Re: Niels. z'n 90 (1986) - Einde avontuur...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 gekocht!
Bedankt voor de info!
Ik heb ook in de Vraagbaak van de Saab 99/90/900 een hele handleiding gevonden, daar staan inderdaad ook verschillen bij tussen de B- en de H-motor.
Ik heb ook in de Vraagbaak van de Saab 99/90/900 een hele handleiding gevonden, daar staan inderdaad ook verschillen bij tussen de B- en de H-motor.
1986 Saab 90 (te koop)
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 90 gekocht!
Ik zou de accu even laten testen, maar aangezien je 90 lang stil heeft gestaan zal er waarschijnlijk een nieuwe in moeten.
(goedkope accu's zijn wat mij betreft geen aanraders)
(goedkope accu's zijn wat mij betreft geen aanraders)
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 gekocht!
Succes met de klussen, je hebt een gevarieerd scala (van luchtverfrisser tot koppakking).
Inderdaad staat over die koppakking al erg veel beschreven op het forum, dus met de zoekfunctie kom je een heel eind.
En anders start je ter plekke een thread erover, en je zult zien dat behulpzame meedenkers en ervaringsdeskundigen zich melden.
Inderdaad staat over die koppakking al erg veel beschreven op het forum, dus met de zoekfunctie kom je een heel eind.
En anders start je ter plekke een thread erover, en je zult zien dat behulpzame meedenkers en ervaringsdeskundigen zich melden.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- Driver 79
- Geregistreerd lid
- Berichten: 781
- Lid geworden op: wo 06 aug, 2008 14:23
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 90 gekocht!
Hoi Niels,
Gefeliciteerd met je rijbewijs en nog meer met je Saab 90, een leuke aankoop!
Ziet er nog erg netjes uit voor zijn leeftijd en met een paar reparaties kun je straks lekker gaan sturen!
Toen ik je verhaal las op de AW-site dacht ik al dat jij het zou kunnen zijn, nu ik de foto's heb gezien weet ik het zeker!
Ik ken je vanuit Zeist, rijd ook Saab, en volgens mij heb jij wel eens met mij meegereden, naar Scheveningen ofzo...
Veel plezier met je project en tot binnenkort!
Gefeliciteerd met je rijbewijs en nog meer met je Saab 90, een leuke aankoop!
Ziet er nog erg netjes uit voor zijn leeftijd en met een paar reparaties kun je straks lekker gaan sturen!
Toen ik je verhaal las op de AW-site dacht ik al dat jij het zou kunnen zijn, nu ik de foto's heb gezien weet ik het zeker!
Ik ken je vanuit Zeist, rijd ook Saab, en volgens mij heb jij wel eens met mij meegereden, naar Scheveningen ofzo...
Veel plezier met je project en tot binnenkort!
Volvo S60 II 1.6 T3 Kinetic 10-2011
Volvo S60 2.4i Edition II 7-2005 Midnight Blue (Sold)
SAAB 9-3 SportSedan 2.2 TiD Vector 1-2004, Black, half leather (Sold)
SAAB 9-3 turbo SE 05-1999 @ Stage 3, Frost Grey, creme leather(Sold)
Volvo S60 2.4i Edition II 7-2005 Midnight Blue (Sold)
SAAB 9-3 SportSedan 2.2 TiD Vector 1-2004, Black, half leather (Sold)
SAAB 9-3 turbo SE 05-1999 @ Stage 3, Frost Grey, creme leather(Sold)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Haha, grappig dat je hier ook zit, Willem Jan
Vandaag is medeforummer Etiënne langsgeweest om m'n 90 eens te komen bekijken.
Na nader onderzoek bleek dat er met de koppakking hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand is, dus dat scheelt weer een hoop werk!
De kleine olielekkage komt waarschijnlijk door de klepdekselpakking, als het lukt ga ik daar volgende week mee aan de slag!
Vanmiddag heb ik alle banden opgepompt. Dat was flink nodig, de meeste gingen een halve bar omhoog. Het reservewiel was zelfs helemaal leeg!
Omdat ik nu toch de wielen eraf had, heb ik de asdoorgangen eens gecontroleerd op roest en andere narigheid.
Linksvoor was het gelukkig helemaal hard, zag er mooi uit!
Rechtsvoor zat wel wat roest. Ik heb er even wat foto's van gemaakt, ziet dit er zorgwekkend uit of valt het wel mee? Het leek vooral aan de buitenkant te zitten, vanbinnen leek alles hard.
Toen de 90 weer op z'n wielen stond heb ik nog even wat foto's van 'm gemaakt, mooi schoongespoeld door de regen
Met de rest van het wagenpark op de oprit, staat wel gezellig zo!
Vandaag is medeforummer Etiënne langsgeweest om m'n 90 eens te komen bekijken.
Na nader onderzoek bleek dat er met de koppakking hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand is, dus dat scheelt weer een hoop werk!
De kleine olielekkage komt waarschijnlijk door de klepdekselpakking, als het lukt ga ik daar volgende week mee aan de slag!
Vanmiddag heb ik alle banden opgepompt. Dat was flink nodig, de meeste gingen een halve bar omhoog. Het reservewiel was zelfs helemaal leeg!
Omdat ik nu toch de wielen eraf had, heb ik de asdoorgangen eens gecontroleerd op roest en andere narigheid.
Linksvoor was het gelukkig helemaal hard, zag er mooi uit!
Rechtsvoor zat wel wat roest. Ik heb er even wat foto's van gemaakt, ziet dit er zorgwekkend uit of valt het wel mee? Het leek vooral aan de buitenkant te zitten, vanbinnen leek alles hard.
Toen de 90 weer op z'n wielen stond heb ik nog even wat foto's van 'm gemaakt, mooi schoongespoeld door de regen
Met de rest van het wagenpark op de oprit, staat wel gezellig zo!
1986 Saab 90 (te koop)
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Nike formuleert het helemaal zoals ik je ook had willen adviseren.
Goed dat je het gecheckt hebt.
Goed dat je het gecheckt hebt.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Oja en nog wat: die olie die onder de auto ligt, dat kan ook heel goed deels of misschien zelfs grotendeels versnellingsbakolie zijn, gezien het ultralage peil op de peilstok.
Is geen APK afkeur maar wel vitaal dat je 'm bijhoudt of course (en op termijn wellicht repareert).
En van die koppakking weet ik niet honderd procent zeker want we hebben hem niet gestart/mee gereden maar een aantal signalen was gunstig, zoals:
- geen mayonaise bij de olievuldop
- geen rare geur bij de koelvloeistof
- naar jouw ervaring geen witte rookwolken bij lopende motor
- evenmin oplopende temp-meter.
En inderdaad dat er ook sprake lijkt van een kleine spraakverwarring, dat degene die je wees op olielekkage bij "de koppakking" eigenlijk de klepdekselpakking bedoelde (die inderdaad lekt maar da's niet ernstig).
Nou ik hoop dat mijn prognose bewaarheid blijkt, succes en keep us posted!
Is geen APK afkeur maar wel vitaal dat je 'm bijhoudt of course (en op termijn wellicht repareert).
En van die koppakking weet ik niet honderd procent zeker want we hebben hem niet gestart/mee gereden maar een aantal signalen was gunstig, zoals:
- geen mayonaise bij de olievuldop
- geen rare geur bij de koelvloeistof
- naar jouw ervaring geen witte rookwolken bij lopende motor
- evenmin oplopende temp-meter.
En inderdaad dat er ook sprake lijkt van een kleine spraakverwarring, dat degene die je wees op olielekkage bij "de koppakking" eigenlijk de klepdekselpakking bedoelde (die inderdaad lekt maar da's niet ernstig).
Nou ik hoop dat mijn prognose bewaarheid blijkt, succes en keep us posted!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Trek de klepdekselbouten eens na met een momentsleutel ingesteld op de juiste waarde, wil ook nog wel eens helpen.
Wil je het communisme steunen? Koop Chinese meuk!
- peterhelm
- Geregistreerd lid
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 18:53
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Oei. Ik dacht dat je dat gecontroleerd had voor aankoop. Maar ga er wel wat aan doen.
Anders lijkt het over een jaartje uit zoals bij mijn 90 een tijdje terug.
Bij mij zag het er toen zo uit:
En dat is ook weer goed gekomen...
Anders lijkt het over een jaartje uit zoals bij mijn 90 een tijdje terug.
Bij mij zag het er toen zo uit:
En dat is ook weer goed gekomen...
Saab 900i 16v '89
Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!
Der er ikke dårlig vær bare dårlig klær!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Bedankt weer voor alle tips!
Vanavond heb ik de auto even een stukje omhooggezet om het lek bij de uitlaat eens van dichtbij te bekijken...
Daar bleek dat het gat in de uitlaat was afgedicht:
Dat heb ik er eerst maar eens onderuit gehaald, toen kwam er een behoorlijk gat tevoorschijn. Het is niet zo heel goed te zien, maar dat hele zwarte stuk aan de onderkant is open:
De rest van het middelste gedeelte van de uitlaat is ook niet heel geweldig:
De beste oplossing lijkt me dus om de twee middelste delen van de uitlaat te vervangen, de andere delen zagen er nog aardig uit.
En nog even een klein vraagje: kun je versnellingsbakolie en tectyl tegen de roest gewoon bij elke Halfords-achtige winkel kopen of moet je bij speciaalzaken zijn?
Vanavond heb ik de auto even een stukje omhooggezet om het lek bij de uitlaat eens van dichtbij te bekijken...
Daar bleek dat het gat in de uitlaat was afgedicht:
Dat heb ik er eerst maar eens onderuit gehaald, toen kwam er een behoorlijk gat tevoorschijn. Het is niet zo heel goed te zien, maar dat hele zwarte stuk aan de onderkant is open:
De rest van het middelste gedeelte van de uitlaat is ook niet heel geweldig:
De beste oplossing lijkt me dus om de twee middelste delen van de uitlaat te vervangen, de andere delen zagen er nog aardig uit.
En nog even een klein vraagje: kun je versnellingsbakolie en tectyl tegen de roest gewoon bij elke Halfords-achtige winkel kopen of moet je bij speciaalzaken zijn?
1986 Saab 90 (te koop)
- evl
- Geregistreerd lid
- Berichten: 967
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:31
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Niels,
uitlaatdelen heb ik hier nog liggen, mogen voor een zacht prijsje weg. Laat maar even weten of je er belang bij hebt. Versnellingsbakolie kan gewoon 10w40 motorolie in. Tectyl zou ik mee uitkijken, daaronder kan het vrolijk doorroesten dus beter eerst kaalmaken, dan in de roestomvormer en dan in de menie.
uitlaatdelen heb ik hier nog liggen, mogen voor een zacht prijsje weg. Laat maar even weten of je er belang bij hebt. Versnellingsbakolie kan gewoon 10w40 motorolie in. Tectyl zou ik mee uitkijken, daaronder kan het vrolijk doorroesten dus beter eerst kaalmaken, dan in de roestomvormer en dan in de menie.
Saab 900 T16 5deurs aka 'sturbie' (1984)
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Maar liever 75w90 (wat mij betreft)evl schreef:Versnellingsbakolie kan gewoon 10w40 motorolie in
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Ben het met je eens als je tectyl in de zin van undercoating (dikke zwarte smurrie die een harde laag vormt) bedoelt.evl schreef:Niels,
Tectyl zou ik mee uitkijken, daaronder kan het vrolijk doorroesten dus beter eerst kaalmaken, dan in de roestomvormer en dan in de menie.
Maar kruipende ML van Dinitrol blijft zacht en blijft kruipen en komt waar roestomvormer niet komt.
Ik zou voor antiroestmethodes even lekker met de zoekfunctie aan de gang gaan, met een blocnote en een thermoskan koffie ernaast. Het zijn net religies, de een zweert bij dit, de ander adviseert dat.
Even vloeken in de kerk (toepasselijk): ik denk dat als je om te beginnen afgewerkte motorolie in de asdoorvoeren kiepert je het proces van binnen uit flink vertraagt zoniet stopt (wel even goed laten uitlekken met een bak eronder, anders mag je niet meer op het erf sleutelen!).
Maar goed, kijk zelf eerst goed rond met de zoekfunctie en op een gegeven moment beginnen de do's en don'ts van de antiroestmiddelen zich af te tekenen.
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- evl
- Geregistreerd lid
- Berichten: 967
- Lid geworden op: vr 10 dec, 2010 15:31
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
ik dacht idd aan de zwarte 'harde' tectyl. Tectyl ml (blank en vloeibaar) kan natuurlijk wel prima.
Saab 900 T16 5deurs aka 'sturbie' (1984)
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht
Saab 900 5deurs lpg malachietgroen (1986) --Verkocht
Saab 90 aka 'lambique' (1985) --Verkocht
Saab 9000 2.3 CSE lpg (1996) --Verkocht
Saab 900 GLs 4deurs (1984) --Verkocht
Saab 900NG 1997 --Verkocht
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: ma 26 mar, 2012 8:51
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Niels. z'n 90 (1986) - Er wordt geklust!
Zoals gezegd, deze vakantie zou ik ook nog wat tijd aan m'n Saab besteden.
Als eerste heb ik het rechter achterlicht vervangen, bij de oude lamp zat er een gat in het glas van het knipperlicht.
Een klein dingetje maar natuurlijk, maar het is wel apk-afkeur.
Nu zit de nieuwe lamp erin:
Daarna begon de eerste 'grote' klus, al viel dat ook nog best wel mee: de klepdekselpakking vervangen, om de olielekkage tegen te gaan.
De plek des onheils:
Na een hoop gedoe en getrek aan de boutjes (die zaten best wel vast) kwam het kleppendeksel eraf, volgens mij zag het er prima uit daaronder (al ben ik natuurlijk geen kenner).
Daarna heb ik dus de pakking vernieuwd. De oude was nog heel, maar was wel aardig plat geworden.
Bij het terug monteren van het deksel kwam er nog wel iets anders naar boven: één van de boutjes waarmee het deksel vast zat was dol.
Het gaatje van het boutje is dus te groot, daardoor kwam de lekkage...
Dat wordt dus nog even kijken hoe dat opgelost gaat worden.
Maargoed, m'n eerste klus aan de motor is gelukt
Nog een plaatje in de zon:
Als eerste heb ik het rechter achterlicht vervangen, bij de oude lamp zat er een gat in het glas van het knipperlicht.
Een klein dingetje maar natuurlijk, maar het is wel apk-afkeur.
Nu zit de nieuwe lamp erin:
Daarna begon de eerste 'grote' klus, al viel dat ook nog best wel mee: de klepdekselpakking vervangen, om de olielekkage tegen te gaan.
De plek des onheils:
Na een hoop gedoe en getrek aan de boutjes (die zaten best wel vast) kwam het kleppendeksel eraf, volgens mij zag het er prima uit daaronder (al ben ik natuurlijk geen kenner).
Daarna heb ik dus de pakking vernieuwd. De oude was nog heel, maar was wel aardig plat geworden.
Bij het terug monteren van het deksel kwam er nog wel iets anders naar boven: één van de boutjes waarmee het deksel vast zat was dol.
Het gaatje van het boutje is dus te groot, daardoor kwam de lekkage...
Dat wordt dus nog even kijken hoe dat opgelost gaat worden.
Maargoed, m'n eerste klus aan de motor is gelukt
Nog een plaatje in de zon:
1986 Saab 90 (te koop)