BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Tubefreak
Donateur
Donateur

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door Tubefreak » ma 10 sep, 2012 18:54

evo schreef:Zei ik toch, gewoon rijker zetten... :grin:

Heb je al eens op een zweeds forum oid geinformeerd? Denk dat die er met hun gem temperaturen en E85 gebruik beter bekend mee zijn.

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk
Kan de zweedse naam voor standkachel niet vinden

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 10 sep, 2012 19:12

Tubefreak schreef:...Kan de zweedse naam voor standkachel niet vinden
Iets van värmare?

Ik ga overigens, denk ik, deze winter voor zo iets:
Afbeelding
Blokverwarming van Defa zit er al in...

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 11 sep, 2012 10:05

Heb zelf een Webasto BW50 standkachel (al een oudje, maar werkt wel). Er zit een sticker in de serviceboekje van de de auto (misschien ook bij jou).
Ook ik kreeg van Webasto te horen dat geen een standkachel op E85 loopt. Webasto website in Zweden zegt dat standkachels wel op E85. :? Schiet mij maar lek.

Affijn In Duitsland zijn standkachels populairder, net als E85. Standheizung en E85, en model van je standkachel, invullen in Google, en je hebt wel hits. Mijn BW50 blijkt in de praktijk prima op E85 te draaien. Wel rijk afstellen. :)

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » di 11 sep, 2012 11:06

Toevallig iets ontdekt. Je kunt je natuurlijk een ongeluk zoeken naar een POI-bestand met deze gegevens (o.a. E85 tankstations), maar Navigon doet het zelf voor je.
Niet gratis, maar voor de prijs hoef je het niet te laten.

http://www.navigon.com/portal/nl/shop/a ... d=17243877" onclick="window.open(this.href);return false;

Dan heb je natuurlijk wel een Navigon apparaat nodig. Alhoewel: POI's van eeen Navigon zijn in csv formaat, werkt misschien ook wel op een ander merk.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 11 sep, 2012 11:22

ik vind deze wel handig: http://www.best-europe.org/Pages/Conten ... spx?id=575" onclick="window.open(this.href);return false;

Alleen die NL site werkt niet correct... heb ik ze over gemaild, maar geen sjoeges. Ik zal zelf straks wel een POI file posten voor NL...

Voor FR en DE heb ik kml files gemaakt zodat ik ze altijd en overal in maps ,google earth, of wat dan ook kan oproepen:
DE: https://docs.google.com/open?id=0B3M0tf ... HMtX091a0U" onclick="window.open(this.href);return false;
FR: https://docs.google.com/open?id=0B3M0tf ... WlnQUcwWEE" onclick="window.open(this.href);return false;

Zijn met toos als http://www.poieditor.com/poi_convert/kml-to-ov2/" onclick="window.open(this.href);return false; zo te converteren naar POI files voor je navi...

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 24 sep, 2012 23:38

Zo'n standkackel, dat klinkt wel erg aangenaam!
Ik denk dat ik ook eens op Webasto jacht ga...

Op E85 lopen van dat ding zie ik geen problemen in, idd beetje rijker zetten: brandstof is brandstof...

reiGr
Geregistreerd lid

BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door reiGr » di 25 sep, 2012 7:45

turbopilot schreef:
Knientje schreef:Staat tegenover dat je met E85 gewoon belasting blijft betalen voor een benzineauto en dus niet in het LPG-tarief komt
Maar ik heb het uitgerekend, rekening houdend met meerverbruik en je moet inderdaad je best doen om uit te komen (nog wel)
op weg naar mijn werk kom ik een (Nederlandse) pomp tegen, vrijdag nog gevraagd kosten €1,43/ liter
kan het er dan nog niet uit tov benzine?
Ik heb eens lopen rekenen, het verschil in verbruik in acht nemend.

Ik heb een vrij rustige rijstijl, op benzine haal ik gemiddeld 1:12,2. Reken met je benzineprijs de kilometerprijs uit: als ik €1,749 per liter euro95 betaal, is dat €0,1414 per km.

Om met E85 goedkoper uit te zijn, moet een km dus minder dan €0,1414 kosten. Ik weet inmiddels dat ik op E85 met dezelfde rijstijl 1:10,7 haal. Onder welke grens moet E85 dan zitten om uit te kunnen? Jawel, 10,7 x 0,1414 = €1,512.

Let wel, dit verschilt dus met het prijspeil van het euro95 niveau :) Hier in de buurt kost E85 rond de €1,50 per liter. Dan tank ik wel euro, kom ik een heel stuk verder op een tank!

In het buitenland is het een stuk fijner. Ik heb wel een bestand met allerlei POI voor je navigatie, kun je speciaal zoeken op E85 stations. Handig bv in Zwitserland, daar zijn er niet zoveel...

Edit: ach, de POI's waren al genoemd :)

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » ma 01 okt, 2012 22:49

Ik heb eens lopen rekenen, het verschil in verbruik in acht nemend.
ik rij normaal altijd met BP98, dus dat geeft wat meer ruimte voor de prijzenslag.
Je hoeft biopower in Nederland niet voor de zuinigheid te rijden.
ik vind het alleen jammer dat je actieradius flink onderuit gaat.

groet
MArius

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 01 okt, 2012 23:19

Ik heb een tijd lang gepoogd op E25 / E30 te rijden.
Ik vond dat een goede compromis tussen soeplesse en tankfrequentie.

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » di 06 nov, 2012 19:20

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van de e85 rijders. Vooral veel meningen gezien, maar wat zijn nu de echte meerjarige ervaringen? En dan natuurlijk vooral de 'oudere' motoren van pak em beet een jaar of 10 oud.

Hoe rijdt e85 in de praktijk en welke aanpassingen zijn echt noodzakelijk? Tast e85 bijvoorbeeld werkelijk leidingen en de motor aan?

Is een nieuwe (andere) benzinepomp nodig?
Zijn andere brandstofleidingen nodig?
Zijn andere injectoren (630cc) noodzakelijk?
Moet de motor (t7) worden aangepast?
Moet er nog vaker olie worden ververst?

Is er meer slijtage aan de aandrijflijn?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 07 nov, 2012 16:51

Fijn, software, zou kunnen...

Nee
Nee
Nee
Nee
wat bedoel je met "nog vaker"?

ongetwijfeld :-P+

Maar, daar is toch al voldoende over geschreven, of ben je op zoek naar een persoonlijk advies?

richard9722
Geregistreerd lid

Bericht door richard9722 » wo 07 nov, 2012 17:00

Hoi Evo,
Dank voor je reactie. Voor mij nu nog meer zekerheid. Ik heb vooral veel meningen gelezen.

Om het topic niet (verder) te vervuilen heb ik je een pb gestuurd.

Groet,
Richard

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 27 nov, 2012 14:34

Is Tamoil naar een lager ethanol percentage of ligt het aan mij :mrgreen: ?

Ik merk sinds vorige week dat de stochiometrische verhouding van de "E85" bij Nieuwendijk iets hoger is komen te liggen. Ik vermoed dat ze naar E80 oid zijn gegeaan... ondanks dat toen ik ze er over bevroeg ze dat ontkenden, maar wellicht snapten ze uberhaupt niet waar ik het over had...

Zien jullie dat, ondanks dat je E85 tankt, T7 een lagere dan 85% ethanol waarde detecteerd?

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 27 nov, 2012 15:16

Dit is wat Cees van de Peppel van Tamoil als reactie gaf op een vergelijkbare vraag:
Het percentage bioethanol in E85 behoort minimaal 70% te zijn en de zomerspecificatie zou (rekening houdend met een restantvoorraad winterkwaliteit want E85 loopt nu eenmaal niet snel), minimaal 80-% moeten zijn.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » wo 28 nov, 2012 10:57

Winterblend? Wat volgens de geleerden E70 zou moeten zijn...

Plaats reactie