Wie rijdt cabrio met oordopppen?

Voor alle Saab cabrio rijders
72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Wie rijdt cabrio met oordopppen?

Bericht door 72sonett3 » ma 24 jan, 2011 0:44

CAAB_79 schreef:Windscherm en ramen omhoog, waarde op db meter tussen de 89 en 91db
Ramen en windscherm omlaag, waarde op de db meter tussen de 90 en 92db.
Ter vergelijking; in de Arbeidsomstandighedenwet wordt 80 dB(A) als veilige ondergrens aangehouden voor blootstelling van 8 uren per dag en 5 dagen achter elkaar. Bij 83 dB(A) maximaal 4 uur. Boven 80 dB(A) zou je gehoorbescherming moeten gebruiken. Met jouw gemeten waarden zit je boven die grens.

Ik heb geen last van lawaai, wel van de zon... Afgelopen zomer ben ik onderweg naar de IntSaab2010 twee petjes kwijtgeraakt, onderweg afgewaaid bij inhalen van een bus en een vrachtwagen. Tegen de tijd dat ik in Interlaken was had ik een verbrand hoofd. Ik heb nu een petje vastgebonden aan de hoofdsteun...

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » ma 24 jan, 2011 15:31

Heb je dan geen last bij het uitstappen als je je petje vergeet af te zetten?

GJ
Geregistreerd lid

Bericht door GJ » ma 24 jan, 2011 15:49

Bij het zeilen hebben we ook van die petjes met een koordje eraan en dat met en clipje aan je jas vast. Probleem opgelost :)

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 24 jan, 2011 15:55

GJ schreef:... petjes met een koordje eraan en dat met en clipje aan je jas vast.
Slim... niet aan gedacht. Doe ik de volgende keer. Misschien wel beide, dan weet ik zeker dat ik ook een petje in de auto heb.

jelleiden
Geregistreerd lid

Bericht door jelleiden » wo 26 jan, 2011 13:58

windekind schreef:Heb je dan geen last bij het uitstappen als je je petje vergeet af te zetten?
Ik heb ook een petje aan de hoofdsteun vast gemaakt. Na een paar keer je nek bijna te breken bij het uitstappen, went het wel snel :D . Zeilkoord is wel een mooi alternatief!

Iets meer on-topic:
http://www.nu.nl/algemeen/2431281/verke ... oerte.html . Overigens plaatsen de onderzoekers zelf al de nodige kanttekeningen bij de conclusies.

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » do 03 feb, 2011 17:46

Het was dit weekend zo mooi weer dat ik de Saab maar eens uit de winterstalling heb gehaald. En natuurlijk even de afspraak inlossen. Ik heb gemeten bij 80km/h met windscherm en ramen omhoog. Ik heb de dB meter vlak naast mijn hoofd gehouden. Dit is het resultaat;

Afbeelding

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » do 03 feb, 2011 18:17

NJ8 schreef:Het was dit weekend zo mooi weer dat ik de Saab maar eens uit de winterstalling heb gehaald. En natuurlijk even de afspraak inlossen. Ik heb gemeten bij 80km/h met windscherm en ramen omhoog. Ik heb de dB meter vlak naast mijn hoofd gehouden. Dit is het resultaat;

Afbeelding
Niets aan de hand dus...........

brammelo
Geregistreerd lid

Bericht door brammelo » do 03 feb, 2011 20:18

Maus71 schreef:Niets aan de hand dus...........
Bij 80 per uur niet, nee. Doe dezelfde meting bij 90, 100, 120, en de dB-waarden zullen zeker niet dalen, integendeel.

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » do 03 feb, 2011 21:23

Uiteraard wordt het meer, maar het gaat ook om de frequentie, lawaai moet flink toenemen. Als iemand met doppen wil rijden prima, ik zit ieder dag op de weg (20 jaar) en rijdt de hele dag met de raam open, gevalletje verstokte roker, en bij mijn laatste hoortest was bij mij alles 100%, maar je kunt altijd gevoelig zijn.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » do 03 feb, 2011 22:31

Maus71 schreef: gevalletje verstokte roker...
Dan zou ik me over mijn gehoor ook niet druk maken...

Maus71
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Maus71 » do 03 feb, 2011 23:19

72sonett3 schreef:
Maus71 schreef: gevalletje verstokte roker...
Dan zou ik me over mijn gehoor ook niet druk maken...

:lol:

Daar maak ik me sowieso niet druk over, inderdaad over de rest ook niet, houdt de staatskas in evenwicht.

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » vr 04 feb, 2011 11:10

je gaat toch niet roken in je nieuwe stijlneuscabrio?

trouwens, die meting: is dat een app voor de Iphone?

groet
Marius

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » vr 04 feb, 2011 16:41

Vandaag stond toevallig een leuk artikel in de Limburger, suizende oren kan het eerste teken zijn van dreigende gehoorschade.
Dat zijn dan beschadigde en/of afstervende trilhaartjes in het slakkenhuis/bnnenoor.
Het gaat niet alleen om de belasting maar vooral het feit dat ze niet te rust komen, daarom is langdurige belasting zonder bescherming of rustpauze de grootste bedreiging.
Die 80 dB van NJB valt nog mee, zoveel geluid maakt ook het zagen van een spaanplaat.
Het is wel geen lineare verhouding, want in een rustige woonkamer, daar is het dan 70 dB :lol:
Een rustge woonwijk, mag als 90 dB zijn en een voorbij rijdende trein zit op 60 dB.
Rond de 100 dB zit een popgroep die niet al te veel herrie maakt :lol:
Opvallend in het schema van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegeheid, een normaal gesprek zit al op 110 dB.
Dus fijn dat we het forum hebben, anders werd dat wat te veel voor die trilharen :lol:
De laagovervliegende straaljager, dat is dan 120 dB.
Het TNO heeft samen met het NIPO heeft in 2010 nog een interessant rapport opgesteld "Rapport Gehoor Nederland 2010".

paulzee
Geregistreerd lid

Bericht door paulzee » za 05 feb, 2011 12:19

Iemand een meting bij classic gedaan? Ben benieuwd naar dB verschil classic / NG

fritsflow
Geregistreerd lid

Bericht door fritsflow » do 10 feb, 2011 16:28

Kwestie van raampjes omhoog op de snelweg toch! Het echte open rijden is binnendoor toch altijd veel leuker.

Plaats reactie