Zelf sporing afstellen, uitlijnen.
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Zelf sporing afstellen, uitlijnen.
Ideetje om (zelf uit te lijnen, herstel) sporing af te stellen.
Binnenkort maar eens proberen.
Van de achterzijde naar voren twee kabels strak spannen.
(bv waslijn met 'klem-U-tjes' en spanners)
Eén dicht bij de linker wielen en één bij de rechter.
Kabel loopt dus langs gehele wiel.
Dan de lijnen evenwijdig houden aan elkaar en aan de achterwielen.
Dan heb je een 'nulpunt' voor de voorwielen.
Als deze dus dan evenwijdig liggen (of met evt. gewenste toe-in, toe-out).
Dan moet het goed wezen ...
Of ....
Binnenkort maar eens proberen.
Van de achterzijde naar voren twee kabels strak spannen.
(bv waslijn met 'klem-U-tjes' en spanners)
Eén dicht bij de linker wielen en één bij de rechter.
Kabel loopt dus langs gehele wiel.
Dan de lijnen evenwijdig houden aan elkaar en aan de achterwielen.
Dan heb je een 'nulpunt' voor de voorwielen.
Als deze dus dan evenwijdig liggen (of met evt. gewenste toe-in, toe-out).
Dan moet het goed wezen ...
Of ....
Laatst gewijzigd door GHIA op di 23 okt, 2012 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf uitlijnen
doe dat altijd met een ander hulpje, nagemaakt van een jaren 80 uitlijn systeem uit een renault garage.
ik heb een stang een 22mm cv buis van ca 2 meter
het uiteinde is platgeslagen (rechtopstaand)
aan de ene kant zijn 2 stukjes pijp gelast die precies op een 15" velgrand passen.
aan de anderkant bij de stukjes pijp zijn 2 handvaten gemaakt.
ook moet je nog een rechte plank/lat hebben van ca 2 meter lang.
je zet je auto op een vlakke ondergrond, voorwaarts gereden.
je legt de plank onder de auto ter hoogte ongeveer van de voorstoelen.
je zet een krijtstreepje oid op de band
je houdt de stang met de nokjes/buisjes tegen het wiel naar achteren richting plank en zet daar een streepje (daarom platgeslagen gedeelte)
dit doe je ook aan de andere zijde bij het wiel.
je drukt de auto voorwaarts, zoveel dat het streepje 180 graden verdraaid is (niet meer achterwaarts drukken ivm eventuele speling)
je legt de plank voor de auto
je doet hetzelfde kunstje met de stang nog 2 keer (links recht)
je weet of je toe- of uitspoor goed (redelijk) staat
omdat je een verlengde stang gebruikt, wordt de uitslag groter (dus 1mm is op de plank bijna 1 cm).
edit; dit stukje schrijven is bijna meer werk dan het ff in werkelijk te doen
edit linkje wat is toespoor http://www.tuning-gids.nl/sporing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb een stang een 22mm cv buis van ca 2 meter
het uiteinde is platgeslagen (rechtopstaand)
aan de ene kant zijn 2 stukjes pijp gelast die precies op een 15" velgrand passen.
aan de anderkant bij de stukjes pijp zijn 2 handvaten gemaakt.
ook moet je nog een rechte plank/lat hebben van ca 2 meter lang.
je zet je auto op een vlakke ondergrond, voorwaarts gereden.
je legt de plank onder de auto ter hoogte ongeveer van de voorstoelen.
je zet een krijtstreepje oid op de band
je houdt de stang met de nokjes/buisjes tegen het wiel naar achteren richting plank en zet daar een streepje (daarom platgeslagen gedeelte)
dit doe je ook aan de andere zijde bij het wiel.
je drukt de auto voorwaarts, zoveel dat het streepje 180 graden verdraaid is (niet meer achterwaarts drukken ivm eventuele speling)
je legt de plank voor de auto
je doet hetzelfde kunstje met de stang nog 2 keer (links recht)
je weet of je toe- of uitspoor goed (redelijk) staat
omdat je een verlengde stang gebruikt, wordt de uitslag groter (dus 1mm is op de plank bijna 1 cm).
edit; dit stukje schrijven is bijna meer werk dan het ff in werkelijk te doen
edit linkje wat is toespoor http://www.tuning-gids.nl/sporing.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Re: Zelf uitlijnen
Hoi, zo dat was even kraken.
Lekker dat uitlijnen, begreep ook niet waarom er geen betaalbare versie met lasers is.
Voor het controleren heb ik een gelagerde rijplaat.
Als je daar overheen rollt geeft die de toe-in en -out weer.
Maar één van mijn auto's heeft een te grote afwijking om maar over die plaat te blijven rijden.
Wilde dus de boel iets 'evenwijdiger' hebben.
De plaat is van Trakrite, dus ik wilde even een plaatje zoeken op internet.
Vergeet ik toch weer even Youtube te raadplegen, immers daar komt ook elke dag wat bij.
Verrek:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AYqM6LgduT8[/youtube]
Alleen vind ik het laserdingetje gammel, leuk dat de voorkant goed staat, maar tov de achteras
moet het ook kloppen.
Alhoewel dat meestal wel zal meevallen, maar ja voor 100% moet je naar een garage met een
4 wiel uitlijning.
Lekker dat uitlijnen, begreep ook niet waarom er geen betaalbare versie met lasers is.
Voor het controleren heb ik een gelagerde rijplaat.
Als je daar overheen rollt geeft die de toe-in en -out weer.
Maar één van mijn auto's heeft een te grote afwijking om maar over die plaat te blijven rijden.
Wilde dus de boel iets 'evenwijdiger' hebben.
De plaat is van Trakrite, dus ik wilde even een plaatje zoeken op internet.
Vergeet ik toch weer even Youtube te raadplegen, immers daar komt ook elke dag wat bij.
Verrek:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AYqM6LgduT8[/youtube]
Alleen vind ik het laserdingetje gammel, leuk dat de voorkant goed staat, maar tov de achteras
moet het ook kloppen.
Alhoewel dat meestal wel zal meevallen, maar ja voor 100% moet je naar een garage met een
4 wiel uitlijning.
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Re: Zelf uitlijnen
Há,
Touwtje kan natuurlijk ook buiten de auto gespannen worden (va 5:35):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gjcP07VKVZM[/youtube]
Zelf krik ik de gehele auto op (mbv assteunen).
Stuur 'recht' en 'vastzetten' met bagagespin.
Wat extra info.
Touwtje kan natuurlijk ook buiten de auto gespannen worden (va 5:35):
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gjcP07VKVZM[/youtube]
Zelf krik ik de gehele auto op (mbv assteunen).
Stuur 'recht' en 'vastzetten' met bagagespin.
Wat extra info.
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf sporing afstellen
ben net ff aan het meten lijkt op 2 a 3 mm
hoeveel toespoor moet een 99 eigenlijk hebben? 1-1,5?
en de waarden camber caster?
en omdat ik nu toch bezig ben kan ik gelijk ff een kogel vervangen
hoeveel toespoor moet een 99 eigenlijk hebben? 1-1,5?
en de waarden camber caster?
en omdat ik nu toch bezig ben kan ik gelijk ff een kogel vervangen
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Re: Zelf sporing afstellen
Op dit moment ben ik bezig met mijn Volvo 240.
Een achterwielaandrijver heeft de nijging de voorwielen in out-spoor te drukken.
Daarom krijgt ie statisch wat toe-spoor.
Ga die van mij eerst maar eens op 1mm zetten.
Saab 99, nog geen idee, voorwielaandrijver = 0 ??
Een achterwielaandrijver heeft de nijging de voorwielen in out-spoor te drukken.
Daarom krijgt ie statisch wat toe-spoor.
Ga die van mij eerst maar eens op 1mm zetten.
Saab 99, nog geen idee, voorwielaandrijver = 0 ??
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf sporing afstellen
iemand al een idee voor de 99
kogels zijn gewisseld, saab staat nu nog op de brug
kogels zijn gewisseld, saab staat nu nog op de brug
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Re: Zelf sporing afstellen
Indien niet zeker, gewoon op nul zetten.
Beter voor de bénden ...
Voor betere rechtuit stabiliteit ietsje toe-spoor (0,5-1 mm).
Beter voor de bénden ...
Voor betere rechtuit stabiliteit ietsje toe-spoor (0,5-1 mm).
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Zelf sporing afstellen
@ ghia, leuk filmpje trouwens komen handige tips voorbij.
ik heb eens lopen vogelen met een waterpas, voor camber en caster, beide wielen staan gelijk
ik had er voor de apk (en mijzelf) nieuwe voorbanden opgezet, daarna trok ie iets naar rechts, ook bij harder optrekken.
ook was er een opmerking op het rapport over 1 stuurkogel.
omdat mijn nieuwe kogels anders van schroefdraadlengte zijn, kun je niet zo maar even de kogel wisselen.
ik heb gelijk beide kogels vervangen en toespoor op 1mm gezet, hij stond zelfs op 5 mm
tevens ook het stuur precies in het midden gezet, stond ook gelijk het stuur weer recht.
heb de achteras ook eens gemeten, zit er mooi recht onder, heeft wel toespoor. ik weet niet of dit standaard is
Saab stuurt weer super.
volgas optrekken en hard remmen met "losse" handen gaat voortreffelijk,
omdat het resultaat zoveel meer rijgenot oplevert, gelijk ook maar de 900 gedaan, die stond trouwens op 2 mm uit.
ik heb eens lopen vogelen met een waterpas, voor camber en caster, beide wielen staan gelijk
ik had er voor de apk (en mijzelf) nieuwe voorbanden opgezet, daarna trok ie iets naar rechts, ook bij harder optrekken.
ook was er een opmerking op het rapport over 1 stuurkogel.
omdat mijn nieuwe kogels anders van schroefdraadlengte zijn, kun je niet zo maar even de kogel wisselen.
ik heb gelijk beide kogels vervangen en toespoor op 1mm gezet, hij stond zelfs op 5 mm
tevens ook het stuur precies in het midden gezet, stond ook gelijk het stuur weer recht.
heb de achteras ook eens gemeten, zit er mooi recht onder, heeft wel toespoor. ik weet niet of dit standaard is
Saab stuurt weer super.
volgas optrekken en hard remmen met "losse" handen gaat voortreffelijk,
omdat het resultaat zoveel meer rijgenot oplevert, gelijk ook maar de 900 gedaan, die stond trouwens op 2 mm uit.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
- GHIA
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3537
- Lid geworden op: do 30 aug, 2007 11:59
- Regio: - kies een regio
Re: Zelf sporing afstellen, uitlijnen.
Had wat geprutst aan mijn 740 en eerst maar eens zelf geprobeerd.
4 as steunen om (hoeken van) de auto geplaatst.
2 x strak lijntje er tussen.
- Lijntje ter hoogte van het hart van het midden van de velg.
- Dan alles netjes 'uitlijnen' zodat de twee touwtjes strak en parallel aan de
harten van de velgen ligt en de velgen achter.
- Dan kun je de afstand meten tussen touwtje en voorzijde velg en touwtje tov achterzijde velg.
- Afstellen en controleren.
Werkt perfect, rijdt weer prima.
Laten uitlijnen (sporing afstellen) voor een paar tientjes is nauwkeuriger.
Maar voor nood of tijdelijk, prima alternatief.
4 as steunen om (hoeken van) de auto geplaatst.
2 x strak lijntje er tussen.
- Lijntje ter hoogte van het hart van het midden van de velg.
- Dan alles netjes 'uitlijnen' zodat de twee touwtjes strak en parallel aan de
harten van de velgen ligt en de velgen achter.
- Dan kun je de afstand meten tussen touwtje en voorzijde velg en touwtje tov achterzijde velg.
- Afstellen en controleren.
Werkt perfect, rijdt weer prima.
Laten uitlijnen (sporing afstellen) voor een paar tientjes is nauwkeuriger.
Maar voor nood of tijdelijk, prima alternatief.