BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Powertje
Geregistreerd lid

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door Powertje » do 14 apr, 2011 23:27

taaffert schreef:
Psychotic schreef:...
Over drie weken hebben we onze jaarlijkse rit naar Toscane weer op het programma staan.
We houden je op de hoogte (waarschijnlijk is mijn Volvo de enige die zonder problemen Italië haalt, de rest zijn SAABs :lol:)
Mwah dat betwijfel ik... :P Je bedoelde toch niet de C30 a.k.a. "De Pingel Koning"? :O:

Maar inderdaad we gaan weer ons jaarlijkse test weekje naar Toscane en in Toscane en natuurlijk de terug weg!
400pk op E85 is overigens niet gortig! Zelfs extra feestelijk aan te bevelen :twisted:

De 300km/h grens hebben we helaas nog geen poging toe gedaan, dit heeft vooral met veiligheid te maken.

We hebben het al eerder gehad over stijfheid van de subframe rubbers en zweverigheid in de midden stand, nieuwe orginele Saab subframe rubbers geven absoluut niet de extra stijfheid die we midden 2010 hoopte. Tijdens een aantal testen is gebleken dat die orginele rubbers al naar 45 minuten zo slecht zijn dat het subframe wederom (zelfs met 250 a 300pk) het chassis raken! We zijn sinds ongeveer september bezig geweest met de ontwikkeling van nieuwe subframe rubbers en deze zullen nu Toscane moeten overleven en dan kunnen ze eindelijk op grote schaal verkocht worden! Ik rij met de conceptbussen rond en kan je vertellen dat ik eindelijk een 9-5 heb zonder zweverig te zijn in de midden stand! Deze subframe rubbers in combinatie met onze andere KCPerformance onderstel upgrade's maakt dat de auto kwa stuur gedrag en communicatie aan een dikkere 5-serie BMW doet denken en dat is een dik compliment, voor een in basis Opel Vectra-B onderstel! :twisted:

Lees in dit verhaal The Game is on :mrgreen: :O:
Om een idee te geven wat dat doet, een teasertje! http://www.youtube.com/watch?v=F9ki0X5OJOg" onclick="window.open(this.href);return false;

rgiroldi
Geregistreerd lid

Bericht door rgiroldi » vr 17 jun, 2011 22:40

Hallo,

Ik heb dit topic eens een beetje doorgelezen vandaag en ben er achter gekomen dat hier in Eindhoven ook e85 getankt kan worden dus vind ik dit wel interessant. :nod:
Sinds een paar weken heb ik een saab 9-5 2.3t estate automaat van 2002 dit saabje heeft 185 paardjes. Nou was mijn vorige saab een 9-3 met B205R en stage 1 van BSR een heel stuk rapper en die extra paardjes mis ik best wel.

Wil dus de 9-5 eigenlijk ook stage 1 hebben en het lijkt me best wel leuk om dat met e85 te combineren.

Zover als ik het nu zie in dit topic en bij verschillende tuners... gaat dit alleen over andere software en bougies. Klopt dat?

Bij nordic gaat me dit (via de website) 665,- kosten :cry:
Bij maptun gaat dat volgens de site 938.- kosten :bigeyes:

Lijkt me vrij veel voor andere software en een paar vonkstokjes. kan dat niet betaalbaarder? :smart:

De 9-5 heeft trouwens 250000km gelopen en bij 171000 is er een ander blok in gekomen volgens de boekjes. Lijkt me op zich geen probleem om met die km stand stage 1 e85 toe te voegen toch?

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 17 jun, 2011 22:42

Misschien even contact opnemen met G-ice, hij rijd zelf ook op E85, is goed thuis in het tunen en kan wellicht wat voor je betekenen.

Gr Arco

rgiroldi
Geregistreerd lid

Bericht door rgiroldi » vr 17 jun, 2011 23:10

Zo, snelle reactie.. :D
Ik zal hem eens gaan contacteren.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 18 jun, 2011 9:25

rgiroldi schreef:Bij nordic gaat me dit (via de website) 665,- kosten :cry:
Bij maptun gaat dat volgens de site 938.- kosten :bigeyes:

Lijkt me vrij veel voor andere software en een paar vonkstokjes. kan dat niet betaalbaarder? :smart:
Klik maar eens op de link bij G-ice's onderschrift :bluethumb:
Een (werk)bezoek aan hem is ook nog gezellig en leerzaam ook! Mijn 9-5 heeft hij ook (reeds twee keer) getuned. Perfect gedaan.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 26 aug, 2011 22:17

Ik heb de volgende sitautie, ik tank al een tankje of 6 achter elkaar Euro95 en toch geeft me Second Adaptation E85 waardes tussen de 0 en 3% aan.
Is dit normaal/kwalijk of zit er een lamda sensor te klooien?

Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 26 aug, 2011 22:23

Euro 95 is bij ons eigenlijk E5... dus dan zit ie er niet ver vandaan...

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » vr 26 aug, 2011 22:32

ahh, de stiekumerds! Dat verklaart een en ander.

tnx!

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 21 feb, 2012 14:34

E85 ombouw (DEKA's, pomp en ECU) begint toch een beetje te kriebelen.... maar voordat ik overstag ga heb ik wat vraagjes, vooral aan 235 rijders.

1. Merk je ook een betere prestaties van de wagen als je gewoon op benzine rijdt n.a.v. de deka's/pomp/ecu upgrade?

2.Stel dat je lange tijd gewoon bezine rijdt en dan een volle tank E85 erin doet. Hoe snel is de wagen daarop aangepast? En wat merk je tijdens het aanpassen? Ik doel dan niet op minder vermogen, maar echt het gedrag van de motor: stotteren, hogere toeren, etc.

3. En andersom, je rijdt lange tijd op e85 en gooit er dan toch een volle tank Euro95 in. Wat merk je dan?

4. Hebben jullie nog last gehad van slecht starten deze winter?

5. Om de hoeveel km wisselen jullie nu de olie (en filter)?

6. In een ander topic las ik dat de pomp mogelijk elke 2 jaar vervangen moet worden. Wat is jullie ervaring hiermee?

Thanx,
Maarten

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 21 feb, 2012 15:13

1.Nope. Als de benzinemap dezelfde is je voor de Biopower conversie had, blijft je motor hetzelfde vermogen leveren. Een setje injectoren of een brandstofpomp met meer vermogen veranderen daar niets aan.

2.Als je met T7suite software rijdt zie je op je SID wanneer de aanpassing voltooid is. Je krijgt dan een melding die aangeeft hoeveel % ethanol er in je tank zit. Tijdens de aanpassingsfase merk je niets. De motor gaat er absoluut niet van stotteren. Je kan eventueel via de open SID zelfs zien hoe de ECU de waardes naar boven en beneden aan het aftasten is om daarna op het uiteindelijke percentage uit te komen.

3.Je merkt niets en ziet na een aantal kilometers de nieuwe verhouding van het brandstofmengsel in de tank op je scherm verschijnen. Voor de adaptie moet je in closed loop rijden.

4.Vorige winter meer last van gehad dan nu. De software wordt steeds beter. Heb wel preventief meer benzine getankt en niet boven 52% ethanol gezeten, dat scheelt ook .

5.Ik ververs om de 10.000km.

6.Heb al een pomp kapot gehad. Weet niet of dat pure pech is of dat het representatief is voor de levensduur van de Henko's.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 21 feb, 2012 16:01

Tubefreak schreef:...
2.Stel dat je lange tijd gewoon bezine rijdt en dan een volle tank E85 erin doet. Hoe snel is de wagen daarop aangepast? En wat merk je tijdens het aanpassen? ...
Niet de benzine tank helemaal leeg rijden en dan voltanken met E85 en binnen een paar minuten de auto stilzetten voor langere tijd. De volgende start zal moeizaam zijn om dat de ECU nog niet ge-adapt is naar E85.
En vice-versa.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 21 feb, 2012 18:33

Vyv schreef:...Niet de benzine tank helemaal leeg rijden en dan voltanken met E85 en binnen een paar minuten de auto stilzetten voor langere tijd. De volgende start zal moeizaam zijn om dat de ECU nog niet ge-adapt is naar E85...
...en de motor koud is.

Bij voorkeur dus met warme(re, is nogal relatief...) motor tanken en laten adapten. Anders loopt ie even wat stroef, maar da's ook zo weer voorbij, hoor.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 21 feb, 2012 19:31

Dank voor de reacties.

Dan is biopower geen logische optie voor me. We rijden regelmatig korte stukjes, waarmee het verbuik=kosten stijgen. Alleen op vakantie naar Zuid-Frankrijk zou ik er langdurig van kunnen genieten, maar daar is het aantal tankstations langs de snelweg een beperkende factor. En ook daar lokaal veel korte ritten. Ook daar is de prijs gerelateerd aan de euroloodvrij, dus besparing in brandstofkosten zijn er ook niet. Dan is de investering alleen maar beperkt rendabel. Heb liever iets waar ik altijd van geniet en niet automatisch leidt tot hogere gebruikskosten.

Dan is het logischer om m'n langere termijn vizier te richten op een 3" DP, king cobra, 3,5 bar fuel, etc.

Thanx,
Maarten

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 21 feb, 2012 23:40

Ik snap je redenatie niet. Een BioPower kun je toch ook gewoon op benzine rijden...

Mijn 9-5 doet op 98oct. iets van 285 pk en op E85 waarschijnlijk iets meer dan 300... niet dat ik daar vaak gebruik van maak maar wat minsten zo fijn is, is de toename aan koppel op E85...

Als ik tank, probeer ik er altijd E85 in te mikken. Dat rijd gewoon zo veel prettiger...

sent from my ZePad using TapaTalk

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 22 feb, 2012 0:28

Het verschil is dat jouw 285pk op 98oct niet te danken is aan de biopower ombouw. Het lijkt me dus logischer om eerst de basis op een hoger niveau te krijgen. Als ik mijn heil zoek in e85 gaat het vebruik altijd omhoog omdat we ook veel korte afstanden rijden.

Vlotter rijden is fijn, maar voor mij is het vooral weten dat je kunt belangijker dan altijd moeten. Ik spreek maar zelden het volledige vermogen aan en vindt vooral de trekkracht op lage toeren prettig. En dan lijkt me dat het sneller opspoelen van de turbo een goede eerste stap is dmv 3" dp.

Plaats reactie