Panne in Umbrië

1997-2010
Plaats reactie
werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Panne in Umbrië

Bericht door werli » di 14 aug, 2012 9:02

ergens aan het strand ....................zijn daar doe het zelf zaken, bouwmarkten of iets dergelijks
een stukje isolatie voor de bdp plakken /hangen ...hoe dan ook wat afschermen
of wat aluminium folie van een stuk schokolade
beetje mac gyver spelen

normaal zit er een hitteschildje voor je bdp ,is dat nog wel aanwezig ?

mvg werner

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 14 aug, 2012 9:11

:offtopic: McGyver weet niets van auto's. En is dik tegenwoordig.
Afbeelding

Overigens klopt wat Evo schrijft over de automaat: starten en afzetten kan in N en P. Sleutel uitnemen kan alleen in P normaal gesproken. Maar je kunt dus rijdend in N zetten en proberen opnieuw te starten.

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » di 14 aug, 2012 9:57

[quote="U-Poll"Vandaag een dagje naar het strand van Bibione... spannend![/quote]

Kijk dat ken ik! Pak wel Bibione Pineda! Ook leuk is Caorle....

Gewoon ff lekker ontspannen. Lukt zeker daar aan zee! Wel lekker bedje met parasol kopen.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » do 16 aug, 2012 11:49

[Het ding rijdt nog steeds prima]
Bergh ende Dal, niente problema...

Vanochtend zat ik te bedenken dat ik (hier) altijd RON95 tank. Graag jullie mening óf dit een factor kán zijn geweest bij mijn uitval van de afgelopen weken. Dit in combinatie met de hoge omgevingstemp en zware belasting (langdurig file en berg rijden); waarbij de uitval enkel optrad.

Vandaag de hele tank vol gegooid met Shell V-Power RON100.

@Signori esperti: graag uwer mening over RON95 vs RON100

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » do 16 aug, 2012 12:52

Daar kan je auto prima op aanpassen. Zeker als je niet in de hoge toeren gaat zitten, mag dat geen issue zijn.

Helemaal niet als oorzaak voor uitvallen van de motor. Je zou dan eerder een toename van pingel en misfires verwachten.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » vr 17 aug, 2012 18:15

@Ingolstadt (Duitsland)! Geen problemen gehad vandaag vanaf Udine (Italië). Wél braaf gereden, 120-130km/uur enzo. Volkomen afgeladen auto met 5 personen en bagage (schoonmoeder is op de terugreis ook mee), tig wijn/salami/pasta/enz..

Ding gaat dus goed. Voorbeeldig eigenlijk als we de uitval incidenten even vergeten. Hoe steil een helling ook is, de Saab gaat er moeiteloos overheen, geen enkele vertraging (cruise control) en de turbo meter slaat slechts een beetje uit. Dit in schril contrast met een paar overige 'zwart wegtrekkende' verkeersdeelnemers. Leuk!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 17 aug, 2012 18:50

Fijn dat je weer kunt lachen met je SAABje! Nou nog even lief zijn voor je schoonmoeder (voor je vrouw) en dan komt daar weer helemaal goed met je haar liefde hobby :grin:

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 18 aug, 2012 8:40

Beste U-poll, wat een ellende, ik hoop dat je inmiddels thuis bent gekomen. Ik was gisteren weer in het land na 3 weken Z-Frankrijk en Toscane. Wij reden met 5 personen en een vouwwagen in dezelfde temperaturen door berg en dal. CC op 120-130km/h maar geen problemen gehad. De benzine is trouwens van waardeloze kwaliteit, zeker in het binnenland. M'n turbo meter kwam niet eens meer in het rode gebied met die zooi in de tank. Ik had nog een bluetooth dinges aan de auto willen koppelen om de exacte koelwater temp te registreren. Het blijft nog ff warm in NL dus wellicht een idee om wat te meten. Helaas meet je dan niet de T bij de BDP sensor.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Panne in Umbrië

Bericht door U-Poll » za 18 aug, 2012 20:55

@Woerden!! Thuis dus! Na een tripje van 5300km.

Het ding heeft ook vandaag perfect gelopen - geen vuiltje aan de lucht. De vette heuvels tussen Würzburg, Kassel en Dortmund: héérlijk met dat enorme koppel/vermogen.

Ik ga de auto zo snel mogelijk bij de garage droppen met het verzoek ALLES te checken! Ondertussen ga ik een shortlist maken met mógelijke oorzaken. Uiteraard ga ik voor de zoekuren bij de garage betalen.

- Koeling rond de BDP sensor ivm 3"DP en racecat.
- Potmeters van het GKH (ondanks geen limp-home).
- Versnellingsbak ok? Het gebeurde bij het opschakelen.
- Is 'slechte' brandstof nog een factor geweest?
- Contactslot 'hikje'?

Hebben jullie suggesties waarnaar gekeken kan/moet worden? De monteur bij Fase is echt een goeie vent die weet waar hij het over heeft; dus roept u maar. Ik wil beslist weten wat er aan de hand was.

Wat heb ik al gedaan of uitgesloten:

- DI cassette, ik had een reserve oudje meegenomen
- Bougies zien er vonkel mooi uit
- Nippel van de brandstofrail ingedrukt na uitval: benzine!
- Géén psssshhhhtt te horen van tankdop na uitval
- BDP sensor vervangen (daarna nog 1x uitval gehad)
- Connectors BDP, twee 'buren' en van GKH ingespoten met contact reiniger
- Plastic kap boven GKH weggehaald voor een betere luchtstroom (...)
- Góede brandstof getankt Super "Plus" met hoog octaangehalte RON100 ofzo

Na de laatste drie (zinvolle) acties geen uitval meer gehad, wel 1300km gereden.

Ik hoop dit topic (binnenkort) te kunnen afsluiten met de oorzaak van het uitvallen - wieweet hebben anderen er dan ooit iets aan.

Theo

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » zo 19 aug, 2012 12:45

ha Theo,

fijn dat je terug bent.
Zo'n verhaal lees je liever dan dat je het schrijft.

Deed me denken aan 2000 toen ik met een 95 en 4 kids strandde langs de snelweg bij Modena: gebroken nokkenas.

Dit jaar met de 9 5 in ieder geval heen en weer gekomen van Rijnsburg naar Rimini: alhoewel, net op weg op de N11, schokte de wagen: heen en weer in de versnelling bij een kilometer of 80. Wat er precies aan de hand was, het leek wel of met volgas er geen probleem was, maar de rustig-aan-versnelling van 80-130 werd niet goed opgepakt. Even gecontact met Werner (THANKS!) en de volgende dag de DI cassette vervangen; leek het probleem opgelost te zijn.
Na een paar starts ging het motormanagementlampje branden: zekering er uit halen leverde alleen tijdelijk iets op.
Op de terugweg af en toe het gevoel dat er een hik-upje was.
Deze week nog maar eens gaan zoeken dus.

In Duitsland nog E85 getankt.
Rijdt op zich wel lekker. Het verbruik is hoger, maar het lijkt wel of het dan amper uitmaakt hoe snel je rijdt.

succes met je verdere speurtocht.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » do 23 aug, 2012 19:47

hoe is het met de panne in Woerden?

groet
Marius

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 23 aug, 2012 21:09

Marius0404 schreef:hoe is het met de panne in Woerden?
... Eigenlijk wel goed geloof ik ...

Sinds dinsdag staat mijn auto bij de Saab garage (Fase, Woerden). Ik heb ze gevraagd om de auto goed te testen, flink 'heet te stoken' en alles te checken wat deze vreemde uitval als gevolg kan hebben gehad. Ze hebben van mij een vrijbrief gekregen om de auto eens lekker uit te laten en uit te wonen - graag zelfs. Ik wil persé weten wat er loos is.

Vandaag contact met ze gehad gehad... NIETS gevonden dus. Alle systemen en sensoren werken naar behoren (érg goed goed zelfs werd er bij gezegd). Verschillende lange testritten later, terwijl de Tech2 aangesloten was en de motor flink warm werd gemaakt, deed de Baas het gewoon goed. Dikke 100%. En wat gaat 290pk/420Nm dan toch lekker.

De conclusie is toch dat tijdens de vakantie de BDP sensor gewoon te warm is geworden en daardoor faalde. Beide keren dat het gebeurde was het erg warm weer (37-40C) en was de motor langdurig heel zwaar belast geweest. De 3" downpipe met racecat 'krult' als het ware rond de BDP sensor, de stralingswamte van zo'n uitlaat kan inmens zijn en als er onvoldoende ventilatie in het motorcompartiment is, kan het ter plekke -BDP positie- erg warm worden. Bij beide keren was de snelheid er even uit waardoor er ook nog weinig rijwind was.

Dat is onze conclusie - er zijn eigenlijk geen andere oorzaken te bedenken.

Morgen wordt er van die 'uitlaatband' (soort warmtewerende zwachtel) rond het eerste stuk van de DP gewikkeld. Ook, om er helemaal zeker van te zijn, wordt er (weer) een nieuwe BDP sensor in gezet. Immers: als de bovenstaande conclusie waar is, dan is de huidige BDP sensor minstens 1 keer 'buiten spec' geweest. Om er zeker van te zijn dat dit het ding niet heeft verzwakt of beschadigd, gaat er een compleet nieuwe in. Wel bewaar ik de oude.

Als het ding nu nog één keer uit valt - ga ik gillen.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » do 23 aug, 2012 21:27

Enige geruststelling dus, maar het vertrouwen krijgt toch een deukje en dat is bij een volgende lange rit met de family echt niet leuk.
Morgen middag tijd voor een biertje? Ik ben in de buurt, kan ik je misschien een beetje troosten :roll:

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 23 aug, 2012 21:37

Een mini wit-zwart meet! Helaas ben ik pas aan het einde van de middag weer thuis - en moet ik mijn auto ophalen. Misschien richting 17:30...?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 23 aug, 2012 22:15

BDP sensor = Bovenste Dode Punt sensor. Bij elke rondgang van de krukas geeft deze een 'ping' aan de ECU (boordcomputer), waarvan alle timings van de motor afhankelijk van zijn (ontsteking én brandstofgebeuren). Geen 'ping': motor doet he-le-maal niets. Het ding zit, om het maar eens netjes te zeggen, op een rot plek (bij de uitlaat). Ze willen nog wel eens falen... maar dat moet je niet zijn ontgaan :)

Plaats reactie