Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

2010-2012
swedirktion
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 09 feb, 2011 10:59
Regio: - kies een regio

Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door swedirktion » wo 09 feb, 2011 11:34

Hey iedereen,

Is er iemand die mij kan helpen of meer weet over hoe dit gebeurd? En wat er dan moet mt de oude kilometerstand. Moet dit bij een officiele dealer gebeurn,... Ik ben benieuwd op jullie advies.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18853
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door jelger » wo 09 feb, 2011 11:36

Kan je wellicht iets meer details geven? Om te beginnen, om wat voor model Saab gaat het?
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19969
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door brinky » wo 09 feb, 2011 11:39

Hebben we het over engelse, zweedse of zeemijlen?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

swedirktion
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 09 feb, 2011 10:59
Regio: - kies een regio

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door swedirktion » wo 09 feb, 2011 11:42

Het zou om een nieuw voertuig gaan, dat ik wil kopen in Amerika en invoeren in België. 9-4X. Als dat al zou mogen.

swedirktion
Geregistreerd lid
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 09 feb, 2011 10:59
Regio: - kies een regio

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door swedirktion » wo 09 feb, 2011 11:43

engelse mijlen

Gebruikersavatar
Julius C.
Geregistreerd lid
Berichten: 817
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 0:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door Julius C. » do 10 feb, 2011 17:13

Ik weet niet of de 9-4X ook buiten de US leverbaar is. Voor zover ik weet is deze dan alleen met mijlen klok en niet met dubbele telling (zoals vroegah, met km in geel naast de mijlen).

Wordt hoofdrekenen of een navi op je ruit anders.

Misschien kan een teller uit een 9-5NG er in geplaatst worden, maar ik weet niet of dat gaat passen.

9³ SE my 01 LPG stage 1Sold!
9³ S my 02 LPG stage 1Sold!
9-5 2.3T Vector Estate my 03 "full" LPG stage 1 †

9-5 2.3T Vector Estate my 04 "full" LPG stage 1+ Currently!
& Above all :surprise:

"Mentalidad de cerdo"

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18853
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door jelger » do 10 feb, 2011 17:26

ik vraag me af of we het met zijn allen wel over dezelfde auto hebben, maar dat is slechts een detail.
Julius C. schreef:Ik weet niet of de 9-4X ook buiten de US leverbaar is.
De auto is nog helemaal niet officieel leverbaar, want de produktie voor klanten start pas in de loop van april. Levering in VS begint dan een paar weken later.
Voor zover ik weet is deze dan alleen met mijlen klok en niet met dubbele telling (zoals vroegah, met km in geel naast de mijlen).
Voor zover ik weet gaat deze auto gewoon in Europa geleverd worden (slechts enkele maanden na de VS). En gaat -lijkt me- met continentale km-teller schaal geleverd worden.
Misschien kan een teller uit een 9-5NG er in geplaatst worden, maar ik weet niet of dat gaat passen.
Bizarre ideeen passeren de revue voor een auto die nog niet eens in produktie is.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3611
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door Tubbe » vr 11 feb, 2011 1:31

dat zou je denken en toch blijkt het bijvoorbeeld met de t7 knoppen en mijlen tellerklokken een niet aan te passen afwijking te geven....
niet alles wat electronisch is is ook geod te beinvloeden/wijzigen
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Julius C.
Geregistreerd lid
Berichten: 817
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 0:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door Julius C. » vr 11 feb, 2011 12:25

Tubbe schreef:dat zou je denken en toch blijkt het bijvoorbeeld met de t7 knoppen en mijlen tellerklokken een niet aan te passen afwijking te geven....
niet alles wat electronisch is is ook geod te beinvloeden/wijzigen
Da's wat ik ook bedoel!
jelger schreef:ik vraag me af of we het met zijn allen wel over dezelfde auto hebben, maar dat is slechts een detail.
Julius C. schreef:Ik weet niet of de 9-4X ook buiten de US leverbaar is.
De auto is nog helemaal niet officieel leverbaar, want de produktie voor klanten start pas in de loop van april. Levering in VS begint dan een paar weken later.
Voor zover ik weet is deze dan alleen met mijlen klok en niet met dubbele telling (zoals vroegah, met km in geel naast de mijlen).
Voor zover ik weet gaat deze auto gewoon in Europa geleverd worden (slechts enkele maanden na de VS). En gaat -lijkt me- met continentale km-teller schaal geleverd worden.
Misschien kan een teller uit een 9-5NG er in geplaatst worden, maar ik weet niet of dat gaat passen.
Bizarre ideeen passeren de revue voor een auto die nog niet eens in produktie is.
:lol: FYI het dash in de 9-4 is idem aan de 9-5NG...er zijn diverse voorbeschouwingen geweest van de 9-4 met de bekende verhaaltjes. Nu is mij dat worst, want ik kan pas een auto beoordelen als ik er zelf in gereden heb, maar er zijn wel allerhande details bekend...

zie linkje voor dash 9-4 en zeg dan eens eerlijk of het niet gelijk is aan de 9-5???

http://technotomotive.com/2012-saab-94x ... oard-view/

De 9-4 wordt dus daadwerkelijk leverbaar in Europa,de vraag is...nog even wachten; of importeren en wachten tot er een tellerset leverbaar is in KM. Wat dan wel rest is de aanpassing van tellerstappen mijlen/KM wat bijvoorbeeld met T7 al een utopie is!

9³ SE my 01 LPG stage 1Sold!
9³ S my 02 LPG stage 1Sold!
9-5 2.3T Vector Estate my 03 "full" LPG stage 1 †

9-5 2.3T Vector Estate my 04 "full" LPG stage 1+ Currently!
& Above all :surprise:

"Mentalidad de cerdo"

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door edwardk » vr 11 feb, 2011 12:56

Zelfs bij de OG 9-5 stel je met de techII de nauwkeuringheid van de snelheidsmeter ook al in d.m.v. de bandenmaat/velgmaat in te geven,
dus waarom bij een nog recenter/jonger model niet de keuze mijlen/km.
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door edwardk » vr 11 feb, 2011 13:25

softwarematige wijziging, hij heeft waarschijnlijk toch geen schaalverdeling meer dus,..........
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
Julius C.
Geregistreerd lid
Berichten: 817
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 0:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door Julius C. » vr 11 feb, 2011 13:35

Ik ben ooit eens met de hoofdwerkplaats van een van de grotere Saab jongens op de mat gegaan en die heeft mij precies toen uitgelegd wat er met de TechII viel aan te passen aan de klokkenwinkel. Je kan een paar KM compenseren inderdaad, maar uit eigen ervaring weet ik dat een mijlenklok heel anders loopt dan een KMklok en de afwijking zo'n 20% bedraagt. Dit is vanwege andere electronica onderdelen gewoonweg niet te doen, zonder zo'n beetje de helft aan de auto te gaan aanpassen. De wagen "denkt" in mijlen en rijdt in mijlen.
Die afwijking is te hoog om flitsvrij door ons kikkerlandje te kachelen! Kijk en vergelijk maar...een mijlenklok geeft een snelheid aan van ± 95 mijl oftewel ± 150 km/p/u op de zelfde hoogte waarbij een KMklok rond de 125 km/p/u zit!
Er zitten ook hele andere printplaten in mijlenklokken...bruine, tegenover groene op het vaste land!

Zie bijgevoegde foto's ter illustratie. Sorry, bovenste is enigzins wazig :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Eea is als verwijzing naar de T7 uitvoeringen. Voor het zelfde geld heb ik het helemaal mis en kan bij de huidige versie het idd gewoon via de laptop worden aangepast. De vraag was ook in eerste instantie of de weergave kon worden omgezet van mijlen naar KM. Ik schat zo zonder KM weergave en flinke software-matige aanpassingen in van niet.

9³ SE my 01 LPG stage 1Sold!
9³ S my 02 LPG stage 1Sold!
9-5 2.3T Vector Estate my 03 "full" LPG stage 1 †

9-5 2.3T Vector Estate my 04 "full" LPG stage 1+ Currently!
& Above all :surprise:

"Mentalidad de cerdo"

Gebruikersavatar
edwardk
Geregistreerd lid
Berichten: 10543
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 21:49
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door edwardk » vr 11 feb, 2011 13:42

Dan zou je misschien gewoon andere aangepaste (km) software kunnen laten Laden ?
Saab always has been for someone who wants something safe, solid and a little different

"Why drive a car when you can pilot " a Saab 9⁵ SS 2.0 t 185Pk /270Nm // 9⁵ SC Vector 2.3 t
+SSHC
(Saab Self Healing Capability)

De saab 9000 is toch mooi de beste saab ooit gemaakt.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door gfgf » vr 11 feb, 2011 15:04

@julius: je hebt het wel over een ontwerp uit de jaren '90 (overigens gaat de mijlenversie een stuk beter vooruit zo te zien :wink: ) De tijd heeft sindsdien natuurlijk niet stilgestaan. Tegenwoordig is er veel meer aan te passen en in te stellen. Zo kun je in de 9-3 sportsedan er gewoon een hoofdinstrument met mijlenschaal inzetten en werkend programmeren. In het customize-menu kun je zelfs de boordcomputer instellen op metric, imperial of US.

Ook bij een 9-4x verwacht ik dat er gewoon een klokkenwinkel voor de metrische markt werkend in te zetten is, why not? Je bent wel verplicht om een km/uur-schaal te hebben en zo te zien hebben de 9-4x en nieuwe 9-5 geen dubbele schalen meer. Met programmeren alleen kom je er denk ik niet, maar misschien mag/kan dat ook.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Gebruikersavatar
Julius C.
Geregistreerd lid
Berichten: 817
Lid geworden op: do 11 jun, 2009 0:27
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Ombouw mijlenklok naar kilometerklok

Bericht door Julius C. » vr 11 feb, 2011 17:27

:lol: gf je hebt volkomen gelijk! Maar zoals nu bekend zal de 9-4 ook geleverd worden aan deze kant van de grote plas, dus een km teller gewoon leverbaar zijn.

Eigenlijk dus weer gekrakeel om niks... ;)

ik ben alleen bang dat met de huidige software er nog minder plug & play mogelijkheden zijn dan er al waren...en Saabs zijn al net zo eigenwijs als schoonmoeders*


* op voorhand excuses mocht een schoonmams zich aangesproken voelen. 8)

9³ SE my 01 LPG stage 1Sold!
9³ S my 02 LPG stage 1Sold!
9-5 2.3T Vector Estate my 03 "full" LPG stage 1 †

9-5 2.3T Vector Estate my 04 "full" LPG stage 1+ Currently!
& Above all :surprise:

"Mentalidad de cerdo"

Plaats reactie