Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

Bericht door Vyv » di 01 mar, 2011 14:14

Ik had het probleem voor bij mijn vorige 9-5 2.0t, en opgelost door af te doppen.

Nu sinds kort heb ik een 9-5 2.3 Aero, en sinds gisteravond met open SID. En deze lijkt ook EVAP kuren te hebben.

Afbeelding

Heb jij dus ook dat mReq vet in de 1000 schiet en mAir rond de 750-800 blijft steken bij vol gas?
Yep. mReq zit in de 1100 regionen en mAir tegen de 950. Heb nog wel twijfels over de benzine kwaliteit; Texaco XL==RON95+ additieven . En misschien moet de ECU nog een beetje inleren, nog maar 50km mee gereden.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 09 mar, 2011 17:01

ECU is ondertussen ingeleerd en heb 50liter V-powert RON98 getankt in Bels.

mAir haalt toch bijna mReq nu. Calculated Torque Meng haalt de 350Nm ook. Turbodruk meter vinkt het rode gedeelte aan. Auto voelt snel en soepel. Lijkt allemaal in orde.

Maar pDiffhaalt maar met moeite 700kPa. Dit is 0.7bar, lijkt aan de lage kant... Vroeger ik haalde 1.0 bar met m'n oude 2.0t garrett GT17. Zit er een verschil in laaddruk tussen de 2.3 en de 2.0 motoren? Wat voor pDiff waarden halen jullie?

Op http://www.trionictuning.com" onclick="window.open(this.href);return false; zijn ze aan het sleutelen aan de compressor map plotting:
Mackan schreef:Between 2 and 2,3l there's about 0,3bar difference to reach 1300mg/c...

1,5-1,7bar on 2L
1,2-1,3 on 2,3L

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » do 26 mei, 2011 20:32

Hier is er nog eentje met dezelfde symptomen als hier telkens beschreven zijn. Daarom binnen kort maar eens kijken of ik de klepjes en slangetjes kan regelen. Vervangen en blazen met die hap. G-Ice Thnx voor de tip

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 26 mei, 2011 22:16

Edwin mtb schreef:Hier is er nog eentje met dezelfde symptomen als hier telkens beschreven zijn. Daarom binnen kort maar eens kijken of ik de klepjes en slangetjes kan regelen. Vervangen en blazen met die hap. G-Ice Thnx voor de tip
Test nou eerst of het idd zo is door op "punt 3" de slang af te klemmen:
Afbeelding

Praktische methode, de 'slang' is namelijk nogal stijf: slang (bij 3) van het T-stuk los halen. Deze slang én het buisje van het T-stuk afblinden met een dummy-slang. Dan de auto even goed uitlaten en kijken of het probleem weg is. Als het zo is, dan is een van de EVAP klepjes je aan het pesten!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 19 jun, 2011 15:39

vyv is ook weer op volle druk met de aero. Pdiff gaat vlot over de1 bar. Turbodrukmeter een paar mm in het rood. Zomaar weer een 30pk erbij. Evapklepjes zijn weer de oorzaak. Terugritje vanuit spanje zal nu extra leuk zijn!

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » zo 19 jun, 2011 16:33

TOF! Mét echo ... want jij was immers degene die mij direct op de EVAP'jes wees toen ik de duistere lucht-problemen had. Maakt een verschil niet!?

berhav
Geregistreerd lid

Bericht door berhav » ma 20 jun, 2011 7:39

Heeft de T5 ook EVAP klepjes, of niet omdat er in de T7 een LM meter inzit die een T5 niet heeft?

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 20 jun, 2011 16:38

Nieits geholpen bij mij.
Request 1300 geeft maar 1000air. :evil:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 30 jul, 2011 12:26

voor zover ik het kan zien is dit een T7 topic want bij onze T5 heb ik niet de vacuumslangetjes in beeld
die van mij hapert een beetje bij volluit accelereren maar heb ook nog geen 3 inch downpipe
:offtopic: ?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 30 jul, 2011 13:16

MISTY schreef:Nieits geholpen bij mij.
Request 1300 geeft maar 1000air. :evil:

Misschien vraag je teveel. Millerman heeft na een testritje de request naar beneden geschroeft, max 1100 geloof ik. Meer trekt 'ie niet.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » za 30 jul, 2011 13:25

We hebben niet onderzocht waar het aan ligt bij jou. Dat was een quick fix zeg maar, aangezien 1100 nog prima is.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 30 jul, 2011 13:29

Ooohh! :lol:

Lamaarzittendan

0240613
Geregistreerd lid

Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

Bericht door 0240613 » ma 23 jan, 2012 23:19

Dankzij dit topic is mijn 9-5 aero weer eng snel. Voor het afdoppen van de evap klepjes lijn max 0,6 bar turbo druk en een m.air van max 950. Nu volle turbo druk en de m.air volgt keurig tot 1150. Geweldig.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » di 24 jan, 2012 9:52

Leuk!

Volgens mij is G-ice bezig (of het het misschien al klaar) om een vervangend EVAP-klepjes-setje te maken die er niet zo aftermarket (zijn woorden) uit ziet. Volgens mij volledig zwart, maar wel met die goede alu terugslagklepjes die ik er in heb zitten ('had' dus eigenlijk, want ze zitten op mijn inmiddels vorige auto).

Voor een paar tienen kan je de EVAP's vervangen (even terugbladeren in dit topic) en al die rottige stugge slangen - met tig onnodige koppelinge - door 6mm siliconen slang.

koorenkip
Geregistreerd lid

Bericht door koorenkip » vr 27 jan, 2012 19:46

Vandaag ook even bij het knietje de leidingen afgedopt en de zekering eruit getrokken..
Had het idee dat de auto wat beter op het gas reageerde, zeker onderin toeren.. maar voelde niet echt sneller aan.

Wat ik me afvraag; hoeveel mg lucht moet ie ongeveer doen?

Saab 9-3 2.0t op lpg-g3 met kcp software voor gas. Ongeveer 195 pk
Auto doet op open sid max 930mg lucht, klopt dit een beetje met het vermogen?

Plaats reactie