900 Classic: Ke-jetronic storing verholpen

1978-1993
Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

900 Classic: Ke-jetronic storing verholpen

Bericht door Dennis Cavallino » di 25 nov, 2008 16:42

Mijn vriendin rijdt nu een jaar in deze en we hebben er al heel wat reis/vakantie kilometers opzitten: viewtopic.php?t=33155

Daarom wilde ik er zelf ook maar één. Overigens was ik niet per sé naar een 900 op zoek, heb ook naar andere auto's (o.a. 9000's) gekeken. Maar dit was uiteindelijk toch precies wat ik zocht. Een auto met werk, die er wel knap uit ziet.

Gisteren ben ik naar een Saab 900 Classic wezen kijken. Vandaag heb ik hem gekocht. Het is een 2 liter injectie, 8 klepper en rijdt op benzine. Geen turbo, maar dat was niet per sé een wens van me.

Marktplaats foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Bouwjaar: januari 1990 (eigenlijk '89 dus)
330.000 km ervaring
APK
Strak in de zwarte lak, mist hier en daar een stripje en de karakteristieke ruitenwissertjes op de koplampen (eraf gesloopt door Saab'liefhebbers'?). Voorruit is vervangen. Uiterlijk dus opvallend goed, op wat kleine dingetjes na, maar die zijn in een half uur te verhelpen.

Het interieur is nog als nieuw, op wat vreemde slijtageplekken rechts achter op het tapijt van de bodem, alsof er iemand met een dwangstoornis heeft gezeten. Nieuwe vloermatten erover en klaar. :)

Hij is voorzien van een mooi electrisch open dakje met warmtewerend glas, van Hollandia. Het voordeel is dat 't hemeltje niet gelijmd is, maar gespannen, waardoor 't niet gaat hangen zoals bij alle andere 900's.

Er zitten ook nog LM Sunburst velgen op.
En een ruitenwisser achter (die mis ik eigenlijk op onze andere 900). Stuurbekrachting zit er ook op, ondanks wat berichten in het gespot draadje. Werkt goed.

So far so good. Vraagprijs was afgelopen meer dan gehalveerd en daar kon zelfs nog wat vanaf. Er zijn vooral mensen geweest die deze auto wilden gaan slopen voor de onderdelen, maar daar zat de verkoper (handelaar in US-spul) ook weer niet op te wachten. Op het saabforum hier was de auto gespot, maar kennelijk was niemand hem gaan bekijken afgelopen 3 maanden! Hij stond al die tijd stil (toen ook al letterlijk, want de accu is al een half jaar leeg).

De echte downside zat dus verstopt waarschijnlijk. Dus ik zoeken. O.a. aan de binnenkant van de deuren, daar zitten roestgaten in. Een keertje naar Piet de lasser en dan zwart aflakken, kan 't weer jaren mee. De kriksteun lv was gelast, andere kriksteunen zijn keihard. Bodem ook. Alle bekende 900-roestpunten waren verder hard. Uitlaat is nog netjes. Alles functioneerde verder. Kortom, tot nu toe viel het me reuze mee.

Dus de kap open, want daar moest 't mis zijn voor dit geld. En dat klopt. :)
De auto heeft gewoon een hele grote onderhoudsbeurt nodig. Nieuwe accu, vloeistoffen, filters, bobine/bougies+kabels/rotor/verdelerkap, etc. Een hele waslijst. Maar het viel me niet tegen, sterker nog, nu werd ik pas echt enthousiast, dit kon ik allemaal zelf met mijn 2 linker handen. De koppelingsplaten zijn ok, alleen is de vloeistof wat oud. Na een langere rit eens checken op lekkage en zo niet, dan opnieuw vullen, anders vervangen. Ik wil de auto weer goed rijdend maken, dus heb nu een ruimer budget. Maar er hoeft niet veel meer gedaan te worden dan bij andere auto's die toe zijn aan een beurtje.

Ik zal jullie in post 2 op de hoogte houden middels een storing & onderhoudsoverzicht. Wie weet valt 't tegen, wie weet valt 't mee. Ik vind 't sowieso de moeite waard. Zelfs als de koppakking erg lek zou zijn, of andere gekke dingen.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » di 25 nov, 2008 16:43

Storing & Onderhoudsoverzicht

Km stand bij aanschaf: 330.000 km
Storing: Motor start, maar loopt slecht. Leek in eerste instantie op verzuipen. Toerental wisselt naar hoge toeren zodra de motor 'lauw' is. Gas bijgeven lijkt net of de motor op 3 poten loopt of verzuipt. Dat is vreemd met een injectiesysteem. Gasklep trappenmotor is reeds vervangen. Alle stekkertjes heb ik losgehaald, dat maakte niets uit (zou dus kunnen dat er ergens al een draadbreuk is, kwestie van meten).
ECU reset dacht ik te doen, maar dat werkt niet bij en mechanisch injectie systeem :)
Dus ik denk: draadjes, lambda sonde, luchtschijf boven luchtfilter, etc.? Uiteindelijk hebben we het verholpen.

Onderhoud bij 330.000km
- Accu vervangen
- Bougies + kabels vervangen
- Rotor, verdelerkap en bobine vervangen (Bobine was niet nodig, vonkt goed).
-Gasklephuis gereinigd en gesmeerd,
- Luchtwegerklep boven luchtfilter gereinigd en gesmeerd (en weer ontvet).
-Alle zekering doorgemeten en vervangen. Benzinepomp werkt.
- Centrale vergrendeling gefixt (zekering)
Compressietest: ok!

Testritje gemaakt: remmen werken goed, stuurbekrachtig ook. Nergens bijgeluiden alleen loopt de motor dus niet goed. Toen de volgende dingen gedaan:
- Brandstoffilter vervangen
- Slangen op Vacuumlekkage gecontroleerd (ok)
- Luchtfilter vervangen + behuizing en 'trechter' gereinigd
- Spinnekop gereinigd intern, benzineplunjer werkt goed
- Injectoren gereinigd, getest met andere en daarna zelfs nieuwe gekocht
- Sproeibeeld getest: is verbeterd, maar motor liep nog niet goed;
- 5e injector getest (spuit koud benzine in). Om lang verhaal kort te maken, daardoor was het inlaatspruitstuk volgelopen met benzine.
- Inlaatspruitstuk leeggezogen en drooggemaakt. 5e injector gedemonteerd en later zonder stekker getest.
- Andere bobine getest, geen verschil, vonkte goed
- Bougies verzopen in benzine
- Co afgesteld, bood geen soelaas

De thermotimeswitch was verdacht, maar dan zou de motor zonder aangesloten 5e injector moeten aanslaan, maar hij verzoop alleen maar. Ik bleek een keer aan de benzinedrukregelaar op de spinnekop gedraaid te hebben waarschijnlijk dus:
- luchtweger + spinnekop vervangen door gebruikt exemplaar. Resultaat: alles werkt nu weer perfect. De motor loopt goed. De 5e injector werkt prima (spuit alleen in als de motor koud is)

Deze Saab is gered!! :lol:

Vervolgens:
Oliewissel + filter vervangen
Ruitensproeier anti vries
Asbakje achterin vastgezet
Aansteker geplaats
Radio + 4 speakers aangesloten: Clarion cd speler met groene verlichting, net als dashboard verlichting. Aangesloten op de originele speakers. In de hoedenplank zitten gaten voor ovale speakers (Clarion). Dat komt nog wel een keer. Voor wil ik nog originele tweaters plaatsen, dat klinkt in de 5deurs van ons wel mooi namelijk. Ziet er ook leuker uit.
Fuseekogel RV vervangen
Speaker lv vastgezet ivm irritante trilling = nu verholpen
Einddemper vervangen door OEM exemplaar
Rond lamda op downpipe een aantal roestgaatjes, voorlopig dichtgemaakt met gumgum

APK goedgekeurd t/m 27-2-2010.

To do:
Koelvloeistof verversen
Versnellingsbakolie verversen
Nieuwe remblokken (preventief) v/a + remvloeistof verversen
Ruitenwissers v/a vervangen + ruitenwissers koplampen vervangen ivm vandalisme schade
4 nieuwe (winter)banden + balanceren + uitlijnen
Zwarte strip op wielrand ra vervangen
Strips op bumpers plaatsen/vastzetten
Trekhaak monteren
Cruise control monteren
Onderstelrubbers nalopen
Anti roest behandelen (Carpotech RX5 en RX10)
Onderkant deuren lassen ivm roestvorming, zwart aflakken carpotech RX10
Poetsen
Interieur reinigen of een setje met beige leer scoren
Mattenset scoren.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » di 25 nov, 2008 16:48

Ik moet maar eens op zoek naar een Bentley en/of Haynes manual.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 25 nov, 2008 18:44

Leuke koop! van harte.

En ook leuk om te zien dat in de werkelijkheid banden trappen heel anders is dan het speculeren. ;) Niks een carb maar een injectie.

Mooie lijst en nu maar stap voor stap afwerken. Heb je een goede las piet?

Groet,

Hannes

Emile
Geregistreerd lid

Bericht door Emile » di 25 nov, 2008 19:00

Leuke aankoop :applause: :applause: :applause:

Maar waarom bobine vervangen? :shrug: Die dingen gaan volgens mij nooit stuk :wink:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 25 nov, 2008 19:07

[]Tot dat je in the middle of nowhere op een helling in Noorwegen ineens *motor dood* naar beneden rolt.. En dan in het Noors moet uitleggen dat de bobine stuk is. :roll:

Was een T8 Turbo trouwens. :)

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » di 25 nov, 2008 19:18

[]Det er visst nok ikke ett problem, bare si at coilen er gåen.=Dat is echt niet zo moeilijk, gewoon vertellen
dat de bobine defect geraakt is. :idea:
Trouwens, ik vind dat Dennis Cavallino een leuke SAAB 900 Classic gekocht heeft. :wink:

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » di 25 nov, 2008 22:01

Klopt. Een mooie auto.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 25 nov, 2008 22:27

Gefeliciteerd.

Ik had deze ook op het oog, maar dan idd om te slopen voor vooral de versnellingsbak, het interieur en de carrosseriedelen. Vond hem eigenlijk te mooi om te slopen. Ik heb nu een andere op het oog met achterschade.

Een nieuwe bobine is m.i. alleen zinvol als na nieuwe, opgeladen accu, nieuwe rotor, verdeleler en bougies de vonk niet mooi blauw is.
Zoek even op dit forum voor de versnellingsbakolie, is veel over gediscussieerd, de meesten vertrouwen op Honda olie.
De koppelingsvloeistof kun je met het verversen van de remvloeistof meteen meenemen, zit in hetzelfde reservoir.
Kleppen stellen moet je eigenlijk ook niet vergeten.

Reub
Geregistreerd lid

Bericht door Reub » di 25 nov, 2008 22:48

Maar goed dat je te laat was, Gertram :x :wink:

Wat een optisch gave 900! :P Hou 'm op de weg......

robertw

Bericht door robertw » di 25 nov, 2008 23:57

mooi ding, ben benieuwd naar de kleur-code, 199?

/rw

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 26 nov, 2008 0:04

Dit lijkt me 170 - gezien het bouwjaar.

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » ma 01 dec, 2008 12:46

Van 't weekend bezig geweest om de motorstoring te verhelpen.
Storing: Motor start, maar loopt slecht. Leek in eerste instantie op verzuipen. Bougies, bougiekabels, accu, bobine etc. heb ik vervangen. Luchtfilterhuis had een losse stekker. Alles nagelopen. De benzinepomp werkt, zekeringen zijn allemaal ok.

Toerental wisselt naar hoge toeren zodra de motor 'lauw' is net na een koude start of tijdens een 'lauwe' start. Gas bijgeven lijkt net of de motor op 3 poten loopt of verzuipt, hij valt in ieder geval stil (tenzij op dat moment de hoge toeren komen, dan kun je tot 't rood doortrappen en klinkt de motor goed), of loopt te bokken.

De Gasklep trappenmotor is reeds vervangen.
Alle stekkertjes heb ik losgehaald, dat maakte niets uit (zou dus kunnen dat er ergens al een draadbreuk is, kwestie van meten).
ECU reset werkte ook niet (want er is geen ECU bij een mechanische injectie...).
Gaskleppenhuis heb ik gereinigd.

Dus ik denk: Draadbreuk in aan K-jetronic gerelateerde onderdelen? Lambda sonde stuk? Hoe check je dat?
Luchtschijf boven luchtfilter, etc.? Die lijkt niet vast te zitten, heb ik voor de zekerheid gereinigd en gesmeerd (en weer schoongemaakt).

Wie heeft er nog ideeen? Dingen die ik zou kunnen vervangen of proberen?

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » ma 01 dec, 2008 13:14

Dennis Cavallino
Geregistreerd lid

Bericht door Dennis Cavallino » di 02 dec, 2008 1:38

Vanavond met behulp van wat vrienden de saab goed lopend gekregen (in noodloop, lamda uitgeschakeld). Nu moet ik alleen uitzoeken of de lamda sonde of thermo sensor/switch vervangen moet worden om m perfect te krijgen.

Plaats reactie