BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
brinky
Donateur
Donateur

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door brinky » vr 01 apr, 2011 23:20

Ik geloof er niets van dat als je een B234 maximaal vlakt de compressie naar 14,5:1 gaat... Bij een B202i gaat een maximaal gevlakte kop zo'n 11:1 opleveren... ter vergelijk. Misschien een leuk rekensommetje voor de zondagavond om dat ook eens voor een B234 te berekenen.

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » vr 01 apr, 2011 23:31

nou we hadden laats een 2.3 turbo die zat ook rond de 14 a 15 bar dus het is wel te halen hoor 16 bar
groeten

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 01 apr, 2011 23:34

Ik heb het over de statische compressieVERHOUDING... niet over de druk die wordt opgebouwd wanneer zuiger op z'n hoogte punt staat. Zijn 2 verschillende zaken.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 01 apr, 2011 23:37

lekker belangrijk!
die 9000 ging als de brandweer en dat moet die cross saab ook gaan das het enigste dat telt :wink:

jeroengsi
Geregistreerd lid

Bericht door jeroengsi » vr 01 apr, 2011 23:40

oké dat had ik even niet in de gaten maar het moet gewoon vol gas super hard lopen en harden dan mijn opel kadett loop het niet harder dan mijn opel gaat de saab de baan niet op en er moet veel geburen hoor aan de saab wil het harder lopen dan de opel

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 02 apr, 2011 0:13

Misschien even verder gaan in een cross saab topic ipv dit Bio Ethanol topic?

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 14 apr, 2011 9:40

Ik heb dit topic met rode oortjes door zitten lezen, wat een verhaal zeg, dat het mogelijk is!

Wat me opviel en waar ik wel nog heel benieuwd naar ben is hoe het nu is afgelopen met Powertje. Na 19 juni 2010 zie ik hem niet meer terug in dit topic en vooral de opmerking;
"het gemak, snelheid en vertrouwen waarmee de 9-5 de 285km/h op GPS aangetikt is ongekend, dit betekend ongeveer 5850 rpm. Besloten om niet nog harder te gaan rijden en de magische 300km/h per uur grens pas na het vervangen van de subframe-rubbers voor en achter te doen. " had mijn nieuwsgierigheid gewekt ... Een Saab 2.3 die de 300+ barriere doorbreekt, wat een bak 8)

.... nu heb ik ook een 2.3 motor... :twisted: en dus vroeg ik me af of het ethanolverhaal bij mij ook gaat werken. Heb al van Gijs begrepen dat dit zeer goed mogelijk is en dat de motor met de extra bio-ethanol sw zelfs mooier loopt en dat dit al op een andere Viggen is gedaan :D Zijn er hier nog op- of aanmerkingen c.q. aanbevelingen over de aanpassing voor op een Viggen?

B.t.w. zeer veel respect voor jullie mannen die op deze manier bezig zijn :bow:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » do 14 apr, 2011 10:34

Ik kan alleen maar zeggen dat het op een "normale" motor, 2.0 met TD-04, geweldig loopt :twisted:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 14 apr, 2011 11:17

Wil je op E85 over het vermogen van een standaard Viggen gaan zul je allereerst grotere injectoren moeten steken. Bijv. de populaire 60lb/h Siemens Deka 4 Mototrons en een 3"DP en high performance IC is dan ook geen overbodige luxe.

Ga je op E85 over de 300pk heen is een verse of high performance brandstofpomp ook wel een must.

en wil je 400pk proeven zijn de 80lb/h Siemens Deka 4 Mototron injectoren handig, maar dan moet er nog wel wat meer veranderd worden :wink:

Kijk een wat er allemaal al gedaan is bij bijv de site van M@ptun oid.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 14 apr, 2011 13:09

Op E85 het vermogen naar iets meer dan 235 pk en 380 Nm, en op Euro naar 265 pk en 420 Nm...
Dan hoef je (nog) geen grotere injectoren.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » do 14 apr, 2011 13:13

evo schreef:Wil je op E85 over het vermogen van een standaard Viggen gaan zul je allereerst grotere injectoren moeten steken. Bijv. de populaire 60lb/h Siemens Deka 4 Mototrons en een 3"DP en high performance IC is dan ook geen overbodige luxe.
Ga je op E85 over de 300pk heen is een verse of high performance brandstofpomp ook wel een must.
en wil je 400pk proeven zijn de 80lb/h Siemens Deka 4 Mototron injectoren handig, maar dan moet er nog wel wat meer veranderd worden :wink:
Kijk een wat er allemaal al gedaan is bij bijv de site van M@ptun oid.
Neu, 400pk grens wordt me te gortig, met de huidige 225pk is het al behelpen ondanks de vele aanpassingen die er qua chassis al aan zitten. Zou leuk zijn als hij er gewoon op loopt, zal een stage 1 worden met max 275 op benzine en 420Nm. Over de 300pk is wel leuk om eens te doen als er E85 is getankt maar behoud motor vind ik belangrijker. Heeft er inmiddels 200dkm op zitten en heeft op cilinder 3 12bar (zuigerveren)?, dus iets minder dan de andere 3 (13,.. bar).

Performance IC staat wel al op het verlanglijstje al was het maar om de motor koeler te houden. Maar als ik jou zo begrijp moet ik zonder stage en op E85 al aan de grotere injectoren.. :roll: Verse pomp is wellicht ook wel een idee maar het moet allemaal wel enigsinds leuk (betaalbaar) blijven hey. Anders kan ik net zo goed gelijk een Turbo-X aan gaan schaffen :-P+

Zal idd is even gaan rondneuzen en prijzen kijken.

Thanks.

EDIT: Oops, was nog aan het type toen G-ice er tussendoor kwam. Ok dan, zonder tuning op E85 zijn grotere injectoren niet nodig maar met stage 1 en E85 wel, begrijp ik het zo goed? Wat wordt het vermogen met E85 en stage 1 dan? :twisted:

EDIT2: Ok, heb het al gezien stage 1 geeft idd die 235pk en 420Nm, typisch, dacht E85 meer vermogen zou opleveren wat wel gebeurd in latere stages. Anyway, leuke bijkomstigheid om E85 te kunnen tanken. ZIt al te denken aan een leuke sticker achterop met iets van " ik doe het op Bio-ethanol" iod :lol:

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 14 apr, 2011 15:52

Zoals ik al zei. Kijk gewoon hier even om een indruk te krijgen wat mogelijk is qua vermogen en aan welke HW mods je dan kunt denken. Ik benadruk hier kunt, want er zijn natuurlijke meerdere mogelijkheden/keuzes mogelijk...

http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72" onclick="window.open(this.href);return false;

En ach STG1, STG2, STG3, etc... whats in a name...? Koppel en vermogen is wat telt :wow:

Coenwagner
Geregistreerd lid

Bericht door Coenwagner » do 14 apr, 2011 19:08

Wat is de prijs van 1 liter E85 op dit moment?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » do 14 apr, 2011 19:29

http://www.tamoil.nl/nl/msrpv" onclick="window.open(this.href);return false;

Gekoppeld aan Euro 95 :roll:

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 14 apr, 2011 20:59

Psychotic schreef:Ik heb dit topic met rode oortjes door zitten lezen, wat een verhaal zeg, dat het mogelijk is!

Wat me opviel en waar ik wel nog heel benieuwd naar ben is hoe het nu is afgelopen met Powertje. Na 19 juni 2010 zie ik hem niet meer terug in dit topic en vooral de opmerking;
"het gemak, snelheid en vertrouwen waarmee de 9-5 de 285km/h op GPS aangetikt is ongekend, dit betekend ongeveer 5850 rpm. Besloten om niet nog harder te gaan rijden en de magische 300km/h per uur grens pas na het vervangen van de subframe-rubbers voor en achter te doen. " had mijn nieuwsgierigheid gewekt ... Een Saab 2.3 die de 300+ barriere doorbreekt, wat een bak 8)
Over drie weken hebben we onze jaarlijkse rit naar Toscane weer op het programma staan.
We houden je op de hoogte (waarschijnlijk is mijn Volvo de enige die zonder problemen Italië haalt, de rest zijn SAABs :lol:)

Plaats reactie