Outside Saab-Hangaar2 Vliegkamp Valkenburg 15-1 Update

Op 15 januari 2012 zal ter ere van Saab een dag van waardering voor Saab worden gehouden. Iedereen die zijn Saab(s) koestert of Saab een warm hart toedraagt is welkom. Lees verder en schrijf je in!
Plaats reactie
N2024
Geregistreerd lid

Outside Saab - Hangaar2 Vliegkamp Valkenburg 15-1-12 - INFO

Bericht door N2024 » wo 04 jan, 2012 2:17

Ha Jan Wessel, dat was mij ook al opgevallen. Saab is populair bij 2e hands rijders. Of bij mensen die door de situatie op de oliemarkt Volks Wagen gaan rijden :) (sorry)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nine
Geregistreerd lid

Re: Outside Saab - Hangaar2 Vliegkamp Valkenburg 15-1-12 - I

Bericht door Nine » wo 04 jan, 2012 8:24

Nog ff positief doorzagen dan...Saab is gelukkig ook één van die merken waarbij het geweldig is om 2e hands in te rijden. Weinig merken behouden hun stijl en schoonheid als ze ouder worden (dat komt ook door de berijders van Saabs...dat kun je van 2e hands BMW- en Mercedess-rijders etc. niet altijd zeggen).
Tevens is het wel goed dat er veel 2e (en meerdere-) hands rijders zijn want dat betekent dat er een levendige handel is (nu ff minder). Tot slot is er een groot aantal leaserijders wat vooral de doelgroep is voor de afzet van nieuwe Saabs....en leaserijders zijn niet altijd merkvast...en komen dus ook niet direct naar dit soort (overigens prima en zeer snel georganiseerde :applause: ) happenings als op 15 januari.
Ik kijk uit naar de 15e...dat wordt gewoon een memorabele dag met veel Saabgekken zoals wij met een :wink: naar de luchtvaarthistorie van het merk.

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 04 jan, 2012 8:45

Als berijder van wat aangeduid schijnt te moeten worden als een "oude bak" even wat achtergrond informatie. Die oude bak staat er overigens vanwege een bepaalde overtuiging. Ook vanwege het feit dat een in België bestelde nieuwe auto nog steeds ergens in Trollhattan schijnt te zweven ;-)

Heel veel onder ons staan nog volop in de internationale Saab community. Daar leeft enorm het gevoel om bij elkander te komen en plezier te hebben met wat we beschouwen als ons merk. Daar leeft enorm de behoefte een statement neer te zetten rond het feit dat Saab nog steeds niet dood is.

Dus is een tweetal weken geleden een soort van golfbeweging ontstaan die uiteindelijk uitmondde in een kleine oproep en een minimaal websiteje. Via directe kanalen werd ons namelijk duidelijk gemaakt dat in de huidige stand van zaken een kreet danwel een happening vanuit de saabrijders een positief geluid zou kunnen worden afgegeven, dat ook aan de onderhandelingstafel gehoord zou en zal gaan worden. Het is namelijk verdraaide uniek te noemen dat een merk zoveel aanhangers heeft die ook nog eens bereid zijn dat te tonen.

Dat de telefoons ook niet stil stonden vanwege een niet aflatende pers aandacht, tja... Het feit dat er een faillissement is aangevraagd is een nare, maar noodzakelijke stap. Dat dat echter nog steeds niet het einde van het merk betekent, is ook duidelijk. Het feit dat er wereldwijd inmiddels in 33 landen een 64-tal meetings georganiseerd worden, lijkt me toch ook iets dat niet mis te verstaan is.

En dus is een kleine groep mensen bij elkander gekomen. Internationaal, met het idee om door middel van een pakkende kreet dat Saab gevoel op de planken te zetten.

Niet in de vorm van konvooien, maar in de vorm van een dag uit, een plek bedenkend waar mensen zich kunnen ontmoeten. Gewoon plezier hebbend met hun hobby, wellicht zelfs met hun lijfmerk. Geen herhaling van zetten zoals in 2010, maar iets anders, inspelend op de vraag wanneer er nou eens wat zou gaan gebeuren. We hadden ook op onze handen kunnen blijven zitten.

De happening in 2010 was verre van een uitzwaai meeting. Dat was een verdomd krachtig geluid, dat zijn uitwerking niet miste. Lees nog maar eens het interview met Victor Muller na dat in Saabberichten stond.

De bijeenkomst op 15 januari 2012 is bedoeld om bij elkaar te komen, te genieten van alles wat er ooit geproduceerd is. Zonder onderscheid en zonder welk waarde oordeel dan ook met betrekking to welke auto nou wel of niet een Saab is.

Voor mij persoonlijk is dat eigenlijk heel makkelijk, er staat namelijk Saab op, dus is het een Saab, onderdeel van de geschiedenis van een mooi merk, dat een nieuwe kans verdient.

En ik wil ook wel eens een keer kunnen gaan genieten van een nieuwe voor de deur. ;-)

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » wo 04 jan, 2012 10:17

Robbert schreef:
tecks schreef: Bij de vorige convoys stonden er mensen in de microfoon van de NOS te boeren dat er na de Saab 900 niks saab-waardigs is geproduceerd. Ik heb niet zo'n zin om met mijn 9-5 mee te rijden met mensen die er zo over denken.
Ik vind dergelijke kwalificaties over "anderdenkenden" behoorlijk respectloos!
Als je op een Saab support convoy staat met iedereen met grote stickers save saab, dan is het juist respectloos om te roepen dat de helft van de aangetreden mensen er eigenlijk niet bijhoort en dat de fabriek redding eigenlijk ook niet behoeft, want er is toch niks Saab-waardigs te produceren.

Om nog even precies te zijn: Ik heb geen kwalificatie over die mensen geschreven alleen over een dergelijke opmerking.

tecks
Geregistreerd lid

Bericht door tecks » wo 04 jan, 2012 10:23

Tenfour schreef:...Daarnaast zal de tekst op Outside Saab morgen worden herzien.
Ons programma aanbod = simpel.
- voorpret: Saabs uit het hele land onderweg naar Katwijk;
- aankomst vliegkamp Valkenburg + Hangaar 2: individueel fotomoment;
- Binnen in hangaar 2: een showcase van tenminste 60 'museum Saabs', incl VIP/press ruimte en catering;
- Buiten hangaar 2: verkoop sponsoren / workshop / kofferbakverkoop / catering;
- parkeerplatform: opstellen van bezoekende Saabs, opstellen voor centrale groepsfoto ter afsluiting, extra faciliteiten & catering;
- lane 2, kop 16, lane 1: Saab Historic Rally Team demo, ...
- etc.

Informatie staat nu rommelig verspreid op het forum, er wordt gewerkt aan 1 starttopicbericht met belangrijkste informatie...
Roger, dat is nog eens een duidelijk antwoord. Hartelijk dank. Mijn vragen zijn wel beantwoord. Bovendien nog een persoonlijke telefonische toelichting ontvangen van Nics, dus mijn vragen zijn royaal beantwoordt. Wist je trouwens dat Nics een 9-3X had besteld?!

N2024
Geregistreerd lid

Re: Outside Saab - Hangaar2 Vliegkamp Valkenburg 15-1 INFO

Bericht door N2024 » wo 04 jan, 2012 10:24

Volgens mij roept niemand dat er iemand niet bij hoort hé :D Het valt de poster alleen op dat er weinig Saabrijders van recente bouwjaren mee doen. Misschien komt dat ook omdat die auto`s vaker zakelijk ingezet worden en dus niet voor dit soort privé aangelegenheden? Of (in mijn geval) de jonge Saabs thuis blijven voor dit soort activiteiten omdat de oude "leuker/unieker" is.

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » wo 04 jan, 2012 10:34

Een Saab is een Saab als er af fabriek Saab op staat en die horen er allemaal bij. Laten we er vooral een leuke dag van maken. Ik vind het werkelijk fantastisch dat een automerk wereldwijd zoveel mensen op de been kan brengen om steun te betuigen, met elkaar het warme hart voor het merk te beleiden en wat voor gezamenlijke of persoonlijke motieven men nog meer kan hebben. Ik vind het ook fantastisch hoe de organisatoren hun schouders er onder zetten: alvast driewerf hulde!

nics
Geregistreerd lid

Bericht door nics » wo 04 jan, 2012 10:47

Zo, die is dus ook ontsnapt, met dank aan Tecks ;-)

Is inmiddels een huis in het buitenland aangeschaft ergens op een rustige plek, dus maar eens kijken hoe en wat. Voorlopig dus met de "oude" bakken en een relatief nieuwe bak (van een ander merk en met een buitenlands kenteken) die voor de lange afstanden ingezet gaat worden.
Maar er staat wel een we are many, we are saab aankondiging op. Aangezien het een MPV is, valt dat op. Hebben veel lol met het inhalen van Saabs en er dan weer voor gaan rijden. Dan timen hoe lang het duurt voordat iemand die plaat ziet ;-)

Is regelmatig te spotten, ben benieuwd of iemand hier die auto weet te vinden en te fotograferen ;-)

We gaan maar weer eens door.

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » wo 04 jan, 2012 11:13

Ik vind het geweldig dat dit de 14e en 15e wordt georganiseerd. Hulde en dank daarvoor. Ik sluit me dus helemaal aan bij shearwater.

Aparte discussie trouwens, over "oude" en nieuwe Saabs, die volgens mij al vaker op SF werd gevoerd. Zelf ben ik begonnen met een tweedehands 9-3 SS, gevolgd door een nieuwe, de laatste keer een MY 2010 (jawel, ik ben één van die tien voorinschrijvingen...). Maar dat neemt niet weg dat we daarna een "oude" 96 (1973) en een Viggen uit 2000 hebben aangeschaft. Ik snap best dat niet iedereen een nieuwe auto/Saab kan kopen en dat het hebben van een tweedehands Saab al zwaar genoeg op de maandelijkse begroting drukt. Daarom ook van mijn kant alle lof voor iedereen die in ieder geval kiest voor Saab. Het is tenimnste een auto die uitstraalt dat je nadenkt over waar je in rijdt en waar bewust over is nagedacht. En dat kan van de meeste andere merken niet worden gezegd.

Tot de 15e!

Black Arrow
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Black Arrow » wo 04 jan, 2012 11:27

JanWessel schreef:Ik zal nu wel vast op een rits lange tenen gaan staan, maar goed, ter perspectief:

Ik meen dat de oorspronkelijke meeting meer een soort uitzwaai en verwerkings-bijeenkomst was. Dat vond ik persoonlijk ook wat een wat sympathieker en mooier gebaar. Gewoon alles met elkaar afsluiten en accepteren dat het automerk SAAB ter ziele is. Een mooi einde.

Dat nu 10 van de 300 huidige deelnemers een MY2010 en MY2011 model rijden en de voltallige organisatie aan komt zetten in ouwe bakken, is eigenlijk ironisch en tegelijk illustratief voor het faillissement. Maargoed, evenwel iedereen veel plezier!
Tsja, ik neem toch mijn t16s mee en niet de 9-3 estate met hirsch. Er zijn wat dingetjes die aangepast moeten worden aan de 900 en ik verwacht genoeg mensen aan te treffen met kennis van zaken. Dan praat het net iets makkelijker naast de auto. Ik denk dat er meer mensen zijn die voor het rijplezier op zo'n dag liever de classic pakken dan de dagelijkse woon werk auto.
De interpretatie van een begrafenisceremonie snap ik, maar zo ervaar ik deze actie niet. Gaat wel lukken met dat plezier denk ik :) .

noee
Geregistreerd lid

Bericht door noee » wo 04 jan, 2012 12:01

Mooie locatie :D en lekker dicht bij :D :O:
Ben benieuwd! Groeten van Noë

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 04 jan, 2012 12:20

Het enige wat ik aan probeerde te stippen, is dat de liefde voor het merk waarschijnlijk meer op nostalgie drijft dan we met zijn allen durven toe tegeven. Op zich niet erg, maar daarmee verkoopt SAAB AB natuurlijk haar nieuwe modellen niet. Daar ligt dan ook de oorzaak van het hele probleem: dat een merk 'leeft' of dat er een 'community' is, wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk auto's over de toonbank gaan. Veel fans hier rijden uitsluitend ouwe bakken (yours truly incluis), en dat is ook prima. Maar dan moet je niet piepen dat een merk ter ziele gaat...

Ik vind het ook heel erg jammer, had graag de nieuwe 9-3 gezien, maar ja... het houdt ergens op.

Chaseplane
Geregistreerd lid

Re: Outside Saab-Hangaar2 Vliegkamp Valkenburg 15-1 Update

Bericht door Chaseplane » wo 04 jan, 2012 17:25

Air Support nodig?

Chaseplane is weer beschikbaar voor de luchtfoto's als dat gewenst is :D

aZuL2001
Geregistreerd lid

Bericht door aZuL2001 » wo 04 jan, 2012 17:29

Cool !

Krijg je toestemming om op Valkenburg te landen ? :)

Phantom
Geregistreerd lid

Bericht door Phantom » wo 04 jan, 2012 17:33

Chaseplane schreef:Air Support nodig?

Chaseplane is weer beschikbaar voor de luchtfoto's als dat gewenst is :D
Cool, dan kan jij aanwijzingen vanuit de lucht geven welke kleur waar moet gaan staan om het Saablogo te creeren met alle deelnemers. :P

Plaats reactie