BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door AR » ma 21 feb, 2011 20:28

Zo vanmiddag een bezoek aan de Tamoil gegeven en 35 Liter E85 getankt. Na ongeveer een kilometer de Refulel 31L op de SID.
Zal mijn bevindingen posten zodra ik ze heb :)

Gr Arco

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » ma 21 feb, 2011 21:30

tja, zuipt zeker 25-30% meer, vooral bij gesukkel in de stadsregio.
Wordt wat minder dat extra gebruik wanneer je oerend hard op de autobaan doorblaast :lol:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 22 feb, 2011 11:01

Is het niet een idee om voor de verschillende types Saab een lijstje te maken met de uit te voeren aanpassingen die je moet doen om op E-85 te rijden? Dan denk ik aan leidingen, rubbers, pomp, fuel-mapping en injectoren…?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » di 22 feb, 2011 13:04

Je vergeet nog de uitlaatkleppen en klepzetels.
Maar net als bij een gasauto is dat niet onmiddelijk een aandachtspunt.
Misschien kunnen ze bij Nordic-tuning daar wat over vertelllen, die hebbben veel Zweedse Saab's omgebouwd omdat het daar ook fiscale voordelen kan hebben.
Die busines schijnt trouwens wat tegenslagen te hebben gehad, door steeds wisselende prijsverhoudingen tussen benzine en E85 en mogelijk fiscale aspecten in Zweden.
Halvering van de oliewisseltermijn inclusief oliefilter dat schijft Saab al voor alle Biopower Saab's voor die af fabriek op E85 mogen rijden en dat ook doen.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 23 feb, 2011 7:09

Op de Hirsch site staat nu dat de 2.3T motor met 300 en 305 pk Hirsch-tuning niet op E10 mogen rijden :wink:

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » wo 23 feb, 2011 20:17

carlsson schreef:Op de Hirsch site staat nu dat de 2.3T motor met 300 en 305 pk Hirsch-tuning niet op E10 mogen rijden :wink:
Wel op E85? :-)

Oordelend op basis van de comments hierboven geen groot liefhebber van bio ethanol of conversies daartoe?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » wo 23 feb, 2011 21:12

E85, dat is voor deze hoger getunde varianten helemaal uit den boze :wink:
Als je op E85 wilt rijden koop een fabrieks-Biopower Saab, dat is altijd beter dan een onvolledige E85 conversie.
Dan kun je alle bocht die als benzine varianten aan de pomp worden verkocht tanken :lol:
Wil je bijna overal op rijden, dan is een Leopard tank handig 8)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 feb, 2011 21:45

carlsson schreef:E85, dat is voor deze hoger getunde varianten helemaal uit den boze :wink:
Als je op E85 wilt rijden koop een fabrieks-Biopower Saab, dat is altijd beter dan een onvolledige E85 conversie.
Voorlopig wijst de praktijk anders uit. Mijn onvolledige E85 conversie met een slordige 300pk bevalt me goed. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, maar dan moeten er wel steekhoudende argumenten en praktijkvoorbeelden op tafel komen.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 23 feb, 2011 22:17

Ook ik ben reuze benieuwd waar volgens Carlsson de problemen zitten met E85? Ze zullen er onwaarschijnlijk zijn, maar vooralsnog wegen die in mijn optiek niet op tegen de voordelen. Ook snap ik niet goed wat er bij hoger getunde motoren het probleem zou kunnen zijn... wellicht heeft hirsch geen injectoren/brandstofpomp gupgrade waardoor het vermogen op E85 te dicht tegen de maximale waarden van de inspuit/brandstof hardware zitten?

Vooralsnog zijn dit een aantal grote verschillen/voordelen tegenover Euro 95:
- Lagere verbrandingstemperatuur waardoor beter voor uitlaat/turbo.
- Minder roet bij verbranding waardoor schonere verbrandingskamer.
- Lagere verbrandingstemperatuur waardoor de kleppen minder inslijten en geharde klepzettingen ala LPG in mijn optiek volledig overbodig zijn.
- Hoger octaangetal.
- 20% goedkoper

Nadelen:
- iets corriever dan Euro95, maar dat kleine beetje mag in de huidige Teflon/polymeer tanken/leidingen eigenlijk geen problemen geven.
- beter elektrisch geleidend, wat bij sommige brandstofpompen belangrijk/nadelig is.
- +/- 15~20% hoger verbruik.
- kleinere oliewissel interval.
- meer volume nodig, waardoor het brandstofsysteem onderbemeten kan zijn.
- geen gemeengoed.

iemand hier nog meer aanvullingen/opmerkingen op?

Gr Arco

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 23 feb, 2011 22:19

Ik vernam vandaag ook via via dat dealers hier ook een van de praktijk afwijkende mening over hebben.
Volgens de dealer zou o.a. de tank niet E85 bestendig zijn.

Toch iets anders dan de praktijk uitwijst.
Ook mijn "net voor de grens van het blok ophouden" tuning heeft er nog steeds lol in!

Ook de vrienden uit zweden die al "iets" langer op E85 rijden blijven netjes heel en prima rijden.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 23 feb, 2011 22:21

Nog wat nadelen:
-E85 verdampt schijnbaar minder makkelijk dan benzine. Daarom is het starten bij winterse temperaturen iets moeizamer.
-Door het hogere verbruik is de actieradius minder.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » wo 23 feb, 2011 22:42

G-ice schreef:Ik vernam vandaag ook via via dat dealers hier ook een van de praktijk afwijkende mening over hebben.
Volgens de dealer zou o.a. de tank niet E85 bestendig zijn.

Toch iets anders dan de praktijk uitwijst.
Ook mijn "net voor de grens van het blok ophouden" tuning heeft er nog steeds lol in!

Ook de vrienden uit zweden die al "iets" langer op E85 rijden blijven netjes heel en prima rijden.
Zover ik me nu ingelezen heb beginnen de problemen pas bij E100, zolang de 15% Euro95 aanwezig is zouden de tanken en leidingen geen probleem mogen geven gezien de marges die er zijn en het wat vettige van benzine tegenover het wat schrale van Ethanol. Verglijkbaar met het opzoeken van marges bij de rest van Tunning. Overigens zouden er in dat opzicht ook genoeg adatieven als Injectorcleaners etc zijn welke problemen met de tank/leidingen moeten geven ondanks dat deze vaak maar tijdelijk hoog geconcentreerd aanwezig zijn.

in America schijnt 60% van alle auto's vanuit overheidswegen geschikt te zijn voor Ethanol, echter buiten het instructieboekje staat het nergens vermeld en wordt er ook nauwlijks op gereden. In totaal zo'n 6 miljoen auto's in de hele VS.

E10 kunnen de auto's sinds +/- 2000 sowieso aan, echter voor meer worden aanpassingen aan het motormanagement belangrijk. En dan hoofdzakelijk om te zorgen dat indien er E85 getankt word de ECU de ruimte heeft om zich hier op aantepassen en daarbij niet buiten de maarges voor adaptiewaardes te komen.

Ik ben van mening dat commercie, marketing en daarmee het moment dat de markt voor aceptatie gereed is een grotere rol spelen dan de technische aspecten van onze auto's.

P.s. ik heb overigens ook nog ergens gelezen dat het verbruik hij langdurig stevig doorrijden op Ethanol, minder brandstof voor motorkoeling vereist. Dit omdat de verbrandingstemperatuur lager is. Dit komt het verbruik ten goede en levert minder thermische stress op het motorblok en uitlaatsysteem. (Vast oud nieuws voor iedereen :))

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 23 feb, 2011 23:25

Maarten schreef:
carlsson schreef:E85, dat is voor deze hoger getunde varianten helemaal uit den boze :wink:
Voorlopig wijst de praktijk anders uit. Mijn onvolledige E85 conversie met een slordige 300pk bevalt me goed. Ik laat me graag van het tegendeel overtuigen, maar dan moeten er wel steekhoudende argumenten en praktijkvoorbeelden op tafel komen.
Ik sluit mij hierbij bij Maarten aan... al laat ik me niet graag van het tegendeel overtuigen, want oei wat rijd mijn 9-5 fijn :mrgreen:

Laten we de "kan wel /kan niet" discussie aub met argurmenten en/of referenties houden ipv. ik heb ergens ooit gelezen/ gehoord/ klok en geen klepel, etc... etc.
Dit vertroebeld de zaak alleen.

EDIT: kijk anders een naar wat Maptun doet om bijv. een MY03 9-5 om te bouwen naar en 315pk BioPower monster...
http://www.maptun.com/tuningGuide.php?k ... storder=72" onclick="window.open(this.href);return false;
Valt toch wel mee niet?

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » do 24 feb, 2011 0:02

Ik zou zeggen rij er fijn mee door mij maakt het niets uit wanneer een ander zijn motor wilt afbeulen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 24 feb, 2011 13:10

Wat heeft afbeulen met E85 conversie te maken?

Afbeulen gebeurt door de bestuurder, de E85 conversie is puur hardware (en software) gerelateerd.

@carlsson: Ik vind je vrij kort door de bocht, niet letterlijk dan :D Ik heb inmiddels al wel begrepen dat je geen voorstander van het rijden op E85 bent. Volgens mij zijn is je hoofd bezwaren:
1. kortere onderhoudsintervalllen,
2. (mogelijk) hogere slijtage aan kop ,
3, hoger brandstof gebruik.

Heb ik ze zo?

Bij mij doen de onderhoudsintervallen er niet zo toe, ik doe ze toch wanneer ze me uitkomen en dat is over het algemeen op tijd. Over de mogelijk hogere slijtage van de kop zit ik ook niet zo in. Zien is geloven... en bij mij geld hiervoor ook een beetje; heb ik weer een goed excuus om die 2.3 liter goed aan te pakken (en er een 2.5 van te maken :mrgreen: ). En over dat hogere brandstof gebruik, ja dat is waar, al is in mijn geval die 20 tot 25% zwaar overtrokken. Praktijk lijkt bij mij eerder 15% uit te wijzen, en dit is bij gevarieerd gebruik, dus zowel stad als snelweg...

my 2 pence :D

Plaats reactie