Ben maar blij met je Saab
-
N207
- Donateur

Re: Ben maar blij met je Saab
@Garrett: de review op autoweek.nl is zeker van jou? Zoveel herkenbaarheid (en de C4 en C5), dat moet bijna wel.
OT: vanmorgen met twee Saabs (de Sport Sedan en de Viggen) door de sneeuw naar Gouda gereden. De Viggen op zomerbanden, de Sport Sedan op winterbanden. Zelf reed ik in de Sport Sedan, mevrouw N207 met de Viggen. Prima koersvastheid bij beiden, alleen grijpt ABS (Sport Sedan) relatief snel in, maar dat heb ik al vaker gemerkt.
OT: vanmorgen met twee Saabs (de Sport Sedan en de Viggen) door de sneeuw naar Gouda gereden. De Viggen op zomerbanden, de Sport Sedan op winterbanden. Zelf reed ik in de Sport Sedan, mevrouw N207 met de Viggen. Prima koersvastheid bij beiden, alleen grijpt ABS (Sport Sedan) relatief snel in, maar dat heb ik al vaker gemerkt.
-
mennoherstel
- Donateur (3x)

Staat nu op 15 " winterbanden, automaat op 'Winter' en gaan alsof er geen sneeuw ligt! Helemaal geweldig!
-
Mr.Polaroid
- Geregistreerd lid
Wat ik toch jammer vind is dat er nooit een 4WD-Saab is gemaakt.
Je zou toch zeggen dat dat voor Noord-Europa best een logische stap zou zijn geweest.
Niet alleen de terreinauto's hadden 4WD maar Subaru had bv ook lange tijd STANDAARD 4WD op alle modellen (ook de Justy).
Toen de ontwikkeling pas goed op gang kwam met de Audi Quattro in de jaren '80 hadden ze mooi kunnen aansluiting denk ik zo.
Verklaring is misschien dat ontwikkeling of inkoop van techniek de auto te duur zou hebben gemaakt voor vooral de thuismarkt.(?)
Je zou toch zeggen dat dat voor Noord-Europa best een logische stap zou zijn geweest.
Niet alleen de terreinauto's hadden 4WD maar Subaru had bv ook lange tijd STANDAARD 4WD op alle modellen (ook de Justy).
Toen de ontwikkeling pas goed op gang kwam met de Audi Quattro in de jaren '80 hadden ze mooi kunnen aansluiting denk ik zo.
Verklaring is misschien dat ontwikkeling of inkoop van techniek de auto te duur zou hebben gemaakt voor vooral de thuismarkt.(?)
-
Garrett
- Lid van verdienste
De auto is privé.carlsson schreef:Leasewagen zonder winterbanden in het servicepakket, dat komt toch bijna niet meer voor![]()
ABS/ESP de hele flikkerse rimbam aan elektronische hulpmiddelen kan niet verhullen dat het onderstel van de C5 Tourer in sneeuw en op gladheid zowel op de voor- als de achteras het totaal niet kan bijbenen.
Klopt ik heb er een paar reviews opstaanN207 schreef:@Garrett: de review op autoweek.nl is zeker van jou? Zoveel herkenbaarheid (en de C4 en C5), dat moet bijna wel.
OT: vanmorgen met twee Saabs (de Sport Sedan en de Viggen) door de sneeuw naar Gouda gereden. De Viggen op zomerbanden. Prima koersvastheid
De NG900 en OG9-3 waren idd meesterlijk in de sneeuw, zowel op zomer- als winterbanden vertrouwenswekkend. Ook met een zwaar dieselblok op de vooras.
De 9-5 was iets minder lichtvoetig maar nog altijd bijzonder baanvast. Overigens heb ik de automaat (zelfs met winterstand) verfoeid op wintersport. Ik rem graag goed af op de motor in de sneeuw.
Heeft er iemand trouwens een verklaring voor, of weet iemand hoe het technisch in elkaar zit dat het ene automerk modellen zo kan afstemmen dat ze achter de gemiddelde vierwielaandrijver kunnen aangaan, terwijl het andere automerk een auto aflevert die zich op sneeuw plots gedraagt als een bange puppy die ongecontroleerd achter ieder boompje wil schuilen?
Wat is daar de technische reden van?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Alexander schreef: Rij zelf met 245/18 inch winterbanden![]()
onder de C5. Prima wegligging op droog,![]()
onder de C5. Prima wegligging in de regen en sneeuw![]()
Alleen bij wegrijden in de sneeuw wat ESP-ingrepen.
ik denk dat die C5 het niet gaat halen van jouw avatar (mits goed uitgelijnd) op een paar merk winterbanden met een breedte maat van max 165
-
N207
- Donateur

Saab 9-3x en 9-3 TurboX en Saab 9-5NG AWD hebben vierwielaandrijving. Nooit mee gereden, maar het schijnt geweldig goed te werken.Mr.Polaroid schreef:Wat ik toch jammer vind is dat er nooit een 4WD-Saab is gemaakt.![]()
-
Sabriolet
- Donateur (7x)

Wat let je om winterbanden aan te schaffen als de auto prive is
Dat moet toch een enorme verbetering zijn, ook al is het dan nog steeds geen Saab.
Ik ben echt onder de indruk van de rijeigenschappen van onze 9.3 de laatste dagen
We rijden op Michelin Alpin4, echt super.
Succes met je overweging van winterbanden
Sabriolet
Dat moet toch een enorme verbetering zijn, ook al is het dan nog steeds geen Saab.
Ik ben echt onder de indruk van de rijeigenschappen van onze 9.3 de laatste dagen
We rijden op Michelin Alpin4, echt super.
Succes met je overweging van winterbanden
Sabriolet
-
Garrett
- Lid van verdienste
Ik heb er werkelijk waar niets van gemerkt:
1. We gaan niet op wintersport dit jaar.
2. Kost minimaal €700,- terwijl:
3. De C5 wordt nog maar ongeveer 1 à 2 keer per week gebruikt (nu toevallig net tijdens de sneeuwval).
4. De wegen zijn bij sneeuwval maximaal 1 dag slecht begaanbaar. Sneeuwvrije en bestrooide wegen durf ik -ja echt waar- op zomerbanden af te ronden.
5. De auto wordt over ongeveer een jaar weer verkocht.
Ik heb wat rondgeneusd, en het is schijnbaar een vrij bekend fenomeen dat de auto onhandelbaar wordt tijdens sneeuwomstandigheden op de originele Michelins:
Geen winterbanden:De nieuwe Citroen C5 is vanaf nu leverbaar met "Snow Motion": een intelligent antislipsysteem.
Snow Motion maakt het mogelijk om gedoseerd weg te rijden met een auto op besneeuwd of beijzeld wegdek. Het wordt vanaf oktober leverbaar op het complete C5-gamma, met uitzondering van de 2.0i 16V automaat.
Technisch maakt Snow Motion gebruik van ASR (Anti-Slipregeling) en voegt daaraan een dimensie toe. Dankzij de analyse van diverse parameters (helling, sneeuwsoort, ijslaag) berekent de computer de grip van de aangedreven wielen nauwkeuriger en verdeelt op grond daarvan de aandrijving over linker- en rechtervoorwiel. Dit resulteert in gelijkmatiger grip bij wegrijden en accelereren onder moeilijke omstandigheden.
1. We gaan niet op wintersport dit jaar.
2. Kost minimaal €700,- terwijl:
3. De C5 wordt nog maar ongeveer 1 à 2 keer per week gebruikt (nu toevallig net tijdens de sneeuwval).
4. De wegen zijn bij sneeuwval maximaal 1 dag slecht begaanbaar. Sneeuwvrije en bestrooide wegen durf ik -ja echt waar- op zomerbanden af te ronden.
5. De auto wordt over ongeveer een jaar weer verkocht.
Ik heb wat rondgeneusd, en het is schijnbaar een vrij bekend fenomeen dat de auto onhandelbaar wordt tijdens sneeuwomstandigheden op de originele Michelins:
Met mijn vorige wagen reed ik zonder problemen door de sneeuw !!! Met de c5 is dit hopeloos zonder sneeuwbanden !!!!
Die michelin zomerbanden zijn een grote ramp in sneeuw.
Ik rij er nu ook op, en geraak uiteindelijk waar ik moet raken (soms wel erg goed anticiperen op bergjes in de buurt en de kleine banen vermijden) maar het is verre van ideaal.
de eerste winter had mijn c5 ook nog geen winterbanden...
en dat was rampzalig...
nergens grip... (heb er ook overgeschreven hoor)
heb toen vaak de C1 genomen omdat die gewoon veel meer grip had
de winter van 2009 had ik ook weer winterbanden onder de C5... gelukkig.
-
mennoherstel
- Donateur (3x)

@Garret ik geef je gelijk dat je, n.a.v. wat je omschrijft over de C5, geen winterbanden meer gaat kopen, maar winterbanden zijn niet alleen voor in sneeuw of ijs. Het rubber is anders waardoor bij lagere temps, zo onder de 7 graden, een betere wegligging is dan op zomerbanden, ook op droge wegen. Ik merk daar duidelijk verschil in. En dat geldt ook andersom, bij hogere temperaturen werken zomerbanden beter door de andere materialen die daarin verwerkt zijn en de andere constructie.
Waar ik nog benieuwd naar ben: je geeft aan graag af te remmen op de motor in de besneeuwde berggebieden. Ik neem aan dat je dat uitgeprobeerd hebt, ook in de winterstand met de automaat. Wilde dat helemaal niet? Gaan de wielen dan door of eigenlijk terug slippen? Was dat met een 4 of met een 5 bak (met flippers)?
Waar ik nog benieuwd naar ben: je geeft aan graag af te remmen op de motor in de besneeuwde berggebieden. Ik neem aan dat je dat uitgeprobeerd hebt, ook in de winterstand met de automaat. Wilde dat helemaal niet? Gaan de wielen dan door of eigenlijk terug slippen? Was dat met een 4 of met een 5 bak (met flippers)?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Kan onderschrijven dat Michelin zomerbanden een slechte grip hebben in de sneeuw. Met mijn vorige 9000 met Michelin Energy kwam ik niet eens meer m'n eigen oprit op (die een paar graden helt). Met Nokian V zomerbanden geen probleem en die zijn nog goedkoper ook. En gek genoeg ziet het profiel er vergelijkbaar uit...
-
Garrett
- Lid van verdienste
Met een automaat gebruik je de voetrem gewoon veel meer. Kun je de pook in 2 of 3 zetten, je zult toch regelmatig moeten bijremmen. Ik rem liever op de motor af dan dat ik de rem gebruik in de sneeuw.
Wintersport tot nu toe afgerond in NG900, Mondeo MK3 diesel station, 9-3 2.2tid, 9-5 (als laatste en als enige automaat en dat beviel het minste).
De winterstand is niets meer dan dat de bak in de 4e versnelling vertrekt. Ikzelf vond de winterstand niet fijn omdat, door het elastiekerige van vertrekken in de 4e versnelling, het verschil tussen slip in de automaat of slip van de banden moeilijker voelbaar was.
Verder ken ik de voordelen van winterbanden ook wel
@Sapphire goed om te weten. Ik kreeg namelijk de indruk dat het echt aan de banden lag toen die bij +/- 60km/u op een rechte weg regelmatig kleine sprongetjes voelde maken.
Wintersport tot nu toe afgerond in NG900, Mondeo MK3 diesel station, 9-3 2.2tid, 9-5 (als laatste en als enige automaat en dat beviel het minste).
De winterstand is niets meer dan dat de bak in de 4e versnelling vertrekt. Ikzelf vond de winterstand niet fijn omdat, door het elastiekerige van vertrekken in de 4e versnelling, het verschil tussen slip in de automaat of slip van de banden moeilijker voelbaar was.
Verder ken ik de voordelen van winterbanden ook wel
@Sapphire goed om te weten. Ik kreeg namelijk de indruk dat het echt aan de banden lag toen die bij +/- 60km/u op een rechte weg regelmatig kleine sprongetjes voelde maken.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Tja, er zijn wel meer auto's die van nature geen echt goede balans hebben, met die moderne hulpmiddelen kun je gewoon te veel maskeren.
Vroeger ooit een paar 3 serie BMW's gehad, gewoon een zak cement in de koffer en de tractie was al een stuk beter
Misschien kun je nog wat met de luchtdruk in de banden goochelen, die zijn misschien wat te hard "opgepompt".
Anders wat rustiger rijden, dat help altijd
want wat je er ook onder hebt liggen het blijft verraderlijk en ook lieden met een AWD kunnen van de weg af geraken. Zeker als het gaat ijzelen.
Vroeger ooit een paar 3 serie BMW's gehad, gewoon een zak cement in de koffer en de tractie was al een stuk beter
Misschien kun je nog wat met de luchtdruk in de banden goochelen, die zijn misschien wat te hard "opgepompt".
Anders wat rustiger rijden, dat help altijd
-
djairo
- Geregistreerd lid
mennoherstel schreef:
Staat nu op 15 " winterbanden, automaat op 'Winter' en gaan alsof er geen sneeuw ligt! Helemaal geweldig!
Wat een subliem mooie foto!!!