druklager 95

1967-1980
Plaats reactie
joost
Geregistreerd lid

druklager 95

Bericht door joost » vr 28 apr, 2006 22:23

Weet iemand of het druklager van de koppeling een rollager is.
(geen kogels maar rolletjes)
In de motorruimte lagen een paar kleine rolletjes en het druklager maakt veel lawaai vandaar mijn vraag.

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » za 29 apr, 2006 11:27

Kleine rolletjes, ongeveer 1 mm doorsnee en ongeveer 1 cm lang?
Deze komen van de rollagers van de aandrijfassen en zullen er waarschijnlijk ooit uitgevallen zijn bij het vervangen van de ashoezen.

joost
Geregistreerd lid

druklager

Bericht door joost » za 29 apr, 2006 11:38

Nee ze zijn iets langer en dikker . dikte 2.5 mm en 12 mm lang.
Net nog even gereden maar te oordelen naar het lawaai moet het haast wel het druklager zijn.
Weer vette handen dus !

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: druklager

Bericht door 72sonett-III » za 29 apr, 2006 21:40

joost schreef:dikte 2.5 mm en 12 mm lang.
Ik heb er net één uit mijn reservedoosje opgemeten; die zijn uit de lagers op het einde van de T van de aandrijfassen - er moeten 4x 25 in zitten.
Net nog even gereden maar te oordelen naar het lawaai moet het haast wel het druklager zijn.
Kan ook dat T lager zijn...
Als het het kopelings druklager is zou je alleen lawaai moeten horen als je de koppeling intrapt en het lager draait. Ik denk trouwens dat daar kogels in zitten, als er rollen in zitten zouden die conisch moeten zijn, i.p.v. cilindrisch. Het druklager is, zoals de naam al zegt, een druklager... en dan legt de buitenkant van de naalden een langere afstand af dan de binnenkant, de omtrek van de naald moet dan groter zijn dan aan de binnenkant, dus conisch.
Ook denk ik dat als het druklager zodanig onklaar raakt dat de kogels er uit vallen, je ze niet terug vindt want ze vallen op straat...
Weer vette handen dus !
Gelukkig is de aandrijfas makkelijker te vervangen dan het druklager....

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » zo 30 apr, 2006 9:24

Ik heb de rolletjes van het T-stuk van de aandrijfas net even nagemeten: 2,5 x 12! Lijkt me nu duidelijk.

Dit wil echter niet zeggen dat het druklager niet versleten is, zeker naar het lawaai te oordelen. Het druklager draait echter alleen bij het koppelen, en moet dan dus ook het lawaai geven.
Is de herrie continue dan moet je gaan denken aan een bakprobleem.

joost
Geregistreerd lid

druklager

Bericht door joost » di 23 mei, 2006 10:36

Na enige mentale voorbeiding de motor met versnellingsbak uit de auto gehaald.
Het druklager is niet kapot(beetje speling) maar ik heb het alwel vervangen door een betere, een van de drie veren op de drukgroep is kapot , de drukgroep vervangen door een andere, mogelijk kwam hier het lawaai vandaan.
De rolletjes die onder de versnellingsbak lagen komen niet van de aandrijfassen die zijn geheel in orde.
Uit de versnellingsbak kunnen ze niet komen daar er geen gaten of scheuren in zitten.
Vermoedelijk zijn deze rolletjes al eens eerder onder de versnellingsbak terecht gekomen bij een andere sleutelpartij bij de vorige eigenaar ( in Zweden) ik kan geen andere oorzaak hiervoor vinden(bedenken).
Na een schoonmaakbeurt het geheel maar weer monteren, maar dat moet nog.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: druklager

Bericht door 72sonett-III » di 23 mei, 2006 20:01

joost schreef:Het druklager is niet kapot(beetje speling)
Controleer ook of de gaten in de arm waar het druklager in hangt niet ovaal uitgelubberd is, vooral aan de bovenkant.

joost
Geregistreerd lid

druklager

Bericht door joost » di 23 mei, 2006 23:39

Helaas , kan ik dat niet meer controleren want de motor is weer teruggeplaatst in de auto.
Moet nog wel weer alles aansluiten en vastzetten, morgen verder.

saalktims
Geregistreerd lid

Bericht door saalktims » wo 24 mei, 2006 1:19

Perfect gedaan sleutellaar met vette handen ,er zijn bepaalde opmerkingen van nog meer perfectesleutelaars die alleen maar aankunnen geven waar je op moet letten,maar geen oplossing geven!
(Controleer ook of de gaten in de arm waar het druklager in hangt niet ovaal uitgelubberd is, vooral aan de bovenkant.)
Waarom is de bovenkant meer uit gesleten dan de onderkant( lees uitgelubberd)???
Wat moet je doen om het te repareren?Waaarom is de bovenkant meer uit gesleten dan de onderkant?enzv,enzv
Ga zo door !laat maar ...

joost
Geregistreerd lid

druklager

Bericht door joost » wo 24 mei, 2006 9:58

Vreemde reactie van Saalktims.
Ik ben geen perfectesleutelaar maar een hobbymatige sleutelaar, zoals de meeste van ons zijn.
De oplossing is heel eenvoudig, de arm waar het druklager in zit vervangen. ( kunnen de meeste mensen zelf bedenken)

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » wo 24 mei, 2006 17:26

Het ging hier toch om een probleem van Joost, Saalktims??

Nou dan!

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » wo 24 mei, 2006 17:45

saalktims schreef:er zijn bepaalde opmerkingen van nog meer perfectesleutelaars die alleen maar aankunnen geven waar je op moet letten,maar geen oplossing geven!
Zie viewtopic.php?t=10326
Waarom is de bovenkant meer uit gesleten dan de onderkant
Weet ik niet, misschien omdat de bovenste arm bewogen wordt door de hulpcilinder. In de praktijk blijkt dat de bovenkant altijd meer uitgesleten is dan de onderkant.
laat maar ...
Wist jij dan wel wat je er aan zou moeten doen?

saalktims
Geregistreerd lid

Bericht door saalktims » do 25 mei, 2006 1:19

R.I.P.
Wist jij

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » do 25 mei, 2006 9:01

saalktims schreef:R.I.P.
Wist jij
Na enkele geweldige bijdragen aan het forum kreeg ik vandaag het verzoek van saalktims om van het forum verwijderd te worden.
Als je dan zo veel kritiek hebt op forumleden die proberen te helpen m.b.v. ervaringen en weetjes, waarom geeft ie dan niet zelf advies als hij het zoveel beter weet??
Ik kan het verkeerd hebben, maar dit forum is geen plek waar DE waarheid verkondigd wordt, maar een plek waar liefhebbers elkaar proberen te helpen (goed bedoeld, maar niet alwetend en vaak met vette handen ;) )

Zie ook:
viewtopic.php?p=129064
viewtopic.php?p=129062

Sander

joost
Geregistreerd lid

druklager e.d.

Bericht door joost » wo 14 jun, 2006 21:22

De auto heeft inmiddels weer gereden , en de vervelende bijgeluiden uit de richting koppeling ,versnellingbak en aandrijfassen zijn verdwenen.
Dat moet nu dus wel goed zijn.
Het starten op gas en op benzine is nog steeds niet goed. (start met een beetje benzine boven in de carburateur te gieten)
Als de motor warm is gaat hij inhouden en soms afslaan, meestal start hij dan wel weer direkt.
Heb de carburateur bij de vorige werkzaamheden er afgehad en volledig uitelkaar gehad en alles schoon gemaakt en met perslucht doorgeblazen.
Wie heeft er suggesties ?

Plaats reactie