V6 in saab 96
-
Onmogelijk?
V6 in saab 96
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Marcel (een nieuwe enthousiasteling voor de 96).
Een maandje terug heb ik een saab 96 gekocht voor mijn vriendin.
Chassis is hard, motorblok is op, kortom een hoop werk.
Nu ben ik wat aan het surfen gegaan en kom er achter dat een v6 een behoorlijk betrouwbaar blok is ennuh een stuk goedkoper in aanschaf.
Heeft er iemand ervaring met het legitiem inbouwen van zo'n blok?
Ik weet dat er wat aanpassingen nodig zijn, maar het is handiger als er in Nederland wat voorgangers zijn geweest met expertise.
In het verleden heb ik een aantal choppers gebouwd en een aantal auto's lichtelijk verbouwd (voornamelijk amerikanen).
Groeten,
Marcel
Een maandje terug heb ik een saab 96 gekocht voor mijn vriendin.
Chassis is hard, motorblok is op, kortom een hoop werk.
Nu ben ik wat aan het surfen gegaan en kom er achter dat een v6 een behoorlijk betrouwbaar blok is ennuh een stuk goedkoper in aanschaf.
Heeft er iemand ervaring met het legitiem inbouwen van zo'n blok?
Ik weet dat er wat aanpassingen nodig zijn, maar het is handiger als er in Nederland wat voorgangers zijn geweest met expertise.
In het verleden heb ik een aantal choppers gebouwd en een aantal auto's lichtelijk verbouwd (voornamelijk amerikanen).
Groeten,
Marcel
-
verde900
- Donateur

-
Martien_96V4
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
verde900
- Donateur

Als je hem netjes inbouwt en dan ter keuring bij de RDW aanbiedt is dat probleem ook opgelost.Martien_96V4 schreef:Aangezien er op het kentekenbewijs slechts 4 cilinders staan, krijg je met 6 cilinders geen APK keuring.
Het is mogelijk de wagen om te bouwen naar een 6-cilinder, uit te voeren naar b.v. Duitsland, en daarna weer in te voeren in Nederland.
-
verde900
- Donateur

-
sb153b
- Geregistreerd lid
Hoi Marcel (ea),
Bespaar je al die moeite en koop er 1 kant en klaar omgebouwd, ik weet er nog wel 1 en die is gekentekend! Wel Zweeds maar dat schijnt een formaliteit te zijn bij import in een EU-land. Bijkomend voordeel is dat de verkoper een in Zweden woonachtige Nederlander is, bij de Saabminnende Nederlanders zeer bekend omdat hij ook een onderdelenstand verzorgt op de Saab onderdelenmarkt. De precieze vraagprijs weet ik niet maar ik meen me te herinneren dat deze zeer schappelijk was. Zweden is niet zover als je denkt, daarnaast woont de verkoper in het uiterste zuiden....
Idd is het een probleem een NL-gekentekende auto via de Nederlandse weg op aangepast kenteken te krijgen. Dat aantal cilinders is idd de grootste bottleneck (weet ik uit ervaring), als er al een mogelijkheid is om de auto op kenteken te krijgen dan zal het netjes moeten en je ontkomt er niet aan om onder de kap een gedeelte van je front weg te zagen om ruimte te maken
en dan moet ook de remmenrij aan al dit extra geweld worden aangepast. Dat aanpassen van de remmerij is natuurlijk wel aan te raden maar te omzeilen via import van een al elders gekentende (een truc die bij zelfbouwauto's nog wel eens via bijv. Engeland toe wordt gepast)
Ik snap het wel, je hebt nu een harde auto, je hebt meedere opties:
-Je koopt de 96V6 erbij en houdt de andere voor onderdelen of verkoopt die .
-Je koopt de 96V6 en bouwt alles over op de andere carrosserie en gebruikt de nummer van de ene carroserie voor de andere.
-Je koopt allerlei V6 spullen voor een aanzienlijk bedrag bouwt die in en moet maar zien of je de auto op legitiem NL kenteken krijgt.
-Je koopt allerlei V6 spullen, bouwt die in zonder wijziging door te voeren en komt er bij de APK, een technische controle of een ongeval achter dat dit toch niet zo'n goede zet was.
-Je vergeet het ambitieuze project en bouwt je vers opgeknapte of een andere v4 in..
Ik weet wel waar ik voor zou kiezen, aan jou de keus......
Bij interesse, wie dan ook, graag even een PB-tje en ik speel je de benodigde gegevens mbt tot de verkoper door.
Cornell
Bespaar je al die moeite en koop er 1 kant en klaar omgebouwd, ik weet er nog wel 1 en die is gekentekend! Wel Zweeds maar dat schijnt een formaliteit te zijn bij import in een EU-land. Bijkomend voordeel is dat de verkoper een in Zweden woonachtige Nederlander is, bij de Saabminnende Nederlanders zeer bekend omdat hij ook een onderdelenstand verzorgt op de Saab onderdelenmarkt. De precieze vraagprijs weet ik niet maar ik meen me te herinneren dat deze zeer schappelijk was. Zweden is niet zover als je denkt, daarnaast woont de verkoper in het uiterste zuiden....
Idd is het een probleem een NL-gekentekende auto via de Nederlandse weg op aangepast kenteken te krijgen. Dat aantal cilinders is idd de grootste bottleneck (weet ik uit ervaring), als er al een mogelijkheid is om de auto op kenteken te krijgen dan zal het netjes moeten en je ontkomt er niet aan om onder de kap een gedeelte van je front weg te zagen om ruimte te maken
Ik snap het wel, je hebt nu een harde auto, je hebt meedere opties:
-Je koopt de 96V6 erbij en houdt de andere voor onderdelen of verkoopt die .
-Je koopt de 96V6 en bouwt alles over op de andere carrosserie en gebruikt de nummer van de ene carroserie voor de andere.
-Je koopt allerlei V6 spullen voor een aanzienlijk bedrag bouwt die in en moet maar zien of je de auto op legitiem NL kenteken krijgt.
-Je koopt allerlei V6 spullen, bouwt die in zonder wijziging door te voeren en komt er bij de APK, een technische controle of een ongeval achter dat dit toch niet zo'n goede zet was.
-Je vergeet het ambitieuze project en bouwt je vers opgeknapte of een andere v4 in..
Ik weet wel waar ik voor zou kiezen, aan jou de keus......
Bij interesse, wie dan ook, graag even een PB-tje en ik speel je de benodigde gegevens mbt tot de verkoper door.
Cornell
-
Onmogelijk?
Ik bedoel inderdaad een ford V6 2 liter. Er zijn er meer van gebouwd en zijn een stuk goedkoper.
Ik heb ook al zitten te denken aan een 4 cil in lijn dwarsgeplaatst. Dan een wat moderner motorblok met ongeveer hetzelfde vermogen. Voor de aandrijving is het geen probleem, want de aandrijfassen zijn aan te passen. Gelukkig doe ik in mijn vrije tijd veel zaken met een metaalbewerkingsbedrijf in Hongarije. Het zal dan wel een blok moeten zijn waarbij de motorsteunen goed zelf te maken zijn.
Een goede vriend van mij verbouwd eenden en plaatst er zelfs citroen gs motorblokken en subaru blokken in. En deze gaan redelijk vlot door de keuring.
Maar ja....een v6 lijkt mij veel interesanter. Er zit geen balansas in. Het is zo'n 15 a 20 kilo zwaarder en het motorruim ziet er uit als vrij simpel te verstevigen.
Inmiddels ben ik al bezig de gehele neus een leuker uiterlijk te geven.
De koplampen komen in een tunnel (afstelbaar) geintergreerd aan de voorspatborden. De gril wordt vet amerikaans (fifties) smullen.
De achterzijde krijgt andere achterlichten (een beetje zoals de oude mercuries en tatra's)
Groeten,
Marcel
Ik sta er nog steeds van te kijken wat de onderdelen van een v4 kosten als je deze vergelijkt met een v8. Toch gek he?
Groeten,
Marcel
Ik heb ook al zitten te denken aan een 4 cil in lijn dwarsgeplaatst. Dan een wat moderner motorblok met ongeveer hetzelfde vermogen. Voor de aandrijving is het geen probleem, want de aandrijfassen zijn aan te passen. Gelukkig doe ik in mijn vrije tijd veel zaken met een metaalbewerkingsbedrijf in Hongarije. Het zal dan wel een blok moeten zijn waarbij de motorsteunen goed zelf te maken zijn.
Een goede vriend van mij verbouwd eenden en plaatst er zelfs citroen gs motorblokken en subaru blokken in. En deze gaan redelijk vlot door de keuring.
Maar ja....een v6 lijkt mij veel interesanter. Er zit geen balansas in. Het is zo'n 15 a 20 kilo zwaarder en het motorruim ziet er uit als vrij simpel te verstevigen.
Inmiddels ben ik al bezig de gehele neus een leuker uiterlijk te geven.
De koplampen komen in een tunnel (afstelbaar) geintergreerd aan de voorspatborden. De gril wordt vet amerikaans (fifties) smullen.
De achterzijde krijgt andere achterlichten (een beetje zoals de oude mercuries en tatra's)
Groeten,
Marcel
Ik sta er nog steeds van te kijken wat de onderdelen van een v4 kosten als je deze vergelijkt met een v8. Toch gek he?
Groeten,
Marcel
-
yuan
- Geregistreerd lid
het is mogelijk,als je zweeds kunt lezen
Op deze website http://users.du.se/%7Ee98dsn staat dat het inbouwen in een 96 mogelijk is. Jammergnoeg alleen in het zweeds; maar er staan foto's bij
-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Theoretisch niet... In de praktijk valt dat misschien mee, ik heb een paar weken geleden iemand geholpen een '66 96 naar Spanje te exporteren, op dat kenteken stond 3 cilinder (tweetakt) en er was door een vorige eigenaar een een V4 ingebouwd. Dat gaf blijkbaar geen problemen... het is wel wat anders dan een V6... (zoals deze Finse 96 V6 in Denemarken, 2004)Martien_96V4 schreef:Aangezien er op het kentekenbewijs slechts 4 cilinders staan, krijg je met 6 cilinders geen APK keuring.

-
Jos 95v4
- Geregistreerd lid
V6 in saab 96
Als je 96 toegelaten is voor 1 oktober 1971 zijn er geen obstakels om je 96V6 door de keuring te krijgen. Hierna wordt dit steeds moeilijker door aanvullende regelgeving. Tot 7-1973 is het echter mogelijk om vergaande aanpassingen door de rdw keuring te krijgen. Hierna zal echter de datum van toelating van je 96 bepalen aan welke eisen je verbouwing moet voldoen. Het technische antwoord heb je al gehad succes.
Groeten,
Jos
Groeten,
Jos
-
marq101
- Geregistreerd lid