T7 ECU Tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
groene.hex
Geregistreerd lid

Re: T7 ECU Tuning

Bericht door groene.hex » zo 24 jul, 2011 16:38

Werkt mooi het forum... :wink:

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 24 jul, 2011 21:17

Fijn dat er in T7 suite tegenwoordig "set ethanol content" zit. 8)

Bij het plaatsen van de 875cc Deka's startte het kreng niet op koude motor zonder 'm eerst op de 60% Ethanol te zetten die er in zit!
Hij sloeg wel even aan, om na 5 seconden weer gewoon plof, af te slaan. :shock:
Na instellen van het percentage liep ie als een zonnetje, meteen!

Thanx Dilemma, ik was al bang dat ik moest fietsen morgen! :mrgreen:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 24 jul, 2011 21:49

Jep, en je kunt 't ook via je SID instellen. Dit maakt oa een BioPower bin rijden icm LPG mogelijk... Althans theoretisch...

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 24 jul, 2011 22:03

Via de Sid kreeg ik t niet gefixt...

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » ma 22 aug, 2011 19:19

Gezien hier de T7 experts zitten vraag ik het hier ook maar even:

Mijn Amul waarde staat op -700 en de Aadd op 250. Na een reset (accupool los) staat alles weer even op nul en heb ik weer het volle vermogen (c.a. 210pk) en veel betere gasreactie.
Ik heb de 3 4mm slangen vervangen maar dit hielp niets aan het probleem (was wel nodig, vielen bijna uit elkaar).
Ik heb op alle aansluitingen met remreiniger en later ook WD40 gespoten maar toerental bleef stabiel, ik zag ook nergens bubbeltjes oid.

Iemand suggesties? Heb helaas niet de tijd om 'even' het gasklephuis eraf te trekken, maak nogal lange dagen en heb daarvoor mijn auto nodig.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 22 aug, 2011 20:05

De adaptatie verslechtert het lopen, dan denk ik aan:
* Lambda sonde slecht.
* Lambda sonde stekker slecht.
* of een slechte massaverbinding. Slechte massaverbinding is te checken met digitale voltmeter op laag volt bereik. meten tussen motorblok en minpool, en tussen blok en trionic. Voltmeter moet 0 volt aangeven. Wanneer dit bijvoorbeeld o,3 volt is dan wordt dit opgeteld dan wel afgetrokken van het signaal van de lambda sonde.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

T7 ECU Tuning

Bericht door AR » ma 22 aug, 2011 20:07

Draai de 3 boutjes waarmee je gas klep huis vast zit eens een halve slag strakker. Dat is relatief simpel. En kan geen kwaad.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » ma 22 aug, 2011 20:36

Ik heb meteen de 3 bouten (2 aan de 'voorkant' en 1 aan de achterkant) zo een 120 graden aangedraaid. Voelde alsof ik hem verder in een rubber trok dus zal de O-ring zijn die nu wat platter is.
Ted raket schreef:De adaptatie verslechtert het lopen, dan denk ik aan:
* Lambda sonde slecht.
* Lambda sonde stekker slecht.
* of een slechte massaverbinding. Slechte massaverbinding is te checken met digitale voltmeter op laag volt bereik. meten tussen motorblok en minpool, en tussen blok en trionic. Voltmeter moet 0 volt aangeven. Wanneer dit bijvoorbeeld o,3 volt is dan wordt dit opgeteld dan wel afgetrokken van het signaal van de lambda sonde.
Lambda sonde schijnt al vervangen te zijn geweest, geloof zelfs dat tijdelijk 1 sonde uit gezet was (vorige eigenaar had hem naar een Saab dealer gebracht in Friesland).

Weekje geleden waren we naar lekken zoeken (remreiniger spuiten rondom aansluitingen) en een reset gedaan. Ook zat er 1 vacuumslangetje los die we weer vast hebben gezet, deze was oud dus heb ik inmiddels vervangen. Daarna bleef hij zo een 400km rijden met een Aadd op nul en een Amul waarde varierend van -50 tot +150 maar stond vooral op 0 tot +50 dus dat was prima.

Meter bleef mooi op nul komma nul staan tussen blok en min pool en tussen blok en het metalen kastje net onder het voorruit (of is dit de LPI computer? :oops: )

Misschien handig te vermelden: ik heb ook een koude start probleem. Motor slaat in 1 keer aan maar zakt weg in toeren bij licht gas geven. Wanneer hij op LPG loopt is dit weg. Dit was zowel voor als na de tuning, bougies heb ik al vervangen voor NGK BKR8EIX (Iridium) omdat hier nog normale 6-jes in zaten maar dit hielp ook niet. Ook na resetten ECU blijft dit koude slechte lopen probleem.

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » ma 22 aug, 2011 21:22

Maakt het nog verschil of je op benzine of op gas rijdt?

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » ma 22 aug, 2011 23:27

Ja, zodra hij op LPG over is geschakeld rijdt hij perfect, daarvoor wegvallen alsof hij niet ontsteekt.
Benzine is ververst incl injectiereiniger, benzinefilter en pomp zijn vrijwel nieuw, injectoren zijn goed etc.
Wanneer hij warm is rijdt hij op beide brandstoffen goed maar mist hij vermogen door de onterechte bijregeling van het mengsel.
Heb wel enkele keren gehad bij goed warme motor (op LPG) dat hij bijna begon te vibreren alsof de ontsteking verkeerd stond. Op benzine overschakelen en een halve minuut later weer terug op LPG verhielp dit.

Morgen moet ik 2x 100km rijden naar werk, SID waardes zijn gereset dus ik hoop dat het na het aandraaien van het gasklephuis wat beter is.

Jermo
Geregistreerd lid

Bericht door Jermo » za 10 sep, 2011 15:06

Ik hoop dat een van jullie dit weten:

Koud en onder grotere belasting hoort de auto in open loop te lopen dus op de mapping.
Bij belasting geeft mijn SID een lambda waarde van nul maar bij koud stationair geeft hij wel direct (vreemde) waardes aan. Van -1200 tot +2500 maar bij open loop zou hij zover ik weet alleen maar nul aan horen te geven. Op de wegvallen momenten gaat de waarde naar de nul toe, gisteren bleef hij zelfs een ritje van 8 minuten op nul staan terwijl ik enkele minuten daarvoor wel gewoon waardes zag staan. Bij uitschakelen en opnieuw starten van de motor was alles weer 'normaal'.

Snap er maar weinig van...

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 13 sep, 2011 11:32

Wat was ook alweer de immo code op de sticker die op de ECU zit?

De onderste code tussen de *tje?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 13 sep, 2011 12:29

Ja, mits er nog niet met de software is gerommeld.

copyright Vyv:
Afbeelding

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 19 sep, 2011 21:41

Is er toevallig iemand die in Trionic 7 al lekker heeft lopen spelen met de autotune functie?

Wanneer ik willekeurig welke bin over een van de open bin's transfer krijg ik geen lambda signaal binnen van de breedband.

De BB lambda werkt, geeft stationair 2,zoveel volt.
Als ik een andere (niet open) bin laad krijg ik wel een BB signaal op laptop in T7 suite.

Ben ik aan het onwetenden en moet het bijvoorbeeld met de combi adapter ipv met de lawicel?
Ik word een beetje koekiewappie van het in twijfel trekken en meten ;)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » vr 23 sep, 2011 8:45

Inmiddels ben ik er achter dat wanneer ik mijn innovate data logger ingeplugd heb ik geen CAN info kan aftappen via T7 suite (nadat ik eerst bijna alle kabels en verbindingen nagekeken / opnieuw gesoldeerd heb).

Gisteren een uur lang binnetjes lopen flashen en proberen. De open bin geeft nog steeds geen lambda signaal, veel anderen wel (bio's). Gisteren was ik het beu en heb ik een open bin laten staan waar de auto op reed. Vanmorgen een leuke verrassing. De toerenteller slaat niet uit, maar ik heb wél een irritante zoem / wieeeeiii naarmate ik meer of minder toeren maak (hopelijk heb ik niets gesloopt :wink: ).

Vanavond weer meer experimenten, want écht blij kan ik er nog niet van worden zo :roll:

GrIJnS

Plaats reactie