voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » za 15 okt, 2011 20:55
Nette Amul... gelijke mifi's... wellicht toch iets anders dan bij mij... maar wat is je Aadd dus AdpFuelProt.AddFuelAdapt?
Aadd is geen multiplier zoals de Amul maar een additie. Deze wordt alleen bepaald/aangepast onder stationair loop en dus bij hoog vacuum. Amul wordt onder normale omstandigheden aangepast. Met je Aadd en je Amul kun je in theorie bepalen of en waar je een mogelijk luchtlek hebt. Een negtieve Aadd en een positieve Amul wijst op een lek na het gasklephuis (of juist anders om... ik verwissel om de een of andere reden + & - wel vaker... vooral bij mijn banksaldo

... heeft dus met veranderend vacuum te maken).
Al geprobeerd de cilinders met de meeste pingels iets (in stappen van 1% oid) proberen te verrijken? Wellicht zijn je injectoren niet mooi "gematched"...
Oh... ja ik bedoel die injector seals...
-
AR
- Donateur (2x)

Bericht
door AR » za 15 okt, 2011 21:13
Volgens de verkopende partij zijn ze binnen 2% geflowmatched

Volgens mij staat mijn Aadd op 0, maar ik ben niet 100% zeker of deze in mijn SIDI goed staat, krijg namelijk een rood veld in T7s. Hij staat op 15744864 Unsigned Integer.
Weet jij zo uit je hoofd met welke map er nodig is om per cilinder te compenseren?
Mvg,
Arco
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » za 15 okt, 2011 23:52
Boah.... mag ik ook stiekum spieken....
FCompCal.FuelCompCyl
...uit mijn hoofd... jij bent een mooie...

-
AR
- Donateur (2x)

Bericht
door AR » zo 16 okt, 2011 10:00
Valt dat niet onder de essentiële basiskennis....
Maar helemaal goed, ik ga er mee bezig, dankjewel!
Gr Arco
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ted raket » zo 16 okt, 2011 13:34
Heb ook veel knocks op een bepaalde cylinder gehad. Daarbij heb ik een verband vastgesteld met de bougie orientatie, m.a.w. de richting dat de grond electrode op wijst. In de VS noemen ze dat sparkplug indexing. Nou zou dat bij een 4 klepper niet veel moeten uit maken. Maar bij de trionic zou dit wel eens verband kunnen houden met de gevoeligheid waarmee knocks geregistreerd worden. Ook kan is het mogelijk dat wanneer de grond elektrode naar de uitlaat kleppen wijst deze net wat heter wordt. Het vreemde is dat bij de cylinders waarbij de grond elektrodes naar de uitlaat wijzen de cylinders minder knocks registreren. De orientatie kun je vaststellen door met een stift een streepje op het porcelein te zetten. Zodat je later van boven af kan zien hoe de orientatie is. (Probeer niet de orientatie te veranderen door deze vaster te draaien.) De knocks heb ik eerst gecorigeerd door brandstof van de desbetreffende cylinder bij te regelen, maar dat beviel met niet. Nu heb ik dit opgelost door bij de betreffende cylinder de ontsteking 1 graad terug te zetten. Dit kan bij IgnOffsCal.fi_OffsCyl. Bij een open bin kan dit on de fly.

-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » zo 16 okt, 2011 13:57
...ja, dat kan ook... maar bedenk je wel dat 1 graad onder WOT een flinke sprong in EGT (van die betreffende cylinder) kan veroorzaken. Door iets te verrijken zou je juist op veilig spelen...
Heb je dat misschien gemeten? Dus EGT per cyl? Ben ik wel benieuwd naar. (wat hebben we toch een maffe hobby...

)
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ted raket » zo 16 okt, 2011 14:08
Ik meet de EGT niet en haal ook niet het onderste uit de kan, met mijn groene injectoren. De normale belasting is tot 85% duty cylce van de injectoren (~163 pk). Gedurende 20 sec mogen ze naar 100% middels de overboost functie. Mijn insteek is niet maximaal vermogen maar meer maximale brandstofbesparing met behoud van de fun.
-
AR
- Donateur (2x)

Bericht
door AR » zo 16 okt, 2011 19:02
Dat van die bougies uitlijnen lijkt me niet zo ingewikkeld en ga ik maar eens proberen.
@TED RAKET: Mag ik vragen waarom het bijstellen van brandstof per cilinder niet beviel? Ik vraag mij af wat hier voor nadelen aan zouden zitten, maar kan me zo niets verzinnen.
Ik vind ontsteking per cilinder ook minder zaligmakend, de EGT's schieten nu al de pan uit op het moment dat Trionic op basis van Knockdetectie gaat terugregelen. Even snel 30 graden erbij is niet ongewoon.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » zo 16 okt, 2011 19:34
Ik denk dat Ted voor zuinigheid gaat en daar hoort mengsel verrijking niet bij.
PS. Ik zit ook met 1 cylinder die meer pingels dan de rest. Dus bovenstaand is interessante materie!
Bij afgelopen ringtrip van 25 sept heb ik ARAL RON102 getankt, dat scheelde ook! Knockcounters bleven bijna stabiel.
-
AR
- Donateur (2x)

Bericht
door AR » zo 16 okt, 2011 20:17
Nog even een kleine vraag.
De bovenste waarde van FCompCal.FuelCompCyl, is dat cilinder 1 of 4 ? Zodat ik niet de verkeerde (4) aan het verrijken ben
Arco
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ted raket » zo 16 okt, 2011 20:33
Mijn injectoren zitten kwa flow op minder dan 1 % verschil. Dus het ligt niet aan het mengsel. Tevens heb ik de meeste knocks tussen de 300 en 400 mg/c. Vandaar dat ik heb gekozen voor de ontstekings variant. Knocks worden ook veroorzaakt door verschillen in compressie,variatie in koelwater temperatuur (is niet gelijk bij alle cylinders) en eventuele koolaanslag of andere hot spots. De koolaanslag op de kleppen, cylinderkop en zuiger heb ik zoveel mogelijk proberen weg te werken met polyetheramine.
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ted raket » zo 16 okt, 2011 20:49
Wanneer je contact maakt met je trionic en in KnkDetAdap.KnkCntCyl kijkt, daar staan ze in dezelfde volgorde.
-
evo
- Donateur (2x)

Bericht
door evo » zo 16 okt, 2011 21:39
He Mr. Ted Raket
Heb je wel eens geexperimenteerd met lean lopen? dus geen AFR van 14.7 (lambda=1) maar eerder een AFR van 16 of 17? Zou ie een stuk zuiniger van kunnen gaan lopen.
Ik wil daarmee gaan experimenteren in het "normale" cruise gebied om mijn verbruik omlaag te krijgen (ik doe zo'n kleine 50k/j met mijn 9-3tje, dus dan kan ik me snel weer wat leuke goodies veroorloven van de besparing...

).
Ik zie daar twee mogelijkheden voor:
1. T7 zo ver krijgen dat ie in closed loop niet Lamda=1 wil gaan rijden maar Lambda=1.1 oid. Zou volgens mij moeten kunnen... maar ben er nog niet helemaal achter hoe
...hoe oh hoe......
2. Continu open loop rijden... en je gewensde AFR "gewoon" door de brandstof map laten regelen... (kost je waarschijnlijk wel op den duur je cat... als je die nog hebt

)
Any thoughts?
-
Ted raket
- Geregistreerd lid
Bericht
door Ted raket » zo 16 okt, 2011 22:08
Hey Evo,
In LambdaCal.MaxLoadNormTab kun je bij 2020 t/m 3160 rpm de airmass verlagen waarbij hij in openloop gaat tot bv 240. Vervolgens verlaag je in het gebied van 2020 t/m 3160 rpm en van 300 t/m 420 mg/c de waarden in BfuelCal.Map met bv 10%. Onbelast blijft de motor in closed loop en alleen in het cruise gebied gaat de AFR naar ~16. Mogelijk moet de ontsteking in het zelfde gebied ook nog aangepast worden. Een deel van de besparende werking wordt bewerkstelligd doordat het vermogen bij een hogere AFR afneemt, waardoor de gasklep verder open gaat en daardoor de pompverliezen afnemen.
Edit. Wat het tunen op brandstofverbruik zo lastig maakt is dat het zo lang duurt. Feitelijk moet je maar 1 dingetje veranderen en dan gedurende 3 tanken het verbruik bij houden. Wanneer de ecu gereset is duurt het nog langer. Reken dan maar op minimaal 1 tank voor het inleren.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Bericht
door Vyv » zo 16 okt, 2011 22:10
Wat doet je verbruik Ted?