichting doet het! Even bij een sloper gekeken waar dat stekkertje vandaan hoort te komen; ergens vanachter de accu blijkt. En inderdaad, daar bungelde het bij mijn auto ook.
Met arm mengsel niet verder gekomen. Wat hebben we gedaan:
-accuspanning op ecu uitgelezen via T5Suite. Gaf keurig 14,1 volt aan.
- weerstanden gemeten tussen sensoren en ecu
- luchtinlaattempsensor gewisseld
- massapunten doorgemeten.
En nu weten we het eigenlijk niet meer. We gaan volgende keer dan maar de hele kabelboom tussen ecu en blok vervangen. Zou best kunnen dat het ergens in die kabelboom spookt. Als dat niet werkt: Tja, wat dan?
Toen we rond 1500 weg wilden rijden kreeg rhinobirds zijn auto niet meer aan de praat. Brandstofpomp kapot... Die hebben we dus gewisseld. Hadden we inmiddels ervaring mee, omdat we net twee weken geleden de mijne hadden gewisseld in de hoop dat dat mijn issues zou verhelpen. De pomp die uit mijn auto kwam zit nu dus in de auto van rhinobirds
Gastank was complicerende factor, maar dat viel uiteindelijk ook reuze mee. Oh, en Robbert: je tool kwam weer uitstekend van pas 
Met arm mengsel niet verder gekomen. Wat hebben we gedaan:
-accuspanning op ecu uitgelezen via T5Suite. Gaf keurig 14,1 volt aan.
- weerstanden gemeten tussen sensoren en ecu
- luchtinlaattempsensor gewisseld
- massapunten doorgemeten.
En nu weten we het eigenlijk niet meer. We gaan volgende keer dan maar de hele kabelboom tussen ecu en blok vervangen. Zou best kunnen dat het ergens in die kabelboom spookt. Als dat niet werkt: Tja, wat dan?
Toen we rond 1500 weg wilden rijden kreeg rhinobirds zijn auto niet meer aan de praat. Brandstofpomp kapot... Die hebben we dus gewisseld. Hadden we inmiddels ervaring mee, omdat we net twee weken geleden de mijne hadden gewisseld in de hoop dat dat mijn issues zou verhelpen. De pomp die uit mijn auto kwam zit nu dus in de auto van rhinobirds
-
Robbert
- Donateur (6x)

Dat is goed om te horen Philip.
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Yep, nog bedankt voor het helpen swappen, ben zonder problemen thuis gekomen.
Heatplates staat aangevinkt in de bin maar zit niet op de auto maar kunnen we eigenlijk ook wel uitsluiten. We hebben een andere ECU geprobeert van een 2.3t zonder heatplates en die gaf het zelfde resultaat. Na de opwarm fase moet de motor in closed-loop gaan, bijregelen lukt vervolgens niet en na iets van 20 a 30 sec geeft de ECU het op met een CE melding.
Heatplates staat aangevinkt in de bin maar zit niet op de auto maar kunnen we eigenlijk ook wel uitsluiten. We hebben een andere ECU geprobeert van een 2.3t zonder heatplates en die gaf het zelfde resultaat. Na de opwarm fase moet de motor in closed-loop gaan, bijregelen lukt vervolgens niet en na iets van 20 a 30 sec geeft de ECU het op met een CE melding.
-
brinky
- Donateur

Welke injectoren zitten er nu in de auto gemonteerd? Zijn die wel het juiste type?
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
injectoren ook gecontroleerd, zijn rode, nummertje 0280150431
-
9323
- Donateur (2x)

Saab 9000 bij nacht. Genieten van al de lampjes die ik heb gefixt