Slecht starten koud 2.0 lpt viale lpi
-
9000-95
- Donateur

Re: Slecht starten koud 2.0 lpt viale lpi
Zou toch als eerste proberen de benzine tank een keer goed leeg te rijden en er dan een liter of 20 vers sap in te doen. Is de simpelste remedie, zou zonde zijn als je van alles overhoop ging halen als het niet hoeft.
Tijdje terug nog meegemaakt met een auto die slechts een paar duizend km per jaar reed. Wilde toen het wat kouder werd met geen mogelijkheid meer starten. Terwijl er een goede vonk op het goede moment was, genoeg compressie en de verstuivers goed inspoten. Na lange zoektocht was het uiteindelijk gewoon slechte benzine, verse peut erin en opgelost. Het arme ding werd maar eens in de 2 of 3 maanden bijgetankt. De vluchtige bestanddelen uit de benzine verdampen dan langzaam, blijft over de zwaardere fractie. En die verdampt niet goed bij de koude start, gevolg: te weinig gasvormige benzine, ook nog eens te veel vloeibare peut die de bougies nat slaat en dan wil het op een gegeven moment echt niet meer branden.
Tijdje terug nog meegemaakt met een auto die slechts een paar duizend km per jaar reed. Wilde toen het wat kouder werd met geen mogelijkheid meer starten. Terwijl er een goede vonk op het goede moment was, genoeg compressie en de verstuivers goed inspoten. Na lange zoektocht was het uiteindelijk gewoon slechte benzine, verse peut erin en opgelost. Het arme ding werd maar eens in de 2 of 3 maanden bijgetankt. De vluchtige bestanddelen uit de benzine verdampen dan langzaam, blijft over de zwaardere fractie. En die verdampt niet goed bij de koude start, gevolg: te weinig gasvormige benzine, ook nog eens te veel vloeibare peut die de bougies nat slaat en dan wil het op een gegeven moment echt niet meer branden.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Om die reden misschien ook eens gewoon de benzinefilter vernieuwen, kost vrijwel niets en is zo gepiept.
De vier verschillende bobine's zijn wat duurder om te vervangen, maar mogelijk zit daar een zwakke broeder bij, mogelijk kunnen ze dat testen. De motor wordt bij gas wat warmer en die bobines zitten wat dat betreft op een wat hitte gevoelige ongelukkige plaats
De vier verschillende bobine's zijn wat duurder om te vervangen, maar mogelijk zit daar een zwakke broeder bij, mogelijk kunnen ze dat testen. De motor wordt bij gas wat warmer en die bobines zitten wat dat betreft op een wat hitte gevoelige ongelukkige plaats
-
Zwerver
- Geregistreerd lid
Helaas vervangen van bougies is niet geholpen.
Vanochtend weer opgestart en na halve seconde sloeg de mottor weer af.
2-e ker opgestart en hij draaide door voordat ik naar de "D" schakelde... toen was ie weer uit.
3-e keer opgestart eventjes gewachten ong 2 (min) tussendoor een aantal keer russtig gas gegeven en dan was ie weer goed.
kon ik wegrijden
Vanochtend weer opgestart en na halve seconde sloeg de mottor weer af.
2-e ker opgestart en hij draaide door voordat ik naar de "D" schakelde... toen was ie weer uit.
3-e keer opgestart eventjes gewachten ong 2 (min) tussendoor een aantal keer russtig gas gegeven en dan was ie weer goed.
kon ik wegrijden
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Bij een automaat is het altijd beter even te wachten met wegrijden, maakt hij nog te veel toeren dan is het niet goed om hem in de D te zetten.
De automaat heeft nog een aparte hulpcomputer daardoor kan die bij de koudloop procedure mogelijk ook van invloed zijn.
Tussendoor gasgeven heeft eigenlijk geen zin, daardoor duurt het mogelijk weer iets langer tot hij op zijn lage toerental zit.
Zelfs draaien aan het stuur heeft invloed want dan vraagt de stuurbekrachtiging weer om extra toeren
Het beste kun je de verlichting en ander stroomverbruikers even ook niet inschakelijk, want dan kan de dynamo weer signalen afgeven dat hij sneller wil draaien, ergo de motor moet meer toeren maken.
Gasrijden is wel goedkoop maar een Trionic 8 is daar eigenlijk niet optimaal voor geprogrammeerd
Er klopt iets niet met de besturing van het koudloop programma, dat kan aan sensoren liggen maar ook het programma zelf.
De automaat heeft nog een aparte hulpcomputer daardoor kan die bij de koudloop procedure mogelijk ook van invloed zijn.
Tussendoor gasgeven heeft eigenlijk geen zin, daardoor duurt het mogelijk weer iets langer tot hij op zijn lage toerental zit.
Zelfs draaien aan het stuur heeft invloed want dan vraagt de stuurbekrachtiging weer om extra toeren
Het beste kun je de verlichting en ander stroomverbruikers even ook niet inschakelijk, want dan kan de dynamo weer signalen afgeven dat hij sneller wil draaien, ergo de motor moet meer toeren maken.
Gasrijden is wel goedkoop maar een Trionic 8 is daar eigenlijk niet optimaal voor geprogrammeerd
Er klopt iets niet met de besturing van het koudloop programma, dat kan aan sensoren liggen maar ook het programma zelf.
-
Zwerver
- Geregistreerd lid
Ok, ik ga eerst de benzie tank leeg rijden.... hoop dat dat de probleem is.
Voor het laatst heb ik in luxembug getankt zo een eind augustus... heb nog zo e 25 L in zitten..
Kan de dealer dvm uilezen en kapotte sensore vinden? Of is dat niet altijd het gevaal?
Voor het laatst heb ik in luxembug getankt zo een eind augustus... heb nog zo e 25 L in zitten..
Kan de dealer dvm uilezen en kapotte sensore vinden? Of is dat niet altijd het gevaal?
-
9000-95
- Donateur

benzine 3 maanden oud, en nog zomerbenzine ook dus (is anders van samenstelling, winterbenzine bevat meer vluchtige bestanddelen voor betere koude start). Geef je een goede kans dat het een stuk beter wordt met verse benzine. Succes en hopen dat het zo iets simpels is!
-
tanisha
- Geregistreerd lid
waar ik aan zit te denken is een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft en dan krijg je geen fout melding
wat er gebeurt is dat de motor denkt dat hij al warm is en de koud start overslaat en dus te weinig benzine inspuit daarom doet hij het naar 2 minuten ook weer goed
suc6
wat er gebeurt is dat de motor denkt dat hij al warm is en de koud start overslaat en dus te weinig benzine inspuit daarom doet hij het naar 2 minuten ook weer goed
suc6
-
Zwerver
- Geregistreerd lid
carlsson schreef:Gasrijder hebben ook de neiging om maar weinig benzine te tanken, dan kun je mogelijk wat last krijgen van condensvorming in de tank, zeker bij een buitenslapen. Benzine moet ook niet te oud worden, dus af en toe dat tankje leeg rijden.
De bougies keuze is wat lastig gezien het feit dat gas voor meer hitte in de cylinders zorgt, de vraag is dan weer of hij met benzine goed loopt met een bougies die een hogere temperatuur kan verdragen.
Heren het is opgelost
Het was toch verouderde benzine in de tank. Vrijdag had ik hem bijna leeg gereden kon nog ong 90 km volgens SID en 25 liter verse 98 EON bij gedaan....
Volgende ochtend juppieeeee auto startte In een keer en zonder enkele problemen... een zelfde avon ook een volgende ochtend ook een perfecte start
Kompressie meting is hier overbodig denk ik.
Bedankt voor jullie tijd en info. Ik ga weer genieten van mij SS
Groeten Haik
-
9000-95
- Donateur

Mooi dat het is opgelost! Voortaan beter de benzinetank niet te vol meer gooien, beter eens per maand een klein beetje vers sap erbij dan 1x in de 3 maanden een grote plens. Zo blijft het verser en volgt de tankinhoud de wisselende samenstelling in zomer en winter beter.
Zorg er wel voor dat de tank minstens 1/3 gevuld blijft, anders krijgt je brandstofpomp het zwaar (weinig koeling) en kan je ook problemen met condens gaan krijgen. Ik doe er zelf steeds 10 liter verse bij zodra de benzinemeter onder 1/3 komt en dat werkt prima.
Zorg er wel voor dat de tank minstens 1/3 gevuld blijft, anders krijgt je brandstofpomp het zwaar (weinig koeling) en kan je ook problemen met condens gaan krijgen. Ik doe er zelf steeds 10 liter verse bij zodra de benzinemeter onder 1/3 komt en dat werkt prima.
-
carlsson
- Geregistreerd lid
Wel een echte fijn proever die Saab van jou
Noblesse oblige.
-
onno2
- Geregistreerd lid
Onze Aero op LPG wil ook wel eens afslaan bij een koude start. Hij start prima, maar na de piek in toeren valt hij door zijn stattionaire punt heen en dus stil. Tweede keer starten geen probleem. De auto loopt pas 30K op gas, ik schenk er maar geen aandacht aan, zal niks ernstigs zijn. Keertje wat injector reiniger erin na het lezen van dit topic...........
-
itsjohan
- Geregistreerd lid
Hee dat is goed! en een bijzonder betaalbare oplossing
Veel rijplezier
-
Zwerver
- Geregistreerd lid
Ja he, die Saab van me zuipt niet alles wat er te zuipen is, alleen de beste van de beste of tewel duurstecarlsson schreef:Wel een echte fijn proever die Saab van jouNoblesse oblige.
-
Zwerver
- Geregistreerd lid
Ok zal ik voortaan doen. Bedankt voor de goede tip9000-95 schreef:Mooi dat het is opgelost! Voortaan beter de benzinetank niet te vol meer gooien, beter eens per maand een klein beetje vers sap erbij dan 1x in de 3 maanden een grote plens. Zo blijft het verser en volgt de tankinhoud de wisselende samenstelling in zomer en winter beter.