Stotteren en sissen.....
-
segerink
- Geregistreerd lid
Re: Stotteren en sissen.....
Ik ben eens begonnen aan de turbokant de slangen na te lopen, het lijkt alsof de uitgaande slang vanaf de turbo naar de intercooler niet helemaal goed gemonteerd was, zat enigzins los. Heb deze goed vast gezet, even afwachten of het heeft geholpen..... is dat juist, 'afwachten'? Natuurlijk heb ik met de Saab een rondje gemaakt en het lijkt iets beter (de wens is de vader van de gedachte). Bij herstel van een lek moet het direct beter zijn of heeft de Saab enige tijd nodig om zich te herstellen (ik denk aan oude waardes in de ECU die zoetjes aan 'overschreven worden)?
-
evo
- Donateur (2x)

Als je een lek had heeft de ECU zich hierop ingeleerd en zal ie dat even moeten afleren.
Dit zou binnen 5 a 10 minuten rustig rijden gebeurt kunnen zijn, wil je 't zekere voor 't onzekere kun je de ECU even spanningsloos zetten door de goede zekeringen te trekken of je accupool er even een paar tellen af te halen.
Dit zou binnen 5 a 10 minuten rustig rijden gebeurt kunnen zijn, wil je 't zekere voor 't onzekere kun je de ECU even spanningsloos zetten door de goede zekeringen te trekken of je accupool er even een paar tellen af te halen.
-
millerman
- Donateur (3x)

Zekering 17 is dat, staat ook netjes aan de binnenzijde van het klepje bij de zekeringkast.
-
evo
- Donateur (2x)

Hmmm.... Ik dacht dat de ECU twee zekeringen had... maar weet dit niet zeker, en ben te lui om te kijken 
-
millerman
- Donateur (3x)

Al heeft ie 2 zekeringen, alleen nr 17 hoeft er uit!
-
segerink
- Geregistreerd lid
Het probleem lijkt opgelost, deze week hebben we gekeken naar een mogelijk lek ergens in het slangsysteem. Er zijn daarbij een paar twijfelachtige lekken ontdekt. Een in een T stuk in een slang komende vanaf de AIC, de uitgaande slang zat los in het T stuk, verder een loszittende slang achter/onder in het GKH. Verder het Gasklephuis nog eens grondig schoongemaakt. Het resultaat is, als ik nu van D of R naar N of P schakel het toerental nagenoeg constant blijft en het starten met warme motor gaat ook weer probleemloos. Dus het probleem lijkt opgelost. Weliswaar nog wel een ietwat sissend geluid bij plotseling een dot gas geven, maar het probleem hiervan kan liggen aan een klein, pakkinglek in de aansluiting van de turbo op het uitlaatspruitstuk.
-
segerink
- Geregistreerd lid
Uiteindelijk was het echte probleem niet opgelost, weliswaar na het uithalen van de ECU zekering ging het even goed maar de fout kwam terug. Onlangs kwam ik terecht bij volgende link
http://www.saab-tuners.com/index.php?op" onclick="window.open(this.href);return false; ... 09&lang=en
het meer respons geven van het gaspedaal.
Dit kan gerealiseerd worden door de magneetklep op het schutbord buiten spel te zetten, de vacuumslangen e.d. op een andere manier op het gasklaphuis aan te sluiten. Probleem lijkt hierdoor opgelost. Zou de fout dan in deze magneetklep zitten?
Overigens het sissende/fluitende geluid bij een flinke dot gasgeven is gebleven, ik zal toch een keer de uitgaande turboslang en intercooler nog eens op dichtheid moeten controleren, zie me nog even geen mogelijkheid hiertoe. Voorlopig loopt de Saab weer als vanouds.
http://www.saab-tuners.com/index.php?op" onclick="window.open(this.href);return false; ... 09&lang=en
het meer respons geven van het gaspedaal.
Dit kan gerealiseerd worden door de magneetklep op het schutbord buiten spel te zetten, de vacuumslangen e.d. op een andere manier op het gasklaphuis aan te sluiten. Probleem lijkt hierdoor opgelost. Zou de fout dan in deze magneetklep zitten?
Overigens het sissende/fluitende geluid bij een flinke dot gasgeven is gebleven, ik zal toch een keer de uitgaande turboslang en intercooler nog eens op dichtheid moeten controleren, zie me nog even geen mogelijkheid hiertoe. Voorlopig loopt de Saab weer als vanouds.
-
jarno93
- Geregistreerd lid
wat ook nog kan is een lekke remcylinder. maakt het uit qua geluid of je de rem een beetje intrapt?
-
De900C-GAS
- Geregistreerd lid
Ik ben verschrikkelijk achterlijk, lijp en dom, maar wat heeft een remcilinder met de opgegeven klacht te maken?? 
Ik denk eerder dat er een lekke rembekrachtiger bedoeld wordt en dan heb je inderdaad kans dat er 'valse lucht' aangezogen wordt.
Ik denk eerder dat er een lekke rembekrachtiger bedoeld wordt en dan heb je inderdaad kans dat er 'valse lucht' aangezogen wordt.
-
Vers23
- Geregistreerd lid
@ Segerink, Be je er al uit wat het was?
En hoe heb je het gevonden?
Mijn auto fluit ook bij drukopbouw en ben er haast zeker van dat ik ook een lek in het drukdeel heb.
Wel benieuwd hoe je het hebt opgelost.
Grt,
Johannes
En hoe heb je het gevonden?
Mijn auto fluit ook bij drukopbouw en ben er haast zeker van dat ik ook een lek in het drukdeel heb.
Wel benieuwd hoe je het hebt opgelost.
Grt,
Johannes
-
segerink
- Geregistreerd lid
Nee, het probleem is nog niet opgelost, het fluit/sist nog steeds bij het geven van een dot gas. Ik heb al eens rond gekeken bij het deel tussen turbo en gasklephuis maar zo op het oog niets te vinden, het afpersen zou duidelijkheid kunnen geven, maar blijkbaar is dat iets wat niet zo voor de hand ligt, ik kom er niet veel verder mee. Wel is het zo dat ik een extra verbinding heb kunnen ontdekken in de slang van de turbo naar de intercooler, misschien dat daar iets lekt. Ik heb al eens overwogen deze slang te vervangen, maar het is allemaal kruipdoor sluipdoor, geen idee wat er allemaal gesloopt moet worden voor er een redelijke toegang tot de intercooler-aansluitslang is. Nu is de noodzaak ook niet zo aanwezig hals over kop iets te gaan vervangen, het beestje loopt redelijk goed. Van de andere kant, het knaagt toch wel dat er iets is wat niet deugt. Dus als er forumleden zijn die eerder ook eens iets dergelijks bij de kop hebben gehad en ideeën hebben..... ik hoor het graag.
-
segerink
- Geregistreerd lid
Ondertussen weer een tijd verder, het probleem is niet opgelost. Wel heb ik ondertussen de vacuümslangen vervangen de EVAP klepjes en ook die leidingen gecontroleerd. Dat was niet het probleem. Nu blijf ik nog zitten met het probleem dat het toerental bij gas terugnemen af en toe onder het kritische minimum komt waardoor de motor kan afslaan. Het lijkt een paardemiddel, maar door de luchtmassameter te ontkoppelen (stekker eruit) zijn de symptomen verdwenen. Is geen oplossing natuurlijk, maar van horen vertellen van een garageman kan dit geen kwaad bij een LPG auto......(?)
Wel brandt het CE lampje, maar dat is het enige dat me stoort samen met natuurlijk het feit dat het probleem niet is opgelost. Ik blijf hangen aan het idee (het sissende geluid bij een dot gas) dat er een lek in de aansluitende slangen aan de intercooler zit, bij de aansluiting op de IC, dat is het punt dat net even niet is te controleren.
Iemand bekend met dit probleem? Beter nog, iemand bekend met dit probleem en ook opgelost? Nog beter, iemand die mij de helpende hand kan bieden?
Wel brandt het CE lampje, maar dat is het enige dat me stoort samen met natuurlijk het feit dat het probleem niet is opgelost. Ik blijf hangen aan het idee (het sissende geluid bij een dot gas) dat er een lek in de aansluitende slangen aan de intercooler zit, bij de aansluiting op de IC, dat is het punt dat net even niet is te controleren.
Iemand bekend met dit probleem? Beter nog, iemand bekend met dit probleem en ook opgelost? Nog beter, iemand die mij de helpende hand kan bieden?
-
Pleeboy
- Geregistreerd lid
Misschien wat vergezocht, maar in welke staat is de uitlaat? slecht lopen van de motor bij belastingswisseling kan ontstaan doordat de uitlaat stuk is, sissen lijkt me vrij vergezocht voor een uitlaat, maar het kan...
je kan ook alle slangen met een heel klein beetje water en een goede dosis afwasmiddel inzepen, als er zeepbellen ontstaan: lek!
je kan ook alle slangen met een heel klein beetje water en een goede dosis afwasmiddel inzepen, als er zeepbellen ontstaan: lek!
-
postma
- Donateur (5x)

Bij mij gisteren ook een sissend geluid, met name bij het gas geven. In eerste instantie dachten we de turbo stuk, maar na een grondige inspectie bleek er een bout afgebroken bij het inlaat spruitstuk.
Morgen gaat de auto onder het mes en hoop dat hij gemaakt kan worden, anders zondag niet op de geplande vakantie naar Italië.
Misschien bij jou een punt van aandacht?
Morgen gaat de auto onder het mes en hoop dat hij gemaakt kan worden, anders zondag niet op de geplande vakantie naar Italië.
Misschien bij jou een punt van aandacht?