Ik denk dat moderne auto's minder gevoelig zijn op een een of andere manier. omdat mij opvalt dat forumleden met een saab 93 bijvoorbeeld weinig merken bij de verschillende brandstoffen. getunde auto's daarintegen zijn veel gevoeliger afgesteld. ik blijf erbij dat mijn Saab 9000 CD T16 met enige aanpassingen op BP ultimate 98 het beste en zuinigste loopt!
Shell V-Power en BP Ultimate 98
-
izebrand
- Geregistreerd lid
Re: Shell V-Power en BP Ultimate 98
eey,
Ik denk dat moderne auto's minder gevoelig zijn op een een of andere manier. omdat mij opvalt dat forumleden met een saab 93 bijvoorbeeld weinig merken bij de verschillende brandstoffen. getunde auto's daarintegen zijn veel gevoeliger afgesteld. ik blijf erbij dat mijn Saab 9000 CD T16 met enige aanpassingen op BP ultimate 98 het beste en zuinigste loopt!

-
GUUSarrow
- Geregistreerd lid
@izebrand: je zou toch verwachten dat jij op gas rijdt......
-
izebrand
- Geregistreerd lid
HAHA! gas zat hier ja
GUUSarrow schreef:@izebrand: je zou toch verwachten dat jij op gas rijdt......
-
ArjanBlok
- Geregistreerd lid
Ik merk dat mijn oude Daimler wel verschillend loopt op euro 95 òf V-power racing; bij de laatste brandstof loopt het allemaal wat minder ruw. Bij de Saab merk ik minder verschil, is alleen wat zuiniger op premium brandstof t.o.v. euro 95.
-
9323
- Donateur (2x)

BP Ultimate geprobeerd, iets duurs van Esso, Shell Fuel Save en V-Power: Mijn 9-3'tje loopt echt het mooist op die laatste. Dat gooi ik er dus altoos in.
Binnenkort is mijn lpt een fpt; dan ga ik dezelfde test nogmaals uitvoeren
Binnenkort is mijn lpt een fpt; dan ga ik dezelfde test nogmaals uitvoeren
-
ArjanBlok
- Geregistreerd lid
In Duitsland kan je trouwens die V-Power Racing kopen, RON100. Merk dat daarmee vooral het oudje veel mooier loopt dan op 95:-)
-
AR
- Donateur (2x)

In mijn klassiekertje van "dat andere zweedse merk" is BP Ultimate 98 de enige aan de pomp verkrijgbare brandstof uit Nederland waarbij het nadieselen volledig verdewenen is.
Na een lichte tuning (andere kop, hogere compressie, andere craburateurs, nokkenas, ongeveer 55pk extra in totaal) was het nadieselen orde van de dag, 1x BP ultimate getankt en na 5 kilomter was het hele probleem opgelost.
1x iets anders tanken en het is direct weer terug.
In mijn G-iced 9-3 Stage 1 heb ik het nog niet geprobeert, maar zoals ik hier lees zal dit toch wel merkbaar zijn.
Na een lichte tuning (andere kop, hogere compressie, andere craburateurs, nokkenas, ongeveer 55pk extra in totaal) was het nadieselen orde van de dag, 1x BP ultimate getankt en na 5 kilomter was het hele probleem opgelost.
1x iets anders tanken en het is direct weer terug.
In mijn G-iced 9-3 Stage 1 heb ik het nog niet geprobeert, maar zoals ik hier lees zal dit toch wel merkbaar zijn.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Zo zie je maar, die reinigende kracht en wat meer klopvastheid doet toch wonderen. Detonatie komt ook door gloeiende aanslag op je zuigerkop of de kleppen. Naast hotspots op de zuigerwand met name waar de koeling niet gelijkmatig plaats kan vinden. Dat kan bij een gietijzeren blok helaas iets vaker voorkomen dan bij een alu-blok met losse alu-zuigerbussen.
-
izebrand
- Geregistreerd lid
Het begin van je verhaal klopt. het laatste niet er bestaan geen blokken met alu-zuigerbussen (cilinderbussen) weet je wel hoe zacht alumnium is?carlsson schreef:Zo zie je maar, die reinigende kracht en wat meer klopvastheid doet toch wonderen. Detonatie komt ook door gloeiende aanslag op je zuigerkop of de kleppen. Naast hotspots op de zuigerwand met name waar de koeling niet gelijkmatig plaats kan vinden. Dat kan bij een gietijzeren blok helaas iets vaker voorkomen dan bij een alu-blok met losse alu-zuigerbussen.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Je hebt gelijk, die losse zuigerbus is van een speciale legering, wel lichter dan gietijzer en met iets betere hitte bestendigheid.
Hangt ook af van het kostenplaatje en de verwachte inzet. Het voordeel van een losse buis is dat je bij het plaatsen van speciale zuigers tevens de zuigerbus kunt aanpassen.
Met zeer sterk opgevoerde Hirsch varianten van het gietijzeren Saab-blok met speciale gesmede zuigers ontstonden soms vreemde schades
Hangt ook af van het kostenplaatje en de verwachte inzet. Het voordeel van een losse buis is dat je bij het plaatsen van speciale zuigers tevens de zuigerbus kunt aanpassen.
Met zeer sterk opgevoerde Hirsch varianten van het gietijzeren Saab-blok met speciale gesmede zuigers ontstonden soms vreemde schades
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het begin van je verhaal klopt, het laatste niet. Hirsch heeft bij mijn weten geen blokken met speciale gesmede zuigers in het programma gehad.

-
carlsson
- Geregistreerd lid
Hoi Maarten,
Was eens aan de orde in een uitgebreide verhandeling op http://www.motor-talk.de" onclick="window.open(this.href);return false; op de Saab-afdeling. Ging over een T7/Viggen met minstens 315 pk van Hirsch. Ik moet het nog eens opzoeken wat voor zuigers nu het waren of dat het toch standaard zuiger waren en dat het om de zuigerveren ging. Maar het was een probleem waar ze zelfs bij Hirsch niet echt uit kwamen. Nu moet ik wel zeggen dat sommige Duitsers hun Saab wel verschikkelijk afbeulen
Daar gebeuren wel meer vreemde zaken die op dit forum nog nooit aan de orde zijn geweest
Zo was er laatst ook een 1.9 Tid rijder die steeds een LMM foutmelding kreeg, na heel lang zoeken en allerlei ingrepen bleek dat zijn standaard luchtfilter nat was geworden en deels dicht was geslagen
Was eens aan de orde in een uitgebreide verhandeling op http://www.motor-talk.de" onclick="window.open(this.href);return false; op de Saab-afdeling. Ging over een T7/Viggen met minstens 315 pk van Hirsch. Ik moet het nog eens opzoeken wat voor zuigers nu het waren of dat het toch standaard zuiger waren en dat het om de zuigerveren ging. Maar het was een probleem waar ze zelfs bij Hirsch niet echt uit kwamen. Nu moet ik wel zeggen dat sommige Duitsers hun Saab wel verschikkelijk afbeulen
Daar gebeuren wel meer vreemde zaken die op dit forum nog nooit aan de orde zijn geweest
Zo was er laatst ook een 1.9 Tid rijder die steeds een LMM foutmelding kreeg, na heel lang zoeken en allerlei ingrepen bleek dat zijn standaard luchtfilter nat was geworden en deels dicht was geslagen
-
Marco251988
- Donateur

Inmiddels verkoopt Shell ook v-power RON 98. Ik heb er nu wat in gegooid. Normaal tank ik BP ultimate 98, voor mij doet het niet zoveel de BP brandstof, shell v-power zou vermoedelijk zo’n 5 pk meer op moeten leveren. Althans dat doen de verschillende onafhankelijke tests geloven. Als ik een duidelijk verschil merk gaat er bij mij in het vervolg v power 98 in. Nou verkoopt een pomp bij mij om de hoek, super plus 100. Is het raadzaam dat eens te proberen? In de beschrijving van de video over dit product, wordt beweerd dat de auto daarvoor eerst gemapped moet worden. Heeft iemand hier meer uitleg over?
-
woes
- Donateur

Bedoel je de superplus100 van Firezone? Die heb ik wel eens geprobeerd, maar daar liep ie niet beter op. BP ultimate 98 is voor mij de way to go.
Dat Shell inmiddels ook echte 98 heeft is interessant. Maar eens even checken. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.
Dat Shell inmiddels ook echte 98 heeft is interessant. Maar eens even checken. Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn.
-
Marco251988
- Donateur

Nee, dit is van een lokaal pompstation genaamd Loogman.woes schreef: ↑za 16 jun, 2018 8:31Bedoel je de superplus100 van Firezone? Die heb ik wel eens geprobeerd, maar daar liep ie niet beter op. BP ultimate 98 is voor mij de way to go.
Wat de bevindingen na een uurtje rijden zijn. Pikt aanzienlijk sneller op! De motor lijkt ook minder te brommen, moet nog even een snelweg test doen maar tot nu toe merk ik al verschil, en dat al na een uurtje rijden.. ik ga toch de hele week die V- power 98 tanken. Is kijken wat het doet als de BP 98 helemaal weggespoeld is.