T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Ted raket
Geregistreerd lid

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door Ted raket » zo 16 okt, 2011 22:17

Vyv,

Mijn verbruik zat van jan-april 2011 op 1:12,24. Toen is het onverklaarbaar gezakt tot ongeveer 1:11,5. Ik ben er nog niet achter waardoor.

eddracket
Geregistreerd lid

Bericht door eddracket » ma 17 okt, 2011 11:40

ik ga ook eens aan de slag met het uitlijnen van de bougies, ik heb 1 cyl waar er regelmatig knock wordt op geconstateerd en jawel op de
andere voorlopig niets! Misfires lopen mooi gelijk met als grootste verschil 8 tussen de 4 cilinders.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 17 okt, 2011 13:58

Ted raket schreef: Het vreemde is dat bij de cylinders waarbij de grond elektrodes naar de uitlaat wijzen de cylinders minder knocks registreren. De orientatie kun je vaststellen door met een stift een streepje op het porcelein te zetten.
Waar zet jij je streepje, daar waar de grond-elektrode aan de draad vast zit? Bij mijn 3e cyclinder met de significant meer knock wijst het streepje als enige dan spot-on richting de inlaatklep.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 17 okt, 2011 18:34

...volgens mij kun je niet zoveel "klokken"... en is 't meer zoals 't is...

Enne, zet vooral je bougies niet te los, want dan krijg je ze er bijna niet meer uit!

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 17 okt, 2011 18:35

Die moeten op een bepaald moment vastgedraaid worden, te los = lek, te vast = (schroefdraad) kapot lijkt mij?!

zweef
Geregistreerd lid

Bericht door zweef » ma 17 okt, 2011 19:13

Oplossing zou kunnen zijn om een extra (koperen) ring te monteren. Wel proberen om deze zo dun mogenlijk te houden om geen verschilen te hebben in de 3e dimensie. Geen benul of dat invloed heeft op de knock detectie....

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 17 okt, 2011 20:19

@ vyv
Ik ben niet helemaal zeker waar ik het streepje heb gezet. Maar wissel de desbetreffende bougie eens om met een andere. Er hoeft geen verband te zijn, ook andere oorzaken kunnen knocks geven op 1 cylinder.

De grondelektrode kan gericht worden door het gebruik van indexing washers of door een heel stel bougies te kopen en de goede er uit te zoeken. Bij mijn cylinderkop begint de draad bij alle bougiegaten op de zelfde positie, het zijn de bougies die een variabel begin van de draad hebben.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 17 okt, 2011 20:41

Ik heb ze geïndexeerd, allemaal met de opening naar de inlaatkant en de elektrode naar de uitlaatkant.
met een beetje puzzelen en wisselen had ik ze voor 95% zuiver. Meer aanpassingen heb ik niet gemaakt, ECU gereset en eens even een paar runs doen om te kijken hoe de verschillen nu zijn.

Arco

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 17 okt, 2011 20:54

Ben benieuwd!

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » ma 17 okt, 2011 22:45

Vooralsnog 100km gereden met de volgende resultaten:

Cilinder 1: 0
Cilinder 2: 0
Cilinder 3: 3
Cilinder 4: 0

Toch een keer of 6 een flinke run gemaakt tot richting de 200km/u.
Afgelopen wekend was na 100km (dus voor het indexeren) dit het resultaat:

Cilinder 1: 23
Cilinder 2: 9
Cilinder 3: 13
Cilinder 4: 4

Ik blijf het in de gaten houden, maar het lijkt iig geen verslechtering.

Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 okt, 2011 10:12

G-ice schreef:Die moeten op een bepaald moment vastgedraaid worden, te los = lek, te vast = (schroefdraad) kapot lijkt mij?!
Te los betekend inderdaad lek, met als gevolg inbranden en koolaanslag en dat je ze er extreem moeilijk uit kunt krijgen...

Ik ben benieuwd of 't indexeren echt wat uitmaakt. AR, de inlaat temp, etc. zal ook wel iets anders zijn geweest?

Oh, enne Trionic knock detectie ≠ echte knock...

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 18 okt, 2011 10:24

evo schreef:...Oh, enne Trionic knock detectie ≠ echte knock...
Maare Trionic knock detectie == minder boost. Dat willen we ook niet.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 18 okt, 2011 10:27

[]En een hogere EGT, en dat willen we ook niet :)

Inlaat temp zal wel een stukje lager zijn geweest ja. Ik kijk het even een paar dagen aan, baad het niet dan schaad het niet (verwacht ik :))
Reden: Quote verwijderd

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 18 okt, 2011 11:05

knock detectie gevoeligheid... niet dat ik me al groot genoeg vindt om daaraan te modderen hoor.... Maar d'r zijn erbij :wink:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » do 20 okt, 2011 19:10

Zo, we zijn een kleine 600 kilometer verder en dit is het resultaat:

Cilinder 1: 35
Cilinder 2: 8
Cilinder 3: 68
Cilinder 4: 21

Mijn conclusie hieruit is dat het indexeren niets uitmaakt kwa knocks, maar dat er onderling toch iets per bougie anders moet zijn. Bougie welke nu in cilinder 3 zit, zat eerst in cilinder 4 en gaf toen ook de meeste knocks. Evenals het feit dat de brandstofdruk door de plaats van de aansluitingen op de injectorrail een verschil zou maken lijkt niet noemenswaardig het geval.

Misschien maar eens kijken of de suggestie van "Die Zweed" nog iets uitmaakt, een setje BCPR9ES-11 erin te plaatsen. Van BCPR7ES-11 naar BCR8ES scheelde een behoorlijk aantal knocks....

Plaats reactie