Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
Plaats reactie
rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door rademaker » zo 16 dec, 2012 22:32

we zijn al iets aan het regelen om dit tooltje in serie te produceren.
Wordt vervolgd.
Koos

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » zo 16 dec, 2012 22:33

Distributie hebben we inderdaad gechecked, het enige wat we niet goed konden checken was of de poulie ook op dr merkteken stond. Van boven was wel wat te zien, een streepje op het alu huis en een gleufvormige uitsparing in de poulie. Die stond er net voorbij maar veel was het niet. Is dit het merkteken waar we op moesten letten? We hebben er een slecht gelukte foto van kunnen maken ;)

Volgende op het lijstje is spanningsval meten over verschillende sensoren en massa-punten, daar zijn we niet meer aan toegekomen vandaag. Wel hebben we alle 4 de bougies eruit gehad, zien er alle 4 net zo wit uit. De slag meten was wat lastig, geen schuifmaat bij de hand dus hebben het gedaan met een schroevendraaier. Een geschatte slag kan ik volgende keer opmeten maar alles wijst er wel op dat het een 2.3 blok is. Auto trekt ook al bij lagere toeren zoals een 2.3 hoort te doen. Of er wel/niet heatplates opzitten is een goede, dat zouden we nog moeten controleren maar zou dat veel kunnen uitmaken?

De evap hebben we er ook af gehad en afgedopt, geen verschil. Wat rondgespoten met remmenreiniger, ook geen verschil. Slangetjes waren wel wat 'poreus' sinds een dag en gelijk gewisseld. Oorzaak is terug te brengen tot een bepaald knaagdier... De andere leidingen zullen we de volgende keer 1 voor 1 afdoppen en uitsluiten.

Zelf ben ik benieuwd wat voor spannigsval er te meten valt over de verschillende massa verbindingen en wat voor spanning de ECU zelf heeft. Hoe krijgen we overigens in T5suite de spanning zichtbaar? Er wordt ook een correctie uitgevoerd voor de injectoren afhankelijk van de spanning, misschien gaat het hier mis.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 16 dec, 2012 22:50

ha, ik weet niet of het ergens op kan wijzen, maar de auto heeft nog een paar andere vreemde symptomen: Soms gaan de ruitenwissers heel langzaam en brandt de dashboardverlichting heel flauwtjes en de toerenteller en snelheidsmeter vallen soms even uit. Dus qua spanning is niet alles koek en ei.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 16 dec, 2012 22:55

er is een symbol Batt_volt en dat zou de accuspanning moeten geven. Is alleen aanwezig in sram, dus het vinkje bij "Only symbols within binary" even uitvinken anders zie je hem niet. Zit onder Sensor>Basic.

Je zou als je die accuspanning uit de ecu leest ook de spanning op de injectors zelf moeten meten. Zou kunnen dat de ecu voldoende spanning krijgt/meet maar dat de spanning op de injectoren substantieel lager is door een rottig contactje ergens. Blauw-rode draad op de injectoren is de plus. Komt vanaf het hoofdrelais. Dus dat zou idd ook verband kunnen houden met wat 9323 net schrijft...

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 16 dec, 2012 23:09

Dank - ik zal dat accuvoltage morgen eens even bekijken.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 17 dec, 2012 12:58

Rijdt zojuist een busje de voorbumper van mijn geparkeerde saabje aan gort. Zucht... En deze kleur is al zo goed te vinden... not.

Afbeelding

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » ma 17 dec, 2012 14:06

Rhinobirds schreef:Distributie hebben we inderdaad gechecked, het enige wat we niet goed konden checken was of de poulie ook op dr merkteken stond. Van boven was wel wat te zien, een streepje op het alu huis en een gleufvormige uitsparing in de poulie. Die stond er net voorbij maar veel was het niet. Is dit het merkteken waar we op moesten letten? We hebben er een slecht gelukte foto van kunnen maken ;)
Dan zou ik voor de zekerheid eens de poulie precies goed zetten, de kettingspanner losdraaien en de nokkenas-tandwielen + ketting lossen, vervolgens in omgekeerde volgorde weer vast.

(toen ik mijn koppakking verving heb ik een tijdje lopen prutsen om de distrubutie en nokkenassen goed op tijd te krijgen, tweede keer was het zo gepiept.
nb ketting + nokkenastandwiel aan uitlaatkant het eerst, en dan x aantal schakels, toch?)

Is er 1 bougie wit of allemaal?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 17 dec, 2012 14:26

bougies zijn allemaal wit.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » ma 17 dec, 2012 15:16

stond er niet laatst een LeMans-blauwe Aero te koop? heb je in elk geval je onderdelen zeker gesteld :wink:

wel kl*te, natuurlijk. heeft de knoeierd zijn adres/tel.nl. achter gelaten?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 17 dec, 2012 15:22

ja, woont bij mij in de straat, dus dat komt goed.

rademaker
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door rademaker » ma 17 dec, 2012 15:37

Toch goed waardeloos, zo'n aanrijdinkje.
Als het een verzekeringskwestie is zal de kans groot zijn dat een nieuwe bumper in de juiste kleur moet worden gespoten.
Ook zijn er nieuwe technieken om het kunststof supernetjes te repararen, en ook dan zal de spuiter er aan te pas moeten komen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 18 dec, 2012 21:43

Besloten dat ik de massapunten van de auto maar eens ga langslopen. Mooi plaatje gevonden:
Afbeelding

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 18 dec, 2012 21:59

nog iets: de achteruitrijverlichting heeft het nooit gedaan. Heb lampje al gewisseld, maar dat hielp niet. Zekering is ook goed. Nu zit er een piefje op de versnellingsbak waar duidelijk een stekkertje in kan. Zou dat de achteruitrijverlichtingsschakelaar kunnen zijn?

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 18 dec, 2012 22:10

dan zou er een stekkertje los moeten hangen, ergens. of zit de schakelaar bij de pook?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 18 dec, 2012 22:11

morgen maar weer eens met mijn hoofd onder de motorkap gaan hangen dan ;-)

Plaats reactie