Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

1984-1997
Plaats reactie
michelvenus
Geregistreerd lid

Re: Aan de 9000! Alleen nog ff opknappen... > It's Alive!

Bericht door michelvenus » di 11 dec, 2012 22:24

Dankje dankje. Hij is zilvermetallic,code 268.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 11 dec, 2012 22:37

ja, dat is natuurlijk een stuk mooier dan staal... Ooit hoop ik ergens een setje 16" cross spokes op de kop te tikken voor in de zomer. En dan worden de smooth spokes die ik nu heb mijn winterwielen. Tot die tijd moet ik het hier mee doen. Maar zeg nou zelf: het is toch net lichtmetaal?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 11 dec, 2012 23:25

15" cross spoke staat ook heel mooi voor de zomerwielen ;) Weet nog wel een paar setjes..

Mooi verlaagd trouwens die rookzilveren (zie sneeuw) 9000 van michelvenus.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 11 dec, 2012 23:57

Ga toch voor de 16". Naald in een hooiberg en meestal onbetaalbaar, maar hoop doet leven :-)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 12 dec, 2012 1:29

Ik begrijp je overweging :) Zelf net een setje aangeschaft ...

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » wo 12 dec, 2012 10:07

Nice! Foto's!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 16 dec, 2012 16:54

Vandaag de ABS-sensor aangesloten; dat is weer een lampje minder op het dashboard. Verder had ik een cruise control kabel op de kop getikt, omdat degene die ik had kapot was. Cruise control werkt echter nog niet, terwijl het lampje op het dashboard wel gaat branden. Wellicht dat ik de voetschakelaars niet goed heb aangesloten.

De rest van de dag zijn we bezig geweest uit te vogelen waarom de auto arm loopt: brandstofpomp vervangen, brandstofdrukregelaar vervangen, mapsensor vervangen. Op aanraden van 9000-95 gecheckt of de nokkenassen op tijd staan en dat leek het geval. Hoe het ook zij: het heeft allemaal niet geholpen. Auto loopt nog steeds arm.

Kortom: tips zijn welkom ;-)

Afbeelding
Afbeelding

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 16 dec, 2012 17:34

Je kreeg de ring van de brandstofpomp los met mijn special tool?

Ging makkelijk toch?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 16 dec, 2012 17:44

Ja, dat ging prima! Hoewel ring wel goed vast zat; je tool is een klein beetje uit het lood nu :-( Doet het evenwel nog uitstekend.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 16 dec, 2012 17:46

het loshalen van de ring ging goed. of het inspuiten van de ring ( en dan vooral de schroefdraad daarvan en het contactvlak tussen ring en pomp) met WD40 heeft geholpen blijft gissen, maar het algemene idee was dat het wel (mee-)gewerkt heeft.

de WD40 werd dus toegepast in het kader van 'baat het niet, dan schaadt het (ook) niet'.

tooltje is wel wat getordeerd, ja.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » zo 16 dec, 2012 19:14

Volgende keer andersom erop zetten dan wordt ie wel weer recht.

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » zo 16 dec, 2012 19:35

je bedoelt eigenlijk: 'de volgende keer maar te strak aandraaien' ;)

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 16 dec, 2012 20:09

of de tool wat verstevigen ;-)

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » zo 16 dec, 2012 20:26

Nog een paar foto's: de tool in actie en een bougie die eruitziet alsof de auto te arm loopt.

Afbeelding
Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 16 dec, 2012 21:41

Even samenvatten. Je hebt al gewisseld als ik het goed heb:
lambda sensor
brandstofpomp
ecu
map sensor
brandstofdrukregelaar
brandstoffilter

en dat heeft allemaal niks opgelost. Er van uitgaande dat je niet 2 componenten treft met exact dezelfde fout mag je die dan wel afstrepen. Sensorwaardes van IAT en kvs leken ok te zijn, kunnen we ook afstrepen.

Distributietiming het je gechecked, er van uitgaande dat-ie ook op met merkteken op de krukas poelie goed stond natuurlijk.

Spanningsval over diverse massaverbindingen tussen ecu en lambda nog gemeten?
Spanning op verwarmingsdraden van de lambda sonde nog gechecked?
Voedingsspanning op de ecu gechecked en ok?
Hoe zien de 4 bougies eruit naast elkaar? Allemaal identiek of niet?

Je gaat denken aan valse lucht in je inlaattraject maar dat moet wel een heel serieus lek zijn om zoveel extra lucht te geven dat je een ce lambda zet. Dan zou je ook met stationair toerental grote problemen verwachten en volgens mij liep-ie netjes stationair toch? Om uit te sluiten kan je de diverse leidingen op het inlaatspruitstuk na de gasklep eens één voor één afdoppen: rembekrachtiging, evap, bov/turbodrukmeter, carterontluchting (eenweg klepje in de slang ok?). En een keertje met remmenreiniger oid spuiten rondom het spruitstuk.
Er zit niet toevallig een heatplate tussen, of geen heatplate en wel eentje aangevinkt in de bin?

Je hebt eigenlijk het hele brandstofsysteem wel gehad, verstuivers kan je nog eens wisselen maar als de bougies identiek kijken dan geloof ik daar niet zo in. De kans dat ze alle 4 dezelfde afwijking geven is klein.
Blijft er weinig over. Als alle sensoren hun werk goed doen, de signalen goed aankomen bij de ecu en de brandstofdruk klopt dan gaat er iets mis tussen de door de ecu berekende luchtmassa en de werkelijke. Luchtmassa in T5 wordt berekend uit toerental, inlaatdruk (map), gasklep stand en VE map in de bin.
Klopt de VE map in de bin met het blok, oftewel is het wel een 2.3 blok wat je erin gelepend hebt? Slag meten/zuigers bekijken via bougiegat geeft uitsluitsel, 2.0 zuiger heeft uitsparingen voor de kleppen, 2.3 niet. Maar een 2.0 blok met 2.3 software zou eigenlijk juist te rijk moeten lopen als ik me niet vergis.
Gasklep sensor/gasklephuis zou je nog eens kunnen wisselen, geen grote klus en er ligt vast wel een andere daar.
Map sensor had je al gehad. Slangetje niet lek/poreus? Vernieuwen voor het geval dat. Idem met het slangetje op de drukregelaar.
Met toeren signaal kan weinig mis, als het bdp signaal zo slecht is dat-ie z'n toerental fout meet loopt-ie niet eens.

Ben heel benieuwd wat het nou is, succes en laten we hopen dat het snel wordt gevonden!

Mooi serieus tankringtooltje trouwens :bluethumb:

Plaats reactie