keerring poeliezijde vervangen

1984-1997
Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » wo 01 dec, 2010 22:15

Volgens de berichten die ik via de zoekfunctie vond is het vervangen van de oliekeerring aan de poeliezijde niet al te ingewikkeld. De keerring zelf zou na het verwijderen van de poelie vrij makkelijk te vervangen zijn. Bevestigen jullie ervaringen dit? Ik moet voor de Noorse APK de keerring vervangen (te veel olielekkage) en wil graag weten of het niet al te lastig is.

Bij voorbaat dank,

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » zo 12 dec, 2010 20:03

Te zien aan het aantal reactie tot nu toe is mijn probleem er een dat niet recent door velen is gedeeld :wink: . Kleine update: de lekkage kwam niet bij de keerring vandaan. Ik heb voor de zekerheid na het schoonspuiten wel alle randjes met vloeibare pakking ingesmeerd en bij de poelie komt in ieder geval geen lekkage meer vandaan. Maar het blok zweet wel een beetje uit de naad tussen blok en carter. Zit daar bij een '94er nog een pakking tussen? Er is niks tussen blok en carter te zien en op de sites van PartsforSaabs en Elferink zag ik dat pakkingen t/m model '93 gaan (als mijn interpretatie tenminste klopt).

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 829
Lid geworden op: vr 16 apr, 2004 21:51
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door René Stoop » zo 12 dec, 2010 23:50

Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.
Saabse

SAAB 9000 88 (verkocht)
SAAB 9000 CSE lpt 94 (verkocht)
SAAB 9-5 estate Aero 00 (verkocht)
SAAB 9-5 sedan Hirsch Aero 04 Hirsch getuned (verkocht)
Audi A4 2.0 TSFI Avant

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door RoccoH » di 14 dec, 2010 13:21

René Stoop schreef:Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.
Van Saab?!? :? is gewoon Loctite 518 hoor.... Bron

Gebruikersavatar
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 829
Lid geworden op: vr 16 apr, 2004 21:51
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door René Stoop » di 14 dec, 2010 23:24

RoccoH schreef:
René Stoop schreef:Alleen rode vloeibare pakking van SAAB.
Van Saab?!? :? is gewoon Loctite 518 hoor.... Bron
Het was niet de bedoeling nadruk te leggen dat je alleen de rode vloeibare pakking van SAAB moet gebruikem maar dat er alleen vloeibare pakking tussen moet en geen vaste pakking.
Saabse

SAAB 9000 88 (verkocht)
SAAB 9000 CSE lpt 94 (verkocht)
SAAB 9-5 estate Aero 00 (verkocht)
SAAB 9-5 sedan Hirsch Aero 04 Hirsch getuned (verkocht)
Audi A4 2.0 TSFI Avant

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 6578
Lid geworden op: za 03 jul, 2004 22:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door RoccoH » wo 15 dec, 2010 13:28

Ik begrijp best wat je bedoelde, ik zeg alleen dat die "rode vloeibare pakking van Saab" helemaal niet van Saab is maar dat het gewoon Loctite 518 is... :)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » wo 15 dec, 2010 22:36

Net even een stukje kier tussen blok en carterpan aan de buitenkant dichtgesmeerd; met rode Comma, maar ik ga er van uit dat het merk niet veel zal uitmaken. Aan de kant van de multiriempoelie lekt het nog ergens een beetje. Over twee dagen kijken of het lek gedicht is.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Gebruikersavatar
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 829
Lid geworden op: vr 16 apr, 2004 21:51
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door René Stoop » do 16 dec, 2010 1:00

Alex B schreef:Net even een stukje kier tussen blok en carterpan aan de buitenkant dichtgesmeerd; met rode Comma, maar ik ga er van uit dat het merk niet veel zal uitmaken. Aan de kant van de multiriempoelie lekt het nog ergens een beetje. Over twee dagen kijken of het lek gedicht is.

Alex
Ik denk dat het dicht smeren niet lang zal blijven zitten :oops:
De enige afdoende manier is de carterpan losnemen alles schoonmaken en weer monteren met de vloeibare pakking.
Saabse

SAAB 9000 88 (verkocht)
SAAB 9000 CSE lpt 94 (verkocht)
SAAB 9-5 estate Aero 00 (verkocht)
SAAB 9-5 sedan Hirsch Aero 04 Hirsch getuned (verkocht)
Audi A4 2.0 TSFI Avant

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » za 18 dec, 2010 0:58

Helemaal mee eens, maar dat is geen klusje bij temperaturen onder het vriespunt (en volgende week gaan ze weer richting onder de -15 hier), dus voorlopig moet het maar even zo.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » wo 12 jun, 2019 22:37

Zit ik weer eens te zoeken naar het vervangen van keerringen, kom ik bij m'n eigen topic van 9 jaar geleden uit :| . De huidige 9000 is recent wel erg gaan lekken, dus er moet wat gedaan gaan worden. Ik ben op Jijbuis wat filmpjes hierover tegengekomen. Moet zelf te doen zijn, vooropgesteld dat het lukt om de krukas te blokkeren. Is dat voor elkaar te krijgen als de auto in de versnelling staat met het linkerwiel op de grond, of moet het vliegwiel vastgezet worden? Indien het vliegwiel vastgezet moet worden, zijn er slimme methodes zonder gebruik van zo'n tooltje met tanden of heb je dat echt nodig? En weet iemand of dat ergens te koop is?

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Sapphire » wo 12 jun, 2019 22:55

Veruit het makkelijkste is om een luchtsleutel (of elektrische slagmoersleutel) te gebruiken, wellicht kun je er een lenen?

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door ReinO » do 13 jun, 2019 5:44

die slagmoersleutel moet wel wat power hebben trouwens. Die moer kan verrekte vast zitten.
Ik heb zelf de klus nog nooit aan de auto gedaan dus daar kan ik je niets over zeggen.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door Alex B » do 13 jun, 2019 12:46

Ik heb een electrische die 450 Nm zou moeten leveren, maar tegelijkertijd kreeg ie soms geen wielbouten los die met 110Nm waren vastgedraaid. Dus we zullen het wel zien, misschien dat ik het voor de zekerheid maar uitbesteed.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door jansen » do 13 jun, 2019 13:01

Ik zou de O-ring van de oliepomp deksel ook gelijk maar mee vervangen. Anders moet je hem twee keer loshalen.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: keerring poeliezijde vervangen

Bericht door reiernumans » do 13 jun, 2019 13:25

Wilde ik net toevoegen hier. Altijd samen doen, vaak is de o-ring van de oliepomp de boosdoener en niet zozeer de krukaskeerring.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie