Tunen voor een beter verbruik en wat meer koppel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
REWO
Geregistreerd lid

Tunen voor een beter verbruik en wat meer koppel

Bericht door REWO » ma 07 nov, 2011 17:14

Goededag,

Ik heb een SAAB 9-5 2.3 Ecopower met motorcode B235E, nu met 185pk en 280nm en km-stand 208.000 km. Er zit een geheel nieuwe turbo op die er nu zo'n 500km heeft opzitten.

Ik lees hier nu her en der dat tunen naast meer pks en nms ook een beter verbruik oplevert. Bij 120km gebruik ik nu zo'n 7.3 liter per 100km. Is er iemand die kennis en ervaring heeft met het omlaag brengen van dit verbruik met ongeveer een 1 liter, zeg maar naar 6.5 ltr op 100km.

Dank en groet

René

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tunen voor een beter verbruik en wat meer koppel

Bericht door werli » di 08 nov, 2011 0:31

heey
dat is te doen maar dan heb je iemand nodig die zelf sofware kan aanpassen
geen ppc kastjes
en rijden met een breedbandlamba
en ik denk dat je met die vraag de meeste tuners niet blij maakt

arm mengsel ...hogere verbrandingstemperatuur ....smeltende zuigers .....

mvg werner

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » di 08 nov, 2011 1:19

7.3 L voor 100km is zo goed als 1 op 14 dus 1liter 14 km rijden (als ik het goed uitreken)
Lijkt mij helemaal nog niet verkeerd

Grt Hennie

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 08 nov, 2011 5:55

Prachtige waarde voor een 2.3 met 185 pk, dus lekker laten zoals het is.
Blijft hij ook langer heel, wat die getunde gevallen die zul je niet snel aantreffen bij de echte kilometervreters :wink:

Parallel
Geregistreerd lid

Bericht door Parallel » di 08 nov, 2011 18:02

Hoi

ik heb een 2005 9-5 sedan 2.3t door Maptun getuned naar 235 pk.
Ik rijd er op een lange vakantierit door Frankrijk (max.130km/u) op een tank gemiddeld 1:14,3 mee.
Ongetuned was ook rond 1:14 dus ik merk er niet zo heel veel van. Tis iig niet onzuiniger.

Echter met mijn nieuwe Mitsu TD04 Turbo erop haalde ik dat niet.
Het kan ook zijn omdat de software hierop nog aangepast moet worden?

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 08 nov, 2011 23:22

carlsson schreef:Prachtige waarde voor een 2.3 met 185 pk, dus lekker laten zoals het is.
Blijft hij ook langer heel, wat die getunde gevallen die zul je niet snel aantreffen bij de echte kilometervreters :wink:
Daar denkt mijn 9-5 met >356.000km op de teller toch heel anders over.

En inderdaad: remappen om het effect waar te nemen. De TD04 is gemiddeld zuiniger dan de GT17. In stadsverkeer overigens niet zo, maar op de snelweg wel. Ik ben gemiddeld 0,5-1,0L per 100km zuiniger uit dan in mijn vorige 9-5. 8,5-9,5L/100km ipv 9,5-10,5L/100km.

REWO
Geregistreerd lid

Bericht door REWO » wo 09 nov, 2011 17:42

@ Millerman: dus je zou me dit aanraden?

Nogmaals ik hoef geen 250-300 pk. Ideale waarde zou voor mij zijn: 200 pk / 300 nm. Gewoon een klein tikkie extra. Misschien nog een extra koude lucht toevoer

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 09 nov, 2011 17:46

Tja, je hebt echt goede waarden al. De grotere TD04 levert een beter gemiddelde op als je vooral snelweg rijdt. Maar je hebt net een nieuwe turbo, dus dat lijkt me niet zo praktisch.

Je zou voor tuning kunnen gaan waarbij je meer koppel krijgt. Maar ik denk eigenlijk dat je totale besparing zo gering zal zijn, dat je de investering er niet heel snel uit haalt.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 09 nov, 2011 17:47

Misschien passen 14" wielen met 175-breedte?

99Lcm4
Geregistreerd lid

Bericht door 99Lcm4 » wo 09 nov, 2011 19:04

Kijk maar eens op deze site http://www.worldchiptuning.com" onclick="window.open(this.href);return false; en vraag die jongens maar eens wat er mogelijk is.

Succes

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » wo 09 nov, 2011 19:24

Mwah, als het op de Saab-motor aankomt, zou ik algemene tuners niet al te veel vertrouwen. Die hebben er geen ervaring mee en kennen de details niet. Als je het aanpakt, zou ik altijd gaan voor een tuner die bekend is met Saab.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 09 nov, 2011 23:16

...onsteking iets scherper zetten, meer koppel onderin laten blazen en wellicht onder light load wat armer laten draaien. Dat zou je kunnen doen.

Vriend van me heeft ook zo'n B235E variant (op Vialle G3). Bij hem heb ik zijn onsteking toen iets scherper gezet, getuned naar 200pk maar vooral vroeger meer koppel gegeven. Hij kan hierdoor eerder opschakelen (handbak). Volgens hem was ie erna zuiniger en reed sowieso fijner :wink:

REWO
Geregistreerd lid

Bericht door REWO » do 10 nov, 2011 1:31

Bedankt voor jullie reacties. Ik zou niet weten hoe je de ontsteking scherper kunt stellen. Enfin, ik heb er nog eens goed over nagedacht en laat het even voor wat het is. Misschien in de loop van volgend jaar.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 10 nov, 2011 21:42

Die ontsteking dat is bij Saab uitstekend geregeld, door de ECU. Die weet door ionisatie metingen via de bougies/bobines precies hoe het er voor staat met het verbrandingsproces in de cylinders. Dus de ontsteking wordt zo scherp gesteld als het kan. Dat is bij jou ECO variant juist optimaal op economisch en milieuvriendelijk gebruik.
Je kunt nog met diverse benzinetypes expimenteren, kan zijn dat hij op E98 of E100-102 zuiniger is en wat krachtiger en soepelder rijdt.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 10 nov, 2011 21:51

...nietes... :-P+ He, Carlsson... zullen we 't ooit ergens over eens zijn? :D

Maar, daar is al eens eerder heea over gezegt :wink:

Plaats reactie