Loopt op zich goed en snel (304pk, 424Nm bij ca. 1,2bar), maar deze Opel Ecotec motor is in mijn ogen gewoon niet heavy-duty genoeg om er mee op het circuit te racen (zelfs niet bij 0,8 bar). Het ding heeft me intussen al goed geld gekost en vorige week zondag was ie weer stuk (nu een zuiger). Ik ben er dus van overtuigd geraakt dat circuit rijden met deze motor gewoon niet betrouwbaar gaat werken. Ik heb daardoor pas geleden zelfs op het punt gestaan de hele handel te verkopen......, maar nu heb ik een B204L gekocht met 110 duizend km. Echt een mooi vers ding nog.

Nu moet ie nog in de Ascona, maar ik wil hem voor die tijd nog helemaal nazien. Carterpan moet ik helemaal nieuw maken i.v.m. vooras en ook de turbo kan zo niet blijven zitten. Kop gaat/is er ook eerst af. Ziet er van binnen allemaal nog heel mooi uit.
Dit is ongeveer het idee:
De motor moet dadelijk zo'n 300PK hebben.
Ik wil hem ook weer op het DTA S40 laten draaien, zo simpel mogelijk.
Ik heb wat vragen over de Saab B204L motor die een aantal van jullie vanuit jullie ervaring vast kunnen beantwoorden:
1. Is het zinvol om i.v.m. wat hogere toerentallen op circuit, klepveren vervangen door Volvo B230 motor part.no. 9135130?
2. Zijn er 'Weber-spruitstukken' voor een B2x4 motor, waar ik de TB's 45mm op kan zetten?
3. Heb ik een zwaardere drukgroep nodig, zo ja welke?
4. Kan/moet ik de balansassen laten zitten, of juist verwijderen, of alleen de ketting eraf?
5. Is een versterkte koppakking aan te raden of standaard?
6. Wat zou de meest geschikte turbolader zijn voor mijn beoogd gebruik?
7. Andere nokkenassen (bijv van Catcams) met wat meer lift/spreiding om wat meer toeren bereik te halen zinvol?
8. Hebben jullie misschien nog meer adviezen voor betrouwbaar race-plezier?
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Ik houd eigenlijk alles al een tijdje bij op het Nederlandse Opel Forum en heb over belangstelling eigenlijk niet te klagen (voor het idee).
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=117147" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab is voor mij eigenlijk nog redelijk onbekend terrein, maar dat gaat vast veranderen. Ik heb er een goed gevoel over. Mooi stuk degelijke engineering deze motor
Hier moet ie in: