900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
- mversteeg
- Geregistreerd lid
- Berichten: 147
- Lid geworden op: za 01 jan, 2011 12:53
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Ik overweeg (ook vanuit nostalgische overweging, heb ooit 2 Saabs 99 gehad) aanschaf van een 900 classic voor intensief dagelijks gebruik. Dit betreft vooral veel snelweg kilometers, zo'n 40-50.000 per jaar. Uiteraard zal er een LPG installatie in moeten.
Is dit een verstandige keuze voor zo'n toch oudere auto? Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik ongeveer rekening mee houden als het gaat om onderhoudskosten per km? Als ik hiervoor zo'n 7-8 cent reserveer is dat dan voldoende (over de langere termijn)? Kan iemand mij helpen met ervaringen? Alvast bedankt!
Is dit een verstandige keuze voor zo'n toch oudere auto? Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik ongeveer rekening mee houden als het gaat om onderhoudskosten per km? Als ik hiervoor zo'n 7-8 cent reserveer is dat dan voldoende (over de langere termijn)? Kan iemand mij helpen met ervaringen? Alvast bedankt!
Saab 99 Turbo 1 - 1978 Zwart viewtopic.php?f=23&t=184739
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: di 28 okt, 2008 23:42
- Regio: - kies een regio
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Dat is nogal afhankelijk van wat je koopt.
Welk type, wel of geen turbo, welke staat, welk aanschaf budget en of je geluk hebt.
Zelf heb ik een i-tje gekocht op LPG en ik rijdt er al ruim 50K mee zonder noemandswaardige problemen (wel de automaat vervangen voor een handbak)
Verder niks bijzonders.
Welk type, wel of geen turbo, welke staat, welk aanschaf budget en of je geluk hebt.
Zelf heb ik een i-tje gekocht op LPG en ik rijdt er al ruim 50K mee zonder noemandswaardige problemen (wel de automaat vervangen voor een handbak)
Verder niks bijzonders.
- Menno
- Geregistreerd lid
- Berichten: 8595
- Lid geworden op: do 26 jul, 2007 16:00
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
= minimaal 2800,- per jaar, ruim voldoende, ook om gewoon nog een tweedehands te kopenmversteeg schreef: zo'n 40-50.000 per jaar ...
onderhoudskosten per km? Als ik hiervoor zo'n 7-8 cent reserveer is dat dan voldoende (over de langere termijn)
Even geen Saab
- paulzee
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: wo 09 jan, 2008 17:40
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Ik heb al jaren een T8 en rij 20-40.000 km per jaar. T8 zou dan niet meest betrouwbare zijn ik rij al jaren zonder problemen. Roest is wellicht grootste probleem, techniek (geschiedenis of inhaalslag bij aanschaf) is bij normaal onderhoud prima.
900t8 '89 sinds '98
- Krizzie
- Donateur (3x)
- Berichten: 12486
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Hier een 900GT (T16 FPT dus) die doordeweeks elke dag Malden Sevenum doet en inmiddels 371000 op de klok heeft. Goed bij houden is het enige wat je moet doen ongeveer. Met je uitgetrokken onderhoudsbudget moeten die 40.000km per jaar makkelijk kunnen.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier
- Paul99
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7456
- Lid geworden op: di 13 jul, 2004 12:12
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
ik heb de afgelopen 3 jaar 35000km/j gereden.
1 jaar met een 99 8v carburateur
1 jaar met een 900 16v injectie op lpg (RIP bij 501000km vanwege roest)
1 jaar met een 900 16v turbo op lpg (niet 100% betrouwbaar na 543000km)
Een redelijk verse 900 16v op lpg gaat je prima van a naar b brengen met het budget dat je reserveert. Je levert een beetje in op comfort ten opzichte van een moderne auto.
1 jaar met een 99 8v carburateur
1 jaar met een 900 16v injectie op lpg (RIP bij 501000km vanwege roest)
1 jaar met een 900 16v turbo op lpg (niet 100% betrouwbaar na 543000km)
Een redelijk verse 900 16v op lpg gaat je prima van a naar b brengen met het budget dat je reserveert. Je levert een beetje in op comfort ten opzichte van een moderne auto.
9-3 sport estate '08 jet black TurboX
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
99T '80 karmijn rood, roestoratie
99GL '83 cirrus wit
9-3 sport estate 1.9tid '06 jet black
900S '92 *RIP* aka blackfire
900i 16v Forty '90 *RIP* Le Mans blauw
- turbopilot
- Donateur (7x)
- Berichten: 16527
- Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
welke moderne autoPaul99 schreef: Je levert een beetje in op comfort ten opzichte van een moderne auto.
(ᴑ\\==U==//ᴑ) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 17:51
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het comfort en zicht in een 900 is fantastisch en de wegligging is met mijn bilsteins is fenomenaal
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 17:51
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het comfort en zicht in een 900 is fantastisch en de wegligging is met mijn bilsteins is fenomenaal
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 31023
- Lid geworden op: za 16 dec, 2006 23:51
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Feitelijk is elke (oude(re)) auto geschikt voor dagelijks gebruik, maar hoe beter het exemplaar is, hoe geschikter en je moet wel eens een (beetje (veel)) geluk hebben om een exemplaar aan te treffen die daarvoor geschikt is en aan alle verwachtingen (denk aan de uitrusting, kleur, km.stand, het beschikbare budget, e.n.z., e.n.z., e.n.z.) van jou voldoet.
Geschreven namens dit gestopt forumlid:
Een hartelijk dank aan iedereen die hem ooit geholpen en/of gesteund heeft!
Een hartelijk dank aan iedereen die hem ooit geholpen en/of gesteund heeft!
- Hammer
- Geregistreerd lid
- Berichten: 251
- Lid geworden op: wo 18 mar, 2009 17:18
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Vooral handig is om op te letten of de auto geen ouderhoudsachterstand heeft. Wij hebben 2 jaar een 900 T8 gehad, een heerlijke auto, maar er waren gewoon steeds dingetjes die opdoken, hij heeft ons echter nooit laten staan! Wij reden dan ook maar zo'n 10.000 km per jaar ermee, en hij liep gewoon op benzine.
900 T8 MY89 - verkocht :(
- Azul
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1669
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 6:49
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
LPG is goedkoper maar als je een Saab koopt van 1987 en jonger dan betaal flink wat meer wegenbelasting omdat er geen G3 erkenning voor een classic mogelijk is. Als ik kijk naar de huidige LPG prijs + het hoger verbruik van LPG + inbouw van de installatie + extra wegenbelasting maandelijks, dan kan het omslagpunt best wel eens hoog liggen.
Net eventjes snel het omslagpunt berekend. Deze ligt bij 25000 km/jaar
Net eventjes snel het omslagpunt berekend. Deze ligt bij 25000 km/jaar
Laatst gewijzigd door Azul op za 01 jan, 2011 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Saab 900 S 1993 Cabriolet
Saab 900 T16S Silver Aero 1986 (restauratie)
Saab 9000 Turbo 1985 (LPG)
----------------------------------------------------
Op LPG kun je koken en super rijden!
Saab 900 T16S Silver Aero 1986 (restauratie)
Saab 9000 Turbo 1985 (LPG)
----------------------------------------------------
Op LPG kun je koken en super rijden!
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Wat mij betreft is het eenvoudig:
JA een 900 classic voldoet hiervoor, MITS je bij aankoop meteen alles aanpakt (laat aanpakken) dat aandacht behoeft, zodat je met een "verse", goed onderhouden auto van start gaat. Daarna is het een kwestie van gewoon goed het onderhoud bijhouden. Doe je dat, DAN kan je een 900 classic zeer betrouwbaar rijden (het is simpele techniek over het algemeen waar weinig aan stuk gaat). Wanneer je er een goedkope auto aan denkt te hebben en bespaart op onderhoud (alleen broodnodige APK punten), zul je altijd achter de feiten aan blijven lopen (waar je niet echt gelukkig van zult worden imho).
Succes!
JA een 900 classic voldoet hiervoor, MITS je bij aankoop meteen alles aanpakt (laat aanpakken) dat aandacht behoeft, zodat je met een "verse", goed onderhouden auto van start gaat. Daarna is het een kwestie van gewoon goed het onderhoud bijhouden. Doe je dat, DAN kan je een 900 classic zeer betrouwbaar rijden (het is simpele techniek over het algemeen waar weinig aan stuk gaat). Wanneer je er een goedkope auto aan denkt te hebben en bespaart op onderhoud (alleen broodnodige APK punten), zul je altijd achter de feiten aan blijven lopen (waar je niet echt gelukkig van zult worden imho).
Succes!
- jjager
- Geregistreerd lid
- Berichten: 396
- Lid geworden op: zo 05 okt, 2008 18:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Mijn vrouw rijdt elke dag in haar SAAB.
Geen 40 dkm per jaar, maar de auto moet wel elke dag aan de bak. Weer of geen weer.
Het verschilt van een kleine eindje als zwemlesmoeder tot tv-opnames in Groningen.
En elke dag slaat de auto aan en brengt haar van A naar B met een brandstofverbruik van 1 op 10.
De elektronica zorgt zo nu & dan voor hoofdbrekens. Verder doet hij het goed.
Verder het normale en preventieve onderhoud, zo'n 2000 euro per jaar bij de specialist.
Goedkoop? Niet echt. Maar ze rijdt wel in een 900 classic. Iedereen ziet wanneer ze er is!
En kom daar maar eens om met een Golf, Focus of erger
Geen 40 dkm per jaar, maar de auto moet wel elke dag aan de bak. Weer of geen weer.
Het verschilt van een kleine eindje als zwemlesmoeder tot tv-opnames in Groningen.
En elke dag slaat de auto aan en brengt haar van A naar B met een brandstofverbruik van 1 op 10.
De elektronica zorgt zo nu & dan voor hoofdbrekens. Verder doet hij het goed.
Verder het normale en preventieve onderhoud, zo'n 2000 euro per jaar bij de specialist.
Goedkoop? Niet echt. Maar ze rijdt wel in een 900 classic. Iedereen ziet wanneer ze er is!
En kom daar maar eens om met een Golf, Focus of erger
______________________________________
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)
+ Volvo 940 estate (1993)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)
Voorheen SAAB 900 2.1 (1991) en SAAB 9000 CSE (1998)
+ Volvo 940 estate (1993)
+ Citroën 2CV6 Club (1985)
- Krizzie
- Donateur (3x)
- Berichten: 12486
- Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
- Regio: NL - Provincie Limburg
- Contacteer:
Re: 900 classic geschikt voor intensief dagelijks gebruik?
Zolang je niet als eerste voor het stoplicht staat wat 4 meter boven je hangt is het zicht super!johnnie schreef:Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het comfort en zicht in een 900 is fantastisch en de wegligging is met mijn bilsteins is fenomenaal
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier