1 miljoen Saab mijlen

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

1 miljoen Saab mijlen

Bericht door collega » zo 18 nov, 2012 13:24

Noot van collega: ik heb de kop aangepast aan het inmiddels gereden aantal mijlen: 1 miljoen in Saabs, 1.2 miljoen in totaal

Hieronder volgt de car-story of my life, mijn leven en werk vertaald in auto’s, en vooral in Saabs; van de 1,86 miljoen kilometers die ik gereden heb is 80%, meer dan 1,6 miljoen kilometers, in Saabs geweest

Ik zit meer uren in mijn auto dan dat ik wakker thuis ben! Als je het omrekent tegen een gemiddelde van 60 km. per uur zit ik al meer dan 20.000 uur in auto’s. Sinds ik eigen auto’s heb rijd ik gemiddeld 35.000 km per jaar

De Amerikaanse filosoof Ivan Ilich heeft ooit uitgerekend dat als je ging lopen in plaats van autorijden, dat dat uit kon: in de tijd dat je liep en niet hoefde te werken om je auto te betalen kwam je waar je moest wezen. Met andere woorden: ga lekker lopen en doe de auto de deur uit: gezonder en je verliest geen tijd.
als ik echt tijd te veel heb ga ik dat boek nog eens opzoeken en met deze feitelijke cijfers erbij uitzoeken.

Ik ga het verhaal in stukjes en beetjes plaatsen, het is vooral auto georiënteerd, met uitstapjes naar maatschappelijke observaties en eigen belevenissen

Het betreft 4 grote delen:
1. De periode dat ik te jong was om een eigen auto te hebben
2. De periode dat ik geen Saabs reed (ongeveer 250.000 kilometer)
3. De periode dat ik Saabs reed (ongeveer 978.000 kilometer)
4. En wat daarna?

Zoals je ziet, bijna 1 miljoen Saab-kilometers, in 900 Classics, 9000’s en een 9-5.
De vraag is of ik de 1 miljoen haal: ik heb me voorgenomen een Tesla S te gaan bestellen, en die is vanaf maart 2013 leverbaar. Dat zou net het moment zijn dat het miljoen eraan komt. Als de 9-5 NG elektrisch zou worden zou ik natuurlijk Saab blijven rijden!

Ik heb helaas weinig foto’s, maar compenseer dat door de linkjes

Deel 1: nog geen eigen auto

Ik heb altijd veel gereden, meestal niet in standaard-auto’s (de Opels, Fords en Volkswagens van deze wereld).
Allereerst maar ’s even waarin ik opgegroeid ben. Mijn ouders hebben twee kevers Afbeelding gehad (de FP-30-30 en de 44-18-AL), allebei wit, met schuifdak, waarin we heel Europa rond gereden zijn (met 5 kinderen!).
In 1964 is mijn moeder alleen met de kinderen naar Venetië op vakantie geweest (mijn vader zat voor zijn werk in Maleisië), in de kever, maar wel een stuk met de autoslaaptrein. Maar dan nog, als moeder met een stoet kinderen van Milaan naar Venetië, in een tijd zonder snelwegen, zonder veel voorzieningen; wat een prestatie.

Mijn ouders waren overigens wel iets gewend, qua autorijden, want het jaar daarvoor hadden we een jaar in de USA gewoond, waar we de trotse eigenaren waren van een Plymouth suburban Afbeelding
(helaas niet deze, deze staat te koop en als ik de staatsloterij win komt ie hier naar toe), een loeier van een auto, drie banken, twee vooruit, één achteruit, ideaal met 5 kinderen; overigens in 1957 al met elektrische ramen, ook de achterruit!
Voor ons als kinderen had ze de bijnaam Bella.

Na die twee kevers volgden 2 Renaults 6 en daarna 2 Citroëns GS. Mijn ouders zijn altijd nogal trouw in hun keuzes geweest (ook voor elkaar, meer dan 60 jaar getrouwd geweest)
In die tweede Renault 6 heb ik mijn eerste rijkilometers gemaakt (en een tikkeltje schade veroorzaakt )
Ik heb gelest in een BMW 1602 op LPG en ben in één keer geslaagd. Wel 30 lessen gehad.
We spreken over 1974.

De allereerste keer dat ik autoreed nadat ik mijn rijexamen had gehaald heb ik meteen een forse schade gemaakt:
We waren met de eindexamenklas van onze school na het eindexamen en voor de diplomauitreiking een paar dagen gaan kamperen in de Drunense Duinen (een soort springbreak nog voordat dat bestond).
We zijn heen en terug gaan fietsen, maar de tenten moesten opgehaald worden (iemand anders had ze gebracht).
Dus heb ik een busje gehuurd (een Ford Transit) en ging met twee klasgenoten de bagage ophalen. Bij de aankomst bij school draaide ik iets te vroeg de bocht in door de schoolpoort, en heb de hele zijkant opengescheurd. Fl 700 schade!! (onverzekerd uiteraard, dus iedereen 15 gulden lappen)!

In 1976 of 1977, dat weet ik niet precies meer, ging mijn oudste zus op vakantie naar Portugal. Zij en haar man en twee kleine kinderen hadden een Mini. Mijn ouders waren die zomer in Indonesië en stelden voor dat zij de Citroën GS meenamen.
We hebben toen het volgende bedacht:
Mijn zus en haar man namen de Citroën mee naar Portugal. Ze gingen met de autoslaaptrein van Parijs naar Lissabon. Die reed toen nog en nu helaas niet meer; een geweldig fenomeen: je reed naar Parijs, leverde je auto in, die ging vooruit naar Hendaye, waar de auto’s overgeladen moesten worden (Spanje heeft een andere spoorbreedte dan Frankrijk). Zelf vertrok je pas de volgende ochtend (avondje Parijs verkennen, ook nooit weg), en de ochtend daarna was je in Lissabon. Uitgerust, lekker eten in de trein! Helaas, deze autoslaaptrein bestaat niet meer.

Na drie weken gingen wij met vier volwassenen in de Mini dezelfde route volgen: naar Parijs, in de autoslaaptrein. In Lissabon ruilden we de auto’s: zij met de Mini terug en wij verder met de GS.Afbeelding

Dit was het Portugal een paar jaar na de Anjer-revolutie. De eerste ervaring in Lissabon op weg naar de camping, door de bidonvilles, de krottenwijken, veel mensen uit Angola en Mozambique, huisjes van tentdoek, golfplaat en bittere armoe, maar ook een extreem gastvrij land: we kwamen in een dorpje aan, vroegen in het lokale kroegje waar we de tent op mochten zetten en kregen van mensen te horen dat we wel bij hen thuis mochten blijven slapen.

En vervolgens panne: we reden met de GS door een diepe kuil: lekke band.
Dan is een GS een prachtige auto: vering in hoogste stand, en band verwisselen is een fluitje van een cent. We hebben de band laten plakken: inclusief het weer op de auto zetten van de gerepareerde band, totale kosten: 1 gulden.

Criminaliteit: midden op het grootste plein van Lissabon, het Praça do Comercio, is de auto opengebroken (poging de autoradio eruit te jatten, mislukt). Wij aangifte doen bij de politie. Krijgen we 6 maanden later een brief –in het Portugees- dat de aangifte niet tot vervolg heeft geleid.

Portugezen rijden overigens met een groot geloof in God: hij beschermt je wel, dus waarom zou je die langzaam rijdende auto voor je niet inhalen, bergop en voor de bocht. Dat is in al die jaren niet veranderd; ik ben vele malen in Portugal geweest, vooral in het midden en soms in de Algarve, het is een heerlijk en prachtig land, waar lieve en gastvrije mensen wonen, die nu vreselijk zuchten onder de crisis, maar autorijden is niet hun fort.

In de jaren die volgden was ik student, zonder veel geld, maar met een vriendin wier moeder een eigen autootje had, een Citroën Dyane, een rode.
Bij de vakanties mochten we die altijd lenen en zijn met die auto heel Frankrijk doorgetrokken (je kent dat wel: driebaanswegen (nee, geen 2x driebaans-snelwegen, maar gewoon, in totaal 3 banen), voor je rijdt een vrachtwagen, die gaat een andere vrachtwagen inhalen en jij gaat, op een licht omhooghellende weg, die twee vrachtwagens inhalen (met een auto met 32 pk, met twee mensen en veel bagage erin). Dan komen over de top van de helling je wat auto’s tegemoet: twee vrachtwagens die elkaar inhalen, en een personenauto op de derde baan. Ik leef in ieder geval nog.

In 1979 heb ik m’n eerste auto gekocht, maar dat hoort onder deel 2

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 1 miljoen Saab kilometers

Bericht door esalet » zo 18 nov, 2012 16:54

Fijn verhaal, dank je!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 18 nov, 2012 17:09

leuk verhaal, en als je zo gaat rekenen kom ik ook een eind :-P+
34 x ca. 30000 = 1.000.000

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » zo 18 nov, 2012 23:40

als ik de vrachtwagen kilometers mee tel kom ik op iets wat meer kilometertjes! :lol:

Beech
Geregistreerd lid

Bericht door Beech » zo 18 nov, 2012 23:51

We want more..!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 19 nov, 2012 0:05

dank je!

gaat wel een paar dagen duren, beetje druk op het werk...

tipje van de sluier:
in deel 2 kom je erachter dat ik onder andere in een Opel Commodore GS/E heb gereden en in een Hyundai Stellar :-S+ ;-(+ ...

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 19 nov, 2012 0:19

Leuk verhaal, ben benieuwd naar de volgende delen :O:

Brandslang
Geregistreerd lid

Bericht door Brandslang » ma 19 nov, 2012 1:15

Leuk om dit verhaal te lezen!
Dit ga ik volgen want ik wil de volgende delen niet missen... :D

mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door mennoherstel » ma 19 nov, 2012 18:09

Ook ik heb al ruim 1000000 km gereden, in matige tot rampzalige auto's, maar heb pas zo'n 40000 km geleden Saab ontdekt. Ik ben heel benieuwd wat er verder komen gaat. :D

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 19 nov, 2012 20:06

dank voor al jullie complimentjes!

dat stimuleert!

nog een tipje van de sluier: in deel 2: waarom ik wel een Opel Commodore GS/E gekocht heb en geen Saab 96 V4 :oops: :roll:

itsjohan
Geregistreerd lid

Bericht door itsjohan » ma 19 nov, 2012 21:22

goed verhaal, ga door!

:O:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » ma 15 jul, 2013 1:48

Sorry voor de vertraging, maar ik heb veel te hard gewerkt.
Deze week komt deel twee!

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

één miljoen Saab kilometers Deel 2

Bericht door collega » ma 15 jul, 2013 1:53

Goed,
Eindelijk tijd voor deel 2, de eigen auto’s

Ik heb in Leiden een aantal jaren geschiedenis gestudeerd, en toen had ik natuurlijk geen eigen auto.
Mijn vriendin d’r moeder had wel een eigen autootje, een Citroën Dyane (een donkerrode)
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... =118&ty=84" onclick="window.open(this.href);return false;

Die hebben we een paar keer mogen lenen; vakantie door Frankrijk.

Overigens was zo’n Dyane wel handig: veel ruimte, op de camping draaide je met één handbeweging de achterbank eruit om op de grond te zetten, heerlijk open dak. Wel even wennen: de eerste versnelling was niet gesynchroniseerd; dus dat kraakte nog wel eens.
Gestopt met de studie, baantje gezocht, en dan kan je opeens een auto betalen: de buurman kluste wat bij met auto’s en had een Dyane 435 te koop voor 1.500 gulden. Kenteken 37-53-NA
Voor zo ver ik me herinner heb ik ‘m gekocht in 1979 op kilometerstand 75.000 en verkocht op kilometerstand 95.000 in 1981 of begin 1982
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... x=96&ty=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Geen 33 pk, maar 26 pk! En toch voor een feestje 12 kratten bier ophalen!
Het was een roestige rotauto, slecht onderhouden door diezelfde buurman (ik stond een keer stil langs de snelweg, kwam de ANWB, bleek dat hij er bromfietsbougies ingedraaid had).
Toch startten ze altijd (je kon ze aanslingeren), liepen meestal, verbruikten weinig (1 op 18 of zo, moest ook wel met een 20 liter-tankje.

In die tijd hadden we voor een franse vakantie zo’n ANWB-vervangend vervoer-verzekering geregeld. De Dyane hield er mee op, ergens in de Bourgogne. Wij kregen een leenauto mee: een Renault 5, en dat reed wel erg lekker, na zo’n Dyane. Toch bracht de ANWB de Dyane met opgeblazen motor braaf thuis (zouden ze nu niet meer doen, de auto was het geld van de reis niet waard), en de buurman hing er voor 200 gulden een ander blokje in.

In 1981 verhuisde ik naar Baarn. Omdat ik in Den Haag op school ging (Sociale Akademie, maar dat is een ander verhaal) werd de Dyane wel erg onveilig.
Ik herinner me dat ooit een Citroën-verkoper tegen me zei toen we het over de veiligheid van 2Cv’s en Dyanes hadden: “ja, ze zijn niet zo stevig gebouwd, maar ze zijn zo licht dat als een andere auto ertegenaan rijdt, ze gewoon opzij geschoven worden”. Citroën had een hele eigen visie op veiligheid (Creatif Technologie heet dat geloof ik :lol: ).
Tijd voor wat anders.

Bíjna had ik toen al Saab gereden.
Mijn vriendin en ik vonden Saabs wel stoere auto’s, en we gingen in de buurt kijken naar een 96 V4.
Ik had echter nog nooit een Saab 96 van dichtbij bekeken en zag toen de kofferbak voor het eerst met die merkwaardige vouw achterop.
Ik dacht: die wil ik niet hebben, die heeft schade gehad. Ik zei dat tegen de verkoopster, en die keek me wel raar aan, maar zei verder niks.
Het werd dus wat anders, na mijn Dyane 4 met 26 pk. Een vriend wist een leuke auto:

Een Opel Commodore GS/E, kenteken 92-71-ZS, gekocht in de winter van ‘81-‘82 (geschatte kilometerstand 75.000) voor fl 3.000 en verkocht in 1983 voor fl 750 (km.stand 115.000)
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 8-17_U.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 2,8 liter V6 met 165 pk. De auto had LPG en reed gemiddeld 1 op 4 à 5.
De auto was oorspronkelijk wit met een zwart vinyl dak, maar was door een eerdere eigenaar aangepast aan de Opel sportkleuren: zwarte motorkap, zwarte racestrepen en Opel-kanariegeel.
Als toppunt van luxe had de eigenaar een intervalschakelaar voor de ruitenwisser gemonteerd. Waarom? Geen flauw idee. De ramen moest je nog steeds gewoon slingeren…
De auto zag er uit als een pooierbak. :krull: Zo erg zelfs dat toen we een keer met het vliegtuig op vakantie gingen en de auto bij mijn ouders voor de deur stond we verrast werden met de volgende anekdote bij terugkeer: de buren vroegen: “van wie is die auto toch?”. Mijn ouders durfden geen antwoord te geven. Toch reed t wel lekker: veel vermogen, redelijke wegligging, en na zo’n Dyane was het wel heel bijzonder.

in deel drie de Peugeot 504, de Mitsubishi Galant en de Hyundai Stellar

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

één miljoen Saab kilometers Deel 3

Bericht door collega » ma 15 jul, 2013 1:55

In deel twee heb ik het gehad over de Dyane en de Commodore, nu het vervolg

Bij de Ford-garage in Baarn hadden ze twee mooie auto’s staan. De ene was een Lincoln Continental die van het Koninklijk Huis was geweest. Ze vroegen er 30.000 gulden voor en de oorspronkelijke nieuwprijs was een ton geweest. De auto had echter maar 10.000 kilometer gelopen: 7 gulden per kilometer afschrijving!!!

Toch hebben we wat anders gekocht: ze hadden een mooie Peugeot 504 GRD (of GLD) staan. Kenteken FD-18-RL, gekocht met 90.000 op de teller voor fl 7.000 (of iets meer, mijn geheugen laat me in de steek), twee jaar later verkocht voor fl. 4.500
http://www.google.nl/imgres?biw=1280&bi ... 141&ty=106" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat ik dit de allerfijnste auto vind die ik ooit gehad heb (fijner dan de 9-5 3.0 V6 Griffin), uiteraard gelet op het tijdsgewricht waarin de auto gemaakt is:
Ruim, comfortabel, prachtige wegligging, stevige motor, goede stoelen (had toen nog nooit in een Saab gezeten!). :O:
Had maar één probleempje: bij een kilometerstand van 140.000 is de motor opgeblazen.
De reparatie van een dieselmotor (of de levering van een revisiemotor)was toen al meer dan fl. 5.000.
We woonden toen in Venlo en de Peugeotdealer aldaar wilde niet zo veel doen. Na enig zoeken kwamen we bij de Mitsubishi-dealer en die had goede contacten: hij vond een koper die fl 4.500 voor de auto wilde betalen (zonder motor dus!). Waarom: hij hing er een benzinemotor in en exporteerde de wagen naar Egypte. Voornaamste unique selling point: 4 nieuwe banden!

Overigens: afgelopen herfst waren we in Marokko, en daar rijden ze nog volop, meestal stationcars, als taxi's volgestopt met mensen, schapen, huisraad en weet ik wat (en met een magneet erachter voor afvallende onderdelen :D )

Dat gaf een mooie korting op de auto die de Mitsubishidealer had staan: een Galant 2.3 TurboDiesel GP-06-YP.
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... x=83&ty=93" onclick="window.open(this.href);return false;
We hebben de auto in 1985 gekocht met ongeveer 75.000 km op de teller voor fl 11.000.
Ik vond het een heerlijke auto: een prima motor met heel veel vermogen (84 pk!!!) en souplesse, en bovendien heel ruim en zuinig: 1:15 ook met vier volwassenen en volle bagage. Alleen: zo lelijk, zo ontzettend lelijk. Niet alleen de vormgeving met die aflopende kont, maar wie verzint er nou dat een donkergrijze auto beige stoelbekleding en een bruin dashboard en interieurafwerking heeft.
Ik kwam op een dag bij de Mercedesdealer om eens te kijken naar wat anders, vertelde dat ik de motor van de Mitsubishi zo goed vond en werd de deur uitgekeken: Diesels waren alleen van Mercedes.
We kwamen met de auto op een camping in Cordoba (Zuid-Spanje) en ze vroegen bij het registreren: welk merk auto heeft u: “Mitsubishi”. Waarop ze me de pen en de registratiekaart overhandigden . Dat kenden ze daar niet…

Het verhaal wordt eentonig:
Motor opgeblazen ;-|+ . (ligt dat nou aan mij, of is het normaal dat bij tweedehands auto’s na verloop van tijd de motor het begeeft:
In een volgend deel zal ik daar een discussie over beginnen: in ruim 1,25 miljoen kilometers in uitsluitend tweedehands auto’s hebben 5 blokken het begeven. Is dat veel?
In ieder geval: er moest wat anders komen.

In Venlo stond bij de Hyundai-dealer een Hyundai Stellar (niet lachen!!!). kenteken TS-34-SL, Een 2.0 GSL, de meest luxe versie. Alles electrisch, een jaar oud, nieuwprijs fl 35.000. Ze vroegen er fl 20.000 voor en betaalden dan nog fl 4.000 voor een oude Mitsubishi zonder motor.
De meeste autos die ik heb gehad waren leuk, reden fijn en hadden karakter.
Dat had de Hyundai ook: die auto haatte mij: als ik bij de garage was geweest kwam ik altijd met meer klachten terug dan dat ik had toen ik er naar toe ging. ;-(+

Ik weet niet of jullie de auto kennen: in een depressieve bui :crazy: heeft Giugiaro hem ontworpen: neem een Audi 80 en een fietspomp: heel hard pompen en dan zet ie aan alle kanten uit en krijg je een Hyundai Stellar.
Zet het bovenop een oud Ford Taunus-chassis, hang er een Mitsubishi motor in (2 liter, 75 pk) en je krijgt dit:
http://www.google.nl/imgres?sa=X&biw=12 ... ,s:0,i:163" onclick="window.open(this.href);return false;
Het was de eerste poging van Hyundai om met grotere auto's de Amerikaanse, en afgeleid de Europese markt te veroveren. Een op dat moment niet geheel geslaagde poging... ;-(+

De auto had 20.000 km gelopen. Met veel gezucht en gesteun heb ik het tot 50.000. gebracht.
Toen zag ik eindelijk mijn droomauto staan: een 900 T 16S.
De verkoper bij Kompier in Heerlen heeft iets niet helemaal goed gedaan: hij vroeg fl 5.000 te veel voor de auto (fl 32.500) en dat compenseerde hij door fl 5.000 te veel voor de Hyundai te betalen: ik kreeg er nog fl 15.000 voor terug.
In het volgende deel ga ik over mijn Saabs beginnen (met één uitstapje naar een Citroën XM)

Aquillo
Geregistreerd lid

Re: één miljoen Saab kilometers Deel 3

Bericht door Aquillo » ma 15 jul, 2013 10:42

Is het niet praktischer om deel 2 en 3 in hetzelfde topic als reactie te plaatsen?

Plaats reactie