Ben maar blij met je Saab

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Garrett
Lid van verdienste

Ben maar blij met je Saab

Bericht door Garrett » vr 07 dec, 2012 13:15

Al is de Citroën nog zo jong,
van het ESP hoor je in iedere bocht
DING-DONG

Wat een kunst om die bak op de weg te houden. Dit heb ik in 10 jaar Saab-rijden nog nooit meegemaakt. Onzeker, zoekerig weggedrag...

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ben maar blij met je Saab

Bericht door sb129h » vr 07 dec, 2012 13:16

Vanwege de sneeuw?
(Dat hebben ze toch ook in z'n land van herkomst zou je zeggen...)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 07 dec, 2012 13:16

Balen zeg, ik vind Citroën verder geweldige auto's... maar in de sneeuw dus beter een Saab :O:

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » vr 07 dec, 2012 13:17

Wat let je, er staan er nog genoeg te koop :wink:

savo
Geregistreerd lid

Bericht door savo » vr 07 dec, 2012 14:52

Hier al jaren Citroen rijder winterbandjes en gaaaan, nergens last van ook met de C4 Picasso niet, misschien ff langs de garagist.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 07 dec, 2012 15:24

Hij glijdt wel heel erg makkelijk over de voorwielen weg. Op rechte stukken voel je de hele auto zijdelings bewegen. Op een gegeven moment had ik het gevoel dat de kont steeds een stap opzij wilde maken. Nu begrijp ik ineens waarom je weleens auto's op een kaarsrechte weg met de neus in de greppel ziet hangen.
Ik ga er even vanuit dat het de zwaarlijvigheid van de C5 plus 225-brede zomerbanden er debet aan zijn.

Met de Saab heb ik ook seizoenen (en wintersportvakanties) afgerond op zomerbanden, maar zo'n onzeker weggedrag als vandaag heb ik nooit meegemaakt.

Wèl heb ik de laatste 4 jaar op winterbanden gereden. Misschien dat dat de perceptie van beweeglijkheid en grip wat veranderd heeft tussen de oren...

remels75
Geregistreerd lid

Bericht door remels75 » vr 07 dec, 2012 16:15

Het is de optelsom van de Citroen, de brede banden en geen winterbanden. Dat maakt een zoekerig gedrag.
Met winterbanden wordt het een stuk beter, zeker als je die een maat smaller neemt en de velg een maatje kleiner. Maar rijden als een Saab op de sneeuw en het ijs, dat kunnen maar weinig andere merken / modellen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 07 dec, 2012 18:04

Leasewagen zonder winterbanden in het servicepakket, dat komt toch bijna niet meer voor :?:
Sluit mij geheel aan bij Remels75, gewoon een combinatie van wat ongunstige factoren.
Hoe is trouwens de gewichtverdeling, kan ook veel schelen in de deze omstandigheden.
Altijd beter dan een achterwiel aangedreven BMW/MB zonder winterbanden, dat is helemaal hopeloos :cry:

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » vr 07 dec, 2012 20:18

berta schreef:Wat let je, er staan er nog genoeg te koop :wink:
En geen gespot Hennie???? :twisted:

francofiel
Donateur
Donateur

Bericht door francofiel » vr 07 dec, 2012 20:43

carlsson schreef:Leasewagen zonder winterbanden in het servicepakket, dat komt toch bijna niet meer voor :?:

Helaas wel, steeds meer maatschappijen gaan over op het verplichte gebruik van wat ze noemen "all season" banden. En dat is helemaal waardeloos...

christaero
Donateur
Donateur

Bericht door christaero » vr 07 dec, 2012 22:11

@ Sporthatch: Hij is met pensioen wat spotten betreft...

Ik was vanmorgen héél blij met mijn Aero met automaat, winterstand is zwaar goed! (nooit eerder gehad op andere auto's) Vanuit stilstand heel gemoedelijk optrekken.

Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » vr 07 dec, 2012 22:19

Er zijn ook leasemaatschappijen die Allseason niet promoten. Het is net niks in de zomer en net niks in de winter. Wil je ze in de winter gebruiken dan moet je minimaal 4mm profiel hebben en dus onnodig vroegtijdig vervangen van banden. Verder zijn er genoeg werkgevers die niet voor winterbanden willen betalen en het dus niet opnemen in de contracten.

Rij zelf met 245/18 inch winterbanden onder de C5. Prima wegligging op droog, in de regen en sneeuw. Alleen bij wegrijden in de sneeuw wat ESP-ingrepen. Mogelijk dat dat bij een wat zwaarder dieselblok iets minder is.

Alexander

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » vr 07 dec, 2012 22:20

Mijn 95 estate op 16 michelin Alpine is DE winterauto :D

christaero
Donateur
Donateur

Bericht door christaero » vr 07 dec, 2012 22:30

Mijne staat op 16" Dunlop wintersport 3d

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » vr 07 dec, 2012 23:19

@ Sporthatch en Christaero Als ik al m'n spots op het forum zet, raakt het forum overbezet. :wink:

Op omroep Brabant gelezen : Volgens de bergingsbedrijven zijn in de meeste gevallen, waar zij naar toe moeten, auto's met winterbanden betrokken zijn. Reden is dat veel mensen met winterbanden deze band danig overschatten.

Plaats reactie