Slecht starten na 2 weken stilstand - UPDATE
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Slecht starten na 2 weken stilstand - UPDATE
Na twee weken op Sicilië te hebben rondgereden in een Fiat Qubo (wist niet eens dat die bestond), dacht ik vandaag na terugkomst weer even een heerlijk ritje in de 9-5 te maken. Oempf! Het ding sloeg erg slecht aan. Na 4 tot 5 keer starten, waarvan twee keer dus echt seconden lang doorstarten... sloeg hij heel magertjes aan: prut, prut, langzaam op stationair toerental komen - en vooral niet reageren op licht gasgeven. Pas na een minuutje was alles weer normaal en kon ik alsvanouds rijden.
Niet leuk! Verder vandaag geen problemen meer gehad; iedere keer -zoals het hoort- aanslaan binnen de 3 seconden. Er is nu niets meer aan de hand.
Maar het klopt niet. Een auto zou, ook na een stilstand van 2 weken, gewoon moeten starten. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Ik vermoed zelf dat de gehele benzineleiding tussen tank en motor leeg stond. Echter, daar zit toch een voorziening voor in de leiding ingebouwd (klepje ofzo)? Graag advies of tips!
Theo
Niet leuk! Verder vandaag geen problemen meer gehad; iedere keer -zoals het hoort- aanslaan binnen de 3 seconden. Er is nu niets meer aan de hand.
Maar het klopt niet. Een auto zou, ook na een stilstand van 2 weken, gewoon moeten starten. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Ik vermoed zelf dat de gehele benzineleiding tussen tank en motor leeg stond. Echter, daar zit toch een voorziening voor in de leiding ingebouwd (klepje ofzo)? Graag advies of tips!
Theo
-
Saap!!
- Geregistreerd lid
Re: Slecht starten na 2 weken stilstand
Hoi Theo,
Kan idd zijn dat het witte klepje van je brandstof leiding niet lekker meer is waardoor de druk af neemt. Hoeft het niet perse te zijn, klinkt wel het meest logische... Wel een lastig dingetje om te monteren want de leiding is kei hard namelijk.
Groet, Saap!!
Kan idd zijn dat het witte klepje van je brandstof leiding niet lekker meer is waardoor de druk af neemt. Hoeft het niet perse te zijn, klinkt wel het meest logische... Wel een lastig dingetje om te monteren want de leiding is kei hard namelijk.
Groet, Saap!!
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Saap!! Bedankt. Ik heb even in de WIS gekeken, maar kan dat "witte klepje" niet zo goed vinden. Kan je in dit overzichtsplaatje aangeven waar in het ding moet zoeken? Ik ga het ding waarschijnlijk niet zelf vervangen, van brandstof-spul blijf ik liever af - dat is me veel te link.

1. Brandstoftank
2. Brandstofpomp
3. Brandstoffilter
4. Brandstofleiding, druk
5. Brandstofverdeelbuis
6. Injector
7. Drukregelaar
8. Brandstofleiding, retour

1. Brandstoftank
2. Brandstofpomp
3. Brandstoffilter
4. Brandstofleiding, druk
5. Brandstofverdeelbuis
6. Injector
7. Drukregelaar
8. Brandstofleiding, retour
-
Garrett
- Lid van verdienste
Bij mij doet de afbeelding het niet.
Als het goed is zie je een wit cilinder-potje zitten (maat klein verfblik) onder de zitting van de achterbank. Dat potje moet vol blijven staan met benzine zodat je makkelijker kan starten. Als het terugslagklepje kapot is, blijft de benzine niet in dat potje staan maar loopt terug naar de benzinetank. Je moet dus langer doorstarten om benzine te krijgen.
Hele makkelijke remedie mocht het vaker voorkomen en je hebt nog geen tijd/zin om het te laten maken: de tank boven halfvol houden. Dan kan het potje immers ook niet meer leeglopen...
Als het goed is zie je een wit cilinder-potje zitten (maat klein verfblik) onder de zitting van de achterbank. Dat potje moet vol blijven staan met benzine zodat je makkelijker kan starten. Als het terugslagklepje kapot is, blijft de benzine niet in dat potje staan maar loopt terug naar de benzinetank. Je moet dus langer doorstarten om benzine te krijgen.
Hele makkelijke remedie mocht het vaker voorkomen en je hebt nog geen tijd/zin om het te laten maken: de tank boven halfvol houden. Dan kan het potje immers ook niet meer leeglopen...
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Werkt dit plaatje wel?

Volgens mij bedoelde Saap!! een "wit klepje" in het motorcompartiment ... of heb ik dat er zelf bijgefantaseerd?

Volgens mij bedoelde Saap!! een "wit klepje" in het motorcompartiment ... of heb ik dat er zelf bijgefantaseerd?
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Ik heb even een foto genomen van mijn motorcompartiment - waar zit dat witte terugslagklepje nou? Of zit deze bij de brandstofpomp onder de achterbank? Het enige 'witte klepje' dat ik zie, is die iets met de carterontluchting (mod6) van doen heeft.
Overzicht:

Detail rond gasklep en injectors:

Overzicht:

Detail rond gasklep en injectors:

-
U-Poll
- Donateur (8x)

En weet iemand wat dit dingetje (draaidopje op een buisje van de injectorrail) precies is?

-
werli
- Donateur (2x)

heey
zitten er zeemeerminnen in sicilië ? pff
wat ik mis in je topic start verhaal zijn de km die op je auto staan
een auto die zeg maar meer dan 150 dkm heeft gedaan is ook niet meer nieuw te noemen en daar mag wel al wat slijtage op komen (normaal )
wat doe je als je auto een (lange ) tijd heeft stilgestaan ? eerst een paar maal het contakt op en af zetten zodat je pomp het circuit terug op druk kan zetten
je hoort trouwens de pomp druk maken dan
het witte klepje zit bovenop de pomp ;behandel dat met beleid of je hebt er rapper twee van gemaakt
die zwarte op de rail is een hulp voor het meten van de brandstofdruk
indien ik een niet starter tegenkom probeer ik daar of er nog een fontein aan brandstof uit komt om de pomp van de oorzaak lijst te kunnen schrappen
duw op die nippel bij een circuit dat op druk staat en zet je vrouw voor de auto te kijken (zo doe ik het )en je weet direkt dat het goed is
trouwens de benzinedrukregelaar einde brandstofrail kan ook de boosdoener zijn
mvg werner
zitten er zeemeerminnen in sicilië ? pff
wat ik mis in je topic start verhaal zijn de km die op je auto staan
een auto die zeg maar meer dan 150 dkm heeft gedaan is ook niet meer nieuw te noemen en daar mag wel al wat slijtage op komen (normaal )
wat doe je als je auto een (lange ) tijd heeft stilgestaan ? eerst een paar maal het contakt op en af zetten zodat je pomp het circuit terug op druk kan zetten
je hoort trouwens de pomp druk maken dan
het witte klepje zit bovenop de pomp ;behandel dat met beleid of je hebt er rapper twee van gemaakt
die zwarte op de rail is een hulp voor het meten van de brandstofdruk
indien ik een niet starter tegenkom probeer ik daar of er nog een fontein aan brandstof uit komt om de pomp van de oorzaak lijst te kunnen schrappen
duw op die nippel bij een circuit dat op druk staat en zet je vrouw voor de auto te kijken (zo doe ik het )en je weet direkt dat het goed is
trouwens de benzinedrukregelaar einde brandstofrail kan ook de boosdoener zijn
mvg werner
-
Saap!!
- Geregistreerd lid
Nee die onder de motor kap is voor je carter ontluchting(!!) Die kan overigens ook stuk gaan dat geheel ter zijde.
Dat witte klepje zit onder de zitting van de achterbank, dan dat dekseltje eraf halen zie je hem zo zitten.
@Theo; Waar je hem in Wis kunt vinden weet ik zo 1,2,3 niet... Als je een dealer belt kan die je zo helpen, weten precies wat je bedoelt
Succes ermee!
Dat witte klepje zit onder de zitting van de achterbank, dan dat dekseltje eraf halen zie je hem zo zitten.
@Theo; Waar je hem in Wis kunt vinden weet ik zo 1,2,3 niet... Als je een dealer belt kan die je zo helpen, weten precies wat je bedoelt
Succes ermee!
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Bedankt mannen - ik snap er weer wat meer van! Ik ga vanmiddag even onder die deksel bij de achtebank kijken, voor de leuk, maar ga er niet zelf mee prutten. Niet alleen omdat alles nu gewoon in orde is (wanneer ik de auto dagelijks gebruik), maar ook omdat ik het gewoonweg eng vind om met het brandstofcircuit te gaan klooien zonder enige kennis van zaken.
Werli's tip van een "paar keer contact maken" voordat je echt start is listig. Thx!
De volgende keer dat het ding naar de garage gaat vraag ik ze om het terugslagklepje én benziendrukregelaar te checken.
NB: er staat 380k op de teller - net lekker ingelopen dus.
Werli's tip van een "paar keer contact maken" voordat je echt start is listig. Thx!
De volgende keer dat het ding naar de garage gaat vraag ik ze om het terugslagklepje én benziendrukregelaar te checken.
NB: er staat 380k op de teller - net lekker ingelopen dus.
-
Saap!!
- Geregistreerd lid
Brandstof regelaar komt in de prakteik nooit voor eerlijk gezegd, je weet maar nooit natuurlijk zo is het niet zal je zien dat jij net wel die eene hebt die slecht/stuk is.
Heb je er overigens nog last van gehad erna??..
We lezen het terug hoe het verlopen is...
Heb je er overigens nog last van gehad erna??..
We lezen het terug hoe het verlopen is...
-
U-Poll
- Donateur (8x)

[] Dit was de eerste (en tot nu nu ook de laatste) keer dat ik er last van had. Ik gebruik de auto dagelijks, slechts zelden staat deze een paar dagen alleen (dus zonder baas). No way dat ik dit nu ga testen door twee weken niet te rijden! 
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Re: Slecht starten na 2 weken stilstand - UPDATE
Vanaf vandaag: brandstofpomp naar z'n grootje !! Echt ongelooflijk shit, op zaterdagochtend dus. Startmotor draaide prima, maar aanslaan ho maar. Ik hoorde de pomp niet zoemen (achterbank op een gegeven moment maar opgeklapt en deksel er af) ... doodse stilte. Ik rook ook geen benzine bij de uitlaat na (langdurig) doorstarten.
De ANWB meneer bevestigde dat de pomp dood was. Met allerlei meet-prik-dingen zag hij dat er prik op de draden stond, maar dat er niets gebeurde. Een paar ferme (technische) klappen met de hamer hielpen ook niet.
Tja, en toen?! ... (het ding staat nu log te zijn op de oprit, weekboodschappen, hockeyrijbeurt, en nog een waslijst andere dingen die vandaag gedaan moesten worden ... en morgen een hele bubs familie langs - leuk)... Mijn vaste garage heeft geen pomp op voorraad en sowieso geen monteurs op zaterdag.
Gelukkig toch nog contact gekregen met een andere (Saab) garage in Woerden die de pomp wél had liggen en maandagochtend ook tijd voor me had. Nu alleen nog de Saab er naar toe zien te slepen -- met de VW Bora van mijn vrouw (oei, dat wordt 'interesting', want dat heeft zij nog nooit gedaan).
Al met al baal ik nu onderhand wel behoorlijk van de auto - de ACC heeft het immers ook al begeven - zie andere topic.
... en dan te bedenken dat ik mee had willen gaan naar de Nurburgring puberaal-tof-rondjes-rijden...
De ANWB meneer bevestigde dat de pomp dood was. Met allerlei meet-prik-dingen zag hij dat er prik op de draden stond, maar dat er niets gebeurde. Een paar ferme (technische) klappen met de hamer hielpen ook niet.
Tja, en toen?! ... (het ding staat nu log te zijn op de oprit, weekboodschappen, hockeyrijbeurt, en nog een waslijst andere dingen die vandaag gedaan moesten worden ... en morgen een hele bubs familie langs - leuk)... Mijn vaste garage heeft geen pomp op voorraad en sowieso geen monteurs op zaterdag.
Gelukkig toch nog contact gekregen met een andere (Saab) garage in Woerden die de pomp wél had liggen en maandagochtend ook tijd voor me had. Nu alleen nog de Saab er naar toe zien te slepen -- met de VW Bora van mijn vrouw (oei, dat wordt 'interesting', want dat heeft zij nog nooit gedaan).
Al met al baal ik nu onderhand wel behoorlijk van de auto - de ACC heeft het immers ook al begeven - zie andere topic.
... en dan te bedenken dat ik mee had willen gaan naar de Nurburgring puberaal-tof-rondjes-rijden...
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Vandaag is de brandstofpomp vervangen! Gelukkig dat BOOT Woerden het ding op voorraad had én dat ze bereid waren om deze maandagochtend 'first thing' in te bouwen. Goede service en perfect geholpen! Ze hebben ook alleen de pomp vervangen en niet de gehele unit (wat blijkbaar standaard is bij Saab), dat scheelt letterlijk dus een factor 5 in de kosten.
Ik kan weer blazen!
Wat mij trouwens opviel op weg naar het werk, is dat de auto beter lijkt op te pakken. De mReq en mAir hebben ook iets hogere waardes dan toen de oude pomp er nog in zat; zo is mReq nu bij volgas 1054mg/c en schiet de mAir daar makkelijk naar toe - en verschillende keren zelfs 1070 mg/c.
Ik kan weer blazen!
Wat mij trouwens opviel op weg naar het werk, is dat de auto beter lijkt op te pakken. De mReq en mAir hebben ook iets hogere waardes dan toen de oude pomp er nog in zat; zo is mReq nu bij volgas 1054mg/c en schiet de mAir daar makkelijk naar toe - en verschillende keren zelfs 1070 mg/c.
-
inactief
- Geregistreerd lid
Coowl
2 vliegen...
Gr IJS
2 vliegen...
Gr IJS