Rallysport
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Re: Rallysport
Hier twee foto's van de 92 uit de vroege jaren van de Rallysport in Zweden. Waarschijnlijk tijdens de Roxenronde van 1954.
Ik neem aan dat de bovenste ook een 92 is maar vanwege de grote achterruit ben ik niet zeker.

Ik neem aan dat de bovenste ook een 92 is maar vanwege de grote achterruit ben ik niet zeker.

-
maup
- Donateur

De bovenste is een 92B (vanaf 1953 volgens mijn "The saab way" boek), deze heeft ook een achterklep en de benzinedop op het linker achterspatbord. Leuke foto´s, ga zo door
.
-
v4 hans
- Donateur (4x)

Hier Helge Josefsson en Lars Petterson tijdens Midnattssol rally 1957 in Zweden.

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Jumpen
De jump daar is de saab nooit vies van geweest. Dankzij de lange veerwegen worden de sprongen goed verteerd en blijft de wagen ook nog bestuurbaar.
hier enkele stevige 'vroege' jumps
Saab 92

Saab 93
Hier een jump van de beroemde Saab 93 met het kenteken P54444. De foto is waarschijnlijk genomen tijdens de rally van Zweden in 1957. Met een replica van deze wagen heeft VM afgelopen jaar de Mille Miglia gereden.

Saab 93
Erik Carlsson en Mario Pavoni tijdens de Midnightsunrally 1959 in Zweden. Ze werden hier eerste:

hier enkele stevige 'vroege' jumps
Saab 92

Saab 93
Hier een jump van de beroemde Saab 93 met het kenteken P54444. De foto is waarschijnlijk genomen tijdens de rally van Zweden in 1957. Met een replica van deze wagen heeft VM afgelopen jaar de Mille Miglia gereden.

Saab 93
Erik Carlsson en Mario Pavoni tijdens de Midnightsunrally 1959 in Zweden. Ze werden hier eerste:

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Jumpen
Nog een jumpje tijdes de Rally van Zweden. Welk jaar en wie de rijder is weet ik niet. Vermoedelijk is het jaargang '70. In 69 werd Simo Lampinen met Arne Herz eerste met deze auto in de Scottisch rally en Timo Makkinen/keskitalo vierde tijdens de rally van 1000 meren.

Makkinen tijdens de 1000 meren:

En hier Simo Lampinen met deze wagen in de Scottisch rally. Dit was wel een hele speciale uitvoering. In deze uitvoering mocht er niet in elke rally gestart worden omdat deze wagen niet gehomologeerd was. Volgens mij is dit ook de eerste keer met de Ronde koplampen. Verder kunststof motorkap (met twee riemen vast) kunststof kofferklep, spatschermen. Plexiglazen achter en zijramen. Ik ben er niet zeker van maar waarschijnlijk ook met injectie.

Makkinen tijdens de 1000 meren:

En hier Simo Lampinen met deze wagen in de Scottisch rally. Dit was wel een hele speciale uitvoering. In deze uitvoering mocht er niet in elke rally gestart worden omdat deze wagen niet gehomologeerd was. Volgens mij is dit ook de eerste keer met de Ronde koplampen. Verder kunststof motorkap (met twee riemen vast) kunststof kofferklep, spatschermen. Plexiglazen achter en zijramen. Ik ben er niet zeker van maar waarschijnlijk ook met injectie.

-
v4 hans
- Donateur (4x)

Jumpen
De rally van Finland staat al meer dan een halve eeuw garant voor fantastische sprongen. Hier Simo Lampinen in de editie van 1971 die overigens door Stig Blomquist werd gewonnen terwijl Per Eklund met Sölve Andreasson met startnr 12 als 7e eindigden.
Simo Lampinen:

Stig Blomquist en Arne Herz.

Jari Vilkas en Juhani Soini jumpen behoorlijk in dezelfde rally. Helaas moesten zij op proef 30 opgeven.

in dezelfde rally vinden we ook nog Seppo Utriainen en Juhani Markkanen die gestart zijn met nr 24 op de deuren. Ook voor Seppo en Juhani opgave in deze rally. Helaas geen foto.
Simo Lampinen:

Stig Blomquist en Arne Herz.

Jari Vilkas en Juhani Soini jumpen behoorlijk in dezelfde rally. Helaas moesten zij op proef 30 opgeven.

in dezelfde rally vinden we ook nog Seppo Utriainen en Juhani Markkanen die gestart zijn met nr 24 op de deuren. Ook voor Seppo en Juhani opgave in deze rally. Helaas geen foto.