9-3 2.2TiD Storing P0400
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2011 14:27
- Regio: - kies een regio
9-3 2.2TiD Storing P0400
Ik heb onlangs een Saab 9-3 2.2 TiD uit 2004 aangeschaft. De auto heeft 200k gelopen.
Nu heb ik vandaag de melding dat er iets met mijn motormanegement was gekregen. Bij het uitlezen van deze storing kreeg ik foutcode p0400 mee als de oorzaak en het vervangen van de EGR klep als oplossing mee. De geschatte kosten bedragen ongeveer €700,- bij een officiële Saab dealer. Bij navraag bij een BOVAG vakgarage die Saab als specialisatie heeft kwam ik uit op €482,50.
Is hiermee het probleem altijd mee opgelost en zijn er eventueel andere oplossingen denkbaar die minder kostbaar zijn?
Aangezien ik zelf twee linkerhanden heb en geen verstand van techniek hoop ik dat jullie mij zouden kunnen helpen.
Groet,
Harm
Nu heb ik vandaag de melding dat er iets met mijn motormanegement was gekregen. Bij het uitlezen van deze storing kreeg ik foutcode p0400 mee als de oorzaak en het vervangen van de EGR klep als oplossing mee. De geschatte kosten bedragen ongeveer €700,- bij een officiële Saab dealer. Bij navraag bij een BOVAG vakgarage die Saab als specialisatie heeft kwam ik uit op €482,50.
Is hiermee het probleem altijd mee opgelost en zijn er eventueel andere oplossingen denkbaar die minder kostbaar zijn?
Aangezien ik zelf twee linkerhanden heb en geen verstand van techniek hoop ik dat jullie mij zouden kunnen helpen.
Groet,
Harm
- Garrett
- Lid van verdienste
- Berichten: 8196
- Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
soms helpt het reinigen van zo'n EGR nog wel. De garage zal dat niet zo snel doen, en als je het zelf niet ziet zitten / gaat doen kun je 'm inderdaad het beste vervangen.
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: wo 14 nov, 2007 20:46
- Regio: - kies een regio
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Met reinigen heb geen bevredigende ervaringen, zowieso met de EGR klep niet. Bij mij gaat deze 1 x per twee jaar in storing door een vervuilde klep. Klep niet bij een saabdealer laten vervangen, vragen ze teveel geld voor, de zelfde klep zit in opels en is stukken goedkoper.
Saab 93ss 2.2 TiD 2003
- fozwart
- Donateur (7x)
- Berichten: 7016
- Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
- Contacteer:
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Je kunt ook een prijsje vragen bij een Opel dealer of een Bosch specialist.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2011 14:27
- Regio: - kies een regio
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
All,
Thanks voor de reacties. De tweede prijs is idd van een Bosch specialist. Scheelt echt veel. Bij de opelgarage geven ze aan dat het weliswaar dezelfde motor is als de 2.2 uit de Vectra, maar dat zij het niet kunnen omdat zij het niet in het Motormanagement kunnen programmeren omdat Saab dat deel afgeschermd heeft...
Het rare is wel dat de storingsindicatie verdwenen is. Dit zou kunnen betekenen dat het opgelost is, maar daar ga ik eigenlijk niet vanuit... Vermoed dat dezelfde melding wel weer zal opduiken...
Thanks voor de reacties. De tweede prijs is idd van een Bosch specialist. Scheelt echt veel. Bij de opelgarage geven ze aan dat het weliswaar dezelfde motor is als de 2.2 uit de Vectra, maar dat zij het niet kunnen omdat zij het niet in het Motormanagement kunnen programmeren omdat Saab dat deel afgeschermd heeft...
Het rare is wel dat de storingsindicatie verdwenen is. Dit zou kunnen betekenen dat het opgelost is, maar daar ga ik eigenlijk niet vanuit... Vermoed dat dezelfde melding wel weer zal opduiken...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 115
- Lid geworden op: wo 14 nov, 2007 20:46
- Regio: - kies een regio
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Raar antwoord van de opelmonteur. Bij kan een zelfstandig monteur met eigen diagnose apparatuur de storingen resetten en uiteraard de klep vervangen. Mijn saab is de enige saab die hij in onderhoud heeft dus zo moeilijk kan het nooit zijn.
Saab 93ss 2.2 TiD 2003
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: zo 21 jun, 2009 11:18
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Misschien moet je 'niet kunnen' lezen als 'niet mogen'
Saab 9-3 Sport Sedan 1.9 TiD
Alfa Romeo 2.0 16v TwinSpark
Alfa Romeo 2.0 16v TwinSpark
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 19 mar, 2008 19:54
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
bij mij ( ss9.3 2.2 Tid ) gaat ook regelmatig het motormanagement lampje branden. Merk dan totaal niets aan het lopen van de motor overigens. Lampje gaat ook snel weer uit.
Tot vorige week, naar zuid frankrijk gereden waarbij in de Eifel het lampje begon te branden en de motor behoorlijk inhield. Toeren werden begrensd tot ca. 2500 en aantal pk's nam flink af. Uurtje later gestopt waarna de motor weer gewoon liep ( gedurende 2500 km) maar het motormanagement wel bleef branden.
Heeft dit ook met de bewuste klep te maken ? En kan ik door blijven rijden want de garage's zijn nu allemaal dicht en ik ga over 2 wk weer met vakantie !
goede raad wordt op prijs gesteld.
bedankt
bart
Tot vorige week, naar zuid frankrijk gereden waarbij in de Eifel het lampje begon te branden en de motor behoorlijk inhield. Toeren werden begrensd tot ca. 2500 en aantal pk's nam flink af. Uurtje later gestopt waarna de motor weer gewoon liep ( gedurende 2500 km) maar het motormanagement wel bleef branden.
Heeft dit ook met de bewuste klep te maken ? En kan ik door blijven rijden want de garage's zijn nu allemaal dicht en ik ga over 2 wk weer met vakantie !
goede raad wordt op prijs gesteld.
bedankt
bart
- Garrett
- Lid van verdienste
- Berichten: 8196
- Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
bnc50 schreef: goede raad wordt op prijs gesteld.
Komt 'ie dan:
Vóór je naar Zuid-Frankrijk vertrok, de auto laten uitlezen zodat je weet waardoor de CE aanspringt.
Dat is te laat, dus nu de volgende goede raad:
Vóór je over twee weken op vakantie gaat, de auto laten uitlezen zodat je weet waardoor de CE aanspringt.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KMhp2ShPVQw[/youtube]
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 19 mar, 2008 19:54
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
haha die kende ik nog niet, is wel een goeie
auto is 3 mnd geleden voor beurt bij de garage geweest.
is uitgelezen, helemaal NIETS gevonden volgens de heren.
en daar moet ik dan maar op afgaan
overigens , sinds 3 dagen weer geen lampje gezien en merk helemaal niets aan de motor
zal hem uit laten lezen als er een monteur is die dat kan / wil doen, vanwege bouwvak en zo
als ik meer weet zal ik me weer melden
auto is 3 mnd geleden voor beurt bij de garage geweest.
is uitgelezen, helemaal NIETS gevonden volgens de heren.
en daar moet ik dan maar op afgaan
overigens , sinds 3 dagen weer geen lampje gezien en merk helemaal niets aan de motor
zal hem uit laten lezen als er een monteur is die dat kan / wil doen, vanwege bouwvak en zo
als ik meer weet zal ik me weer melden
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 86
- Lid geworden op: di 19 jul, 2011 9:18
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Bij mij, 9-3 estate 1.9 tid automaat medio 2006 ging recentelijk 2 maal achtereen motormanagement lampje branden: onder het rijden en vermogen nam aanzienlijk af. Aan de kant gezet, kontakt af, weer aan en ze liep weer als vanouds. Toch uit laten lezen na de eerste keer: saab garage zei dat er niks ernstigs a.d hand was...... diezelfde dag idem: ik direct naar de garage terug en erbij gebleven toen de monteur de gegevens uitlas. Belde met de receptie en zei: t zelfde als vanmorgen...Waarop ik maar es ben gaan doorvragen: wat bleek: een probleem met de : wervelkamer" lastige reparatie, kost veel tijd. Nu wervelkamer tijdelijk zo open gesteld dat ik er in ieder geval de vakantie mee kan doorrijden...Laat ik nou toch niet echt weten wat de wervel kamer doet...Hoop dat je hier wat aan hebt?
9-3 ttid estate automaat 2010
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 19 mar, 2008 19:54
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
wervelkamer ? zou iets ranzigs kunnen zijn LOL
vanochtend uit laten lezen ( kastje aan de stekker onder stuurkolom ingeplugd , en binnen draadloos mbv laptop uitlezen ; wel high-tech en idd foutmelding P0400 EGR klep.
wist ik ook niet wat dat was. Heb me laten informeren en afspraak gemaakt om te vervangen.
Wel een duur ding, dus een aanslag op het vakantiebudget
Maar ja, wie wil er in zuid frankrijk staan met een Saab met de motor op nood-stand. Ik iig niet.
(trouwens, tweede vakantie op rij dat ik een week voor vertrek dure reparaties mag laten doen.
Ga me nu serieus afvragen of ik hier mee door wil gaan.
Iemand SS 9.3 2.2 Tdi dec. 93 130k kopen ?
vanochtend uit laten lezen ( kastje aan de stekker onder stuurkolom ingeplugd , en binnen draadloos mbv laptop uitlezen ; wel high-tech en idd foutmelding P0400 EGR klep.
wist ik ook niet wat dat was. Heb me laten informeren en afspraak gemaakt om te vervangen.
Wel een duur ding, dus een aanslag op het vakantiebudget
Maar ja, wie wil er in zuid frankrijk staan met een Saab met de motor op nood-stand. Ik iig niet.
(trouwens, tweede vakantie op rij dat ik een week voor vertrek dure reparaties mag laten doen.
Ga me nu serieus afvragen of ik hier mee door wil gaan.
Iemand SS 9.3 2.2 Tdi dec. 93 130k kopen ?
- Garrett
- Lid van verdienste
- Berichten: 8196
- Lid geworden op: zo 23 nov, 2003 14:37
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
Wat was de vorige grote reparatie dan? Want die 2.2 is behoorlijk bullit proof. Enkel de EGR gaat na verloop van tijd kapot, maar dat is bij alle moderne diesels het geval. De 1.9 heeft meer zwakke punten in ieder geval...
Even doorbijten en genieten in Z-Fr.
Even doorbijten en genieten in Z-Fr.
'06 Volvo V50 2.4i
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
'07 Mitsubishi Outlander Turbo (EVO VIII)
'98 9000 Anni 2.3 HPT | '97 900 Caab 2.0i | '00 9-5 Aero | '00 9-5 2.0t Estate | '99 9-3 SE Coupé 2.2TiD | '97 9-5 SE 2.3t | '95 9000 2.3i CSE | '96 900 Coupé Carlsson | '88 900 T8 Red Arrow #31
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: wo 19 mar, 2008 19:54
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 9-3 2.2TiD Storing P0400
vorig jaar koppelingsplaten......ook prijzig
( bij een auto Saab kwaliteit met maar 105k op de klok , WFT ? )
Auto was 2de hands gekocht bij 65k. Of de vorige eigenaar was een belabberde chauffeur of de km-teller...................
maar dat laatste mag ik natuurlijk niet zomaar beweren.
( bij een auto Saab kwaliteit met maar 105k op de klok , WFT ? )
Auto was 2de hands gekocht bij 65k. Of de vorige eigenaar was een belabberde chauffeur of de km-teller...................
maar dat laatste mag ik natuurlijk niet zomaar beweren.