Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

1985-1987
Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Niels. » di 28 aug, 2012 10:22

Nou, vanmorgen heeft de 90 zijn proefkeuring gehad! Het viel nog niet helemaal mee, er is een aardig waslijstje aan dingen ontstaan:

- Roestgat in het chassis bij de draagarm rechtsvoor, dat wordt nog wel het lastigste...
- Er lekt een benzineslangetje
- Barst in remslang voor
- De remschijf rechtsachter moet vervangen worden
- Sowieso moeten de remmen nagelopen worden, want hij remt slecht en het pedaal blijft hangen
- De stadslichten werken niet
- De voorbanden zijn aan vervanging toe, maar zijn nog wel goed genoeg voor de APK.

Ik had wel een aardig lijstje verwacht, maar vooral van het gat bij de draagarm schrok ik een beetje... dat wordt nog een hoop gedoe om te gaan lassen. Het lassen moet ik sowieso laten doen, want dat kan ik niet zelf, maar het is een behoorlijk lastige plaats!

Nog een plaatje van de auto op de brug:

Afbeelding
1986 Saab 90 (te koop)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door esalet » di 28 aug, 2012 12:28

Niels. schreef:- Roestgat in het chassis bij de draagarm rechtsvoor, dat wordt nog wel het lastigste...
- Er lekt een benzineslangetje
- Barst in remslang voor
- De remschijf rechtsachter moet vervangen worden
- Sowieso moeten de remmen nagelopen worden, want hij remt slecht en het pedaal blijft hangen
- De stadslichten werken niet
- De voorbanden zijn aan vervanging toe, maar zijn nog wel goed genoeg voor de APK.
Ik begrijp dat je schrikt, maar op de keper beschouwd is dit geen hele erge lijst eigenlijk, als je nagaat wat er allemaal een een oud beestje zou KUNNEN mankeren Ik denk aan remklauwen vóór, ashoezen, homokineten, lagers, fuseekogels ach en ga zo maar door.

Het roestgat in het chassis is inderdaad het ernstigst. Zoek een GOEIE lasser die het er IN last en niet een die er een plaatje OP bakt. Doe een oproep op het forum en gebruik de zoekfunctie, er zijn mensen die dit kunnen/willen doen voor redelijke prijzen.
Als de draagarm los moet (hangt van de plek waar het gat precies zit) dan zou je dat thuis kunnen doen en een lasser vragen bij je thuis te komen lassen.
Wel ergens een veerspanner lenen in dat geval om de druk van de voorveer te halen.

Benzineslangetje = kleinigheidje. Gewoon nieuwe op zetten, kost niet veel.

Barst in remslang = noodzaak vervanging uiteraard, maar geen wereldtoer of kosten. Zou zelfs positief kunnen uitpakken op de rare weerstand in het rempedaal.

Remschijf rechtsachter = goed te doen voor beginnende sleutelaar. Remklauw aan een stevige spin of zo ophangen, dan hoeft de hydrauliek misschien niet eens los. Ik zou een goeie gebruikte op de kop tikken (wel dikte nameten en conditie checken, roest, groeven e.d.).

"De remmen nagelopen" dat is een breed begrip. Dat hangende pedaal dat wist je al, daar zou ik eerst naar kijken. Slecht remmen is zoals gezegd breed omschreven, ik neem aan dat hij bedoelt dat de remkracht tegenvalt (en niet dat de handrem het bijv. niet doet, of dat de klauwen blijven hangen en de boel heetloopt).
Hoe zijn je remblokken (voor en achter). Is goed zelf te vervangen, aantal tientjes.
Dan pak je natuurlijk die gebarsten slang aan en je loopt het HELE systeem na op lekkages.
Ontluchten kan enorm veel schelen.
Hangend pedaal researchen met de zoekfunctie en mijn tips die ik in een reply hiervoor gaf.

En dan nog maar n's kijken zou ik zeggen, dan moet ie echt wel beter remmen.

Die stadslichten, tsja, beetje flauw, bij mij is daar nog nooit naar gekeken. Anderzijds, het kan geen wereldprobleem zijn dus ben "blij" dat het zoiets is. Ik heb geen hapklare oplossing, ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie (S@@bman had dit probleem ooit ook weet ik uit mijn hoofd). En natuurlijk de usual suspects, zoals de schakelaar (even vervangen door een leenexemplaar), de lampjes zelf of course en corrosie in de fittingen.

Voorbanden? Ik zou zeggen dank u voor de tip en er nog ff niks mee doen. Als ie dan APK heeft en hij gedraagt zich netjes, dan mag ie jongere voorbanden (paar tientjes/stuk bij Akkie Stomphorst in De Bilt bijv.).

Zoiets dus. Ik kan uiteraard niet in je portemonnaie kijken dus de totale afweging moet je zelf maken, vooral het laswerk zal de grootste kostenpost zijn en de remmen is nog een beetje een open eind verhaal, kan mee- of tegenvallen.

Nou succes met het vervolg!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Niels. » di 28 aug, 2012 14:04

Bedankt voor je uitgebreide reactie, Etiënne! Daar kan ik wat mee :)
Ik denk dat ik maar ga beginnen met die draagarm, dan heb ik het grootste probleem gehad! Ik ga inderdaad eens op zoek naar iemand die voor me wil lassen, de garagehouder zei dat hij ook nog wel een adresje wist. Maar het blijft wel een hobby, als het me echt teveel geld gaat kosten, dan zal ik er toch mee op moeten houden, of iets anders moeten zoeken... Maar ik wil niet zomaar opgeven, dus ik ga eerst eens op zoek!
1986 Saab 90 (te koop)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door esalet » di 28 aug, 2012 14:19

Niels. schreef: Maar het blijft wel een hobby, als het me echt teveel geld gaat kosten, dan zal ik er toch mee op moeten houden, of iets anders moeten zoeken... Maar ik wil niet zomaar opgeven, dus ik ga eerst eens op zoek!
Begrijpelijk verhaal.
Misschien moet je in dat geval overwegen éérst uit te vissen wat er met de remmen mis is, en als je daar goed zicht op hebt, pas het laswerk laten doen.
Want stel dat je onverhoeds toch aan een nieuwe hoofdremcylinder of één of meerdere remklauwen vast zit, ja dan lopen de kosten ook leuk op.
Tenzij je ze zelf gaat reviseren (dat kan met die hydraulische onderdelen), maar ook dan kost het wat (revisiesetjes) echter een stuk minder.
En, zoals gezegd, dan zou ik wel ervaren hulp er bij zoeken want remmen, daar moet je zeker van kunnen zijn.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid
Berichten: 5279
Lid geworden op: vr 22 jul, 2005 20:31
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door sb153b » vr 14 sep, 2012 14:25

En Niels, tijdje van radiostilte, al wat verder gekomen?
Zie dat je niet te ver weg woont, heb je al een adresje voor het lassen gevonden?, mogelijk weet ik wel een oplossing voor eea.

Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Niels. » ma 24 sep, 2012 20:02

Ik ben nog niet echt verder, ik ben net begonnen met een nieuwe studie die behoorlijk wat tijd en energie vergt! Ik heb wel iemand die binnenkort een keertje langskomt om te kijken of hij iets met het laswerk kan, dus voorlopig wacht ik even af:) Zodra er nieuws is horen jullie dat natuurlijk;)
1986 Saab 90 (te koop)

Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Niels. » vr 16 nov, 2012 9:55

Hallo allemaal!

Het is al een poosje stil rondom mijn 90, en dat is niet helemaal zonder reden...
Door de start van een nieuwe studie ben ik nu behoorlijk druk, en daarnaast merk ik dat het opknappen me minder voldoening geeft dan ik had verwacht. Ik ben nog steeds een groot fan van de Saab 90, en het is ook heel leuk om er één te bezitten, maar op deze manier beleef ik er niet zo heel veel plezier aan. Daarom heb ik besloten om hem in de verkoop te zetten.
Dus helaas is dit voorlopig het einde van mijn 90-avontuur... Maar als het later nog eens gaat kriebelen, dan houd ik de 90 zeker in gedachten!
Bedankt voor al het meedenken en de hulp etc.

Niels
1986 Saab 90 (te koop)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door esalet » vr 16 nov, 2012 11:02

Hey, jammer joh.

Hopelijk komt ie bij een andere liefhebber terecht.
Succes met de verkoop en met je studie!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Ewout » vr 16 nov, 2012 11:35

Jammer, Niels! Wel aan een liefhebber verkopen, he?

Ik herinner mij overigens dat ik bij aanvang van mijn studie juist zeeën van tijd over had. Ik kwam pas aan het eind van mijn studie twee jaar tekort.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Proefkeuring gehad!

Bericht door Niels. » vr 16 nov, 2012 11:54

Ik vind het ook erg jammer, maar mijn studie gaat gewoon voor in dit geval.

Haha, zo zou je het ook kunnen zien inderdaad! Maar de studie waar ik aan begonnen ben houdt me op dit moment wel aardig bezig... En ik ga hard m'n best doen om hem aan een liefhebber te verkopen!
1986 Saab 90 (te koop)

Niels.
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

Bericht door Niels. » di 29 jan, 2013 21:49

Het heeft even geduurd, maar de Saab is eindelijk verkocht aan een liefhebber uit Zeist, die de auto verder gaat opknappen! :D

Nog wat leuke winterplaatjes ter afsluiting:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En bedankt voor alle tips die ik via dit forum heb gekregen!
1986 Saab 90 (te koop)

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

Bericht door esalet » wo 30 jan, 2013 11:40

Hey Niels,

Mooi dat ie aan een liefhebber verkocht is.
Als je zijn/haar contactgegevens nog hebt, zou je me die dan per pb willen sturen (voor het register, thnx).

Nog bedankt voor de sfeervolle eindbeelden en wie weet zien we je ooit nog terug,

groeten,
Etienne
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
peterhelm
Geregistreerd lid
Berichten: 678
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 18:53
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

Bericht door peterhelm » vr 01 feb, 2013 17:21

Niels. bedankt! Je hebt deze mooie 90 waarschijnlijk toch gered uit Eerbeek destijds. Gelukkig nu ook weer in goede handen. Tot ooit misschien (Autoweek forum..?)
Saab 900i 16v '89

Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!

gertjanschut
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 04 jun, 2014 11:20
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

Bericht door gertjanschut » wo 04 jun, 2014 11:39

Nadat het ruim een jaar stil is geweest zal ik een update maken van Niels z'n Saab.

Ik heb deze "gered". Om de wagen weer APK waardig te maken waren er wel wat reparaties nodig. De gehele remmerij is onder handen genomen. Voor en achter heb ik de klauwen gereviseerd en voorzien van nieuwe blokken. Tevens zijn beide remslangen voor vervangen.

De uitlaat was lek. Een nieuwe achterdemper was de oplossing. Verder heeft het blok een grote beurt gekregen:
-Vloeistoffen vervangen
-Filters vervangen
-Ontsteking vernieuwd (kap, verdeler, bougies en kabels)

Na een bij jaar met veel plezier in de wagen rond gereden te hebben kon ik van een kennis een Saab 9000 van januari 1986 overnemen. Hierdoor ben ik toch genoodzaakt afstand te doen van de 90. Zn APK is net verlopen. Een nieuwe zal overigens geen groot probleem zijn.

Verder zijn in het afgelopen jaar ook nog vervangen:
-Koppelingscilinder
-Hulpkoppelings cilinder
-Complete koppelings leiding

Mocht er imand interesse hebben, de Saab hoeft zeker niet de hoofdprijs tekosten. hij staat me momenteel vooral in de weg :-)
Saab 90 1986
Saab 900 1982
Saab 9000 1986
diverse DAF legervoertuigen
Volvo Amazone combi 1964
Daily driver: Volvo 440 2.0

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...

Bericht door esalet » wo 04 jun, 2014 16:45

Kijk, leuk dat je je meldt en het verdient sowieso hulde dat je deze 90 gered hebt.

Tip: zet een advertentie (met wat recente foto's) op Saabmarktplaats, kost niks, bereikt veel liefhebbers.

Good luck,
Etienne
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Plaats reactie