BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
carlsson
Geregistreerd lid

Re: BIOPOWERRRrrrr: wil ik op E-85 Bio Ethanol?!

Bericht door carlsson » za 19 feb, 2011 14:58

@Evo,
Dat zijn geen excuses maar gewoon technische feiten, het beste is gewoon Super Benzine minimal 98 RON liefst 102 RON, is wel duurder, maar daar wordt helemaal geen Bio-Ethanol bijgemengd, dus ook geen 5%.
Daardoor blijft je motor in veel betere staat en je hebt geen last van oxidatie verschijnselen en afbraak van de smerende werking van de olie door ontvetting.
Daarnaast is ethanol hydroscopisch en chemisch bijzonder aggressief :oops:
Moderne Saab motoren die op E85/104 octaan mogen rijden hebben ook andere uitlaatkleppen en klepzetels en het hele brandstof systeem is verder nagelopen.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » za 19 feb, 2011 15:04

carlsson schreef:Moderne Saab motoren die op E85/104 octaan mogen rijden hebben ook andere uitlaatkleppen en klepzetel.
Dat heb ik laatst inderdaad met eigen ogen mogen aanschouwen, grotere ovaal (ogende) kleppen en geharde zittingen.

Dat bracht mij aan het twijfelen of ik dat op een B204 project zou willen...

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 19 feb, 2011 23:53

@Carlsson: Ethanol verbranding lijkt erg op die van LPG, en is ook erg schoon... Wie denkt dat benzine een lekker goedje is, wake up, nee benzine ontvet helemaal niet... :roll: . Voor zover ik weet kunnen (rubberen) afdichtingen, etc problemen gaan geven. Deze zouden wel benzine bestand moeten zijn maar niet ethanol bestand hoeven te zijn. Dit geldt echter niet voor onze SAAB's (voor zover ik weet). Bedoel je dat met oxidatie effecten?

Dat ethanol water aantrekt weet ik, maar waarom dat een probleem moet zijn? 't is niet zo dat ik maar een keer per jaar mijn wagen voor een stukje mee neem. Doorgaans jaag ik er minimaal 1 tank per week doorheen :? Moet je overigens eens proberen: benzine van een half jaar oud rijden...

Enne zo agressief is ethanol (alcohol, C2H5OH) nu ook alweer niet. We consumeren er tenslotte ook (nooit) genoeg van :mrgreen:

Regelgeving/richtlijnen (EU) verplichten overigens het bijmengen van een bepaalde hoeveelheid biobrandstof bij de gewone brandstof (google er maar eens op). Ik vermoed dus dat er zelfs in 102 Aral ook gewoon ethanol wordt bijgemengd. Heb je wellicht wat referenties?

Dat over die koppen moet ik je wel nageven( :wink: ). Hiervoor geld een beetje hetzelfde als met LPG. Echter rij je bij LPG altijd "puur" en met een BioPower zal er veelal een mix in je tank zitten.

Overigens, omdat ik mijn 9-3 tje op puur E85 en LPG only wil laten lopen (en ik er iet wat meer vermogen uit wil halen dat de eerste de beste 9-3 rijder...) krijgt mijn B205 kop (as we speak...) geharde uitlaat zittingen... Bij een B204 kop zou die aanpassing mijns inziens overbodig zijn, bewijs de vele km's die de B204/B234's koppen op LPG draaien... (@G-ice)

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 20 feb, 2011 1:01

Oxidatie, met Bio-Ethanol, schijnt zo te zijn dat sommige materialen wat worden aangevreten, dus ook sommige metalen. Die deeltjes komen dan in het injectiesysteem en in de motor.

Die Bio-Ethanol in de benzine is puur een politieke keuze, een methode om de CO2 productie van een auto terug te dringen.
Daarbij wordt wel niet goed gekeken of er elders niet veel CO2 wordt geproduceerd, namelijk bij de fabricage, dat is b.v. bij bio-ethanol uit suikerriet veel minder dan bij andere grondstoffen. Verder wilt men minder afhankelijkheid van de aardolieboeren en uiteraard is men bang dat (goedkope) fossiele bronnen t.z.t. zijn uitgeput.
Voor al die punten is wat te zeggen, zeker nu de Chinezen en andere opkomende economien in no time gigantische voorraden fossiele brandsstoffen oproken met alle gevolgen van dien.
Wat minder consumeren in het algemeen zou een veel groter effect hebben, maar dat is niet goed voor de wereld-economie. Ga dat maar eens aan die Chinezen uitleggen, die zijn net goed op dreef met het naapen van onze slechte leefgewoonten en hangen hun fietsen in de bomen :lol:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 20 feb, 2011 11:59

G-ice schreef:
carlsson schreef:Moderne Saab motoren die op E85/104 octaan mogen rijden hebben ook andere uitlaatkleppen en klepzetel.
Dat heb ik laatst inderdaad met eigen ogen mogen aanschouwen, grotere ovaal (ogende) kleppen en geharde zittingen.

Dat bracht mij aan het twijfelen of ik dat op een B204 project zou willen...

Heb je het dan ook over de B205/235 9-5 Biopower motoren of de T8 varianten?

Ik ben me aan het verdiepen in E85, nadat G-ICE mij hier laats over tipte.
Ik heb een 9-3 MY01 B205E met een T7s Stage 1 (225/340) met een Alu IC.

Heb nog even de volgende vragen:
- Zijn de Deka's wijs of is dit pas nodig bij vermogen boven ST1?
- Is een uprated brandstofpomp nodig? of ook pas boven ST1?

Maptun gaat met een "9-5 B205E 150PK" naar ST1 E85 225/360, Nordic gaat ST1 naar 240/350. Zonder hardwarematige aanpassingen. Echter bij Maptun 240/360 worden al DEKA's bijgeleverd. Dit houdt dan toch wel in dat de marge heel erg klein is en/of dat Nordic iets meer risico neemt wbt de injectors. Maptun heeft bij de 9-3 B205E MY01/02 helemaal geen Biopower upgrades staan, enkel bij de 9-5 met deze motor.
Het idee is om het vermogen ergens tussen de 225 en de 250 pk te krijgen. Iemand advies?

Ik ben nu de software van Mackan aan het napluizen en verglijken (Original_9-5_NOTCS_B205E_ET02U01C.46S.bin + Bio_B205E_St1_Rev002.t7p)
Iemand hier nog suggesties en of opmerkingen op?

Ik zit net even in EPC te kijken, zover ik nu kan terugzien zijn bij een 9-5 MY2005 BioPower de volgende zaken aangepast tegenover de niet BioPower versies:
- Cinlinderkop
- Inlaatklepen (vreemd genoeg niet de uitlaatkleppen)
- Brandstoftank
- Brandstofpomp
- Brandstofleiding
- Blokverwarming

Gr Arco

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 20 feb, 2011 12:05

Oxidatie, met Bio-Ethanol, schijnt zo te zijn dat sommige materialen wat worden aangevreten, dus ook sommige metalen. Die deeltjes komen dan in het injectiesysteem en in de motor.
Dit klinkt mij nog steeds te vaag, en volgens mij is deze discussie al eens gevoerd met als uitkomst dat dit voor "recente" SAAB's niet van toepassing is. Als ik mij niet vergis mogen alle SAAB's na '86 op E10 rijden. ( http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html" onclick="window.open(this.href);return false; ,maar hier zijn ook officielere sites over te vinden... alleen niet nu door mij). E85 zou ook geen probleem moeten vormen ( mag men zelf op googlen /WIS-sen :-P+ )
Die Bio-Ethanol in de benzine is puur een politieke keuze, een methode om de CO2 productie van een auto terug te dringen.
Daarbij wordt wel niet goed gekeken of er elders niet veel CO2 wordt geproduceerd, namelijk bij de fabricage, dat is b.v. bij bio-ethanol uit suikerriet veel minder dan bij andere grondstoffen. Verder wilt men minder afhankelijkheid van de aardolieboeren en uiteraard is men bang dat (goedkope) fossiele bronnen t.z.t. zijn uitgeput.
Voor al die punten is wat te zeggen, zeker nu de Chinezen en andere opkomende economien in no time gigantische voorraden fossiele brandsstoffen oproken met alle gevolgen van dien.
Wat minder consumeren in het algemeen zou een veel groter effect hebben, maar dat is niet goed voor de wereld-economie. Ga dat maar eens aan die Chinezen uitleggen, die zijn net goed op dreef met het naapen van onze slechte leefgewoonten en hangen hun fietsen in de bomen :lol:
CO2 reductie is maar een van de reden... Het verhaaltje is, zoals zo vaak, iets complexer. Maar dat doet er hier niet toe...

Kom je ook Hammekes eten? Kunnen we lekker verder proaten :mrgreen:

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 20 feb, 2011 14:59

@Evo, kon helaas niet op die dag, heb ik G-ice even laten weten.

@AR, ik had het even over de T8 Biopowers die ze nu afleveren.

Saab's met T5 t/m T8 en Mototronic mogen op E10 rijden, waarschijnlijk ook de versies met minimaal een APC.
Mogen wil niet zeggen dat het optimaal is, dan kun je beter een Biopower Saab kopen, daar is de ECU ook voorzien van wat nieuwe variabelen die een benzine ECU niet heeft.
Een probleem met Bio-Ethanol blijft dat je niet weet hoe het is samengesteld want er leiden meer wegen naar Bio-Rome, in Zweden zijn problemen geweest met kwaliteits verschillen, die hingen ook met seizoens gebonden mixen samen. Bij Super 98 en hoger zie je dat nauwelijks. E95 daar zitten ook iets meer kwaliteits verschillen, want dat is een product waar veel mee wordt gestunt aan de pomp, dus veelal een kwestie van scherp inkopen op de spotmarkt.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 20 feb, 2011 16:37

Vandaag met enige horten en stoten (intercooler slang was slecht gemonteerd = losgeklapt, die heb ik dus "even" opnieuw moeten vastzetten :roll: ) mijn "eerste" biopower tuning weg zien rijden. Wat rijdt dat heerlijk zeg, zelfs op pure Euro 95!

Ik ben helemaal klaar voor gesubsidieerde / cheap ass E85 in NL :mrgreen:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 20 feb, 2011 17:40

@G-ICE: Nice!

Ik zit in verschillende Bin's te kijken maar zie dat de injectoren op E85 tot +/- 140% gaan in de airmass result viewer kan toch nooit lang goed gaan ?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 20 feb, 2011 17:49

Jah, die klopt volgens mij niet helemaal op E85 :mrgreen:

Oplossing: Testen met breedband lambda!
Of... 630 cc Deka's kopen, just 2 be sure :wink:

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 20 feb, 2011 18:08

mja, zou een oplossing zijn maar ik heb nog weinig zin om deze aan te schaffen om alleen maar te testen. Voor bezine heb ik ze vooralsnog niet nodig.
Ik wil gewoon de souplesse van E85 meemaken :) de Tamoil zit op 5km afstand. Die nieuwsgierigheid....:)

Heb jij een idee wat de IC doet met de EGT, ik neem aan dat deze iets zal zakken? Heb je hier wel eens een test mee gedaan of iets over gelezen?
Gr Arco

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » zo 20 feb, 2011 18:23

AR schreef:Heb jij een idee wat de IC doet met de EGT, ik neem aan dat deze iets zal zakken? Heb je hier wel eens een test mee gedaan of iets over gelezen?
Gr Arco
Marginaal to vrijwel nix peins ik, ik zou er niet op gokken dat die écht lager gaat worden.
Koudere lucht binnen lijkt mij beter tegen vroegtijdige ontsteking (pingel) maar verbrandingstemperatuur verlagen?
Ik heb om eerlijk te zijn dit nog nooit getest, dus bovenstaande is een aanname!

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » zo 20 feb, 2011 18:34

@Offtopic,
Zit net even te lezen, bij Diesel verlaagt men wel de EGT door een grotere intercooler, bij benzine niet. Heeft te maken met de verschillen in het ontbrandings/compressie principe.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 20 feb, 2011 22:54

lagere inlaat temp -> vroeger ontsteken -> lagere EGT (voor benzines, diesels heb ik geen verstand van)

Nordic, houd wel van extreem. Als ze dat vermogen halen dan zal de ontsteking erg geoptimaliseerd moeten zijn (lees vroeg), maar wellicht is 't te halen. Wat ze bij Maptun voorschrijven bied een mooie houvast.

Als je met E85 wilt gaan tunen zou ik echter naast een dikke DP ook meteen voor dikkere injectors gaan, Deka's zijn dan een (erg) prijsgunstige optie... de standaard injectoren zijn voor E85 gewoon te klein...

Succes!

JohnHx
Geregistreerd lid

Bericht door JohnHx » zo 20 feb, 2011 23:15

:bluethumb:

Plaats reactie