roest binnen en buiten aanpakken
-
Dirtypool1965
- Geregistreerd lid
Re: roest binnen en buiten aanpakken
Jeetje, als je zoiets moet laten doen, wat ben je dan wel niet kwijt??
-
gunar
- Geregistreerd lid
Re: roest binnen aanpakken
Kortgeleden die matten aangeschaft bij de Boerenbond. Twee stalmatten, 5.90 euro per stuk, lagen bij de paardenspullenVyv schreef: Ik had het hier al ergens gelezen. Maar ik kreeg ook de tip van de SAAB dealer die net een cabrio restauratie had gedaan, hij had de originele sponsmatten vervangen door van die deurmatten met harde plastic stekels en dan de stekels naar beneden laten richten.
Wil, en daar was het tenslotte om te doen, Scandi bedanken voor zijn bijdrage hier. Wat een mooie reportage heeft hij als geschonken. Daar kunnen we zeer dankbaar op zijn. En trots. Zie hoe Scandi, ook al is het een flinke klus, ons toont en uitlegt hoe de roestimonster (foute broer van koekie
-
troll-01
- Geregistreerd lid
Wij hebben nog wel een paar auto's staan waar je donor materiaal uit kunt halen..
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Rubber ringmatten van de Gamma! ("dat zeg ik")
-
gunar
- Geregistreerd lid
Maus71 schreef:Controleer ook maar eens je achterschermen aan de binnenzijde ter hoogte van de achterbank , komt ook nogal wat roest voor.
Binnen, onder de achterbank. Lekker droog daar. Vormt zich geen roest.
Haal de achterbank eens weg en... ga toch weg
Onverdachte plek. Beperk het onderhoud daar niet tot stofzuigen (ik hou er zo van, loeihard rossen met da machien
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: roest binnen aanpakken
Praxis.gunar schreef:... Vyv, ben jij ook, misschien, bij de Boerenbond geweest. Omdat, zomaar, die matten op de foto zo sterk lijken op mijn voordeel aankoop ?...
-
scandi
- Donateur

Dit weekend de kofferruimte maar eens aangepakt. Alles kaalgehaald, dreunplaten er uit gebikt en slijpschijf en staalborstel laten brullen.
Opvallend hoeveel roest er onder achterlampen zat. Puntje van aandacht bij de 900 classic.
Vlot allemaal minder snel dan gehoopt. Motor er uit lichten zal wel januari/februari gaan worden.

Opvallend hoeveel roest er onder achterlampen zat. Puntje van aandacht bij de 900 classic.
Vlot allemaal minder snel dan gehoopt. Motor er uit lichten zal wel januari/februari gaan worden.

-
ahbijker
- Donateur (4x)

Bij het achterlicht is het bij mij ook niet fijn. Ga ik volgend jaar mee aan de gang.
-
scandi
- Donateur

Na het verwijderen van de motor en kabelbomen de caab verder gestript. Na lang wikken en wegen (stralen met corrund, thermische behandeling, zuurbad etc) heb ik besloten de caab te laten soda stralen (alle lak er af) en daarna de roest laten stralen met glasgranulaat. Daarna de hele auto in de 2K epoxy.
Heb bij de classiccarfactory inmiddels al wat demonstraties gehad van het sodastralen en zag er erg goed uit. Alle lak er af, brandschoon en zonder enige beschadiging/vervorming. De caab is inmiddels verscheept naar Ridderkerk alwaar ik verder kan klussen.

Ik zag er als een berg tegenop om de motor er uit te halen. Maar uiteindelijk is het me toch meegevallen. Gewoon de tijd voor nemen en de handleidingen volgen. Ik heb inmiddels wel honderden foto's gemaakt en alles gelabeld.

Daarna de 2 kabelbomen er uit. Een onvoorstelbare hoeveelheid draden. Ook allemaal voorzien van een label en op de foto vast gelegd.
UPDATE: tegenvaller, door het winterweer heeft de lijm van verschillende labels losgelaten. Dat gaat bij terug monteren dus nog een flink uitzoekwerk worden.

Ik had inmiddels toch behoeft om naast het afbreken alvast wat op te bouwen. Heb een betere donoras en kappen om de remschijven laten verzinken. Ziet er mooi uit.

Puntje van aandacht is de gescheurde las van het ophangingspunt op de achteras. Uit een eerder topic bleek dat vaker voor te komen.

Heb bij de classiccarfactory inmiddels al wat demonstraties gehad van het sodastralen en zag er erg goed uit. Alle lak er af, brandschoon en zonder enige beschadiging/vervorming. De caab is inmiddels verscheept naar Ridderkerk alwaar ik verder kan klussen.

Ik zag er als een berg tegenop om de motor er uit te halen. Maar uiteindelijk is het me toch meegevallen. Gewoon de tijd voor nemen en de handleidingen volgen. Ik heb inmiddels wel honderden foto's gemaakt en alles gelabeld.

Daarna de 2 kabelbomen er uit. Een onvoorstelbare hoeveelheid draden. Ook allemaal voorzien van een label en op de foto vast gelegd.
UPDATE: tegenvaller, door het winterweer heeft de lijm van verschillende labels losgelaten. Dat gaat bij terug monteren dus nog een flink uitzoekwerk worden.

Ik had inmiddels toch behoeft om naast het afbreken alvast wat op te bouwen. Heb een betere donoras en kappen om de remschijven laten verzinken. Ziet er mooi uit.

Puntje van aandacht is de gescheurde las van het ophangingspunt op de achteras. Uit een eerder topic bleek dat vaker voor te komen.

-
Sapphire
- Donateur (7x)

Leuke Alfetta heb je daar! En leuke compressor 
-
Nico T16S SPG
- Geregistreerd lid
Staat daar nou ook nog een deel van een fiat barchetta? 
-
brinky
- Donateur

roest binnen en buiten aanpakken
Ben je niet bang dat als je een donor vindt dat de donor misdchien wel harder is? 
-
scandi
- Donateur

Had ik bij aanvang geweten wat ik allemaal zou tegenkomen dan had ik dit project inderdaad aan mij voorbij laten gaan. Met de hoeveelheid tijd en energie die ik er nu al in zit is echter point of no return gepasseerd. Ik hou mij maar een beetje vast aan het feit dat de auto nu helemaal binnenstebuiten gaat en alle roest structureel wordt aangepakt cq verwijderd.brinky schreef:Ben je niet bang dat als je een donor vindt dat de donor misdchien wel harder is?
Maar ja, mocht iemand een harde kale caab body weten te staan..
Heel scherp gezien!Nico T16S SPG schreef:Staat daar nou ook nog een deel van een fiat barchetta?
-
scandi
- Donateur

Project lag een tijdje stil, maar de draad weer opgepakt. Vandaag de linker voor- en achterschermen verwijderd. Die waren niet helemaal fris meer. Verder is het voor het straalwerk makkelijker als de schermen er af zijn. Het streven is om in juli de auto te gaan stralen.

Blijkbaar in het verleden flink remvloeistof gelekt want achter de beschermplaat kwam flink roest te voorschijn.
GEZOCHT: stuk donorplaat van het tussenschot en een frisse beschermplaat (gepopnagelde bescherm plaat met aan een zijde bituum)

De asdoorgangen en de onderplaten zijn slecht. Ik heb al vervangende delen. Het plan is om de 2 langsliggers (balkjes er onder) deels los te halen en van onderaf de platen te vervangen. Vandaag alvast de halfronde rechtermotorsteun (voor de kijkers links) die op de opstaande koker gelast zit, verwijderd. Steuntje zat met flinke lassen vast. Komt een mooi fris steuntje uit een donor voor terug.

Ik wil de langsliggers deels loshalen en dan het plaatwerk van onder af gaan vervangen.

Toch blij dat ik het achterscherm ga vervangen. Er zit veel dubbel plaatwerk. In gemonteerde staat niet te zien maar bij loshalen van het achterscherm kwam tussen het plaatwerk de nodige roest te voorschijn.

Vorige week een beter donor achterscherm uitgeslepen. Met dank aan Wim Timmer.

Nu nog op zoek naar een nieuw linker voorscherm.
Weet iemand of de nieuw te krijgen schermen goed pas zijn en ook dezelfde dikte van het plaatwerk hebben?

De komende twee maanden nog flink wat laswerk te verrichten en in/uit de straalcabine.
Ik hoop dat de auto in juli in het spit kan en helemaal gestraald kan worden.
Daarna in de 2K epoxyprimer.
Wordt vervolgd

Blijkbaar in het verleden flink remvloeistof gelekt want achter de beschermplaat kwam flink roest te voorschijn.
GEZOCHT: stuk donorplaat van het tussenschot en een frisse beschermplaat (gepopnagelde bescherm plaat met aan een zijde bituum)

De asdoorgangen en de onderplaten zijn slecht. Ik heb al vervangende delen. Het plan is om de 2 langsliggers (balkjes er onder) deels los te halen en van onderaf de platen te vervangen. Vandaag alvast de halfronde rechtermotorsteun (voor de kijkers links) die op de opstaande koker gelast zit, verwijderd. Steuntje zat met flinke lassen vast. Komt een mooi fris steuntje uit een donor voor terug.

Ik wil de langsliggers deels loshalen en dan het plaatwerk van onder af gaan vervangen.

Toch blij dat ik het achterscherm ga vervangen. Er zit veel dubbel plaatwerk. In gemonteerde staat niet te zien maar bij loshalen van het achterscherm kwam tussen het plaatwerk de nodige roest te voorschijn.

Vorige week een beter donor achterscherm uitgeslepen. Met dank aan Wim Timmer.

Nu nog op zoek naar een nieuw linker voorscherm.
Weet iemand of de nieuw te krijgen schermen goed pas zijn en ook dezelfde dikte van het plaatwerk hebben?

De komende twee maanden nog flink wat laswerk te verrichten en in/uit de straalcabine.
Ik hoop dat de auto in juli in het spit kan en helemaal gestraald kan worden.
Daarna in de 2K epoxyprimer.
Wordt vervolgd