zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Beste allemaal,
Ik ben al enige tijd op zoek naar de oorzaak van slecht c.q. erg langzaam (4 x rondgaan of langer).
Ik heb al een aantal dingen gedaan.
Wat de luchtaanvoer betreft lijkt een AIC probleem niet aan de orde. AIC is vervangen, hij loopt stationair als een zonnetje.
De coolant sensor in het inlaatspruitstuk is ook nieuw. Alle vaccuumslangen zijn gecheckt en waar nodig vervangen.
Ik heb uiteraard een alarm en dat zou eventueel de AIC kunnen ontregelen bij starten (in die zin dat hij direct na afzetten het hoofdrelais uitschakelt zodat AIC niet terug in positie komt). Apart is dan wel dat als ik de auto twee dagen ongebruikt laat staan, de auto steeds direct aanslaat, 1x rondgaan of zo. Een AIC die niet is teruggekomen in zijn positie zou niet na twee dagen alsnog goed kunnen staan, toch ?
Kortom, het komt mij niet als een luchtprobleem voor.
Wat de brandstoftoevoer betreft: tijdens het rijden merk ik niets, auto presteert denk ik zoals het moet; rap genoeg en zeker met deze kou versnelt ie hardstikke goed.
De brandstofdrukregelaar is vervangen en de injectors zijn vervangen.
Vaststellingen van een leek:
Ik denk dat ik merk dat een vollere tank beter start (tja...??).
Ik denk dat als ik instap en het contact aanzet en eerst een paar keer het gaspedaal intrap, de auto dan sneller start (behalve als ie weer wat warmer is maar dat is een meer algemeen saab-probleem).
Mijn vermoeden is dat de brandstof op de een of andere manier "terugloopt" of wegloopt en dat ik dus eerst moet rondgaan om brandstof te krijgen. Ik vind ook dat de auto bij starten naar benzine stinkt (heel even maar, het is één vlaag, en komt via de luchtroosters binnen).
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Thx, Maurice
Ik ben al enige tijd op zoek naar de oorzaak van slecht c.q. erg langzaam (4 x rondgaan of langer).
Ik heb al een aantal dingen gedaan.
Wat de luchtaanvoer betreft lijkt een AIC probleem niet aan de orde. AIC is vervangen, hij loopt stationair als een zonnetje.
De coolant sensor in het inlaatspruitstuk is ook nieuw. Alle vaccuumslangen zijn gecheckt en waar nodig vervangen.
Ik heb uiteraard een alarm en dat zou eventueel de AIC kunnen ontregelen bij starten (in die zin dat hij direct na afzetten het hoofdrelais uitschakelt zodat AIC niet terug in positie komt). Apart is dan wel dat als ik de auto twee dagen ongebruikt laat staan, de auto steeds direct aanslaat, 1x rondgaan of zo. Een AIC die niet is teruggekomen in zijn positie zou niet na twee dagen alsnog goed kunnen staan, toch ?
Kortom, het komt mij niet als een luchtprobleem voor.
Wat de brandstoftoevoer betreft: tijdens het rijden merk ik niets, auto presteert denk ik zoals het moet; rap genoeg en zeker met deze kou versnelt ie hardstikke goed.
De brandstofdrukregelaar is vervangen en de injectors zijn vervangen.
Vaststellingen van een leek:
Ik denk dat ik merk dat een vollere tank beter start (tja...??).
Ik denk dat als ik instap en het contact aanzet en eerst een paar keer het gaspedaal intrap, de auto dan sneller start (behalve als ie weer wat warmer is maar dat is een meer algemeen saab-probleem).
Mijn vermoeden is dat de brandstof op de een of andere manier "terugloopt" of wegloopt en dat ik dus eerst moet rondgaan om brandstof te krijgen. Ik vind ook dat de auto bij starten naar benzine stinkt (heel even maar, het is één vlaag, en komt via de luchtroosters binnen).
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?
Thx, Maurice
1991 900 M.C. met T5
-
- In memoriam †
- Berichten: 5709
- Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 17:29
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Verstopt brandstoffilter?
Ivo
Ivo
De gustibus non est disputandum. Ergo: 9000 CSE FPT. Citius et fortius.
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
De injectoren zijn gemonteerd met een rubberen O ring, misschien sluit er een niet goed, dat veroorzaakt misschien de benzinegeur.
- Maus71
- Donateur (3x)
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Maurice, staat je Caab langs het water Oeteldonk?
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
- Maus71
- Donateur (3x)
- Berichten: 2801
- Lid geworden op: zo 02 mei, 2010 21:04
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Mooi ding, gisteren nog bij staan te kijken
Saab 99T CC 1978 under construction.
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4
Saab Cabriolet 2004 Aero Zwart.
Saab Cabrio Steilneus 1986 Zilver.
Saab 900 T16S 1987 Bronze
Saab 9000 Turbo S 1991 Zwart
Saab Sonett II V4
Saab Sonett III V4
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 911
- Lid geworden op: ma 04 dec, 2006 20:33
- Regio: NL - Provincie Drenthe
- Contacteer:
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Zit een rubber ventieltje in het terugslag ventiel bij de pomp, schiet er wel eens uit, kijk gewoon is naar de pomp deksel of die droog is, de rubberring onder het deksel wil ook wel eens lekken. bij de nieuwe typen is die ring van een soort rubber gemaakt dat uitzet in benzine dampen
kijk ook even achter rechter wiel naar de vul en ontluchtingslang
jack
kijk ook even achter rechter wiel naar de vul en ontluchtingslang
jack
Saab 900NG Cabrio 1996 2.0I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
Saab 9000 CDE automaat 1994 2.3I
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
- Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Om na te gaan of je benzineaanvoer onvoldoende druk houdt, kan je voor een startpoging de benzinepomp onder stroom zetten.
Zekering 30 en 27 er even uit. Brugdraadje (met tussenliggende zekering) plaatsen tussen zekering 27 en 30 zodat je de pomp hoort lopen.
Dan weet je zeker dat de benzinedruk tot in de rail klaar zit.
Dan draadje weg, zekeringen terug en starten.
Slaat hij aan bij de eerste slag, dan heb je inderdaad wellicht een drukverlies op de aanvoer en is het terugstroomventieltje in de aanvoerleiding bovenop de pomp verdacht.
Ik denk echter niet dat dit je probleem is, want dan zou de wagen niet telkens van de 1ste keer aanslaan na enkele dagen stilstand.
Klinkt meer op dat hij een beetje verzuipt...
5de injector ? zit niet op een T16 van 91 zeker...
Heb je toevallig olielekkage op/nabij je hallsensor of in je verdeler tot in de kap tot bij de contactpunten?
Zekering 30 en 27 er even uit. Brugdraadje (met tussenliggende zekering) plaatsen tussen zekering 27 en 30 zodat je de pomp hoort lopen.
Dan weet je zeker dat de benzinedruk tot in de rail klaar zit.
Dan draadje weg, zekeringen terug en starten.
Slaat hij aan bij de eerste slag, dan heb je inderdaad wellicht een drukverlies op de aanvoer en is het terugstroomventieltje in de aanvoerleiding bovenop de pomp verdacht.
Ik denk echter niet dat dit je probleem is, want dan zou de wagen niet telkens van de 1ste keer aanslaan na enkele dagen stilstand.
Klinkt meer op dat hij een beetje verzuipt...
5de injector ? zit niet op een T16 van 91 zeker...
Heb je toevallig olielekkage op/nabij je hallsensor of in je verdeler tot in de kap tot bij de contactpunten?
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Begin met het controleren van je massakabels.
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Inderdaad, dat kijkt er veel op. Je bedoelt dat er dan op het "afdakje" wat oliesporen zitten?archibald schreef:
Heb je toevallig olielekkage op/nabij je hallsensor of in je verdeler tot in de kap tot bij de contactpunten?
Volgens mij lekt er iets daar waar hij de motor binnengaat. Wat betekent dit dan verder ?
@gws; massa gecheckt. volgens mij alles ok
1991 900 M.C. met T5
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Dat betekent dat de keerring iets olie doorlaat.
Er zijn maar weinig Saabjes die dat niet hebben.
Je zou even onder de verdelerkap kunnen kijken of er daar olie binnen is gedrongen, dit zou eigenlijk geen grote problemen hoeven te geven.
Als de benzinepomp direct gaat werken na het omdraaien van de sleutel en hij piept niet dan kan je ervan uitgaan dat daar geen probleem zit, vooral omdat de motor na het starten goed loopt.
Dan komen nu de injectoren, alle vijf, en de benzinedrukregelaar in beeld.
Er zijn maar weinig Saabjes die dat niet hebben.
Je zou even onder de verdelerkap kunnen kijken of er daar olie binnen is gedrongen, dit zou eigenlijk geen grote problemen hoeven te geven.
Als de benzinepomp direct gaat werken na het omdraaien van de sleutel en hij piept niet dan kan je ervan uitgaan dat daar geen probleem zit, vooral omdat de motor na het starten goed loopt.
Dan komen nu de injectoren, alle vijf, en de benzinedrukregelaar in beeld.
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
thx
ik heb in ieder geval een o-ring besteld om het af te dichten
benzinedrukregelaar is vervangen en de injectoren ook (in mijn geval 4)
als ik de sleutel omdraai gaat het meterje van de tank niet direct omhoog, dit duurt even
ik hoor de pomp niet (als ik in de auto zit), piepen doet de pomp niet
maurice
ik heb in ieder geval een o-ring besteld om het af te dichten
benzinedrukregelaar is vervangen en de injectoren ook (in mijn geval 4)
als ik de sleutel omdraai gaat het meterje van de tank niet direct omhoog, dit duurt even
ik hoor de pomp niet (als ik in de auto zit), piepen doet de pomp niet
maurice
1991 900 M.C. met T5
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
De accu is wel in goede staat?
- maurice1970
- Geregistreerd lid
- Berichten: 399
- Lid geworden op: vr 30 jun, 2006 0:22
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
yep, ook pas vervangen, en mijn voltmeter die er sinds het weekend op zit bevestigt dit
1991 900 M.C. met T5
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: zou de brandstofpomp de oorzaak kunnen zijn
Blijft het toerental constant na het starten?