Ervaring met strijkijzer reparatie SID

1993-2002
Gebruikersavatar
wonderingwout
Geregistreerd lid
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 9:36
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door wonderingwout » vr 22 jun, 2012 21:37

Mijn SID is, zoals vele andere, voor bijna 70% onleesbaar. Er zijn heel wat artikels over de reparatie ervan, met name voor de 9-5. De connecties strijken met een strijkijzer lijkt over het algemeen de beste optie. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Maandag ga ik het zelf proberen dus alle tips zijn welkom. En als het jullie zinvol lijkt zal ik het uitgebreid documenteren met fotos. Want voor de 9-3 heb ik tot nu toe nog geen goede step-by-step documentatie gevonden.
Heb: Blauwe 9-3 Cabrio (2000)
Daarvoor: Grijze 9-5 Vector (2003)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Aero (1999)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Cabrio (1998)
Daarvoor: Rode 900 Talladega (1998)
Daarvoor: Bordeaux 900 (1996)
Daarvoor: Witte 900 (1994)
Daarvoor: Oranje 900 3-deur (1979)
Daarvoor: Blauwe 9000 5-deur (1996)

Gebruikersavatar
bart1963
Geregistreerd lid
Berichten: 733
Lid geworden op: vr 14 okt, 2011 18:33
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door bart1963 » vr 22 jun, 2012 21:49

Geen ervaring mee, maar als je toch aan de slag gaat is een foto verslag zeer welkom
I love topless.....9-3 2.0T SE Aut. 1998 170.000km

Gebruikersavatar
mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1227
Lid geworden op: za 23 apr, 2011 0:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door mennoherstel » vr 22 jun, 2012 21:52

Er is hier op het forum een goede beschrijving, ff de zoekfunctie gebruiken. De ervaringen zijn zeer uiteenlopend, van goed (maar tijdelijk) tot geen. Er is ook een clubje van een paar enthousiaste mensen die bij je voor de deur komen en de garantie geven dat het na hun reparatie weer werkt, maar ik kan de naam ervan even niet vinden, wellicht weet iemand anders dat?
Het kost wat maar dan heb je ook wat :D
If you know your destination and the way to get there, make sure you get the car that fits the journey.
Saab 9-5 Estate 2.3t vector Aut. 2003, 235 pk
Saab 9-3 og Cabrio 2.0 SE Aut. 2000
Sold: 900cl 2.1 1991, 900 S ng 2.0 1996, 9-3 2.0T 2001, 9-5 Estate 2.0 t Aut. 2000

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door millerman » vr 22 jun, 2012 21:54

De strijkijzermethode is een goedkoop lapmiddel, maar geen echte oplossing. Het probleem is dat de lijm zacht wordt door hitte, waardoor de contactpunten niet meer goed aansluiten. Met een strijkbout maak je het weer heet en kun je het weer goed vastzetten. Maar intussen kan de lijm nog steeds loslaten na verloop van tijd.

Permanente oplossingen, zoals revisies, plaatsen een klem op de contactpunten. Zo heb je geen lijm meer nodig.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
wonderingwout
Geregistreerd lid
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 9:36
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door wonderingwout » vr 22 jun, 2012 21:58

Ik ben van plan te strijken in combinatie met een klem systeem. Het valt te zien of het zal werken maar ik zal het hier goed documenteren.
Heb: Blauwe 9-3 Cabrio (2000)
Daarvoor: Grijze 9-5 Vector (2003)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Aero (1999)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Cabrio (1998)
Daarvoor: Rode 900 Talladega (1998)
Daarvoor: Bordeaux 900 (1996)
Daarvoor: Witte 900 (1994)
Daarvoor: Oranje 900 3-deur (1979)
Daarvoor: Blauwe 9000 5-deur (1996)

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door Theun49 » vr 22 jun, 2012 22:48

Strijkbout: absoluut niet strijken. Ook absoluut niet te heet. Uitsluitend druk en temperatuur. Net als bij de oorspronkelijke bevestiging, zoals vermeld bij instructies op diverse fora.
Betekent in de praktijk, dat je de procedure een aantal keren moet herhalen met grote voorzichtigheid en toenemende druk en temperatuur.
Bij de juiste druk en temperatuur is een duurzaam resultaat haalbaar voor de rest van de levensduur van een Saab (redelijkerwijs gesproken).
Daar komt bij: is het resultaat nog niet helemaal naar tevredenheid, kan de procedure snel en eenvoudig herhaald worden.

Wil je resultaat voor een oldtimer: vervang de lijmverbinding.

Toevoeging ter indicatie:
Tot nu toe heb ik de procedure drie keer herhaald, Laatste (hoogste) stand strijkbout: net iets lager dan stand II (katoen). Druk: 1 minuut stevig aandrukken (schatting 0,5 kg/ cm2) met een afgeronde rand van de strijkbout (radius 1 a 1,5mm). De plaats waar bij eerste montage de lijmtang is geplaatst, is goed kerkenbaar. Onder een rubberen drukpakking (ca 3mm. doorsnee). Een goede
Omdat een vrij grote druk moet worden uitgeoefend, is de kans op uitschieters groot.
Bij mij helaas een keer gebeurd. Een leidiingbaan is zichtbaar beschadigd geraakt (breuklijntje). Desondanks werkt de pixelrij.

Invalshoek elektro engineering: er is zeer weinig voor nodig om een werkende verbinding te krijgen. LCD is extreem hoogohmig, en een licht capacitieve belasting.
Als je het display laat repareren en deze reparatie wordt uitgevoerd met een voor elektrochemische oxidatie gevoelige verbinding, kun je na verloop van tijd te maken krijgen met teveel oplichtende pixels. De oxide vormt voor de hoogohmige LCD een "kortsluiting". Ik heb heel wat "kortgesloten" LCDs (geen SIDs met lijmverbinding) voorbij zien komen. Meestal begint de ellende na een jaar of vijf.
Laatst gewijzigd door Theun49 op za 23 jun, 2012 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1227
Lid geworden op: za 23 apr, 2011 0:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door mennoherstel » za 23 jun, 2012 8:49

If you know your destination and the way to get there, make sure you get the car that fits the journey.
Saab 9-5 Estate 2.3t vector Aut. 2003, 235 pk
Saab 9-3 og Cabrio 2.0 SE Aut. 2000
Sold: 900cl 2.1 1991, 900 S ng 2.0 1996, 9-3 2.0T 2001, 9-5 Estate 2.0 t Aut. 2000

Gebruikersavatar
keesvanputten
Geregistreerd lid
Berichten: 900
Lid geworden op: wo 03 mar, 2010 15:56
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door keesvanputten » zo 24 jun, 2012 10:04

De echte 'founding father' van de duurzame SID-reparatie is Simon in Engeland: http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vele forummers hebben goede ervaringen en de prijs/kwaliteitverhouding is volgens mij ongeëvenaard.
Saab 9-3 1.8t Arc LPG (2003)
Saab 900 NG 2.0i (1998) (verkocht)
Saab 9-3 2.0t (2002) (rip)

Gebruikersavatar
wonderingwout
Geregistreerd lid
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 17 mar, 2010 9:36
Regio: United Kingdom - Verenigd Koninkrijk

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door wonderingwout » do 05 jul, 2012 23:24

Mijn SID was onleesbaar. Ongeveer 30% van de pixels deden het nog. Ik heb hem dus uit elkaar gehaald en gerepareerd en het resultaat is bijna perfect. Nu is het weer volledig leesbaar. Ongeveer 95% is weer terug en de overige 5% is een beetje gedimd. Waarschijnlijk heb ik dus niet hard genoeg gedrukt of niet lang genoeg gestreken. Uiteindelijk ben ik nog geen half uur bezig geweest. Omdat ik nergens een 9-3 stappenplan vind heb ik er een gemaakt.

Om te beginnen heb ik een mens genomen en dat omwikkeld met tape om te voorkomen dat ik deuken te maken in het dashboard. Vervolgens heb ik drie keer afwisselend links en rechts met het mes het SID eruit gehaald. Dit gaat veel makkelijker dan je zou denken.

Afbeelding

Vervolgens moet je de kabel ontkoppelen. Er zit een weerhaak die je even opzij moet duwen en dan is hij los. Om hem volledig open te maken moet je de twee schroeven achteraan verwijderen.

Afbeelding

Dan moet je eerst het klepje aan de onderkant verwijderen. Het zit links en rechts vast geklemd. Met een schroevendraaier krijg je het makkelijk los.

Afbeelding

Dat is een beetje prutsen maar uiteindelijk komt het wel los.

Afbeelding

Dan moet je binnenin één schroef verwijderen.

Afbeelding

Nu kan je het front verwijderen, maar wees voorzichtig.

Afbeelding

Verwijder nu de twee laatste schroeven onderaan. Die maken het scherm los van het moederbord.

Afbeelding

Die twee schroeven waren bij mij enorm moeilijk los te krijgen. Als ze eenmaal los zijn kan je het scherm van het moederbord halen door het van de stekker te trekken.

Afbeelding

Vervolgens heb ik twee boeken neergelegd om de connectie vrij te maken.

Afbeelding

Dat is het stuk dat bewerkt moet worden. In een paar keer heb ik de connectie gestreken door over en weer te gaan. Het strijkijzer stond op z'n heetst. Kijk uit dat je nooit op één punt blijft staan want dan smelt het plastiek en kan je mogelijk permanente schade maken. Gewoon op een rustig tempo over en weer gaan voor een aantal minuten. Ik heb twee korte pauzes genomen.

Afbeelding

Als je daar mee klaar bent kan je alles weer in elkaar steken. Vergeet alleen niet de rubber terug op de mini speaker te zetten, die valt er namelijk nogal makkelijk af.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kan je alle stappen weer achterstevoren herhalen.
Heb: Blauwe 9-3 Cabrio (2000)
Daarvoor: Grijze 9-5 Vector (2003)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Aero (1999)
Daarvoor: Blauwe 9-3 Cabrio (1998)
Daarvoor: Rode 900 Talladega (1998)
Daarvoor: Bordeaux 900 (1996)
Daarvoor: Witte 900 (1994)
Daarvoor: Oranje 900 3-deur (1979)
Daarvoor: Blauwe 9000 5-deur (1996)

Gebruikersavatar
H.Geertsema
Geregistreerd lid
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 02 dec, 2011 11:32
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door H.Geertsema » vr 06 jul, 2012 9:01

Dit is geweldig!
Hiervan zou een "sticky" gemaakt moeten worden :!: :idea:.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 10014
Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door Vyv » vr 06 jul, 2012 9:35

Ik heb het destijds ook met de strijkijzer gedaan en de SID heeft het daarna nog 2 jaar probleemloos gewerkt. Toen auto verkocht, dus mss nu nog wel.
Wel had ik nog een stukje tochtstip boven op de connectiestrip geplakt voor extra druk.

Enne als je een stoomstrijkijzer gebruikt wel zorgen dat ie leeg is.... :oops:

Gebruikersavatar
mennoherstel
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1227
Lid geworden op: za 23 apr, 2011 0:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door mennoherstel » vr 06 jul, 2012 10:31

H.Geertsema schreef:Dit is geweldig!
Hiervan zou een "sticky" gemaakt moeten worden :!: :idea:.
Het zou geplaatst kunnen worden bij 'Handleidingen'.
If you know your destination and the way to get there, make sure you get the car that fits the journey.
Saab 9-5 Estate 2.3t vector Aut. 2003, 235 pk
Saab 9-3 og Cabrio 2.0 SE Aut. 2000
Sold: 900cl 2.1 1991, 900 S ng 2.0 1996, 9-3 2.0T 2001, 9-5 Estate 2.0 t Aut. 2000

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door 72sonett3 » vr 06 jul, 2012 11:37

mennoherstel schreef:Het zou geplaatst kunnen worden bij 'Handleidingen'.
Ja, maar dan alleen het bericht van wonderingwout.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

OnTheRoof
Geregistreerd lid
Berichten: 35
Lid geworden op: di 05 jan, 2010 18:01
Regio: - kies een regio

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door OnTheRoof » za 07 jul, 2012 8:30

Je kunt het voor een paar tientjes beter meteen goed doen. Ik heb vorig haar de Sid print-kabel vervangen en hij is sindsdien 100%. Je koopt de kabel via eBay. Deze blijkt later van een Hongaar te komen. De service van deze jongen is erg goed. Ik had me vergist en het kabeltje verprutst. Kreeg kosteloos een nieuwe van hem. Hij levert ook handleiding mee. Het is even een priegelwerkje, maar goed te doen. Bereid de klus goed voor. Schone handen, goed licht en eventueel een vergrootglas en pincet. Haal je Sid eerst een keer los om te kijken of je een type 1 of 2 kabel hebt. Dit is niet altijd congruent met S of Se uitvoering. Bestel daarna de kabel
9-3 cabrio 2.0 LPT SE automaat BJ 2000
Sinds 1979 aangeschaft/gereden: 4 x 96, 2 x 99, 1 x 900ng, 2 x 9000, 2 x 9-3, 1 x 9-5, 1 x 9-3 cabrio

Gebruikersavatar
Rudy
Geregistreerd lid
Berichten: 61
Lid geworden op: do 03 mar, 2005 1:22
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ervaring met strijkijzer reparatie SID

Bericht door Rudy » zo 08 jul, 2012 20:24

Ik heb net een soorgelijke reparatie gedaan, maar dan met een soldeerbout waarvan de temperatuur heel laag kan worden ingesteld. Eerst even geprobeert op plastic (hard en zacht) en toen eerst nog even op een stukje flatcable dat niet belangrijk is. En werkt perfect. De kabel zat eerst een heel klein beetje los aan de rand, en boog van de plaat af. Nadat ik het met de bout had gedaan zat de flatcable muurvast tot aan de rand van de printplaat :D Die grote rubberen ring die je ook op de foto ziet, loopt helemaal rond en zou tegen de flatcable (aanstuitingen) moeten aandrukken. De ring was bij mij egaal, even dik rondom, maar drukte wel goed tegen de kabel aan de display zijde, maar niet op print zijde. De rubberen ring ligt in een geultje, en aan de print zijde is het geultje te diep waardoor de rubberen ring niet eens boven het kunstof uitkomt en dus ook geen druk kan uitoefenen op de aanstuiting/flatcable. Deze heb ik iets opgevuld. Ik heb van de kleinste maat tierib twee strookjes geknipt en deze op de volledige breedte met de geribbelde kant naar boven (tegen het rubber aan) gelegd. Doordat het rubber aan beide kanten iets naar beneden loopt, houdt deze de strookjes perfect op zijn plek. Nu kwam het rubber wel boven het kunststof uit, en drukt nu wel goed tegen de flatcable aan. Alle picsels doen het weer :D . Bij mij was er mis nog één picsel zichtbaar, dus volledig onleesbaar, al voor een heel lange tijd. Dus toen ik mijn contact aan zette was het een verademing. Ik nog met een big smile hier.... Nu hopen dat het goed blijft werken. En morgen even mijn AC display doen, want deze is ook onleesbaar, ik kan niet eens zien of mijn airco aan of uit is.. (dat kan ik alleen nog maar horen) zeer irritant...
Saab 9-3 2.0 lpt Vialle G3 lpi... Met de mooie 3x2 spaak Aero velgen

Plaats reactie