BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door evo » wo 22 feb, 2012 0:56

Tubefreak schreef:Het verschil is dat jouw 285pk op 98oct niet te danken is aan de biopower ombouw.
... idd, is op 98 octaan....
Tubefreak schreef:Het lijkt me dus logischer om eerst de basis op een hoger niveau te krijgen. Als ik mijn heil zoek in e85 gaat het vebruik altijd omhoog omdat we ook veel korte afstanden rijden.
... dit snap ik niet. Tuurlijk gaat je verbruik op E85 omhoog. Wat is daarmee. Het is niet dat je verbruik op 98 octaan hoger ligt...
Tubefreak schreef:Vlotter rijden is fijn, maar voor mij is het vooral weten dat je kunt belangijker dan altijd moeten. Ik spreek maar zelden het volledige vermogen aan en vindt vooral de trekkracht op lage toeren prettig. En dan lijkt me dat het sneller opspoelen van de turbo een goede eerste stap is dmv 3" dp.
... of inlaat traject? Dus IC en intake... of E85 (minder lucht nodig...)... Meerdere wegen naar Rome...

Ik heb voordat ik mijn Aero hardwarematig ging aanpassen eerst een paar maanden op een STG1 gereden. Daarna is er een STG1 BioPower in gekomen. Dus iets meer pk's op 98 octaan maar zelfs minder (220 a 230) op E85 (wel meer koppel...). Toch vond ik de wagen op E85 fijner rijden...

E85 is eigenlijk gewoon super... nouja, super super dan :mrgreen:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 22 feb, 2012 9:48

Ik zou er gewoon Biopower Software in plaatsen, het gemak en het extra koppel wat je ervoor terug krijgt is een mooie aanwinst, daarnaast ben je niet verplicht er mee te rijden, je houdt alle opties open.

Tot stage 1 op E85 de 235PK/380NM heb je geen hardwareaanpassingen nodig. Mocht je daarna 630cc Deka's en een downpipe gaan plaatsen kom hier al snel nog eens ruimte voor 30PK extra bij.

Ik zou het wel weten, als ik toch wilde investeren in een downpipe... Ik deed er voor 300,- extra 630cc Deka's, bougie's en een brandstofpomp bij en gaan met dat ding :)
Lekker koppel onderin, en als je eens door wilt halen heb je daar ruimte genoeg voor, zonder dat er ineens hele serieuze kosten als nieuwe turbo's etc erbij komen.

Gr Arco

p.s. 630CC Deka's heb ik misschien nog wel over, 6 maanden oud, zit zelf namelijk aan 875CC Deka's te denken.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 22 feb, 2012 11:29

Zit er een verschil in pk/nm op 98 octaan tussen stage1 en stage1biopower?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 22 feb, 2012 12:00

Tubefreak schreef:Zit er een verschil in pk/nm op 98 octaan tussen stage1 en stage1biopower?

Niet zozeer, eindevermogen is bij beide brandstoffen rond de 230PK/380NM, echter de koppelcurve van Biopower is veel mooier, lager toerental = meer koppel. En ook het toerental waar je het maximaal vermogen hebt ligt rond de 4500rpm, dat is bijna 1000 rpm lager dan op E85. Bij Stage1 E85 valt het vermogen dan wel weer iets eerder af dan op 98oct.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 22 feb, 2012 12:52

Of ik begrijp het bovenstaande niet helemaal goed of ik ben het er niet mee eens... :lol:

Een STG1 voor een B235R MY04 op benzine zal iets van 265pk/420nm doen.
Een BioPower STG1 voor diezelfde setup zal op benzine ook 265pk/420nm doen maar op E85 slechts 230 pk doen maar wel vroeger en meer koppel leveren, denk aan iets van 20nm meer... Reden waarom ie op E85 minder vermogen (pk's) levert, ligt puur aan de te kleine (bruine) injectoren...

@AR ga jij uit van een andere setup dan een MY04 B235R...?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 22 feb, 2012 13:13

Opzicht pak ik daar niets anders voor, ander verhaal is natuurlijk als ik gewoon even over het hoofd zie dat het een AERO 235R is en van een 235E 185PK uitging.

Dus alle bovenstaande gedachtes kloppen :) echter de opgegeven vermogens niet.

ST1 voor een B235R 98oct = 265/420
ST1 voor een B235R E85 = 235/420

Downpipe, 630cc Deka en bougies brengt het zaakje naar 285/440 op oct98 en al richting de 300+/450 op Ethanol.

my bad!

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » do 23 feb, 2012 12:12

Zit al een tijdje aan stage 1 voor mijn '02 Aero auto5 te denken. Rond de 270 pk/400Nm (20 Nm veiligheids marge).
Heb het een en ander zitten leven over E85.
Daar heb ik nu wel interesse in. Volgens mij moet je dan wel de bougies, injectoren en pomp meenemen (geval van als je wat doet, doe het goed).
Waar zou je dank op uitkomen? 290 - 300 PK /400Nm (wil liever niet hoger).

In T7 suite, welke base bin moet je dan nemen?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 23 feb, 2012 23:01

In mijn 9-5 Aero AUT MY03 gebruik ik een 46S met 55P calibratie van het trionic forum als basis. Vervolgens getuned uiteraard :mrgreen:

Heb je ESP?

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

EDIT: Ik heb het even opgezocht... mijn base file: Original_9-5_B235R_ESP_from_EC2000_and_55P_ ET02U01C.46S.bin

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » vr 24 feb, 2012 12:03

Hoi Evo

Yep, de auto heeft ESP.

De door jou genoemde base file ken ik. Die kan ik dus zo gebruiken. :) Fijn! Hier kan ik wel wat mee. :)

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 24 feb, 2012 14:04

Let er wel op dat als je gaat tunen je het air-torque gedoe, netjes aanpast. Grofweg onder de 200nm ongemoeid laten (kijk bijv naar max torque bij schakel momenten) en pas daarna aanpassen aan je tune/wensen. Anders kan ie o.a. vervelend gaan schakelen of niet het gewenste koppel/vermogen halen.

gustav
Geregistreerd lid

Bericht door gustav » zo 26 feb, 2012 23:25

Hoi,

Heb met interresse dit hele topic door ziten spitten.
Ik zit er aan te denken om eerst softwarematig om te schakelen naar e85 en als me dat bevalt dan later ook de pomp,deka's en bougies.
Dat zou dus moeten kunnen?
ik heb is gekeken naar de verkrijgbaarheid van e85 bij mij in de buurt, tamoil is 7 km en daar kost de e85 gem. 25 tot 30 cent goedkoper dan de euro 95.
Heb hier op het moment geen prijs van maar ik schat dat die daar zoiets van 1.4? kost.
In Duitsland is de dichtsbijzijnde pomp zo'n 15 km en wel in Lobberich, ben vandaag ff wezen kijken of ze 'm echt hadden.
En jawel was verkrijgbaar en wel voor 1.089 euro per liter :o .
Dat is niet echt duur daar in Duitsland ze waren overal niet duur mee lpg 0.71 en euro 95 1.57.
Maar kan dus in die volgorde?

Groetjes

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 27 feb, 2012 8:23

Jahoor, kan prima. Zo ben ik ook begonnen. Al raad ik je wel aan de bougies mee te pakken. Scheelt net wat mifi's en kost twee keer niets...

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

gustav
Geregistreerd lid

Bericht door gustav » ma 27 feb, 2012 11:54

Hoi,

Dank je voor het snelle antwoord heb al een mail verstuurd en dan gaan we is kijken.
Ja bougies kan ook, zo duur zullen die niet zijn maar ik denk dat ik van de verkeerde generatie ben mifi's zegt me niks.
(milf wel maar dat zal wel wat anders zijn :oops: )

Groetjes

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 27 feb, 2012 12:29

gustav schreef:...maar ik denk dat ik van de verkeerde generatie ben mifi's zegt me niks...
MiFi staat voor Miss-Fires.
Treedt vooral op wanneer je van volgas abrupt van het gas af gaat.

gustav
Geregistreerd lid

Bericht door gustav » ma 27 feb, 2012 13:25

Hoi,

Oh kijk dat snap ik wel, dank je.

Groetjes

Plaats reactie