Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 09 feb, 2011 20:11

Mannen (en vrouwen), ik heb jullie hulp nodig bij een listig 'probleem'.

Om kort te gaan: als ik vol gas geef (pedaal helemaal plat), dan krijgt mijn motor net te weinig lucht. Ik heb gelukkig het SID speeltje (heeft G-ice er op gezet tijdens het tunen) en kan dus goed de mReq en mAir in de gaten houden. Ik zie dus de mReq direct uitschieten naar 1024 mg/c, maar de mAir blijft 'steken' op iets van 750 mg/c. Af-en-toe, ik kan alleen niet bepalen wanneer, gaat de mAir wél naar de 1024 mg/c (dus naar wat mReq vraagt).

Ik weet dat nu ik nog geen 3" downpipe heb (die komt binnenkort), de ECU bij de toerentallen onder de 3000 eigenlijk aan het overvragen is; de turbo kan dan gewoon geen 1000+ mg/c leveren. Boven de 3000rpm echter, zou het wél zo moeten zijn.

Het probleem is dan weer weg en dan weer aanwezig (of dus eigenlijk AFwezig). Zoals vandaag, wat ik ook uitspook met de gaspedaal, kick-down bij 2000, 3000 of 4000 - in de 3de, 4de of 5de versnelling, de mAir schiet slechts sporadisch uit naar 800mg/c maar blijft eigenlijk gewoon hangen op 3/4 van het haalbare. De mReq smeekt werkelijk om 1024mg/c. Bummer, erg jammer.

Wat aanvullende info:
- Turbo (standaard Garrett) is recentelijk vervangen.
- Bypass- en drie-weg valve ook nieuw.
- Er zitten allemaal nieuwe 4mm siliconen vacuumslangen op.
- DI cassette ongeveer 1 jaar oud.
- Zo ver als ik kan zien, zie ik geen gaten of scheuren in de slangen van/naar intercooler.
- Er is (nog steeds) een licht olieverbruik.

- het is een 9-5 2.0t op benzine, T7 suited stage 1 225pk/340Nm, handgeschakeld

Voor de goede orde: de auto loopt heerlijk - niets mee mis. Rustige loop, pikt snel op, en heeft de 'voorduw' rond de 2000rpm maar mist dus af en toe de tweede duw bij 3000rpm.

Wat adviseren jullie wat ik kan doen of (laten) checken? Enkele maanden geleden, tijdens de tweede tune sessie bij G-ice, was dit ook al aan de hand. Gijs merkte op dat dit niet goed was. De turbo stond al op de nominatie om vervangen te worden ('s ochtends een licht blauw pufje), dus die is daarna vervangen door een nieuwe (en gelijk de bypass en 3weg klep er maar bij). Whats left? Intercooler? Als deze lek is, kan dat de verschijnselen 'de ene rit wel, de andere rit niet' verklaren? En hoe is zo'n ding te controleren? Zijn er nog andere componenten die dit kunnen veroorzaken?

Ik pieker me suf. Graag advies van de kenners!

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Te weinig lucht bij vol gas

Bericht door jansen » wo 09 feb, 2011 20:35

Ik pieker me suf. Graag advies van de kenners!
Nou weet ik van de 125pk diesel dat daar de request gedaan wordt door onderandere stand gaspedaal is een berekening door je stuurunit, je vraagt om een hoeveelheid vermogen en dat de mAir gedaan wordt door je luchtmassameter deze behoren netjes redelijk samen op te lopen, loopt de mAir achter dan was het 9 van de tien een vervuilde of defecte luchtmassameter.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 09 feb, 2011 21:05

Doe ook even de EVAP klepjes testen

viewtopic.php?f=22&t=85921&p=984120&hilit=evap#p984120

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » wo 09 feb, 2011 22:43

SID informatie uitzetten, dan is het "probleem" weg :-P+

Ik zou de IC slangen eens controleren.
3-weg klepje vervangen door een ander klepje.

Maar beginnen zoals gebruikelijk door alle vacuum slangen eens goed na te lopen!

Gr Gijs

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 10 feb, 2011 11:32

@Jansen: goed idee, ik zal de LMM eens gaan schoonmaken. Op het forum heb ik gelukkig een paar topics gevonden die uitleggen hoe je dit kan doen. ... voorzichtig dus. Geen remmenreiniger, maar tinner en daarna contactspray. Wat ik wél vreemd vind, is dat de mAir dus wel te laag wordt gemeten, dan zou de ECU dus 'iets' moeten doen om de luchtstroom te vergroten? Immers, als de LMM vuil zou zijn en een verkeerde waarde zou afgeven, bv iets te veel luchtmassa meten, dan zou de mAir op de SID toch deze verkeerde waarde moeten weergeven?

@Vyv: uhhh... EVAP klepjes? Kan je uitleggen waar die precies in mijn auto zitten? In jouw schema zien ze er uit als terugslagklepjes, hoe kan je deze dan het beste testen?

@G-ice: de vacuumslangen heb ik gisteren nog gecontroleerd (het zijn jouw blauwe 4mm siliconen dingen... dus goed :wink: ). Ik zal nog eens extra goed naar de IC aansluitingen kijken, maar daar zag/voelde ik gisteren niets verkeerds aan. De 3wegklep is er samen met de turbo nieuw ingegeaan, dus die zal wel ok zijn.

Het vreemde is dat er of wél of niet genoeg lucht rond de 3000rpm naar de motor wordt geblazen. Het is dus OF 750mg/c OF 1024mg/c, ja/nee, niets er tussen in. Heel binair dus.

Heeeel misschien heeft het er iets mee te maken: bij een koude start, zodra de auto aanslaat, gaat het toerental snel naar ongeveer 2000rpm en zakt dan weer af naar het (koude) stationaire toerental. Vroeger deed hij dit niet. Dit is alleen niet iets van gisteren maar zit er echt al een jaartje ofzo in. Geen idee of dit verschijnsel er mee te maken kan hebben, maar misschien dat een expert nu "HA" roept.

Wat ik de komende dagen ga doen (op volgorde):

1- Vacuumslangen nog een keer checken, incl de 'dikke' slangen van de 3wegklep.
2- Stekkeraansluiting van de 3wegklep controleren/inspuiten met contactspray.
3- Slangen van/naar de intercooler controleren op scheuren.
4- Luchtmassameter schoonmaken
5- EVAP klepjes checken? Als ik weet waar ze zitten en als dat een 'makkelijke' klus is.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 10 feb, 2011 12:01

U-Poll schreef: @Vyv: uhhh... EVAP klepjes? Kan je uitleggen waar die precies in mijn auto zitten? In jouw schema zien ze er uit als terugslagklepjes, hoe kan je deze dan het beste testen?
Zijn van de blauwe klepjes, nr13 in het schema. Bij je 3-wegklep is er 1 slang bij met een T splitsing, de bovenste volgens mij, de return. Je moet de EVAP leiding afdoppen en de andere kant ook (bij je driewegklep), zo maak je een directe lijn van 3-wegklep naar aanzuigzijde. Er stroom dan geen turbodruk meer weg vanuit je inlaatspruit.

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 10 feb, 2011 12:31

Vyv, ik heb wat moeite om te snappen welke slangen ik moet afdoppen (als test of de EVAP klepjes nog goed zijn).
Bedoel je naast "1" ook op plek "2", of juist "3". .... Of zit ik er he-le-maal naast?
Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 10 feb, 2011 12:45

3 moet je afdoppen. Maar dan zal je zien dat er tussen 1 en 2 ook een opening is. Deze moet ook dicht.

Of je dop 3 af en leg een compleet nieuwe 6mm silicone slang van R naar turbo aanzuigkant, zo heb ik het gedaan. Helaas geen pica bij de hand.

Onderstaand foto is een voorbeeld van 6mm slang en een afgedopte t-splitsing, maar dit was een andere test. Zo kon ik op de SID zien hoe hoog mijn basisdruk was. Return gelijk aangesloten op de wastegate. Eigenlijk niet relevant voor jouw verhaal nu.

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » do 10 feb, 2011 13:06

Ik snap het en ga het proberen! Dus eigenlijk gewoon een 'knijper' op de slang bij '3'.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 10 feb, 2011 13:29

Afbeelding

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 11 feb, 2011 10:58

Bedankt Maarten, een erg helder overzicht. Ik kon het eea zowaar in mijn auto herkennen. De linker 'one-way valve' zit schuin onder de LMM. De leiding waar deze in zit is knoeperhard en het lukte me niet om deze dicht te knijpen met het slangeklemmetje dat ik daarvoor had. De test moet dus even wachten tot het weekend.

Mag ik het complete slangenpakket vervangen door 6mm (inwendig) siliconenslang? De slang(en) die er nu in zitten zijn ZO stug en hard, dat ik me afvraag of siliconen wel sterk genoeg zijn (of zit er overdruk op)?

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 11 feb, 2011 11:42

U-Poll schreef:...Mag ik het complete slangenpakket vervangen door 6mm (inwendig) siliconenslang? De slang(en) die er nu in zitten zijn ZO stug en hard, dat ik me afvraag of siliconen wel sterk genoeg zijn (of zit er overdruk op)?
Welke slangen? Die waar de terugslagklepjes inzitten? Die zou ik lekker laten zitten.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » za 12 feb, 2011 17:59

A.L.S. E.E.N. D.U.L.L.E. !!!

Het probleem is dus overduidelijk boven water, dankzij VYV !! Een van die EVAP klepjes sluit of opent dus niet goed. Ik heb Vyv's voorgestelde test in een iets aangepaste vorm gedaan: een slangenklem gezet op op de slang bij de rode stip in dit schema (de slang helemaal dichtgeknepen dus):

Afbeelding

LACHEN in de auto bij de testrit. Bij iedere 'volgas', rond 3000rpm, de tweede duw en mAir volledig gelijk aan mReq (rond de 1024 mg/c). IEDERE keer dus en niet af-en-toe. Vyv, ik ben niet zo'n zware smiley gebruiker, maar nu toch echt even een uitzondering voor jou:

:green_many: :green_many: :green_many:

Dat k# EVAP klepje is dus aan gort en ik ga deze zo snel mogelijk vernieuwen. Maarrrr, kan ik nou de komende dagen gewoon rijden met de klem op de slang of is dat slecht voor de motor/turbo/watdanook? Het lijkt me namelijk dat die bypass met EVAP klep er natuurlijk niet voor niets zit. Graag advies!

Een blije U-Poll
Nu de 3" downpipe nog.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

Bericht door AR » za 12 feb, 2011 20:16

Probleem is relatief simpel op te lossen met een 10 cm silicone slang van 6mm binnendiameter en een los terugslagklepje.
De bovenste (bij het gasklephuis) terugslagklep sluit niet goed meer af (deze krijgt direct de volledige turbodruk voor zijn kiezen). Hierdoor verlies je druk. De onderste werkt de andere kant op en is voor dit probleem niet interessant. De gehele buis vervangen is kostbaar, en de klepjes netjes vervangen schijnt een vervelend werkje te zijn.

Oplossing is als volgt:
- Knip twee stukjes silicone slang van 5 cm af.
- Plaats deze slangen op de nieuwe terugslagklep.
- Vervang de rubber knie-vormige slang welke de harde buis met terugslagkleppen aan het gasklephuis verbind door de nieuwe Silicone slang met terugslagklep.
- Let uiteraard even op de doorstroomrichting, deze moet gelijk zijn aan diegene welke 10 cm eerder in de buis zit. (Afsluitrichting van Gasklephuis naar APC-klep).
- Nu heb je dus eigenlijk twee terugslagkleppen met sperrichting de APC klep zitten.

Deze kleppen zijn voor het EVAP systeem, het afzuigen van brandstofgassen, Mijn ervaring is dat met het afdoppen van de Slang de volle trubodruk relatief plots inkomt en je het EVAP systeem deels uitschakeld, nu is dit beide geen probleem, echter met plaatsen van bovenstaand klepje blijft alles keurig werken, rijd de auto naar mijn idee soepeler en het kost ongeveer 20 euro.

Gr Arco

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Te weinig lucht bij vol gas : probleem gevonden!

Bericht door U-Poll » za 12 feb, 2011 21:02

Strak plan Arco, bedankt. Ik ga morgenochtend het eea in detail bekijken. Ik dacht dus tot net dat het blauwe klepje vlak onder de LMM de hufter was - not - het is die andere. Morgen het ding eens opzoeken ... en vertellen wat ik van hem denk.

Die klepjes kan je gewoon bij de dealert halen, of ook in andere zaken? Weet iemand het onderdeelnmummer?

Plaats reactie