raamstrips

1978-1993
j.bak
Geregistreerd lid

raamstrips

Bericht door j.bak » di 06 jun, 2006 17:12

Hallo, ik wil mijn raamstrips vervangen. Ik krijg alleen de strips van de zijiramen niet los en ik ben bang dat ik met hard drukken de hele strip verbuig.
Is daar een foefje voor?

Groeten.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 06 jun, 2006 19:42

Bedoel je de rubber strips aan de onderkant van de ruit? Die heb ik laatst vervangen. Zie hier voor mijn fotoverslag.

modules.php?set_albumName=album06&op=mo ... _album.php

j.bak
Geregistreerd lid

Bericht door j.bak » di 06 jun, 2006 21:54

Dit is wel handig, maar dan nog de strips aan de zijkant en bovenkant. Ik wil namelijk de zwarte strips vervangen met chrome....

Die chrome heb ik nog van mijn oude saab en die gingen er makkelijk af. De oude lijken wel vastgelijmt.

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » di 06 jun, 2006 22:41

Dat klopt, ze zijn ook vastgelijmd, zit een soort van raamkit tussen.
Ik heb laast de verticale stip op de b-stijl opnieuw vastgekit, die hing half los aan de deur.
Als je de bovenste die in een bocht naar de spiegel loopt los wilt halen, moet je misschien eerst de spiegel eraf halen, moet je even goed bekijken van tevoren of het ook kan zonder spiegel eraf te halen.
Ik heb op de saab-onderdelen dag ook aan een paar mensen gevraagd hoe deze los kunnen, een oudere man kwam met de tip om met een 90 graden hoekijzertje achter de strip te zetten en hem dan met een hamertje langzaam los te tikken, als het echt vast zit kun je eventueel de kit waar de strip mee vast zit eerst verwarmen met een fohn of verfstripper, niet te heet natuurlijk.
Vastzetten kan weer met ramenkit, hebben ze denk ik bij de meeste auto-materialenzaak.

j.bak
Geregistreerd lid

Bericht door j.bak » di 06 jun, 2006 23:18

hmmm. ik ben bang dat ik de lak ga beschadigen. En dan ben ik er nog niet. Dan moet ik ook nog de achterraampjes overzetten. Deze hebben een ander tint glas dan mijn oude auto. Ik pas maar even denk ik.

Bedankt voor de info.

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » di 06 jun, 2006 23:35

De scharnieren van de achterraampjes op de b-stijl zitten met 3 of 4 popnagels vast, die moet je uitboren en nieuwe erin poppen.
Das wel een moeilijker klusje idd, maar kan wel.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » wo 07 jun, 2006 13:25

paul99gl83 schreef:Bedoel je de rubber strips aan de onderkant van de ruit? Die heb ik laatst vervangen. Zie hier voor mijn fotoverslag.
modules.php?set_albumName=album06&op=mo ... _album.php
Het is goed om, als je toch bezig bent, meteen de clips die de rubbers vasthouden af te slijpen of in te tapen. Zie Townsend en Saabcentral. Dat voorkomt later krassen op je raam.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » wo 07 jun, 2006 13:27

White Lines schreef:De scharnieren van de achterraampjes op de b-stijl zitten met 3 of 4 popnagels vast
Zijn dat de popnagels die je van buitenaf meteen ziet en die ook dat zwarte metalen s-vormige afdekstripje op hun plaats houden? Ik wil die strips nog vervangen omdat die bij mij roestig zijn. Wat voor popnagels moet je daarvoor hebben?

j.bak
Geregistreerd lid

Bericht door j.bak » wo 07 jun, 2006 16:33

Maak dan maar een kruisje voor me. Ik ga het proberen. FF plastic gereedschap kopen om krassen te voorkomen. En inderdaad, ik ga ook meteen die klemmen afslijpen. Mijn raam is al aardig gekrast, maar als het zo blijft is het o.k. Moet niet meer worden.

Als er nog meer tips te binnen schieten, ik hoor het graag.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » do 08 jun, 2006 10:10

j.bak schreef:Als er nog meer tips te binnen schieten, ik hoor het graag.
Als je toch de deurbekleding eraf hebt: meteen even testen of de ontwateringsgaten van je deuren nog open zijn, raammechanisme smeren, binnenzijde deur schoonmaken en tectyleren etc etc

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » do 08 jun, 2006 16:59

wbsmit schreef:
White Lines schreef:De scharnieren van de achterraampjes op de b-stijl zitten met 3 of 4 popnagels vast
Zijn dat de popnagels die je van buitenaf meteen ziet en die ook dat zwarte metalen s-vormige afdekstripje op hun plaats houden? Ik wil die strips nog vervangen omdat die bij mij roestig zijn. Wat voor popnagels moet je daarvoor hebben?
Ja, je kijk direct tegen deze popnagels aan van buiten, onder deze strip zitten de scharnieren, die zitten weer vast met 3 schroeven/bouten.
Heb bij demontage een van die 3 schroeven met een dremel doorgeslepen omdat binnenkant van de schroef kapot was.
Die popnagels kun je denk ik bij goede gereedschapzaak halen of bij een Fabory centre in de buurt, de maat weet ik niet, maar gewoon de oude meenemen dan kunnen zij hem opmeten.

j.bak
Geregistreerd lid

Bericht door j.bak » do 08 jun, 2006 17:14

wbsmit schreef:Als je toch de deurbekleding eraf hebt: meteen even testen of de ontwateringsgaten van je deuren nog open zijn, raammechanisme smeren, binnenzijde deur schoonmaken en tectyleren etc etc
Ik heb de deurpanelen er al af, maar meteen ff een vraagje. Er zit een soort dun plastic binnenkap in de deur gemlijmt. Die kreeg ik er dus niet in zijn geheel af en ligt nu in reepjes. Is dat voor vocht ofzo? En is het noodzakelijk om die weer terug te plaatsen? Zo ja, waar kan ik die dingen weer bestellen dan? Elfrink?

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » vr 09 jun, 2006 15:17

j.bak schreef:Er zit een soort dun plastic binnenkap in de deur gelijmD.
Dat klopt, deze houdt het vocht tegen, is erg kwetsbaar en moet voorzichtig los worden getrokken. Dat is bij jou dus al te laat. Nieuwe kun je proberen bij www.elferink.nl of op de sloop als ze een 900 hebben staan met hetzelfde aantal deuren.

Als ik de deur openmaak verwijder ik altijd de oude lijm en lijm ik hem vast met Polymax van Bison.

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » za 10 jun, 2006 15:14

White Lines schreef:Ja, je kijk direct tegen deze popnagels aan van buiten, onder deze strip zitten de scharnieren, die zitten weer vast met 3 schroeven/bouten.
Heb bij demontage een van die 3 schroeven met een dremel doorgeslepen omdat binnenkant van de schroef kapot was.
Die popnagels kun je denk ik bij goede gereedschapzaak halen of bij een Fabory centre in de buurt, de maat weet ik niet, maar gewoon de oude meenemen dan kunnen zij hem opmeten.
Ik ben vergeten te zeggen dat je wel rvs popnagels moet hebben, anders roesten ze snel weg.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 11 jun, 2006 11:05

White Lines schreef:...

Ik ben vergeten te zeggen dat je wel rvs popnagels moet hebben, anders roesten ze snel weg.
doe maar liever geen RVS popnagel... liever een weggeroeste popnagel dan een weggeroeste carosserie...

Plaats reactie