hoe het begon:
Op de terugweg vanuit antwerpen naar nederland stopte ik in de stromende regen bij een tankstation om de gastank nog eens bij te vullen om zo weer met een vertrouwd gevoel naar nederland komen.
Het tanken duurde ongelovelijk lang (moest zeker van ver komen ofzo haha) maargoed uiteindelijk zat het tankje vol.
vervolgens wil ik de auto starten, echter sloeg hij meteen weer af. vervolgens nog een keer met het zelfde resultaat.
Daarna deed de auto helemaal niks meer.
in de regen even op onderzoek uit gegaan wat er nou aan de hand kon zijn met helaas niks voor handen aangezien je dit eigenlijk niet verwacht.
Doormiddel van een klerenhanger kunnen controleren of de auto nog vonkte en dat was het geval, dus zo kon ik gelijk een defecte krukassensor uitsluiten.
daarna met een bus deodorant (had niks anders) eens gekeken of de auto wou aanslaan als ik het in de inlaat zou spuiten. en vervolgens verschenen er enkele tekenen van leven.
dus conclusie een brandstofprobleem.
helaas start deze gasinstallatie op benzine(en volgensmij is dat voor zo ver ik weet niet te omzeilen met dat ene knopje wat er op zit??)
maargoed met deo de motor gedurende 20 seconden draaiende kunnen houden waarna ze weer keurig overschakelde op gas. dus terug naar huis gereden en gelijk in de garage gezet.
de operatie.
na wat zoeken via google en diverse forums kwam ik verschillende verhalen tegen over het woord benzine/brandstofpomp.
Ook kwam ik absurd hoge bedragen tegen tussen de 1500 en 3000 euro dus dat schrikt ook al aardig af.
vervolgens heb ik ook nog even onder de achterbank gekeken om er achter te komen dat er wel een toegangsklep zit, echter zit deze op de verkeerde plek(lekker handig zon ontwerpfout)
hier zie je als je er schuin in kijkt de pomp zitten.
ook las ik dat het een lastige klus zou zijn en dat er vaak een gat geslepen word in de achterbank om zo de pomp makkelijk en snel er uit te kunnen halen.
Ik heb er wel overna zitten denken om dat ook te doen omdat het een boel werk zou schelen, maar heb toch besloten dit niet te doen aangezien de auto in een warme droge garage staat.
bij nadere inspectie bleek de tank echt overal in de weg te zitten omdat hij zo mooi is van vorm. zo van oh hier hebben we ook nog een beetje ruimte laten we de tank ook maar een stukje naar die kant ontwerpen.
vervolgens heb ik de auto opgekrikt aan de achterkant en er 2 assteunen onder gezet. 2 felle lampen er onder en ik had een goed beeld van de tank.
Als eerste heb ik de vul slangen van de tank losgemaakt ( 2x een slangklem losdraaien en het is los ) . Deze slangen heb ik omgevouwen en vastgemaakt zodat ze dicht bleven zitten en er geen benzine uit kon lekken.
daarna een krik onder de tank gezet en de tankbeugels(2x) met sleutel 13 los gedraaid en zo kon ik voorzichtig de tank naar voren laten zakken.
Hierna een koppelstuk boven op de tank los gemaakt (vraag me niet hoe maar het was even prutsen om dat uitelkaar te krijgen)
en vervolgens de tank op de grond neergelegd.
De benzinepomp was goed te zien en ook alle kabels waar hij mee verbonden was.
als eerste heb ik de stroomtoevoer los gemaakt (kwestie van een schuifje uittrekken en je haalt zo de kabels los)
en daarna de 2 leidingen (aanvoer en retour) let wel op : spuit ze eerst goed in de wd40 buig voorzichtig het gele borglipje aan de kant en trek ze er daarna heel voorzichtig uit.
bij mij brak uiteindelijk het witte stukje af en daar heb ik voor 15 euro een andere voor gekocht bij een saabspecialist (voor de oh het moet nieuw bij de dealer fanaten: ongeveer 60 euro en het moet uit sweden komen )
(dit heb ik met een stuk benzineslang van 8mm en 2 slangklemmen weer herstelt)
inmiddels was de tank er uit en kon het openmaken beginnen. het schijnt dat je hier speciaal gereedschap voor moet hebben. ook diverse constructies gezien op het internet waar je soms van denkt hoe verzin je het.
ik heb het los gemaakt met een hamer en een stompe platte schroevendraaier.
zet de schroevendraaier op een van de vele nokjes en tik voorzichtig met de hamer de afdicht ring los.
En haal voorzichtig het hele pompgebeuren er uit( is even een secuur klusje aangezien het er nogal lomp in zit )
en daar hebben we m dan:
en hier het onderdeel: de defecte benzinepomp
Na heel wat rondbellen en nare sloperijen aan de lijn te hebben gehad heb ik me maar even een paar dagen bezig gehouden op marktplaats. de pompen die uitwisselbaar zijn :
Code: Selecteer alles
SAAB 900 16V. 11-1988 08-1993
SAAB 900 HATCHBACK 09-1993 02-1998
SAAB 900 COUPE / CABRIO 02-1994 02-1998
SAAB 9-3 03-1998 07-2002
SAAB 9-3 COUPE 03-1998 07-2002
SAAB 9-3 CABRIOLET 03-1998 07-2003
SAAB 9-3 SPORTSEDAN 08-2002 09-2007
SAAB 9-3 SPORTSEDAN 09-2007 04-2011
SAAB 9-3 SPORTCOMBI 09-2005 09-2007
SAAB 9-3 SPORTCOMBI 09-2007 04-2011
SAAB 9000 HATCHBACK 02-1985 09-1998
SAAB 9000 SEDAN 10-1988 09-1998
SAAB 9-5 09-1997 10-2001
SAAB 9-5 ESTATE 01-1999 10-2001
SAAB 9-5 09-2001 10-2005
SAAB 9-5 ESTATE 09-2001 10-2005
SAAB 9-5 SPORT SEDAN 10-2005 01-2010
SAAB 9-5 SPORT ESTATE 10-2005 10-2010
dus opgebeld en over kunnen nemen voor 50 euro. (prijzen van deze pompen varieren van 50 tot 150 euro ongeveer)
ding opgehaald en eens goed bekeken, hij leek me verder compleet echter ook hier was het witte verbindingstukje afgebroken en in het deksel blijven zitten. en helaas was er een geel nokje afgebroken dus was deze deksel niet meer bruikbaar.
na wat knutselen heb ik de deksel van mijn oude pomp kunnen aansluiten op de nieuwe pomp.
de bedrading kun je gewoon losklikken, echter moet je wel 1 benzineslang doorknippen en opnieuw met elkaar verbinden doormiddel van een nieuw stukje slang.
en zo had ik een nieuwe pomp met een oud deksel.
Daarna de boel weer inelkaar gezet, toen de unit in de tank lag heb ik m volgegoten met benzine zodat het bakje in iedergeval vol zat.
en daarna dichtgedraaid.
onder de auto gemonteerd en vervolgens 20 liter benzine in de tank gegoten.
hierna duurde het ongeveer 5 seconden langer voordat de auto ineens aansloeg. maar hij liep gelijk prima.
Demontage tank duurde 1 uur (omdat je je toch moet orienteren op wat je los moet halen)
montage pomp ongeveer een half uurtje
Montage benzinetank 2 uur( duurde net wat langer omdat het nogal een gepiel is om die tank in de juiste hoeken te krijgen en alles heel te houden)
totale kosten:
50 euro benzinepomp
6 euro klein spul (slang en klemmetjes)
15 euro wit stukje op de pomp
kortom dit is erg goed te doen ookal lijkt het niet zo