BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
wouter1220
Donateur
Donateur

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door wouter1220 » za 14 apr, 2012 23:34

Even een beetje off-topic (het is nog steeds een E85 topic...):
Aero koppeling als die van mij gaat :lol: Neem aan dat deze wat meer kan hebben dan de standaard 2.3t koppeling?
Die van de Aero kost gelukkig de wereld niet, anders moet ik naar een SPEC koppeling en das een heel ander verhaal....

@ Evo: Voor zover mijn kennis van een andere nokken as gaat, is dit puur om de power-band van de motor te verschuiven, als je
er een aanzienlijk grotere turbo op schroeft (richting 19T, GT28 etc...), omdat deze pas hoger in de toeren echt hun werk beginnen
te doen. Is dit bij een 15T ook al merkbaar?

On topic:
Is het nou echt nodig om 875cc injectoren in een stevig (stage 4) getunede motor te gebruiken icm met E85???

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 15 apr, 2012 0:51

Nokkenassen bepalen voor een groot gedeelte het karakter van een motor. Dus dat gaat iets verder dan "powerband verplaatsen", en wordt (mijnsinziens) teveel over het hoofd gezien/genegeerd bij tunen. En dat terwijl het een hele eenvoudige mod is/kan zijn... (maar misschien niet zo sexy als een dure 3" pijp...?)

Wat betreft de 875's... volgens mij is dat al door meerdere hier aangegeven... :roll:

Anders neem je toch zelf het rekenmaschien (met T7Suite erop) ter hand? Daarin kun je een gooi naar de verwachtte duty cycle van je gekozen injectoren zien...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 15 apr, 2012 3:05

wouter1220 schreef:On topic:
Is het nou echt nodig om 875cc injectoren in een stevig (stage 4) getunede motor te gebruiken icm met E85???
Kom kom, een beetje beter zoeken en luisteren ;)
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72" onclick="window.open(this.href);return false;

rs13
Geregistreerd lid

Bericht door rs13 » zo 15 apr, 2012 9:04

evo schreef:
Waarom niet voor een andere nokken-as? Kost weinig en heb je veel plezier van.
He evo, ben erg benieuwd, welk plezier geeft een andere nokkenas? En welke nokkenas gaat het dan om? Beide? Van de t5 2.3? Ik heb zelf nu een gegijsde 315 bio pkzegmaar, rijdt heerlijk moet ik zeggen! zou er bij montage andere software op moeten? Lijkt mij wel toch?

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » zo 15 apr, 2012 11:52

Is zo'n Nokken as een direct swap? ik heb namelijk nog een T5 blok liggen uit een 9000 2.3 MY96, gietstuk op de cilinderkop zegt MY95.

Moet ik software aanpassen? Of kan het zo rechtstreeks op mijn Maptun Biopower Stage 4 software?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 15 apr, 2012 16:02

Ga bij een injector uit van: 'zo klein als mogelijk is en zo groot als noodzakelijk is'.

Het heeft geen nut als een injector genoeg brandstof kan leveren voor 400pk terwijl je turbo maar lucht kan leveren voor 200pk. Een grote injector heeft als nadeel dat een kleine fout in de calibratie een grote afwijking t.o.v. de ideale AFR kan veroorzaken. Als een injector met een capaciteit van 250cc/min een paar procent te weinig inspuit is dat minder vervelend dan wanneer een 1000cc/min injector dezelfde procentuele afwijking heeft.
Bij grote injectoren wordt de openingstijd bij stationair toerental erg klein en dus moeilijker perfect te krijgen.

T5 nokkenassen zijn direct swap. Hier geldt ook weer dat te sportieve nokkenassen geen nut hebben. Als de turbo niet genoeg lucht kan leveren om de verbeterde ademhaling op hoge toeren tot zijn recht te laten komen heeft het weinig nut. Je hebt dan alleen het nadeel van slechtere prestaties onderin en nauwelijks extra vermogen bovenin.

Als je met een TD04HL-15T#5 rijdt verwacht ik meer van een groter turbinehuis dan van andere nokkenassen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 15 apr, 2012 20:40

Eigenwijs als ik ben....

Groot genoeg is genoeg, maar in het geval van de 630's en 875's hebben we het in het geval van de 875 met een "betere" injector te maken (van horen zeggen...).

En wat betreft de nokkenassen. Een turbo kan blazen wat ie wil, als je het niet je cilinder in krijgt boeit het niet, en dat is nu net waar oa de nokkenassen om de hoek komen kijken. Inlaat is daarbij belangrijker dan uitlaat maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het totaal plaatje.

Ik ben bijv van mening dat je bij een B205E meer "bang for your bucks" krijgt als je een FMIC met bijv T5 cams monteert dan een (duurdere) 3" DP... Je levert wellicht iets in in de lagere toeren maar omdat de motor zo veel beter ademt klimt ie zo veel sneller door... dat je dat al gauw bent vergeten.

Overigens is AR in dit sub-forum eens een thread over cams begonnen. Misschien even opzoeken? En anders even wat googlelen... is echt heeeeel veul over geschreven.

@Coen: Dat zou er zomaar in kunnen passen :mrgreen: Software aanpassen? Eigenlijk wel. Zeker als je het onderste uit de kan wilt halen. Inspuit moment moet/kan iets aangepast worden. en je zou je boostmap wat kunnen aanpassen... Maar zonder software aanpassingen neemt ie het ook wel...

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 15 apr, 2012 21:13

Ik heb de 630cc injectoren en ben/was eigenlijk van plan om richting de 875 te gaan. Ik weet nog niet wat te doen, ik heb ook wel eens gehoord dat de kwaliteit van de 875 beter zou zijn. Echter zie je deze maar mondjesmaat in Saabs voorbij komen, Maptun levert 750cc in de hogere stages.

Qua nokkenassen, je levert onderin wat vermogen in, de opbouw begint een 250rpm later ongeveer, maar hij trekt veel vlotter door naar de redline. De motor klimt gemakkelijker in toeren. Let wel ik heb een B205R, wat de resultaten zijn met een B235 kan ik niet uit eigen hand vertellen.
Ik had daarnaast ook voordelen als een lagere EGT, wat weer wat ruimte bood om bovenin iets verder door te gaan.

Mooi is dat je voor een paar tientjes een setje nokkenassen hebt en deze in een uurtje in je auto hebt zitten.

Software fine-tunen kan, maar is niet noodzakelijk. Ik heb overigens de assen uit een B234, nog van voordat het T5 systeem bestond, deze hebben o.a. een iets grotere durratie (246 tegenover 240 voor de T5 assen, T7 heeft 231) . Beste Saab assen schijnen die van de B202 te zijn, en dan ook nog een specifiek modeljaar, waarbij er een extra "hobbel" op de assen zit, durratie van 252. Overigens lifthoogte en tijdstippen en overlap zijn ook belangrijk.

http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... -Camshafts

Gr Arco

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 29 jul, 2012 10:42

Vandaag de eerstige voorzichtige verkenning gedaan naar het de volgende upgrade:
TCS in de 9-3 cabrio (MY2001) die dat nog niet had.

Ik heb een TCS / ABS pomp uit een andere 9-3 (MY2002 Aero) en wil die graag omzetten in mijn auto.
Waarom? Om BioPower files te kunnen draaien waar de TCS subroutine niet in is omgeleid.

Ik had gehoopt om het voorste deel van de pomp af te kunnen slopen (zwarte plastic deel), maar helaas.
De TCS / ABS pomp heeft 3 rijen van 4 pinnen om alles aan te sturen, mijn ABS unit heeft maar 2 rijen van 4 pinnen.

Het ziet er dus uit dat ik een leidingsleutel moet gaan kopen om netjes heel de unit om te zetten.
Ook moet ik even kijken of canlow en canhigh (voertuigsignaal) al in de kabelboom naar de pomp zitten, anders moet ik die 2 draadjes nog trekken.

Jammer maar helaas, winkels dicht hier op deze prachtige zondag, dus volgende keer weer verder met dit experiment.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 29 jul, 2012 10:44

Mooi, kun je mij mentaal komen bijstaan :grin:

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » do 16 aug, 2012 22:50

Mooi topic dit. Nu ben ik (helaas) niet erg technisch maar heb een viertal vragen:

-Onze 9-5 Aero MY 2008 rijdt op lpg middels een Vialle systeem. Kan ik de auto zowel op lpg als E85 laten rijden?
- Welke aanpassingen zijn nodig?
- Kan dat eventueel ook voor een op lpg rijdende (Prins) 9000T16S 2.0 van 1990 (LH2.4)?
- Indien ja, wat zijn hier de aanpassingen die nodig zijn? Motor is nagelnieuw opgebouwd en heeft totaal 15.000 km erop zitten.

Verduidelijking: ik rij veel over de wegen bij onze oosterburen, maar ook in Frankrijk en Zweden. Daar is E85 best redelijk verkrijgbaar en voor een leuke prijs aan de pomp. Bovendien zit bij ons op het industrieterrein in Meppel een Tamoil die dat distillaat ook verkoopt. Het kan dus voor ons zeer interessant zijn!

Ik hoor graag jullie advies en wil jullie alvast bedanken voor de info!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 17 aug, 2012 9:01

Nee, dat kan niet veilig en zorgeloos.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 17 aug, 2012 9:20

G-ice schreef:.....veilig en zorgeloos.
Daar gaat het hier om, want in princiepe is natuurlijk bijna alles mogelijk :mrgreen:

LPG en E85... ik ben d'r mee bezig maar het is zeker niet off the shelf... Ook zal ik daarbij de concessie moeten doen dat ie niet meer op Benzine rijd, tenzij ik er een andere ECU in plaats/de software ervoor aanpas. Het wordt in mijn geval dus geen Tri-fuel maar een bi-fuel. Ennn, behalve je motormanagment zal ook je LPG computer aangepast moeten worden. Ik heb het hier overigens over mijn 9-3-tje.

Voor de mensen die zich zelf niet willen verdiepen in de materie, en dat houdt in weken zoniet maanden met je laptop aan de auto rond rijden en testen en calibreren en weer testen, etc... make up your mind... wil je bi-fuel: benzine - lpg of bi-fuel: benzine - E85 (Alleen T7 & T8 overigens). Tri-fuel is (nog?) niet fool proof.

Voor de mensen die zich wel in deze verslavende hobby van Trionic7 tunen willen verdiepen: heul veul is mogelijk... maar het kost tijd, geld, en nog meer tijd... maar misschien ben jij degene die het wel fool proof krijgt?

robertw

Bericht door robertw » vr 17 aug, 2012 9:31

wat kost een liter E85 in NL eigenlijk?
/rw

dirk7942
Geregistreerd lid

Bericht door dirk7942 » vr 17 aug, 2012 9:35

Hoi Evo en G-Ice,

Bedankt voor jullie reacties.
Van mij hoeft het niet Tri-fuel maar Bi-fuel en dan de keuze hebben tussen LPG en E85 vind ik al fantastisch. De benzine optie mag van mij compleet vervallen. Moet ik voor die optie ook met een laptop in mijn auto rondrijden want dat gaat bij mij absoluut niet werken.......

Plaats reactie