Probleem brandstofpomp?

1978-1993
maartenair
Geregistreerd lid

Probleem brandstofpomp?

Bericht door maartenair » di 31 okt, 2006 11:49

Ik heb een 900i sedan uit '89.
"Vroeger" als je de auto starte hoorde je als je het contact aanzette altijd zo'n zoem-brom geluid van de brandstofpomp. Sinds enige tijd is dit gezoem verdwenen en start de auto ook slecht. Moeten de brandstofpompen zoemen? Als de auto even heeft gelopen is er verder geen probleem meer. Is het een bekend probleem met de brandstofpomp? Hoeveel werk en hoeveel kost zoiets?

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » di 31 okt, 2006 19:43

Zou weleens een haperend brandstofpomprelais kunnen zijn. Is het toevallig een 8-klepper met Bosch K-Jetronic?
En even off-topic; mooi hè zo´n SAAB Safir?

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » di 31 okt, 2006 19:49

Ik verdenk de benzinepomp; dat zoemen bij contact is ook al niet gezond. Maar probeer gerust eerst het relais. Nieuwe pomp kost je overigens 95 euro bij Elferink en is niet moeilijk te plaatsen (als je dat ver :evil: de Saab-gereedschap of zoiets hebt.

maartenair
Geregistreerd lid

Bericht door maartenair » di 31 okt, 2006 19:56

bedankt, waar zit precies het relais? En moet ik persé die saabtool gebruiken voor de installatie?

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » di 31 okt, 2006 20:06

Dit relais zit in de zekeringenkast welke je onder de motorkap vindt. Er staat dacht ik in het Zweeds iets van ´Branslepump`op als ik me goed herinner. Haal het relais eruit en verbindt de punten 87 en 13 in de kast door met een stukje electriciteitssnoer. Zijn de klachten daarmee verholpen dan heb je de boosdoener gevonden. Nee, special tool voor installatie pomp is niet persé noodzakelijk.

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » di 31 okt, 2006 20:39

Hee Jeroen, heb jij dan iets gemaakt waarmee het kan? Ik weet dat het bij sommige Saabjes geen probleem is (laatst nog bij Wouter's Belgische 900i uit '91 gedaan, maar ook eens bij een '89 gekeken en er niet 123 uitgekomen...

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 31 okt, 2006 21:00

jeroen701125 schreef:Haal het relais eruit en verbindt de punten 87 en 13 in de kast door met een stukje electriciteitssnoer.
Het is 87 en 30.

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » wo 01 nov, 2006 13:44

@Menno; nee, maar de laatste keer dat ik een fuelpomp heb vervangen was bij een 88-er 8 kleps turbo, is prima gelukt zonder special tool. Wellicht dat er wat dat betreft eea is veranderd in de latere modeljaren

@Paul99: inderdaad, je hebt helemaal gelijk, is idd 87 en 30

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 01 nov, 2006 19:19

Haynes 4B.8, 1989-on models:
Saab technicians use an elaborate tool to hold the pump stationary while the cap is loosened, however careful use of a large pair of waterpump pliers may be used by expanding them onto the serrations of the cap.
Is dus inderdaad in '89 veranderd, hoewel de Bentley het heeft over '90 and later models (234-13). Lukt kennelijk wel, maar je moet echt uitkijken dat je die nippeldingetjes (of hoe ze ook heten) niet kapotdraait. Vandaar denadruk op
Make sure that the pump remains stationary
Maar goed, ik heb er destijds dus van af gezien om het zonder apparatus (no. 83 94 462) te doen en heb eigenlijk geen idee hoe goed de waterpomptangmethode werkt.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 01 nov, 2006 19:34

Mennö schreef:laatst nog bij Wouter's Belgische 900i uit '91 gedaan
Die sloper was ook een i8 uit '89, maar ik weet niet wat jij ermee gedaan hebt. De auto was alleen ge-hotwire-d...

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » wo 01 nov, 2006 19:53

Joh, was dat ding uit '89? Dat verklaart meer over de mosvorming :wink: . Hot-wiren zal weinig effect hebben op hoe de brandstofpomp vastzit en dat ding was er zo uit te draaien, zonder schade (toch?). Hopen dat de bentley gelijk heeft: dan kan Maarten mazzel hebben.

PS Wouter; die ouwe radiateur lijkt goed van pas te komen nu mijn 'nieuwe' T16 een nog veel ouwere heeft. Bedankt nog!

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 01 nov, 2006 21:58

Okay, jij bedoelde het demonteren van de benzinepomp. Ik dacht even dat jij het had over het doorpasen van het relais.

Constant
Donateur (7x)
Donateur (7x)

ook een startprobleem

Bericht door Constant » ma 13 nov, 2006 13:49

Hallo,

-Kan het brandstofpomp-relais ook onder de rechter A-stijl zitten?

- Welk geluid hoort een brandstofpomp te maken? Is dat een licht piepend-zoemend geluid dat ik alleen hoor als de achterbank naar beneden geklapt is?

Achtergrond:
vorige week hield mijn 900 forty er plotseling mee op. Op kenteken 1990, maar volgens mij MY1989. Bij het starten slaat hij totaal niet aan. Ontsteking moet ik nog testen met een spare bougie. Volgens Bentley zou ik in de zekeringkast ook wat kunnen doorverbinden om de pomp direct op de accu te testen.

Groeten,
Constant J
Castricum

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » ma 13 nov, 2006 14:03

- ja

- ja (alhoewel dat piepen me niet helemaal goed lijkt... je moet m een beetje horen zoemen)

Mennö
Geregistreerd lid

Bericht door Mennö » ma 13 nov, 2006 18:57

Constant, heb je nog meer symptomen of weet je al dat het aan de pomp ligt?

Plaats reactie