Rallysport

1967-1980
Plaats reactie
v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Rallysport

Bericht door v4 hans » di 19 apr, 2011 19:58

Jengels schreef:Hans,

Jij moet ondertussen een flink aantal foto's hebben verzameld; wat is nu de mooiste/spectaculairste (in een goede resolutie) om in groot formaat te laten afdrukken?
tja dat is lastig. Ik heb de foto's niet gemaakt en 99% zo van internet geplukt. Veel of zo niet de meeste foto's zijn in mindere kwaliteit gescand vanuit een boek of tijdschrift. Van sommige foto's heb ik zelfs drie verschillenden omdat ze door diverse mensen zijn geplaatst. In groot formaat afdrukken? wat moet de resulotie dan zijn?

mooie foto's heb ik genoeg, maar dan heb je het over de actie of uitstraling/compositie van de gehele foto. Je kunt het ook mooi vinden op onderwerp en dan is het weer een persoonlijke keuze.

zelf vind ik dit ook fantastisch:
Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » wo 20 apr, 2011 19:24

Deze vind ik ook fantastisch:
Stig Blomquist en Björn Cederberg tijdens de rally van Zweden 1981, gesponsord door de lokale Zweedse Saab dealers omdat Saab zelf gestopt was met de rallysport . 5e in de einduitslag.
Afbeelding

nog eentje tijdens dezelfde rally;
Afbeelding

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Crash

Bericht door v4 hans » do 21 apr, 2011 22:44

Rust na gedane arbeid?

Afbeelding

Welk jaar en rally is dit?

Jengels
Geregistreerd lid

Re: Crash

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 8:18

v4 hans schreef: Welk jaar en rally is dit?
Aanwijzingen genoeg;

- Duidelijk zichtbaar op de deur, het raam en niet te vergeten een bekend gezicht....Per Eklund
- Sneeuw ..dus waarschijnlijk Zweden, Noorwegen, Monte Carlo of een lokale scandinavische rally...
- Gezien de auto (sponsoring, en met name de velgen) lijkt het er op dat dit een van de latere jaren zijn toen met met de oranje kleurstelling reed. (1974-1975)
- Per Eklund met een hoog startnummer duidt er op dat er veel andere goede rijders waren.... en het dus waarshijnlijk geen lokale rally maar een WK evenement is.
- Marlboro sponsoring boven het startnummer.... een belangrijke aanwijzing die ik niet thuis kan brengen.....(mijn eerste gedachte was de Ivoorkust rally... maar dat matcht niet met de sneeuw....)

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 21:37

Afbeelding

http://rallymemory.blogspot.com/2010/12 ... agens.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een site met veel historie.....Maar nergens een deurnummer met marlboro erboven..

...alhoewel... Met de artic rally kom ik in de buurt...
Afbeelding

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 21:54

v4 hans schreef:Rust na gedane arbeid?

Afbeelding

Welk jaar en rally is dit?

...eindelijk...gevonden: Arctic rally 1974, Per Eklund, Saab v4 met startnummer 16...

Het bewijs:

http://www.teamdan.com/archive/www2/mis ... iscra.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Later dat jaar won hij nog de Jamt Rally....

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 22 apr, 2011 22:21

Jengels schreef:
v4 hans schreef: Welk jaar en rally is dit?
...eindelijk...gevonden: Arctic rally 1974, Per Eklund, Saab v4 met startnummer 16...
oké.
nog één doen?

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 22:37

Hup dan. Ben nu goed op dreef.
... Ben heel veel mooie historische informatie en fotomateriaal tegengekomen...

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 22 apr, 2011 22:40

komt tie dan
wie waar en wanneer?

Afbeelding

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 22:46

Eerste aanwijzingen:

- Simo Lampinen (staat op de raam)
- Een top tien startnummer, waarschijnlijk nr.4, maar dat is niet goed te lezen.
- waarschijnlijk weer 1974/75 gezien het kleurenschema en details (us-grille, helmen, etc.)
- Aan de omgeving te zien zou het de RAC, zweden of finland kunnen zijn, maar gezien het startnummer net zo goed een lokale rally...

..kom er nog op terug..

Edit:
Gezien de kledij van de toeschouwers is het geen finland. Deze rally werd altijd in de zomer verreden. De RAC en zweden vallen ook af...afgaande op de layout van het rallyschild.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door v4 hans » vr 22 apr, 2011 22:52

Jengels schreef:Eerste aanwijzingen:

- Simo Lampinen (staat op de raam)
- Een top tien startnummer, waarschijnlijk nr.4, maar dat is niet goed te lezen.
- waarschijnlijk weer 1974/75 gezien het kleurenschema en details (us-grille, helmen, etc.)
- Aan de omgeving te zien zou het de RAC, zweden of finland kunnen zijn, maar gezien het startnummer net zo goed een lokale rally...

..kom er nog op terug..

Edit:
Gezien de kledij van de toeschouwers is het geen finland. Deze rally werd altijd in de zomer verreden. De RAC en zweden vallen ook af...afgaande op de layout van het rallyschild.
Simo Lampinen is alvast correct.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 23:03

Simo Lampinen heeft veel navigators gehad. Echter in 1973 reed hij met Solve Andreasson de Lombard RAC rally.
Ze reden destijds met startnummer 14...

..het rallyschild lijkt niet van de RAC. ... Maar het lijkt wel of er Daily Mirror staat. Da's natuurlijk UK ten top.

Ik zoek nog even naar bewijs.

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 23:09

Simo Lampinen werd op jonge leeftijd getroffen door poliomyelitis, en door een gemankeerde ledemaat kreeg hij op 17-jarige leeftijd zijn rijbewijs al toegediend, zodat hij met meer gemak heen en terug naar school kon gaan. Kort daarna besloot Lampinen competitief te gaan rijden en hij maakte in 1961 uiteindelijk zijn debuut in de rallysport. Achter het stuur van een Saab 96 won hij in 1963 en 1964 achtereenvolgend de titel in het Fins rallykampioenschap. Een derde nationale titel volgde in 1967, terwijl hij in 1975 in een lagere categorie ook nog naar een titel greep. Hij won daarnaast de Rally van Finland driemaal; in 1963, 1964 en 1972, in alle gevallen toen het nog niet een ronde was van het Wereldkampioenschap Rally, dat pas in 1973 zijn inauguratie zou krijgen.
In de jaren zeventig reed Lampinen voor verschillende fabrieksteams rond, en behaalde nog zijn grootste successen met Lancia, waarmee hij in 1970 de Rally van Portugal won en in 1972 de Rally van Marokko. In het WK behaalde hij onder meer met Peugeot en Fiat ook nog enkele podiumposities en besloot in 1979 zijn carrière als actief rallyrijder met Triumph.
Tegenwoordig zit Lampinen in de organisatie van de Rally van Finland. Voorheen heeft hij ook nog Saab geassisteerd in twee autosport evenementen; met de Saab 900 in de Talladega Challenge 1996 in Alabama, Noord-Amerika, waar meerdere snelheidsrecords werden vebroken, en de Pikes Peak Hillclimb in 2000, waar Per Eklund won met een Saab 9-3 Viggen.

v4 hans
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Artic rally 1975

Bericht door v4 hans » vr 22 apr, 2011 23:13

Jengels schreef: ...alhoewel... Met de artic rally kom ik in de buurt...
Hier nog één van Lampinen tijdens deze Artic Rally 1975
Afbeelding

Jengels
Geregistreerd lid

Bericht door Jengels » vr 22 apr, 2011 23:15

Hier nog een lampinen in 1969...

Afbeelding

Plaats reactie